Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photos for OS X

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pmarriott:

Min adsl snittar 1 Mbit/s uppströms. Tog nästan 4 månader att köra min första backup med backblaze. När dottern hade avslutning på konståkningsskolan och jag filmade totalt en halvtimme med min iPhone 6 så tog det ungefär 2 veckor innan allt var synkat via iCloud.

Ouch och jag tycker jag har dålig hastighet med 10Mbit/s upp

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-14 23:51

Jag börjar undra om allt står rätt till nu...

Min uppladdning har stått till synes still under en dag nu, ser ut så här:

Den har alltså stått på 2069 objekt kvar minst hela dagen idag. Jag startade dessutom om datorn för att se om det kickade igång men den står fortfarande på 2069 objekt kvar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-15 20:59

Jag började med ett tomt bibliotek och importerade bilder från en resa jag gjorde i påsk. Jag gillar 'trollspöt' för att snabbt få lite snyggare bilder, ungefär samma effekt som om jag petat i reglagen själv.

Bra sökning än så länge, album och keywords.
Det känns lovande, det här.

Har en MacBook Air med 500Gb flashlagring. Hade mitt Aperture-bibliotek på lös hårddisk då det inte fick plats på datorn. Har nu i omgångar hållit på att föra över i nytt Bilder-bibliotek och valt iCloud-lagring av originalfiler och optimerad Mac-lagring. Nu har jag tre års bilder kvar att ladda in/upp, Bilder-biblioteket är på 235 Gb på Macen, med 10Gb ledigt utrymme. Har säkert 100 Gb ytterligare som ska föras över. Spännande att se hur Bilder löser det ...

  • Medlem
  • 2015-04-15 22:50

i iPhoto kunde man lätt hitta dubletter i sitt fotoalbum. Men hur gör man i "Bilder"?

Ursprungligen av rowlfen2:

För mig tog 11000 bilder och 93 videor 2 dagar att ladda upp till min MacBook. Tyvärr hade "Mina anskiten" (de 450) försvunnit på min Mac Mini. Så jag tog sonika och kopierade "Bilder-filen" från MacBooken och Alt-klickade för att starta upp Mac Mini med samma bibliotek som jag har på MacBook. Då hade iCloud-delningen (har ca 15 olika mappar) helt försvunnit och kan (ännu) inte återanslutas. Jag kan bara börja om från början med den igen. Hoppas den börjar funka rätt vad det är. Har inte ändrat mina iCloud-inställningar!

Ett annat problem är att sökorden från iPhoto ser ut att finnas kvar på min MacBook. På de flesta bilder FINNS de ju kvar när man trycker på info-knappen. Däremot finns det inga "etiketter" längst ned i vänstra hörnet på en mängd bilder (trots att sökorden finns kvar). Dessa sökord är INTE sökbara. Måste nu sitta och kopiera sökorden och klistra in dem igen för varje bild som har detta fenomen. Då får de "etiketten" och bilderna blir helt plötsligt sökbara. Och det finns inget samband mellan vilka bilder det har hänt med utan verkar skett helt slumpartat. Dessutom har en hel del bilder även TAPPPAT sina sökord. Tråkighet som bara skapar extra jobb man utfört tidigare. Sånt här bara måste fixas till i kommande uppdateringar så inte fler råkar ut för liknande elände.

Edit: Nu fungerar äntligen iCloud-delningen även på min Mac Mini. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-16 11:41

Lite fortsättning på upload-bekymret här...

Jag läste någonstans att det kunde vara vettigt att stänga av iCloud-kopplingen för Bilder och sedan sparka igång den igen så jag gjorde så igår förmiddag. Då såg det ut precis som den började om från noll (!) men det gick ganska snabbt framåt och efter ca fem timmar hade jag gått från 8000+ objekt till under tusen.

Igår kväll blev den klar och allt är synkat Dock kan jag tycka det är konstigt att biblioteket tar upp ca 175GB lokalt på datorn medans det endast tar upp knappt 160 GB i iCloud.

Det första man måste fixa till nästa uppdejt är att man kan välja att videos INTE ska synka. Synkar allmänheten videos som nu så fylls deras quota i iCloud upp på ett nafs - det håller bara inte - det är absurt. Jag är säker på att inställningen "Synka inte videos" finns i nästa updejt. Allt annat är knasigt. Jag förstår Apples enkelhets/enlighets-filosofi, men här går gränsen.

Senast redigerat 2015-04-16 19:45
Ursprungligen av Dalle:

i iPhoto kunde man lätt hitta dubletter i sitt fotoalbum. Men hur gör man i "Bilder"?

Det här undrar jag också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-16 18:23

det är väl troligt att den funktionen inte kom med i första releasen

Ursprungligen av Dalle:

i iPhoto kunde man lätt hitta dubletter i sitt fotoalbum. Men hur gör man i "Bilder"?

Hur gör man i iPhoto?

  • Medlem
  • 2015-04-16 22:52

@Macaddict Minns inte säkert. Men har för mig att det i menyraden finns en funktion som heter "Visa dubletter" eller liknande.

Ursprungligen av Dalle:

@Macaddict Minns inte säkert. Men har för mig att det i menyraden finns en funktion som heter "Visa dubletter" eller liknande.

Tänker inte du på iTunes för någon sådan funktion finns inte i iPhoto.

Ursprungligen av Megolon:

Tänker inte du på iTunes för någon sådan funktion finns inte i iPhoto.

Han måste mena iPhoto för iOS. Där kunde man få upp dubbletter.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-01-09 19:14

Jag använder inte Photos och undrar om jag riskfritt kan radera programmet från datorn utan att systemet börjar krångla.

Ursprungligen av ont:

Jag använder inte Photos och undrar om jag riskfritt kan radera programmet från datorn utan att systemet börjar krångla.

Varför radera det?

Det går dessutom inte officiellt sätt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-01-09 19:23
Ursprungligen av Borttaget:

Varför radera det?

Det går dessutom inte officiellt sätt.

http://dl.dropbox.com/s/q2r48b63fa9cvh6/Screen%20Shot%202016-01-09%20at%2019.18.38.png?dl=0

OK tack för snabbt svar.

Senast redigerat 2018-07-23 13:56
Bevaka tråden