Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Butiker som kör nattöppet inför premiären av iPhone 5 C/S

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av adress@mac:

Kanske det. Men trycket på iPhone 5 S i första hand - är nog större 2013 än det var på iPhone 2008. Kan man stå och köa i kanske 1 dygn - eller i alla fall många timmar - kan man nog byta leverantör också. Telia kommer inte att släppa några utan sitt abonnemang eller låsta till deras kontantkort. Vi får se.....

Man får inte glömma bort att det är många som redan skaffat sig en 5s genom UK t.ex.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-23 00:07
Ursprungligen av skinza:

Man får inte glömma bort att det är många som redan skaffat sig en 5s genom UK t.ex.

Många? Antalet som gjort det är inget annat än försumbart i jämförelse med gruppen av potentiella köpare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 08:46

Tänkte höra ifall ni vet.
Jag tänkte köpa på Apple i Täby fredag morgon, då jag vill ha en olåst telefon. Vet ni ifall centrumet har öppet under natten så att man kan sätta sig där helt enkelt i kön? Känns tråkigt ifall man tar sig dit bara för att upptäcka att centrumet är stängt under natten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 08:53
Ursprungligen av josie:

Tänkte höra ifall ni vet.
Jag tänkte köpa på Apple i Täby fredag morgon, då jag vill ha en olåst telefon. Vet ni ifall centrumet har öppet under natten så att man kan sätta sig där helt enkelt i kön? Känns tråkigt ifall man tar sig dit bara för att upptäcka att centrumet är stängt under natten.

Yes de kommer ha öppet "som vanligt". Dvs en gång i centrumet på nedre plan som är utanför själva butiks-delen. Varmt och skönt och ordning och reda. Sen öppnar de vid 7 upp till vanliga centrumet och vakter eskorterar upp till Apple Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 08:55
Ursprungligen av phoricu:

Yes de kommer ha öppet "som vanligt". Dvs en gång i centrumet på nedre plan som är utanför själva butiks-delen. Varmt och skönt och ordning och reda. Sen öppnar de vid 7 upp till vanliga centrumet och vakter eskorterar upp till Apple Store.

Tack för svaret!

Ursprungligen av zinned:

Många? Antalet som gjort det är inget annat än försumbart i jämförelse med gruppen av potentiella köpare.

Absolut är det så.
Men många av "iPhone-nördarna" har redan skaffat telefonen med tanke på att en del trodde att vi skulle få luren först i december.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 10:45

Ingen riktig nörd trodde på allvar att den skulle komma hit i December, eftersom en riktig nörd inte går på FUD.

Ursprungligen av zinned:

Många? Antalet som gjort det är inget annat än försumbart i jämförelse med gruppen av potentiella köpare.

Sant men det är rätt kul att se Bredbandskollens statistiksidor med mätningar för 5s...

5c ser lite annorlunda ut

Ursprungligen av beh:

Ingen riktig nörd trodde på allvar att den skulle komma hit i December, eftersom en riktig nörd inte går på FUD.

Ingen riktig nörd tog någon risk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 10:58

Någon av er andra som ska köa i Täby? När tänkte ni åka dit i så fall? Ska ta med mig en kollega för sällskap.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ingen riktig nörd tog någon risk

Precis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 16:09

Pratade just med Telenor. Enligt försäljaren, så kommer telefonen inte finnas i någon fysisk butik, hos någon operatör på fredag, utan man kommer endast kunna beställa den och få besked om leveransdatumet på fredag. Kan det stämma?? Enda sättet att få den innan november är att åka till USA - allt enligt honom.

Ursprungligen av lelkes:

Pratade just med Telenor. Enligt försäljaren, så kommer telefonen inte finnas i någon fysisk butik, hos någon operatör på fredag, utan man kommer endast kunna beställa den och få besked om leveransdatumet på fredag. Kan det stämma?? Enda sättet att få den innan november är att åka till USA - allt enligt honom.

Tror inte han har riktig koll Enl flera andra operatörer kommer den finnas i butik på fredag (och natten tors-fre). Det stämmer heller inte med hur det varit de andra gångerna.

Sen kan tillgången vara lite begränsad på populära modeller, men det är en helt annan sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 16:34
Ursprungligen av lelkes:

Pratade just med Telenor. Enligt försäljaren, så kommer telefonen inte finnas i någon fysisk butik, hos någon operatör på fredag, utan man kommer endast kunna beställa den och få besked om leveransdatumet på fredag. Kan det stämma?? Enda sättet att få den innan november är att åka till USA - allt enligt honom.

Tror jag inte ett skvatt på. Men varför han skulle säga så vet jag inte, så han tror väl på det.

Ursprungligen av beh:

Tror jag inte ett skvatt på. Men varför han skulle säga så vet jag inte, så han tror väl på det.

Han är nog sur isåfall för att Telenor inte får några.
Ute och cyklar hur som helst.

Någon som vet: kommer man att kunna köpa en Telia iPhone 5S UTAN abb på fredag? Medveten om att den är operatörslåst men skulle vilja ha en obunden telefon redan på fredag...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-10-23 16:56
Ursprungligen av MalcomX:

Är det fortfarande någon som har Telia som leverantör ?

Ja, det är den enda leverantören som har en någorlunda täckning här i norr. Inte bra täckning, men betydligt bättre än alla övriga konkurrenter.

Lite OT, men rätt kul att se att man själv står för en av fyra prickar i Norgen (Trondheim).

Ursprungligen av Kidmaster:

Någon som vet: kommer man att kunna köpa en Telia iPhone 5S UTAN abb på fredag? Medveten om att den är operatörslåst men skulle vilja ha en obunden telefon redan på fredag...

Om det är som med iPhone 5 för ett år sedan - då kommer du att kunna göra det. Det gjorde jag.

Nu tycker jag det börjar bli löjligt med utebliven information från operatörerna om vad de nya lurarna ska kosta med abonnemang... Jag kollade precis hemsidorna hos Telia, Tele2, Telenor, Halebop, Comviq och Tre utan att hitta någon information.

Man (åtminstone jag) tycker det borde ligga i operatörernas intresse att kunderna gör informerade val om vad de ska köpa. Som det är just nu kan man omöjligen veta vilken butik man ska köa utanför om man är flexibel med operatör, dvs inte per automatik ska fortsätta med befintlig operatör.

Dessutom är det dåligt med information om huruvida 4G kommer att fungera eller ej. Telia väntar på svar från Apple, flera op skriver inget alls och Tele2 är, vad jag kan se, den enda som bekräftat kompatibilitet med sitt 4G-nät.

Irriterande, hur som helst

Ursprungligen av sickan_25:

Nu tycker jag det börjar bli löjligt med utebliven information från operatörerna om vad de nya lurarna ska kosta med abonnemang... Jag kollade precis hemsidorna hos Telia, Tele2, Telenor, Halebop, Comviq och Tre utan att hitta någon information.

Man (åtminstone jag) tycker det borde ligga i operatörernas intresse att kunderna gör informerade val om vad de ska köpa. Som det är just nu kan man omöjligen veta vilken butik man ska köa utanför om man är flexibel med operatör, dvs inte per automatik ska fortsätta med befintlig operatör.

Dessutom är det dåligt med information om huruvida 4G kommer att fungera eller ej. Telia väntar på svar från Apple, flera op skriver inget alls och Tele2 är, vad jag kan se, den enda som bekräftat kompatibilitet med sitt 4G-nät.

Irriterande, hur som helst

Antingen så får de inte lämna ut det för Apple (eftersom det inte tillåts med förköp heller?) eller så väntar man ut varandra. En säljare på Telia här räknade på det om man jämför med vad iPhone 5 kostade, han trodde att 16 GB på billigaste sättet skulle kosta runt 450 i månaden i 24 månader, men det är bara en gissning han gjorde för det finns ju som sagt ingen info om vad det faktiskt ska kosta... Men "imorrn" lär vi ju få veta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 06:45

Jag tror att informationen kommer ut under torsdagen, det är Apple som lägger munkavle på operatörerna. Ni skulle sett den feta listan med olika krav, datum, tidpunkter, regler för text och logotyper. Helt sjukt är det.

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Japp. Såg väl ut som förväntat, ungefär. Dom andra operatörerna borde väl inte vara långt efter

Fan man är ju sugen men är ju bunden till nästa september med 5an.... Och några 6295 att casha rakt upp finns inte just nu

Ursprungligen av sickan_25:

Dessutom är det dåligt med information om huruvida 4G kommer att fungera eller ej. Telia väntar på svar från Apple, flera op skriver inget alls och Tele2 är, vad jag kan se, den enda som bekräftat kompatibilitet med sitt 4G-nät.

Irriterande, hur som helst

LTE fungerar. Var lugn.

Ursprungligen av sickan_25:

Dessutom är det dåligt med information om huruvida 4G kommer att fungera eller ej. Telia väntar på svar från Apple, flera op skriver inget alls och Tele2 är, vad jag kan se, den enda som bekräftat kompatibilitet med sitt 4G-nät.

Irriterande, hur som helst

http://blogg.telia.se/smartarevardag/2013/10/... Något sent, men ja Telia bekräftar

Ursprungligen av BlackSmp:

LTE fungerar. Var lugn.

Jo, att det fungerar är jag helt lugn över Frågan är väl snarast vilka frekvensband Telia kör med i förhållande till vilka telefoner som levereras. Telia, Tre, Telenor och de andra verkar inte ha riktigt samma frekvenser för 4G, så möjligtvis finns det bättre abonnemang än Telia just när det gäller 4G. Jag har bett Telia klargöra vilka frekvenser och telefoner de har. Inväntar svar...

Tog en tur förbi Kungsgatan vid 20 över elva ungefär. Inte en kotte i kö utanför Telia, Telenor eller Tele2. Tre hade en kille i kö. Är dock inte helt hundra på att han ska ha en iPhone

Ursprungligen av skinza:

Tog en tur förbi Kungsgatan vid 20 över elva ungefär. Inte en kotte i kö utanför Telia, Telenor eller Tele2. Tre hade en kille i kö. Är dock inte helt hundra på att han ska ha en iPhone

Fast lite tidigt på dan än så länge, va?

När iPad2 släpptes köade jag utanför MStore i Malmö och hade förmånen att se kön från mitt jobb. Gick inte ner förrän vid 17-tiden (vill minnas att den släpptes 19) och kom hyfsat långt fram.

Bevaka tråden