Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga över musik till iPhone UTAN iTunes?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-26 16:27
Ursprungligen av Falutjorven:

Nu har du fått berätta hur duktig du är och att jag inte får kritisera Apple som jag vill.
Tyvärr hjälpte det inte mig ett dugg.

Nej du får kritisera hur mycket du vill lika mycket som att jag får argumentera emot dig.

Ja jag är väldigt duktig med iTunes och de blir man om man använt det i flera år till skillnad vad man blir på en timme.

Och jo vi försöker hjälpa dig men du tar inte åt dig av informationen.

Som att svära i kyrkan..

Ursprungligen av Hjopek:

iTunes lägger artisterna i varsina mappar som har mappar med album av artisten. Varför skulle man göra dubbelarbete? Man hittar ju dessa mappar utan att öppna iTunes och kan använda dem precis som vanligt,
Sedan kan man ju skapa smarta mappar i iTunes också, fast det är väl alla inte medvetna om, särskilt de som tror att egna mappar sparar tid...

Förutom att jag då måste gå in i varje enskild mapp för att ta ut de filer som jag faktiskt vill använda. När allt ligger i samma mapp med mina egna filnamn så är det mycket enklare att hantera filerna manuellt, om man bara vill använda vissa låtar från vissa artister. Vill jag däremot använda alla låtar så går det så klart bara att ta mappen som iTunes skapat och släppa/öppna den i valfritt program.

Ursprungligen av pmarriott:

Hela systemet med musik i iPhone är uppbyggt kring att man synkar över en eller flera musikfiler från datorn till telefonen, samt att man bara kan synka telefonen mot 1 dator. Då är det väl rimligt att iTunes fid första synken med en ny enhet varnar för att all eventuell musik/ljudfiler etc som finns på enheten raderas och ersätts med det man ämnar föra över från datorn ifråga?

Hela uppbyggnaden är knäpp.

Ursprungligen av lappen71:

Det säger sig självt att man inte kan ha en telefon som man syncar med flera olika datorer.
Dels har det med rättigheter att inte kunna kopiera musik till andra personer och vilken röra det skulle bli.

Vad är det för trams? Det klart att det inte är självklart att man inte kan ha en telefon som synkroniserar med flera datorer - snarare tvärtom. Det borde vara upp till användaren att bestämma hur många datorer som han eller hon vill synkronisera sin telefon mot. Vill jag kunna koppla in min telefon och kopiera några låtar från min kompis dator så ska jag kunna göra det, utan att min telefon ska behöva tömmas på innehåll först. Om det sedan skapar en röra så är det helt och hållet upp till mig som användare.

Det här med rättigheter som motivering är rent industritrams.

Ursprungligen av lappen71:

Håller man på däremot att fulladda så innebär det lite mer jobb.

Håller man på att "fulladda" så blir det mer jobb OM man har iPhone som telefon.

Ursprungligen av maskh:

Hela uppbyggnaden är knäpp.

Nej, den är inte knäpp. Den är bara annorlunda mot vad du skulle vilja ha.

Ursprungligen av maskh:

Det borde vara upp till användaren att bestämma hur många datorer som han eller hon vill synkronisera sin telefon mot. Vill jag kunna koppla in min telefon och kopiera några låtar från min kompis dator så ska jag kunna göra det, utan att min telefon ska behöva tömmas på innehåll först. Om det sedan skapar en röra så är det helt och hållet upp till mig som användare.

Om man går och har förhoppningar att Apple ska stödja sådana arbetssätt, och som TS blir irriterad eller arg på Apple för att de inte stödjer sådana arbetssätt - då är man antingen på fel plattform, eller så har man väldigt svårt att ta till sig tips, råd och instruktioner.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, den är inte knäpp. Den är bara annorlunda mot vad du skulle vilja ha.

Om man går och har förhoppningar att Apple ska stödja sådana arbetssätt, och som TS blir irriterad eller arg på Apple för att de inte stödjer sådana arbetssätt - då är man antingen på fel plattform, eller så har man väldigt svårt att ta till sig tips, råd och instruktioner.

Den är annorlunda mot i stort sett alla andra telefoner. Men visst, det är Apple. Förvånas inte.

Jag har egentligen inga förhoppningar om att Apple ska tänka om och ge stöd för olika arbetssätt. De fortsätter att strunta i sina användare. Därför har jag heller inte kvar min iPhone. Efter ett långt tvekande så har jag bytt mot annat.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-08-26 19:21
Ursprungligen av maskh:

Därför har jag heller inte kvar min iPhone. Efter ett långt tvekande så har jag bytt mot annat.

Och då förstår jag inte varför du är här i en iphonetråd och argumenterar fortfarande?

Personligen tycker jag iPhone och iTunes är ljusår bättre än något som android kan erbjuda mig som Macanvändare. Men bara för att jag anser det, så är jag inte på androidforum och mässar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, den är inte knäpp. Den är bara annorlunda mot vad du skulle vilja ha.

Om man går och har förhoppningar att Apple ska stödja sådana arbetssätt, och som TS blir irriterad eller arg på Apple för att de inte stödjer sådana arbetssätt - då är man antingen på fel plattform, eller så har man väldigt svårt att ta till sig tips, råd och instruktioner.

Nu är du faktiskt bara fånig. Eller en så otrolig suck-up till Apple att du inte ens vill se eller fatta hur omständligt upplägget är. Visst, om du VILL ha det så, gillar att synka med en enda dator, autkorisera den och jiddra, så fine! Gratulerar!

Men när du inte vill se eller förstå hur bakvänt och användarovänligt det är jämfört med det direkta och självklara sättet att bara kunna skyffla filer in och ut, precis som du gör med vilken annan hårddisk som helst, så har du kört huvudet ganska långt ner i strutshålet. Det är nämligen så jag (och massor med andra användare) föredrar att ha det.

Att leka Bror Duktig och mena att jag är på "fel plattform" eller har svårt att ta till mig tips och råd är dessutom förbannat magstarkt.

Min fråga var nämligen hur jag lägger in låtar utan att använda iTunes. Jag bad över huvud taget inte om instruktioner hur man faktiskt använder iTunes. Men istället för att svara på frågan blir jag kritiserad för att jag inte kan, vill eller orkar jiddra med programmet och ska istället övertalas till "den rätta läran".

Men, som sagt, det fixade sig i alla fall till slut, på ett sätt som Apple själva givetvis kunde ha tillhandahållit för dom som så önskar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Och då förstår jag inte varför du är här i en iphonetråd och argumenterar fortfarande?

Personligen tycker jag iPhone och iTunes är ljusår bättre än något som android kan erbjuda mig som Macanvändare. Men bara för att jag anser det, så är jag inte på androidforum och mässar.

Jaha. Man ska alltså inte kunna diskutera alternativa arbetssätt och nackdelar med Apples tänkande? Älskar verkligen att kritik mot Apple är som att svära i kyrkan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-26 23:15
Ursprungligen av maskh:

Det här med rättigheter som motivering är rent industritrams.

Det är inte min motivering utan det är fakta så sluta svamla.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-26 23:19
Ursprungligen av maskh:

Håller man på att "fulladda" så blir det mer jobb OM man har iPhone som telefon.

Om personen som rippat av skivan inte gjort sitt jobb och taggat den riktigt kommer det inte se snyggt ut.
Men det kommer det göra på en Android-lur också så det är ingen specifikt för en iPhone som du vill påskina.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-26 23:26
Ursprungligen av Falutjorven:

Nu är du faktiskt bara fånig. Eller en så otrolig suck-up till Apple att du inte ens vill se eller fatta hur omständligt upplägget är. Visst, om du VILL ha det så, gillar att synka med en enda dator, autkorisera den och jiddra, så fine! Gratulerar!

Som du själv sa tillhör du inte mensa så att du skulle lära dig något är att ta i

Ursprungligen av Falutjorven:

Men när du inte vill se eller förstå hur bakvänt och användarovänligt det är jämfört med det direkta och självklara sättet att bara kunna skyffla filer in och ut, precis som du gör med vilken annan hårddisk som helst, så har du kört huvudet ganska långt ner i strutshålet. Det är nämligen så jag (och massor med andra användare) föredrar att ha det.

Nej har man tagit sig tid,mer än en timme,så är det inte krångligt men har man inställningen att det ska vara krångligt så man ett hopplöst fall

Ursprungligen av Falutjorven:

Att leka Bror Duktig och mena att jag är på "fel plattform" eller har svårt att ta till mig tips och råd är dessutom förbannat magstarkt.

Ja men du har svårt att ta till dig tips och råd så du kanske ska sluta ställa frågor?

Ursprungligen av Falutjorven:

Min fråga var nämligen hur jag lägger in låtar utan att använda iTunes. Jag bad över huvud taget inte om instruktioner hur man faktiskt använder iTunes. Men istället för att svara på frågan blir jag kritiserad för att jag inte kan, vill eller orkar jiddra med programmet och ska istället övertalas till "den rätta läran".

Men, som sagt, det fixade sig i alla fall till slut, på ett sätt som Apple själva givetvis kunde ha tillhandahållit för dom som så önskar.

En av anledningarna till att du fått tips om hur du det fungerar med iTunes är att den dagen,och den kommer, när personen som du nu hjälpt synkroniserar med telefonen datorn försvinner allt igen.
Så varför inte göra rätt från början för din ovilja till systemet kommer inte att förändra det.

Ursprungligen av Falutjorven:

...en så otrolig suck-up till Apple att du inte ens vill se eller fatta hur omständligt upplägget är...

Hmmm... det är intressant att om man råkar förorda Apples arbetssätt så blir man mer eller mindre kallad hjärntvättad... Eller hur ska jag annars tolka det där med "otrolig suck-up till Apple"?

Tråkigt att argumentationen så ofta går i den riktningen.

Det handlar inte om att jag inte vill se eller kan fatta. Och det handlar inte heller om att jag tvingar mig själv att tycka som Apple, bara för sakens skull. Utan jag har faktiskt bildat mig en uppfattning, och jag förordar det arbetssätt som jag tycker är bäst.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-08-27 03:45
Ursprungligen av maskh:

Jaha. Man ska alltså inte kunna diskutera alternativa arbetssätt och nackdelar med Apples tänkande? Älskar verkligen att kritik mot Apple är som att svära i kyrkan.

Du diskuterar inte, du läxar upp oss, för att vi inte ser med dina klar ögon och förstår att vi gör och tycker fel, eftersom vi använder och är nöjda med iPhone och Apple.

Ursprungligen av MatsOlov:

Du diskuterar inte, du läxar upp oss, för att vi inte ser med dina klar ögon och förstår att vi gör och tycker fel, eftersom vi använder och är nöjda med iPhone och Apple.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hmmm... det är intressant att om man råkar förorda Apples arbetssätt så blir man mer eller mindre kallad hjärntvättad... Eller hur ska jag annars tolka det där med "otrolig suck-up till Apple"?

Tråkigt att argumentationen så ofta går i den riktningen.

Det handlar inte om att jag inte vill se eller kan fatta. Och det handlar inte heller om att jag tvingar mig själv att tycka som Apple, bara för sakens skull. Utan jag har faktiskt bildat mig en uppfattning, och jag förordar det arbetssätt som jag tycker är bäst.

Ursprungligen av lappen71:

Som du själv sa tillhör du inte mensa så att du skulle lära dig något är att ta i

Nej har man tagit sig tid,mer än en timme,så är det inte krångligt men har man inställningen att det ska vara krångligt så man ett hopplöst fall

Ja men du har svårt att ta till dig tips och råd så du kanske ska sluta ställa frågor?

En av anledningarna till att du fått tips om hur du det fungerar med iTunes är att den dagen,och den kommer, när personen som du nu hjälpt synkroniserar med telefonen datorn försvinner allt igen.
Så varför inte göra rätt från början för din ovilja till systemet kommer inte att förändra det.

Nu får ni fanimej ge er!

Jag bad uttryckligen om hjälp att få in filerna UTAN iTunes. Läs igen: UTAN ITUNES. Läs återigen: UTAN ATT ANVÄNDA ITUNES. Jag frågade INTE "Vad tycker du om iTunes?" eller bad om att "Lär mig använda iTunes!".

Lika förbannat mässar ni i inlägg efter inlägg att "Vi gillar iTunes, därför ska du också lära dig använda programmet. Alternativa sätt är helt enkelt fel. Vill du inte använda iTunes så du på fel plattform eller har svårt att ta till dig råd och tips. Därför ska vi skita i vad du egentligen frågade efter och fortsätta vårt OT-tjat om att du ska använda iTunes tills du ger dig."

Lägg ner!

Senast redigerat 2013-08-27 07:35
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-08-27 07:53
Ursprungligen av Falutjorven:

Nu får ni fanimej ge er!

Jag bad uttryckligen om hjälp att få in filerna UTAN iTunes. Läs igen: UTAN ITUNES. Läs återigen: UTAN ATT ANVÄNDA ITUNES. Jag frågade INTE "Vad tycker du om iTunes?" eller bad om att "Lär mig använda iTunes!".

Lika förbannat mässar ni i inlägg efter inlägg att "Vi gillar iTunes, därför ska du också lära dig använda programmet. Alternativa sätt är helt enkelt fel. Vill du inte använda iTunes så du på fel plattform eller har svårt att ta till dig råd och tips. Därför ska vi skita i vad du egentligen frågade efter och fortsätta vårt OT-tjat om att du ska använda iTunes tills du ger dig."

Lägg ner!

Visst, hade du bara ställt frågan på det sättet så hade jag helt och hållet sympatiserat med dig. Men i ditt första inlägg ställde du inte bara en enkel fråga, utan drog även en rejäl svada om hur mycket iTunes suger. Då får man i ärlighetens namn räkna med mothugg.

Ursprungligen av MatsOlov:

Du diskuterar inte, du läxar upp oss, för att vi inte ser med dina klar ögon och förstår att vi gör och tycker fel, eftersom vi använder och är nöjda med iPhone och Apple.

"OK". Visa då gärna var detta har förekommit. Just nu verkar du bara ta grund i samla gamla vanliga där man inte kan kritisera Apple utan att man svär i kyrkan, eller i detta fall "läxar upp" någon.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-08-27 08:46
Ursprungligen av Falutjorven:

Nu får ni fanimej ge er!

Jag bad uttryckligen om hjälp att få in filerna UTAN iTunes. Läs igen: UTAN ITUNES. Läs återigen: UTAN ATT ANVÄNDA ITUNES. Jag frågade INTE "Vad tycker du om iTunes?" eller bad om att "Lär mig använda iTunes!".

Lika förbannat mässar ni i inlägg efter inlägg att "Vi gillar iTunes, därför ska du också lära dig använda programmet. Alternativa sätt är helt enkelt fel. Vill du inte använda iTunes så du på fel plattform eller har svårt att ta till dig råd och tips. Därför ska vi skita i vad du egentligen frågade efter och fortsätta vårt OT-tjat om att du ska använda iTunes tills du ger dig."

Lägg ner!

Bara för att du inte klarar av att ställa in iTunes, som du skrev i ditt inlägg och därmed avskyr det, och beslutar att aldrig mera använda detta onda program, så behöver du inte bli sur? ;D

Jag tror minsann att det är många nissar som missar finesserna med iTunes och avskyr programmet för att de inte kan ta till sig möjligheterna med det.

Du skrev ju i starten att du inte klarade av en enkel sak som synkning, då kan ju lite hjälp vara på sin plats...;D

Ursprungligen av Vassius:

Visst, hade du bara ställt frågan på det sättet så hade jag helt och hållet sympatiserat med dig. Men i ditt första inlägg ställde du inte bara en enkel fråga, utan drog även en rejäl svada om hur mycket iTunes suger. Då får man i ärlighetens namn räkna med mothugg.

Nej, varför då?

Eller visst, om man kunde ge ett svar på frågan som faktiskt är ställd, men samtidigt påpeka att man själv är nöjd med iTunes och erbjuder hjälp om jag inte skulle hitta annat alternativ. Helt OK.

Men att bara bli kritiserad och mer eller mindre idiotförklarad i vartannat inlägg för att man inte gör och tycker som vederbörande själv predikar accepterar jag bara inte.

Ursprungligen av Falutjorven:

Jag bad uttryckligen om hjälp att få in filerna UTAN iTunes. Läs igen: UTAN ITUNES. Läs återigen: UTAN ATT ANVÄNDA ITUNES. Jag frågade INTE "Vad tycker du om iTunes?" eller bad om att "Lär mig använda iTunes!".

Jag är systemutvecklare. Om en användare kommer till mig och vill ha en ny funktion i något av våra system, så säger jag inte bara "javisst", och gör funktionen exakt som han beskrev den. Utan först ställer jag lite motfrågor, och försöker peka på konsekvenser, fördelar, nackdelar och alternativa vägar. Om man har den dialogen så får man i slutändan fram en ny funktion som faktiskt är vad han behöver, inte vad han först trodde att han ville ha. Ibland hamnar man väldigt nära det ursprungliga förslaget. Ibland hamnar man väldigt långt därifrån.

Därför ligger det i min natur att ifrågasätta. Det bygger på erfarenhet. Jag gör inte det för att jäklas med någon. Jag gör det för att slutresultatet brukar bli bättre då.

Men om man tycker att iTunes funktionalitet är "en jävla gissningslek", och bara går i försvarsställning, och bara blir argare och argare ju längre dialogen fortskrider - så är man uppenbarligen inte mottaglig för den sortens assistans.

Jag får helt enkelt acceptera, att om du frågar efter A, så har du bestämt dig för A, och skiter fullständigt i B och C, oavsett fördelar och nackdelar.

Dessutom har jag ju en bild av dig från andra trådar, t.ex när du häromdagen i ännu en tråd kallade din dator för "G5 Intel", vilket är ungefär som att säga "Min bil är en V6 V8", vilket är både intetsägande och felaktigt.

Med allt detta sammantaget så har jag bestämt mig för att undvika dina trådar i fortsättningen. Skönt, va! Lycka till!

Senast redigerat 2013-08-27 15:54

Det räcker med OT nu, TS vill ha tips på hur man lägger över musik till iPhone UTAN iTunes, precis som tråden heter.
TS hittade sin lösning i inlägg #17 ser det ut som.

Kommande inlägg som inte är OnT kommer att ses över och risk finns för att det tas bort utan notifikation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-27 10:08

Jag skulle sammanfattat tjafset så här:

1. En funktion likt iTunes som synkar musik baserat på metadata är bra och i många fall "bäst".
2. En funktion som gör iPhone till en lagringsenhet där man godtyckligt kan lägga filer på den från godtycklig dator, inklusive musik, är en funktion som också är bra och i många fall är "bäst".

Punkt 1 har Apple löst galant, punkt 2 tycker inte Apple man behöver då man redan löst det genom punkt 1.

Jag skulle säga bägge två är bra och i många fall "bäst". Det går inte säga 1 eller 2 alltid är att föredra. Det bästa vore om bägge funktionerna fanns och användaren fick lösa uppgiften som han tyckte fungerade bäst för honom.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-27 17:31

Det är skillnad på att synka och kopiera. Så att synka mot fler datorer är svårt…. det innebär att all musik (i detta fall) blir lika på alla datorer som synkas till telefonen. Och det vill man nog inte, om det är en kompis dator.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-08-27 19:09
Ursprungligen av Erik.dv:

<...> Det bästa vore om bägge funktionerna fanns och användaren fick lösa uppgiften som han tyckte fungerade bäst för honom.

Tror jag inte. Kan verkligen se det kaos som det skulle skapa hos användare. Och huvva vad mycket mera skäll Apple skulle få.

De gånger jag är på jobbet och kommer på att jag vill lyssna på musik (i min iPhone) som jag har på jobbdatorn vägen hem använder jag dropbox, dvs jag kastar bara över filen till dropbox på min Mac på jobbet (utan iTunes) och lyssnar på det via dropbox på vägen hem. Sen kan jag alltid välja att synka den via iTunes via min dator hemma. Men, så gör jag när jag vill lyssna på nåt utan iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-27 23:53
Ursprungligen av MatsOlov:

Tror jag inte. Kan verkligen se det kaos som det skulle skapa hos användare. Och huvva vad mycket mera skäll Apple skulle få.

Inte alls om man löser det rätt. Just nu måste man gå via en tredjepart app vilket är en tämligen invalid lösning.

Vill Apple göra det lätt för sig skulle man kunna ha en "Files.app" där man på sin iOS enhet kommer åt sina filer. Det gör at du fortfarande håller dina iOS appar i deras sandlådor. Skulle Apple fixa ett dynamiskt meta-data system på iOS skulle resp. filer kunna ses i respektive program automatiskt.

Apple tjafsar redan med lokal och iCloud-lagring vilket i sig är förvirrande. Jag tvivlar ovan skulle "skada" för någon användare och vara sjukt hjälpligt för många.

Ursprungligen av Erik.dv:

Inte alls om man löser det rätt. Just nu måste man gå via en tredjepart app vilket är en tämligen invalid lösning.

Vill Apple göra det lätt för sig skulle man kunna ha en "Files.app" där man på sin iOS enhet kommer åt sina filer. Det gör at du fortfarande håller dina iOS appar i deras sandlådor. Skulle Apple fixa ett dynamiskt meta-data system på iOS skulle resp. filer kunna ses i respektive program automatiskt.

Apple tjafsar redan med lokal och iCloud-lagring vilket i sig är förvirrande. Jag tvivlar ovan skulle "skada" för någon användare och vara sjukt hjälpligt för många.

Exakt. Jag använder Android och har givetvis ett antal appar för olika ändamål som automatiserar olika funktioner, som iOS har. Men jag har även två möjligheter att skyffla filer fram och tillbaka mellan dator och mobil precis som jag vill.

Dels m.h.a. appen "Airdroid" som kopplar mobil o dator via wifi eller USB och accessas med webbläsaren. Dels en kombo datorprogram/app som heter SyncMate (även där gäller wifi eller USB) där jag bl.a. får upp mobilens filsystem. Med båda kan jag dessutom skicka, ta emot och hantera sms.

Otroligt bekvämt, snabbt, enkelt och självklart.

Att Apple valt sitt system beror givetvis på att dom vill sälja musiken själva, samt hålla koll på användarens filer. Det gör dom genom att göra det så jävligt som möjligt för användarna att skaffa musik på annat håll. För min del handlar det inte om snodd musik, utan om mängder av egna inspelningar och demos, fri musik från "nya" artister som vill fram och spår från gamla vinylplattor (och t.o.m. stenkakor).

Gillar man Apples system så ska man givetvis använda det. Jag är övertygad om att många tycker att det är perfekt. Men om man vill sköta filhanteringen manuellt ska man ha möjlighet att göra det också. Mängder med program funkar på det sättet. Från e-postklienter till photoshop och annat. Man väljer automatiserade processer eller går den manuella vägen. Såvitt jag vet har den valmöjligheten knappast orsakat någon storm av kritik. Tvärtom. Den uppskattas av de allra flesta.

Dottern, som det alltså handlar om i den här tråden, bor hos mig och sin mamma varannan vecka. P.g.a. av Apples idiotiska system med auktoriserade datorer och spellistor som raderas har vi ett helvete varje gång hon vill lägga till några låtar. Jag lovar, hade vi känt till detta i förväg hade vi aldrig köpt en iPhone och om Apple inte fixar detta så blir det en Android nästa gång.

Men efter att ha testat en mängd olika lösningar (vara de flesta inte funkade särskilt bra eller inte alls) hittade jag alltså ett program som heter "iMacsoft iPhone to Mac transfer" som fixar problemet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-28 09:32

Och då behöver du inte byta till Android nästa gång
Jag tycker inte det är krångligt att lägga till ny musik, eller att Apple tvingar in oss för att de vill ha kontroll, tvinga oss att köpa musiken från iTunes. Det är enkelt att lägga till ny musik (via iTunes). Det stora problemet är att lägga till musik från flera källor! Vi har också problem med varannanvecka-barn...

Ursprungligen av Falutjorven:

Exakt. Jag använder Android och har givetvis ett antal appar för olika ändamål som automatiserar olika funktioner, som iOS har. Men jag har även två möjligheter att skyffla filer fram och tillbaka mellan dator och mobil precis som jag vill.

Dels m.h.a. appen "Airdroid" som kopplar mobil o dator via wifi eller USB och accessas med webbläsaren. Dels en kombo datorprogram/app som heter SyncMate (även där gäller wifi eller USB) där jag bl.a. får upp mobilens filsystem. Med båda kan jag dessutom skicka, ta emot och hantera sms.

Otroligt bekvämt, snabbt, enkelt och självklart.

Att Apple valt sitt system beror givetvis på att dom vill sälja musiken själva, samt hålla koll på användarens filer. Det gör dom genom att göra det så jävligt som möjligt för användarna att skaffa musik på annat håll. För min del handlar det inte om snodd musik, utan om mängder av egna inspelningar och demos, fri musik från "nya" artister som vill fram och spår från gamla vinylplattor (och t.o.m. stenkakor).

Gillar man Apples system så ska man givetvis använda det. Jag är övertygad om att många tycker att det är perfekt. Men om man vill sköta filhanteringen manuellt ska man ha möjlighet att göra det också. Mängder med program funkar på det sättet. Från e-postklienter till photoshop och annat. Man väljer automatiserade processer eller går den manuella vägen. Såvitt jag vet har den valmöjligheten knappast orsakat någon storm av kritik. Tvärtom. Den uppskattas av de allra flesta.

Dottern, som det alltså handlar om i den här tråden, bor hos mig och sin mamma varannan vecka. P.g.a. av Apples idiotiska system med auktoriserade datorer och spellistor som raderas har vi ett helvete varje gång hon vill lägga till några låtar. Jag lovar, hade vi känt till detta i förväg hade vi aldrig köpt en iPhone och om Apple inte fixar detta så blir det en Android nästa gång.

Men efter att ha testat en mängd olika lösningar (vara de flesta inte funkade särskilt bra eller inte alls) hittade jag alltså ett program som heter "iMacsoft iPhone to Mac transfer" som fixar problemet.

Vi går faktiskt mer och mer åt att inte hantera våra filer själva. Ok, detta drivs ju rätt mycket av Apple, men titta på hur bl.a. Lightroom fungerar. Det är inte en fil man hanterar utan en bild. Skit i vars bilden ligger, du öppnar den via ett program och sköter allt därifrån.
En "Apple-lösning" på ditt problem hade varit att låta tösen ordna med sin egen musik (om det inte är dina stenkakor hon spisar). Spotify med offline playlist borde vara perfekt i det här fallet?

Det är mycket gnäll på iTunes, men om man tar sig tid och funderar på vad man vill så brukar det gå att ordna till slut.
Jag skulle vilja se en lösning för en annan telefon som har rippat en CD och (trådlöslöst) överfört filerna till telefonen med 5 klick.
Sedan allt man för på köpet: home sharing, Airplay, bästa möjligheten till att hyra film.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-28 11:25
Ursprungligen av kenjon:

Och då behöver du inte byta till Android nästa gång
Jag tycker inte det är krångligt att lägga till ny musik, eller att Apple tvingar in oss för att de vill ha kontroll, tvinga oss att köpa musiken från iTunes. Det är enkelt att lägga till ny musik (via iTunes). Det stora problemet är att lägga till musik från flera källor! Vi har också problem med varannanvecka-barn...

Men det finns ett ska vi säga "idiotiskt" problem i att man har med sig 16-64GB i fikan och kan inte nyttja "klimpen" som en disk. Det är lättare att gå via Dropbox exempelvis vilket är fel. iCloud ska vi inte tala om hur begränsat det är.

Det sorgliga är att lösningen vore ganska enkel om Apple ville lösa problemet.

- Använda AirDrop som transfer lösning
- Tryck in filerna i en "files" app eller att de trycks in i den app de hör hemma på enheten. PDF:er går till iBooks, ljud till iTunes osv.

Vi har pratat om ovan flera gånger förut och jag vet flera som noterat "ja men använd app X, Y, Z för det" men det är en sådan fundamental enkel sak att det borde fungera out of the box. Just nu är den enklaste inbyggda lösningen att maila filer till sig själv.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-08-28 12:10

Jag har ju ingen möjlighet att ha alla mina filer i min iPhone eller ens i molnet. För det första så har ju en iPhone för lite utrymme för det och molnet blir för dyrt att ha så många GB som jag behöver. Därför ligger allt på HDs hemma, kopplat till min iMac. Och jag ser inga problem med att använda iTunes för all min lagring av film, musik och böcker/PDF där och sedan från min iMAc med iTunes styra vad som skall ligga på vilken mobil enhet.

Ett par användare här har stora "problem" med Apples lösning och svär ve och förbannelse över det, men samtidigt har dom inga som helst problem med android. Det finner jag som "omöjligt" utifrån min egna erfarenhet både som användare, tekniker och support för dessa prylar. Jag har mer jobb med att hjälpa de med win och android än de med Mac och iOS, så jag skulle vilja säga att de som skriver här och svär över iOS men hyllar android har en egen agenda, vilket jag även påpekat förut.

Att jag själv, och andra, förespråkar The Apple Way på ett appleforum är väl inte så konstigt.

Förstår inte riktigt hur det kan vara ett problem med iTunes, jämfört med att använda sig av mappar, för att lägga över på sin mobila enhet. Ser absolut inga fördelar med Androids system över iOS.

Bevaka tråden