Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photos for OS X

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Megolon:

Slå på iCloud Bildbibliotek på alla enheter.

Det är på, men jag har cirka 1500 bilder på min iPhone men på Photos på min Mac har jag 118 bilder.

Om man sorterar sina bilder i album har man numer sina bilder på "två ställen". Med det menar jag i "alla bilder" och aktuellt album. I iPhoto kunde jag ha koll på vilka bilder jag sorterat in i album genom att de osorterade låg i händelsen för månadens bildström. Jag undrar nu om någon vet hur man ser vilka bilder som ligger i ett album. Alltså som jag aktivt sorterat in i t.ex "Sommar 2014". Jag kan inte, så vitt jag vet se i "alla bilder" om bilden finns i ett album. Jag hittar heller inget smart album där jag har endast osorterade bilder som känner av om en viss bild ligger i ett "aktivt insorterat" album eller inte. Jag vill helt enkelt ha en översikt så att jag vet att jag inte missat att lägga in en viss bild i lämpligt album.

Senast redigerat 2015-04-09 16:51
Ursprungligen av koffas:

Det är på, men jag har cirka 1500 bilder på min iPhone men på Photos på min Mac har jag 118 bilder.

På din dator under Systeminställningar - iCloud ska det se ut såhär.

Och under Alternativ ska allt vara ibockat.

På din telefon ska det se ut såhär.

Behöver väl inte poängtera att du måste vara inloggad med samma Apple-ID på bägge enheterna.

  • Medlem
  • 2015-04-09 16:58

Nu har jag hållit på och laddat upp mina bilder till molnet från macen i ett dygn. Totalt är Bilder-biblioteket på drygt 60 gig. Jag har 200 i iCloud, så utrymmet borde inte vara något problem. Men det går så ini h** segt. Ser i Aktivitetskontrollen att nätet snittar omkring 250 K/sek upp. Någon annan som har samma bekymmer? Jag misstänker att det beror på Apple och att alla slagit på funktionen samtidigt.

Ursprungligen av boma:

Jag misstänker att det beror på Apple och att alla slagit på funktionen samtidigt.

Plus att hundra miljoner iPhones, iPads och Macar uppdaterar sina OS just nu och en tid framåt.
Sen är det ju generellt så att skyffling av många små filer tar oergört lång tid jämfört med få stora filer. 1000 små filer som tilsammans väger 100 MB kan ta mycket längre tid att skyffla över nätet än 3 filer som väger 2 GB. T.ex.

  • Medlem
  • 2015-04-09 17:27
Ursprungligen av Demiurgen:

Plus att hundra miljoner iPhones, iPads och Macar uppdaterar sina OS just nu och en tid framåt.
Sen är det ju generellt så att skyffling av många små filer tar oergört lång tid jämfört med få stora filer. 1000 små filer som tilsammans väger 100 MB kan ta mycket längre tid att skyffla över nätet än 3 filer som väger 2 GB. T.ex.

Vill bara utesluta att jag inte förbisett något uppenbart typ: "Klicka på den här knappen för att förhindra att datorn laddar upp dina filer jätte-jätte-jätte-långsamt."

Men 200 K/sek är för långsamt även för att vara långsamt. Det borde gå snabbare. Det är 10823 filer kvar att ladda upp enligt Photos, och så har det stått hela eftermiddagen.

Det är skakigt på Apples serverkluster och Akamai etc just nu - hyr en film på ATV t.ex. - den kommer att stanna då och då - att man har 250 mbps bredband spelar ingen roll. När Apple har fått till sina serverparker decentraliserat globalt kan det bli bättre - det är just därför dom håller på att bygga egen infrastruktur - men dom är inte där ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-09 20:47

Jag har suttit och testat lite med Bilder nu på min MBP men jag vet inte vad jag ska säga..

Tidigare har jag kört iPhoto och i princip ingen synk mot min iPhone utan då och då laddat över mina iPhone-bilder till macen och sorterat in i (till dags datum) 400 händelser såsom Sommar 2014, Rom 2011 osv osv..

Nu känns det bara svårt att hitta en viss händelse som jag vill kika på..
Funderar fortf om det är värt 39kr för att använda iCloud och synka!

Vad säger ni som använt "Händelser" i iPhoto?
Är allt det jobbet bortkastat?

Har en – förmodligen korkad – fråga, innan jag vågar gå över till "Bilder" ifrån "Aperture":
Jag har alla mina raw-filer på en extern hårddisk eftersom de inte får plats på MacBook Airs Flash-"disk". Är det nu bara att koppla på den externa, köra igång "Bilder" och få allt överfört till iCloud-molnet? Vad riskerar jag? Ska jag behålla den lösa hårddisken som back-up?

Ursprungligen av henke12:

Jag har suttit och testat lite med Bilder nu på min MBP men jag vet inte vad jag ska säga..

Tidigare har jag kört iPhoto och i princip ingen synk mot min iPhone utan då och då laddat över mina iPhone-bilder till macen och sorterat in i (till dags datum) 400 händelser såsom Sommar 2014, Rom 2011 osv osv..

Nu känns det bara svårt att hitta en viss händelse som jag vill kika på..
Funderar fortf om det är värt 39kr för att använda iCloud och synka!

Vad säger ni som använt "Händelser" i iPhoto?
Är allt det jobbet bortkastat?

I början så var jag också fundersam över att Händelser var borttagen.
Men har nu insett att med iPhoto så var det dubbelt jobb att både skapa Händelser och Album.
Med Bilder skapar jag Album eller Smarta Album och är nöjd med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-09 21:15
Ursprungligen av Megolon:

I början så var jag också fundersam över att Händelser var borttagen.
Men har nu insett att med iPhoto så var det dubbelt jobb att både skapa Händelser och Album.
Med Bilder skapar jag Album eller Smarta Album och är nöjd med det.

Oki, så det är album som gäller. Vad var det för skillnad på Händelser och Album i iPhoto?
Kan man på något sätt få mina gamla händelser att på något magiskt sätt bli album i Bilder?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-09 21:31
Ursprungligen av br-Augustinus:

Har en – förmodligen korkad – fråga, innan jag vågar gå över till "Bilder" ifrån "Aperture":
Jag har alla mina raw-filer på en extern hårddisk eftersom de inte får plats på MacBook Airs Flash-"disk". Är det nu bara att koppla på den externa, köra igång "Bilder" och få allt överfört till iCloud-molnet? Vad riskerar jag? Ska jag behålla den lösa hårddisken som back-up?

Oavsett hur du väljer att göra med Aperture/Bilder ska du ha en backup!

Ursprungligen av henke12:

Oki, så det är album som gäller. Vad var det för skillnad på Händelser och Album i iPhoto?
Kan man på något sätt få mina gamla händelser att på något magiskt sätt bli album i Bilder?

Exakt vad var det för skillnad Jag såg då inte vitsen med att ha båda.

Jag fick ett album som heter iPhoto Händelser.

Ursprungligen av kenjon:

Oavsett hur du väljer att göra med Aperture/Bilder ska du ha en backup!

Jag har alltid Time Machine back-up. Görs det en helt ny back up på hela bildbiblioteket när man börjar i "Bilder"? Tar ju evigheter med över 20.000 bilder ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-09 21:55
Ursprungligen av Megolon:

Exakt vad var det för skillnad Jag såg då inte vitsen med att ha båda.

Jag fick ett album som heter iPhoto Händelser.

Ja, samma här! Men jag tänker hur man ska gå vidare!

Jag vill ju ha alla "album"/händelser i samma "mapp"

Typ Jul 2014, sommar 2012, sommar 2013
Inte: April 2015, iphoto-händelser

Om ni förstår

Ursprungligen av henke12:

Ja, samma här! Men jag tänker hur man ska gå vidare!

Jag vill ju ha alla "album"/händelser i samma "mapp"

Typ Jul 2014, sommar 2012, sommar 2013
Inte: April 2015, iphoto-händelser

Om ni förstår

Nej jag förstår inte.

Du vet väl om att iPhoto händelser som nu ligger som album är flyttbara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-09 22:03
Ursprungligen av Megolon:

Nej jag förstår inte.

Du vet väl om att iPhoto händelser som nu ligger som album är flyttbara.

Det gjorde ingenting för du hjälpte mig ändå!

Lösningen:
Gå in i "händelser från iphoto", Kringla -A, Kringla-X
Hoppa tillbaks till Album, Kringa - V

Done deal!
Tusen tack Megolon!

Är det bara jag som har problemet med att Photos tuggar i 170% enligt aktivitetskontroll? Processorn ligger hela tiden runt 82 grader...

Gick in i programmappen och där ligger gamla iPhoto kvar. Den är borta från dockan och ersatt med Bilder så som det är sagt att det skulle vara. Men i programmappen så finns den där och jag kan starta iPhoto precis som vanligt.
Förmodligen är det väl tänkt så att det kommer att försvinna vid nästa uppdatering då dom flesta har kört igång Bilder.

Ursprungligen av KillwithSkill:

Gick in i programmappen och där ligger gamla iPhoto kvar. Den är borta från dockan och ersatt med Bilder så som det är sagt att det skulle vara. Men i programmappen så finns den där och jag kan starta iPhoto precis som vanligt.
Förmodligen är det väl tänkt så att det kommer att försvinna vid nästa uppdatering då dom flesta har kört igång Bilder.

Du kan ta bort iPhoto och biblioteket själv om du vill.

Jag tyckte Händelser var ganska bra och hade en ganska fungerande struktur på mina bilder. Nu känns det som det som vi gått tillbaka till en simpel mapp-struktur ala Windows 98.

Jag är hittills inte ett dugg imponerad av Bilder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-10 08:55
Ursprungligen av Megolon:

Du kan ta bort iPhoto och biblioteket själv om du vill.

Ta bort biblioteket? Använder inte Photos också iPhoto-biblioteksfilen nu och framöver?

För övrigt - om man slår på att lägga upp bilderna i iCloud-bildbibliotek, tar då och uppar precis HELA iPhoto-biblioteket till molnet eller får man någon möjlighet att begränsa vad som ska läggas upp? Min fil är på nästan 200GB och jag är inte så sugen på att betala för 200GB plats hos Apple.

Ursprungligen av zinned:

Ta bort biblioteket? Använder inte Photos också iPhoto-biblioteksfilen nu och framöver?

Nej Bilder skapar en identisk kopia av biblioteket.
Jag har tagit bort iPhoto och biblioteket och det fungerar.

Ursprungligen av zinned:

För övrigt - om man slår på att lägga upp bilderna i iCloud-bildbibliotek, tar då och uppar precis HELA iPhoto-biblioteket till molnet eller får man någon möjlighet att begränsa vad som ska läggas upp? Min fil är på nästan 200GB och jag är inte så sugen på att betala för 200GB plats hos Apple.

Nej man kan inte välja. Mitt Bilder bibliotek på datorn är ca31GB och 56GB ligger i iCloud.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-10 09:18
Ursprungligen av bananiel:

Är det bara jag som har problemet med att Photos tuggar i 170% enligt aktivitetskontroll? Processorn ligger hela tiden runt 82 grader...

Har Photos öppet i bakgrunden nu bara, det tar 87% av processorn enligt akitivitetskontroll.
Samma här med tempökningen.
Kan det vara någon typ av indexering av bilderna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-10 09:29

Söker svar på 2 frågor kring Photos som jag inte lyckats hitta svar på via googling.
1. Går det att sortera iPhoto-händelser efter datum? Lyckas bara hitta sortera efter namn.

2. Går det att skapa upp flera bibliotek i Photos som det gick i iPhoto? Skulle vilja göra detta då jag tror min dator skulle blir rappare under bildredigering om biblioteket bara består av 4000-5000 bilder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-10 09:41
Ursprungligen av Megolon:

Mitt Bilder bibliotek på datorn är ca31GB och 56GB ligger i iCloud.

Hur kan det komma sig att det diffar?

Ursprungligen av zinned:

Hur kan det komma sig att det diffar?

Det kan bero på hur inställningarna på datorn är. Du kan välja att lagra optimerade bilder lokalt. Icloud måste alltid innehålla full storlek. Då kan du få den där skillnaden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-10 10:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Det kan bero på hur inställningarna på datorn är. Du kan välja att lagra optimerade bilder lokalt. Icloud måste alltid innehålla full storlek. Då kan du få den där skillnaden.

Jag trodde datorn också alltid hade fullstorlek, att det endast var de mobila enheterna som man kunde välja att de skulle skalas om.

Ursprungligen av zinned:

Jag trodde datorn också alltid hade fullstorlek, att det endast var de mobila enheterna som man kunde välja att de skulle skalas om.

Nej, du väljer även på datorn om du vill ha optimerade bilder eller inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-10 16:28
Ursprungligen av bjorsi:

Söker svar på 2 frågor kring Photos som jag inte lyckats hitta svar på via googling.
1. Går det att sortera iPhoto-händelser efter datum? Lyckas bara hitta sortera efter namn.

2. Går det att skapa upp flera bibliotek i Photos som det gick i iPhoto? Skulle vilja göra detta då jag tror min dator skulle blir rappare under bildredigering om biblioteket bara består av 4000-5000 bilder.

Jag svarar på min egen fråga gällande fråga 2:
Ja, det går att skapa flera bibliotek, håll in "alt" när du startar upp Photos, då kan man välja att skapa nytt bibliotek. Sedan får man exportera bilderna till en mapp som man sedan importerar i det nya biblioteket. Dock var jag tvungen att dela upp exporterna i tre delar då exporten ballade ur när jag försökte exportera allt på en gång. Felmeddelande om att inte alla filer kunde exporteras.

Bevaka tråden