Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photos for OS X

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-10 17:12
Ursprungligen av bjorsi:

Jag svarar på min egen fråga gällande fråga 2:
Ja, det går att skapa flera bibliotek, håll in "alt" när du startar upp Photos, då kan man välja att skapa nytt bibliotek. Sedan får man exportera bilderna till en mapp som man sedan importerar i det nya biblioteket. Dock var jag tvungen att dela upp exporterna i tre delar då exporten ballade ur när jag försökte exportera allt på en gång. Felmeddelande om att inte alla filer kunde exporteras.

Jag är mer nyfiken på fråga 1

Är det någon som
1. Vet om man kan få "Ansikten" sorterade i bokstavsordning i "Bilder". Har inte lyckats. Nu verkar den lista de ansikten man har flest av först o s v.
2. Vet om man kan ändra/lägga till platsinformation manuellt. Det kunde man i iPhoto. Kan inte hitta var man kan ändra detta.

Ingen som har förslag till lösning på det här? Förstår ni vad jag menar förresten?

Ursprungligen av simonnn:

Om man sorterar sina bilder i album har man numer sina bilder på "två ställen". Med det menar jag i "alla bilder" och aktuellt album. I iPhoto kunde jag ha koll på vilka bilder jag sorterat in i album genom att de osorterade låg i händelsen för månadens bildström. Jag undrar nu om någon vet hur man ser vilka bilder som ligger i ett album. Alltså som jag aktivt sorterat in i t.ex "Sommar 2014". Jag kan inte, så vitt jag vet se i "alla bilder" om bilden finns i ett album. Jag hittar heller inget smart album där jag har endast osorterade bilder som känner av om en viss bild ligger i ett "aktivt insorterat" album eller inte. Jag vill helt enkelt ha en översikt så att jag vet att jag inte missat att lägga in en viss bild i lämpligt album.

Ursprungligen av br-Augustinus:

Har en – förmodligen korkad – fråga, innan jag vågar gå över till "Bilder" ifrån "Aperture":
Jag har alla mina raw-filer på en extern hårddisk eftersom de inte får plats på MacBook Airs Flash-"disk". Är det nu bara att koppla på den externa, köra igång "Bilder" och få allt överfört till iCloud-molnet? Vad riskerar jag? Ska jag behålla den lösa hårddisken som back-up?

Vill bara berätta hur det fungerat för mig att migrera då jag har/hade alla raw-filer på extern hårddisk.

Ursprungsfilerna var sorterade där efter år-månad. När jag använde Aperture hade jag den externa inkopplad, och programmet hämtade raw-filerna från den då det behövdes. Fungerade utmärkt.

När jag nu börjat med Bilder, så migrerades det jag hade på datorns flash-disk helt som väntat. MEN ursprungsfilerna som var/är lagrade på den externa migrerades INTE – bara de små "titta-på"-filerna som fanns i datorn. Raw-firlena finns då naturligtvis inte heller uppladdade i molnet.

Nu får jag sitta och dra över mapp efter mapp från den externa in på "Bilder" i datorn. Då syns dubbla bilder av allt jag drar dit och jag får sitta och radera fil efter fil av de små "titta-på" filerna och bara behålla raw-filerna. Men nu laddas även de upp. Jag har valt "Optimera Mac-lagring", så de tunga filerna bör hamna i molnet, och datorn visa "titte-på"filerna.

Tänker jag rätt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-11 13:46

Det var ju en sjukligt lång tid det ska ta o uppa bilderna till iCloud...

Har ett bibliotek på ca 175 GB och på ca 36 timmar har endast knappt 45GB förts över. Fortsätter det i samma takt kommer det ju ta drygt sex dygn att få upp allt.

Ursprungligen av zinned:

Det var ju en sjukligt lång tid det ska ta o uppa bilderna till iCloud...

Har ett bibliotek på ca 175 GB och på ca 36 timmar har endast knappt 45GB förts över. Fortsätter det i samma takt kommer det ju ta drygt sex dygn att få upp allt.

Har du bråttom?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-11 14:03
Ursprungligen av Megolon:

Har du bråttom?

Inte egentligen, dock påverkas min downstream-hastighet också av någon märklig anledning så allt nedströms går betydligt långsammare.

Ursprungligen av rowlfen2:

Är det någon som
1. Vet om man kan få "Ansikten" sorterade i bokstavsordning i "Bilder". Har inte lyckats. Nu verkar den lista de ansikten man har flest av först o s v.
2. Vet om man kan ändra/lägga till platsinformation manuellt. Det kunde man i iPhoto. Kan inte hitta var man kan ändra detta.

Ingen som har svar på fråga nr 2?

Ursprungligen av masterboy:

Ingen som har svar på fråga nr 2?

Nej det går inte. Förhoppningsvis kommer den funktionen snart.

Ursprungligen av masterboy:

Ingen som har svar på fråga nr 2?

Just nu är det bara foton som redan har GPS-information som visar kartan. Du kan inte lägga till GPS info i Photos, men det finns ju andra sätt att göra det, även om det innebär en rejäl omväg.

Ursprungligen av simonnn:

Om man sorterar sina bilder i album har man numer sina bilder på "två ställen". Med det menar jag i "alla bilder" och aktuellt album. I iPhoto kunde jag ha koll på vilka bilder jag sorterat in i album genom att de osorterade låg i händelsen för månadens bildström. Jag undrar nu om någon vet hur man ser vilka bilder som ligger i ett album. Alltså som jag aktivt sorterat in i t.ex "Sommar 2014". Jag kan inte, så vitt jag vet se i "alla bilder" om bilden finns i ett album. Jag hittar heller inget smart album där jag har endast osorterade bilder som känner av om en viss bild ligger i ett "aktivt insorterat" album eller inte. Jag vill helt enkelt ha en översikt så att jag vet att jag inte missat att lägga in en viss bild i lämpligt album.

Det enkla svaret på frågan hur man ser vilka bilder som ingår i ett album är givetvis att klicka på albumet men det är inte det som du är ute efter. Att alla foton ingår i "Alla bilder" är rätt naturligt och sedan så kan ett foto kan ingå i flera album. Det är bara en referens till originalbilden som läggs i albumet, det flyttas inte dit.

Jag förstår vad du är ute efter men vet inget sätt att lösa det på.

1) Vad händer då man optimerar bider på sina iOS-enheter och har fullstor storlek på Macen, och sedan redigerar bilden på iPaden. Vad jag förstår kommer den redigerade bilden automatiskt finnas tillgänglig på alla enheter via iCloud drive. Jag vill ha den fullstora bilden på Macen. Blir det som innan med Bildströmmen att både original och den redigerade sparas i strömmen, men den ored sparas ner på Macen under händelsen "Bildström April" osv...? Det blir så rörigt med massa kopior framförallt i iCloudströmmen att jag valt att redigera via Macen och spara lokalt för att synka med iPad/iPhone via iTunes. Tänkte slippa det nu.
Fattar ngn vad jag menar??

2) Tar bilderna upp dubbel space på Macen om man slår på iCloud Drive, dvs både i Drive och i Photos? Har en iPad med endast 16GB och ett bibliotek på 40 ca, Macen har inte hur mkt space som helst heller. Är det ngn vits för mig att köra drive då? Tar de bara plats då man aktivt laddar ner dem från molnet?

3) Fått olika bud på om man ska importera sitt iPhotobibliotek eller skapa nytt. Jag vill ju behålla redigeringar jag gjort, taggar samt att originalbilden finns kvar att återgå till trots redigeringar

Läst artiklar, men blir inte klokare för det. Någon som vill upplysa mig? Tack

Ursprungligen av citygirl76:

1) Vad händer då man optimerar bider på sina iOS-enheter och har fullstor storlek på Macen, och sedan redigerar bilden på iPaden. Vad jag förstår kommer den redigerade bilden automatiskt finnas tillgänglig på alla enheter via iCloud drive. Jag vill ha den fullstora bilden på Macen. Blir det som innan med Bildströmmen att både original och den redigerade sparas i strömmen, men den ored sparas ner på Macen under händelsen "Bildström April" osv...? Det blir så rörigt med massa kopior framförallt i iCloudströmmen att jag valt att redigera via Macen och spara lokalt för att synka med iPad/iPhone via iTunes. Tänkte slippa det nu.
Fattar ngn vad jag menar??

2) Tar bilderna upp dubbel space på Macen om man slår på iCloud Drive, dvs både i Drive och i Photos? Har en iPad med endast 16GB och ett bibliotek på 40 ca, Macen har inte hur mkt space som helst heller. Är det ngn vits för mig att köra drive då? Tar de bara plats då man aktivt laddar ner dem från molnet?

3) Fått olika bud på om man ska importera sitt iPhotobibliotek eller skapa nytt. Jag vill ju behålla redigeringar jag gjort, taggar samt att originalbilden finns kvar att återgå till trots redigeringar

Läst artiklar, men blir inte klokare för det. Någon som vill upplysa mig? Tack

1) Fotoredigering nu för tiden är icke-destruktiv. Det är inte så att du ändrar en bild och sen synkas den bilden överallt. När du gör justeringar så utgår Photos från ett "original" och sen lägger du på justeringar (siffrorna bara som exempel): +0.42 exponering, +0.15 skuggor, -0.30 ljusdagrar. Det är dessa justeringar som synkas i molnet och sen appliceras på dina bilder, om de så är raw, fullstora .jpg eller optimerade versioner.

3) Beroende på vilken backup-lösning du har, så kan du ju se till att ha kvar en kopia av ditt "gamla" iPhotobibliotek. Sen skulle jag bara konvertera ditt iPhotobibliotek som du normalt jobbar mot och köra på det. Speciellt om din Mac är uppdaterad. Det har ju kommit ett antal uppdateringar som skall göra ett bättre jobb med konverteringen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det enkla svaret på frågan hur man ser vilka bilder som ingår i ett album är givetvis att klicka på albumet men det är inte det som du är ute efter. Att alla foton ingår i "Alla bilder" är rätt naturligt och sedan så kan ett foto kan ingå i flera album. Det är bara en referens till originalbilden som läggs i albumet, det flyttas inte dit.

Jag förstår vad du är ute efter men vet inget sätt att lösa det på.

Tack för att du funderade iaf

Nedan kommer en liten roman om varför detta är ett problem för mig och min tillfälliga lösning på problemet.

Varför jag vill ha det så här:
Jag vill ha alla bilder i album och i nästan alla fall vill jag att en specifik bild återfinns i endast ett album. Mitt begränsade utrymme på datorn gör att jag exporterar albumen till en extern hårddisk då och då. Det är då av största vikt att samtliga bilder som jag tänkt ska finns i ett album finns där, så det inte raderas från Macen utan att finnas på den externa hårddisken.

Lösning just nu:
Jag har hittat en ganska ok lösning på mitt problem efter lite funderande. Denna lösning är inte helt automatisk, men kräver endast ett manuellt klick för att fungera. Principen den bygger på gör att jag inte kan använda favoriter så som det är tänkt, men det gör inte mig något.
Jag har skapat ett smart album som innehåller samtliga bilder som inte är favoritmarkerade. Så fort en eller flera bilder läggs till i ett album favoritmarkerar jag dessa bilder (medan de fortfarande är markerade kan jag favoritmarkera direkt och det är det enda manuella steg som behövs) och på så vis innehåller det smarta albumet endast osorterade bilder. Jag vet nu var dessa finns och att ingen bild glömts bort!

Har ni några andra förslag tar jag tacksamt emot dessa!

Ursprungligen av masterboy:

Ingen som har svar på fråga nr 2?

Jag använder detta så länge: http://basepath.com/site/detail-ExifChanger.p...

eller från MAS: https://itunes.apple.com/se/app/exifchanger/i...

Ganska bra app, men lite omständigt för Bilder då det inte längre går att ”editera i annat program” längre.
Bra att ha även för andra kameror där GPS datat inte finns eller inte hunnit låsa positionen innan man knäpper.

Ursprungligen av rowlfen2:

Är det någon som
1. Vet om man kan få "Ansikten" sorterade i bokstavsordning i "Bilder". Har inte lyckats. Nu verkar den lista de ansikten man har flest av först o s v.
2. Vet om man kan ändra/lägga till platsinformation manuellt. Det kunde man i iPhoto. Kan inte hitta var man kan ändra detta.

Jag har inte sett om du har fått svar men du kan göra en manuell sortering genom "drag och släppa". Ta tag i en bubbla och dra den dit du vill ha den. På det sättet kan du göra en manuell sortering.

Jag upptäckte det av en slump när jag experimenterade:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har inte sett om du har fått svar men du kan göra en manuell sortering genom "drag och släppa". Ta tag i en bubbla och dra den dit du vill ha den. På det sättet kan du göra en manuell sortering.

Jag upptäckte det av en slump när jag experimenterade:)

Tack! Men jag har över 450 personer att sortera så jag tror jag väntar tills en framtida uppdatering förhoppningsvis fixar automatisk sortering!

Ursprungligen av simonnn:

Tack för att du funderade iaf

Nedan kommer en liten roman om varför detta är ett problem för mig och min tillfälliga lösning på problemet.

Varför jag vill ha det så här:
Jag vill ha alla bilder i album och i nästan alla fall vill jag att en specifik bild återfinns i endast ett album. Mitt begränsade utrymme på datorn gör att jag exporterar albumen till en extern hårddisk då och då. Det är då av största vikt att samtliga bilder som jag tänkt ska finns i ett album finns där, så det inte raderas från Macen utan att finnas på den externa hårddisken.

Lösning just nu:
Jag har hittat en ganska ok lösning på mitt problem efter lite funderande. Denna lösning är inte helt automatisk, men kräver endast ett manuellt klick för att fungera. Principen den bygger på gör att jag inte kan använda favoriter så som det är tänkt, men det gör inte mig något.
Jag har skapat ett smart album som innehåller samtliga bilder som inte är favoritmarkerade. Så fort en eller flera bilder läggs till i ett album favoritmarkerar jag dessa bilder (medan de fortfarande är markerade kan jag favoritmarkera direkt och det är det enda manuella steg som behövs) och på så vis innehåller det smarta albumet endast osorterade bilder. Jag vet nu var dessa finns och att ingen bild glömts bort!

Har ni några andra förslag tar jag tacksamt emot dessa!

Jag ramlade nyss över en alternativ lösning! Det blir en något rudimentär förklaring men...

  1. Välj Innehåll, Metadata, Titlar (shift cmd T)

  2. Det gör att du får en titelrad under varje bild. I denna kan du skriva en Titel (som då skulle vara samma sak som ditt album)

  3. Sedan kan du skapa ett smart album för "Titel är tomt" => Då hittar du alla osorterade bilder

Dessutom så kan du söka på titlar.

Man kan iofs använda beskrivning och nyckelord på liknande sätt men jag tror att just titel kan vara den smidigaste lösning. Fördelen är det bara är att klicka i titelfältet och skriva in din titel.

Hoppas att det hjälper dig! Det är väl fortfarande inte vad du är ute efter

Jag har inte hängt med här riktigt men har Apple utökat lagringen i iCloud? Eller hur har dom annars tänkt sig att man ska kunna ha alla bilder i molnet? Förväntar dom sig att man ska betala extra?

Ursprungligen av fourmi:

Jag har inte hängt med här riktigt men har Apple utökat lagringen i iCloud? Eller hur har dom annars tänkt sig att man ska kunna ha alla bilder i molnet? Förväntar dom sig att man ska betala extra?

Ja du får betala extra för att få mer utrymme.
Men det är ingen som du är tvingad till utan du kan fortfarande ha dina bilder kvar på datorn.

  • Medlem
  • 2015-04-12 23:15

Nu har jag inte hängt med i tråden, men jag har en liten fråga:
Har samlat alla bilder i iCloud. När jag kikar så har jag gott om utrymme kvar i iCloud. Men alla enheter (2 datorer, en iPhone och en iPad) har olika antal bilder i "Bilder". Det varierar mellan 550 och 700 bilder mellan enheterna. Men det står "Uppdaterades alldeles nyss" på datorerna.
Vad har jag missat? Vad gör jag fel?

Ursprungligen av fourmi:

Jag har inte hängt med här riktigt men har Apple utökat lagringen i iCloud? Eller hur har dom annars tänkt sig att man ska kunna ha alla bilder i molnet? Förväntar dom sig att man ska betala extra?

ja, 9 kr per månad är väl ingenting?

Nej, det har du rätt i (förresten, det beror väl på hur mycket utrymme man väljer) men allt är ju relativt. Hos andra är det ju kostnadsfritt så nog känns det lite konstigt att jag ska betala extra för full funktionalitet i appen Bilder. Det är ju liksom meningen att man ska använda iCloud så att man kan komma åt alla bilder överallt.

Men.................
Hur jäkla lång tid ska det ta att ladda upp 33GB (ca 9000 bilder och 85 filmer)
Har hållit på i 3 dagar.
Något är knas tycker jag

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-14 16:33
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Men.................
Hur jäkla lång tid ska det ta att ladda upp 33GB (ca 9000 bilder och 85 filmer)
Har hållit på i 3 dagar.
Något är knas tycker jag

Tänk på mig som laddar upp 175 GB, knappt 9000 bilder och ca 250 filmer.

Har nog kört 75% nu de senaste fyra dagarna.

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Men.................
Hur jäkla lång tid ska det ta att ladda upp 33GB (ca 9000 bilder och 85 filmer)
Har hållit på i 3 dagar.
Något är knas tycker jag

Ursprungligen av zinned:

Tänk på mig som laddar upp 175 GB, knappt 9000 bilder och ca 250 filmer.

Har nog kört 75% nu de senaste fyra dagarna.

Småpotatis!

När jag startade mitt Backblaze skulle ca 1,5TB upp, tog sin lilla tid med 8-12 Mb/s

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-14 17:01
Ursprungligen av CekariYH:

Småpotatis!

När jag startade mitt Backblaze skulle ca 1,5TB upp, tog sin lilla tid med 8-12 Mb/s

Jag har knappt 500GB hos CrashPlan, laddade nog upp 300 GB vid första tillfället. Tog nog inte så lång tid faktiskt, två dygn har jag för mig.

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Men.................
Hur jäkla lång tid ska det ta att ladda upp 33GB (ca 9000 bilder och 85 filmer)
Har hållit på i 3 dagar.
Något är knas tycker jag

För mig tog 11000 bilder och 93 videor 2 dagar att ladda upp till min MacBook. Tyvärr hade "Mina anskiten" (de 450) försvunnit på min Mac Mini. Så jag tog sonika och kopierade "Bilder-filen" från MacBooken och Alt-klickade för att starta upp Mac Mini med samma bibliotek som jag har på MacBook. Då hade iCloud-delningen (har ca 15 olika mappar) helt försvunnit och kan (ännu) inte återanslutas. Jag kan bara börja om från början med den igen. Hoppas den börjar funka rätt vad det är. Har inte ändrat mina iCloud-inställningar!

Ett annat problem är att sökorden från iPhoto ser ut att finnas kvar på min MacBook. På de flesta bilder FINNS de ju kvar när man trycker på info-knappen. Däremot finns det inga "etiketter" längst ned i vänstra hörnet på en mängd bilder (trots att sökorden finns kvar). Dessa sökord är INTE sökbara. Måste nu sitta och kopiera sökorden och klistra in dem igen för varje bild som har detta fenomen. Då får de "etiketten" och bilderna blir helt plötsligt sökbara. Och det finns inget samband mellan vilka bilder det har hänt med utan verkar skett helt slumpartat. Dessutom har en hel del bilder även TAPPPAT sina sökord. Tråkighet som bara skapar extra jobb man utfört tidigare. Sånt här bara måste fixas till i kommande uppdateringar så inte fler råkar ut för liknande elände.

Ursprungligen av zinned:

Jag har knappt 500GB hos CrashPlan, laddade nog upp 300 GB vid första tillfället. Tog nog inte så lång tid faktiskt, två dygn har jag för mig.

Då har du betydligt bättre lina upp än jag

Min adsl snittar 1 Mbit/s uppströms. Tog nästan 4 månader att köra min första backup med backblaze. När dottern hade avslutning på konståkningsskolan och jag filmade totalt en halvtimme med min iPhone 6 så tog det ungefär 2 veckor innan allt var synkat via iCloud.

Bevaka tråden