Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: Macbook Pro 15-tum (sent 2016)

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-23 18:27
Ursprungligen av tooobe:

I see Då är frågan varför inte alla får samma resultat även med QuickBench? Bör väl vara samma modeller av SSD eller finns det olika tillverkare eller någon annan förklaring? Eller kan det finnas någon annan felkälla i just erat test, för alla andra jag sett har faktiskt fått hastigheter över 3000MB/s?

Förstår ändå inte hur man inte kan nämna i texten att resultaten från Black Magic är artificiellt begränsade (och därför tämligen värdelösa), alternativt att man nästan borde utesluta dessa resultat helt och bara ange QuickBench-resultaten...

Det är oklart varför det är så pass stor spridning i mätresultaten för lagringen, vi har kört om testerna i både Blackmagic och Quick Bench flera gånger för att säkerställa att det inte bara är ett temporärt tillstånd men resultaten har inte nått över 2400 MB/s någon av gångerna. Apple anger inte vilket företag som står bakom den modell som just vi har fått, så det enda sättet att ta reda på det skulle vara att skruva upp datorn och se om den informationen står på de fastlödda minneskretsarna. Det är teoretiskt möjligt att SSD-lagringen i vårt exemplar presterar undermåligt, men vi skulle behöva få in ytterligare testexemplar för att kunna undersöka om det är så. Förhoppningsvis kan vi få låna in en Macbook Pro 13" med eller utan Touch Bar i en inte allt för avlägsen framtid.

Anledningen till att vi hade med resultat för Black Magic är att det är ett mer modernt test än Quick Bench, och när vi skulle trycka ut testet igår hann vi inte stuva om allt eftersom rapporterna om begränsningarna i Black Magic börjat sippra ut i samma veva. Jag lade till en kommentar om det i morse, om det inte uppdateras till nästa produkt vi ska testa kör vi vidare på Quick Bench som testverktyg istället.

Ursprungligen av PaO:

I februari 2017 uppdatering med kaby lake och prissänkning ?

Om det blir så. Om!
Så tror jag mer på slutet av Maj, precis innnan WWDC.

Känns den här trovärdig? ?
https://www.blocket.se/ostergotland/Macbook_P...

Känns som att köra med klassikern "den var en vinst på jobbet" hade varit bättre...

Ursprungligen av Xotabych:

Vilken generation av Intel i7 som sitter inne i det nya Mac Book Pro? Det står ingenstans...

Jo, det står.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-25 01:05

Bra artikel med två synpunkter / frågor:

1) Det finns väldigt få real-world tester eller har jag missa någon grafik? Ett antal förslag vore FCPX, Logic, Premiere Pro, Photoshop, Lightroom, Handbreak, Compressor, Davinci Relsove... Man skulle kunna ta med lite spel men de är överlag deprimerande att testa på OSX.

2) Ljudnivå vid olika belastningsnivåer med och utan dGPU. Traditionellt har MacBooks låtit som de ska lyfta vid belastning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-25 01:09

Det vore även intressant med jämförelse i real world mot andra maskiner - inklusive MacPro.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-01-24 11:20

Har kört Mac sedan 1993, och många byten har det blivit genom åren. Uppdateringen till MBP 2016 och Sierra är dock det värsta jag varit med om. Trots "Clean Install" lever den ett eget liv. Skärmdubblering slår på sig i tid och otid, bakgrundsbilden måste ställas in vid varje omstart, avsaknaden av en port som klarar display-anslutning irriterar oerhört. Minns när datorn med ett ljud talade om att den var på väg att starta upp...nu sitter man och väntar på att tangentbordets bakgrundsbelysning skall gå igång. Listan kan göras låååång!

Apropå avsaknaden av Magsafe. En tanke slog mig, varför har inte Apple flyttat Magsafe-kontaketn till den vita klossen istället, då hade de kunnat haft kvar fördelen med MagSafe och ändå gått all-in med USB-C.

Ursprungligen av Chaosstar:

Apropå avsaknaden av Magsafe. En tanke slog mig, varför har inte Apple flyttat Magsafe-kontaketn till den vita klossen istället, då hade de kunnat haft kvar fördelen med MagSafe och ändå gått all-in med USB-C.

Inte en helt dum idé faktiskt. Starta en kickstarter

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-28 20:28
Ursprungligen av Chaosstar:

Apropå avsaknaden av Magsafe. En tanke slog mig, varför har inte Apple flyttat Magsafe-kontaketn till den vita klossen istället, då hade de kunnat haft kvar fördelen med MagSafe och ändå gått all-in med USB-C.

Kanske en ny adapter på gång från Apple?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-01-30 13:20
Ursprungligen av Chaosstar:

Apropå avsaknaden av Magsafe. En tanke slog mig, varför har inte Apple flyttat Magsafe-kontaketn till den vita klossen istället, då hade de kunnat haft kvar fördelen med MagSafe och ändå gått all-in med USB-C.

Instämmer med föregående "talare", det är inte en dum idé och om Apple inte lanserar något sådant kan man bara hoppas på att något driftigt Kickstarter-projekt genomför det!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-01-30 13:22
Ursprungligen av ThomasC:

Har kört Mac sedan 1993, och många byten har det blivit genom åren. Uppdateringen till MBP 2016 och Sierra är dock det värsta jag varit med om. Trots "Clean Install" lever den ett eget liv. Skärmdubblering slår på sig i tid och otid, bakgrundsbilden måste ställas in vid varje omstart, avsaknaden av en port som klarar display-anslutning irriterar oerhört. Minns när datorn med ett ljud talade om att den var på väg att starta upp...nu sitter man och väntar på att tangentbordets bakgrundsbelysning skall gå igång. Listan kan göras låååång!

Det låter dock som att du har ovanligt mycket problem med din installation, har du haft den inne hos Apple för att kontrollera om det är något galet med lagringen, firmware eller annat? Visst kan Mac OS-installationer bråka olika mycket beroende på vilken årgång av Macbook-modellerna, men det låter ovanligt besvärligt i ditt fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-31 16:05
Ursprungligen av Chaosstar:

Apropå avsaknaden av Magsafe. En tanke slog mig, varför har inte Apple flyttat Magsafe-kontaketn till den vita klossen istället, då hade de kunnat haft kvar fördelen med MagSafe och ändå gått all-in med USB-C.

Blir inte problemet detsamma om man nu har som mål att gå "all in" gällande USB-C? Som det är nu har man nog behöt UBS-C i bägge ändar för att bibehålla den standarden. Apple har även varit nog med att hålla sig inom en bra strömbudget som följer UBS-C / TB3 till punkt och pricka att man kan ladda maskinerna från andra enheter som följer denna standard. Flera Windows maskiner nyttjar endast USB-C / TB3 som data-protokoll.

Never the less, eventuellt skulle man kunna ha någon USB-C "håller" som är unik för just laddaren kanske likt Griffins produkt men denna skulle behöva vara omvänd (omsluta USB-C'n på något vis).

Ursprungligen av Erik.dv:

Blir inte problemet detsamma om man nu har som mål att gå "all in" gällande USB-C?

Nja, den nya "strömklossen" har USB hona, det går således en USB-C till USB-C kabel mellan dem och datorn. De äldre (som hade magsafe) var utan kontakt, kabeln gick direkt in i "strömklossen". Så att ha USB-C som ingång på datorn men ha en magsafe vid strömklossen vore inte helt långsökt även om man vill gå all in med USB-C.
Men de kanske har testat och märkt att det inte förhindrar "olyckor" i tillräckligt stor utsträckning för att det ska va värt en specialkabel.

Bevaka tråden