Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga över musik till iPhone UTAN iTunes?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-28 14:14
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har ju ingen möjlighet att ha alla mina filer i min iPhone eller ens i molnet. För det första så har ju en iPhone för lite utrymme för det och molnet blir för dyrt att ha så många GB som jag behöver. Därför ligger allt på HDs hemma, kopplat till min iMac. Och jag ser inga problem med att använda iTunes för all min lagring av film, musik och böcker/PDF där och sedan från min iMAc med iTunes styra vad som skall ligga på vilken mobil enhet.

Ett par användare här har stora "problem" med Apples lösning och svär ve och förbannelse över det, men samtidigt har dom inga som helst problem med android. Det finner jag som "omöjligt" utifrån min egna erfarenhet både som användare, tekniker och support för dessa prylar. Jag har mer jobb med att hjälpa de med win och android än de med Mac och iOS, så jag skulle vilja säga att de som skriver här och svär över iOS men hyllar android har en egen agenda, vilket jag även påpekat förut.

Att jag själv, och andra, förespråkar The Apple Way på ett appleforum är väl inte så konstigt.

Förstår inte riktigt hur det kan vara ett problem med iTunes, jämfört med att använda sig av mappar, för att lägga över på sin mobila enhet. Ser absolut inga fördelar med Androids system över iOS.

Mitt scenario:
- Jag har tre datorer hemma
- Jag har två datorer som är "mina" på jobbet
- Min iPhone är alltid med mig

Nu räknar jag bara mina egna enheter för att göra begränsningen så enkel att förklara som möjligt.

Vi jobbar med videoproduktion vilket kan innefatta skapande av bild, video och ljudfiler. Det är skönt att på resan hem kunna se dagens arbete. Det är även skönt att ha en enhet man kan ta med sig media på om man behöver.

Bägge dessa fall är tillfälligt behov av:

a) se media från mina fem enheter på min iPhone
b) transportera media från till / från mina fem enheter

Idag går det inte utan en omständlig lösning som beskrivits. Man måste köra en tredjeparts lösning - Dropbox, FTP eller dyl. Inte ens iCloud löser problemet. Ovan handlar inte iOS eller Android - det handlar om en extremt enkel funktion Apple försummat. Det är verkligen enormt omständligt att mellan flera olika enheter flytta filer för att Apple vill inte att man ska göra det.

Har du "one machine to rule them all" är saken bättre med iOS. Har du arbetslaptop, arbetstationen på jobbet och hemma samt din egna dator eller två så blir det svårt. I mitt fall vill jag inte synka A + B + C, jag vill få med mig snabbt och enkelt ett urval av filer.

Eller som för någon månad sen - jag ville bara få med mig en PDF på min iPad hemma. Vad är lösningen? Maila och / eller lägga den på en FTP för att sen ladda ner till enheten. Det är enormt baklänges och kräver mer steg än nödvändigt. Det är även fruktansvärt ointiutivt för en nybörjar användare.

Problem nummer två är att transportera en större fil mellan dator A och B. Jag har 64GB i fickan men får icke nyttja det som en disk.

Att lösa ovan skulle inte på något vis göra iOS sämre eller kräva mer support. Att få vara kritiskt när Apple gör fel, vilket händer, är bara positivt för hela användarbasen. De har ex. efter tre år erkänt "okej, we fucked up fullscreen apps in OSX" och (verkar) lösa det nu i 10.9.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-29 11:40

Jag håller helt med dej om att de bör fixa det, och jag tror de gör det i en framtid.
Utvecklingen har gått ganska fort, och Apple är noga med att försöka lösa problemen på ett så bra sätt för användaren som möjligt.
Egentligen är det en musikspelare vi har, som har fått telefonfunktioner. Och sedan appar för att göra diverse annat. Och nu vill vi ha den till "allt"… och det tror jag kommer. Men Apple skyndar långsamt.
Jag tror inte de är motståndare till det, utan de filar på en bra lösning. Som när klippa-klistra kom, de var sena, men det blev bra.

Ursprungligen av kenjon:

Jag håller helt med dej om att de bör fixa det, och jag tror de gör det i en framtid.
Utvecklingen har gått ganska fort, och Apple är noga med att försöka lösa problemen på ett så bra sätt för användaren som möjligt.
Egentligen är det en musikspelare vi har, som har fått telefonfunktioner. Och sedan appar för att göra diverse annat. Och nu vill vi ha den till "allt"… och det tror jag kommer. Men Apple skyndar långsamt.
Jag tror inte de är motståndare till det, utan de filar på en bra lösning. Som när klippa-klistra kom, de var sena, men det blev bra.

Jag tror också det. Först inget, sedan kom sync av filer via iTunes och nu Airdrop. Däremot så kommer vi "aldrig" få mappar som i en dator. iPhone är alldeles för "sandlådad" för det tror jag.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har ju ingen möjlighet att ha alla mina filer i min iPhone eller ens i molnet. För det första så har ju en iPhone för lite utrymme för det och molnet blir för dyrt att ha så många GB som jag behöver. Därför ligger allt på HDs hemma, kopplat till min iMac. Och jag ser inga problem med att använda iTunes för all min lagring av film, musik och böcker/PDF där och sedan från min iMAc med iTunes styra vad som skall ligga på vilken mobil enhet.

Ett par användare här har stora "problem" med Apples lösning och svär ve och förbannelse över det, men samtidigt har dom inga som helst problem med android. Det finner jag som "omöjligt" utifrån min egna erfarenhet både som användare, tekniker och support för dessa prylar. Jag har mer jobb med att hjälpa de med win och android än de med Mac och iOS, så jag skulle vilja säga att de som skriver här och svär över iOS men hyllar android har en egen agenda, vilket jag även påpekat förut.

Att jag själv, och andra, förespråkar The Apple Way på ett appleforum är väl inte så konstigt.

Förstår inte riktigt hur det kan vara ett problem med iTunes, jämfört med att använda sig av mappar, för att lägga över på sin mobila enhet. Ser absolut inga fördelar med Androids system över iOS.

Blir alldeles matt när jag läser sånt här inkrökt trams. Snacka om tunnelseende.
Jag tycker att Apples lösning med iTunes är idiotisk. Igen alltså: med iTunes. Inget annat har diskuterats.
Det avfärdar du med argumentet att du har "mer jobb med att hjälpa de med win och android än de med Mac och iOS".
Jaha, och? Vad har det med iTunes specifikt att göra? Jo, inte ett skit.
Jag svär inte över iOS, utan över iTunes. Kan du verkligen inte fatta skillnaden?
Du verkar också ha anlag för konspirationsteorier. Jag har "ingen egen agenda" alls. Skaffade min första Mac 1991 och har aldrig haft en tanke på att köra annat. Men jag anser lika förbannat att systemet med iPhone/iTunes är idiotiskt. Det kanske passar just DINA behov. Bara att gratulera. Men kan du få in i skallen att det inte passar MINA?
Jag tjatar inte på dig att du ska tycka som jag. Varför tjatar du på mig att jag ska tycka som du?

Ursprungligen av Falutjorven:

Blir alldeles matt när jag läser sånt här inkrökt trams. Snacka om tunnelseende.
Jag tycker att Apples lösning med iTunes är idiotisk. Igen alltså: med iTunes. Inget annat har diskuterats.
Det avfärdar du med argumentet att du har "mer jobb med att hjälpa de med win och android än de med Mac och iOS".
Jaha, och? Vad har det med iTunes specifikt att göra? Jo, inte ett skit.
Jag svär inte över iOS, utan över iTunes. Kan du verkligen inte fatta skillnaden?
Du verkar också ha anlag för konspirationsteorier. Jag har "ingen egen agenda" alls. Skaffade min första Mac 1991 och har aldrig haft en tanke på att köra annat. Men jag anser lika förbannat att systemet med iPhone/iTunes är idiotiskt. Det kanske passar just DINA behov. Bara att gratulera. Men kan du få in i skallen att det inte passar MINA?
Jag tjatar inte på dig att du ska tycka som jag. Varför tjatar du på mig att jag ska tycka som du?

Så, varför inte använda gratis dropbox som jag föreslog?

Eller spotify så klart.

Ursprungligen av ace4711:

Så, varför inte använda gratis dropbox som jag föreslog?

Eller spotify så klart.

Gissar att du kanske inte läst hela tråden.
Jag hittade alltså en lösning som erbjuder precis det jag sökte, dvs att bara kopiera över de filer jag vill vill till eller från telefonen, utan "synkning", auktorisering och annat strul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-29 13:26
Ursprungligen av ace4711:

Så, varför inte använda gratis dropbox som jag föreslog?

Eller spotify så klart.

Fast det är ändå tämligen baklänges att behöva en tredjeparttjänst, inte sant?

iOS behöver alltså:

1st Apple ID
1st Google-konto är att föredra
1st Facebook-konto är att föredra
1st DropBox-konto är att föredra
1st Spotify-konto är att föredra

Det känns enklare att bara kunna föra över lite filer om man behöver det från A till B utan att behöva gå via C.

Ursprungligen av Erik.dv:

Fast det är ändå tämligen baklänges att behöva en tredjeparttjänst, inte sant?

iOS behöver alltså:

1st Apple ID
1st Google-konto är att föredra
1st Facebook-konto är att föredra
1st DropBox-konto är att föredra
1st Spotify-konto är att föredra

Det känns enklare att bara kunna föra över lite filer om man behöver det från A till B utan att behöva gå via C.

Nu tycker jag att du är onödigt polemisk.

Man *behöver* inte det du räknar upp. Men, om frågeställningen var att lösa en uppgift utan iTunes kan det väl vara trevligt om vi andra på forumet ger de alternativ som vi kan se. Helt enkelt försöker svara på frågan.

Sen är det också så att alla plattformar har best-practice som man gör bäst i att följa, eller så får man förbereda sig på strul, eller i alla fall mera ansträngning.

Jag gissar att det är meckigt att på en Windows telefon försöka klara sig utan Bing, eller på en Android-lur göra massa saker utan google-konto. Om/när jag byter system försöker jag se till att kolla runt och lära mig det rekommenderade sättet från andra erfarna användare.

Tyvärr verkar det ge mycket mera bränsle i tråden att ondgöra sig över hur saker funkar (och om det är BRA eller DÅLIGT) istället för ange alternativ eller lära sig best-practice.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-29 15:55
Ursprungligen av ace4711:

Nu tycker jag att du är onödigt polemisk.

Man *behöver* inte det du räknar upp. Men, om frågeställningen var att lösa en uppgift utan iTunes kan det väl vara trevligt om vi andra på forumet ger de alternativ som vi kan se. Helt enkelt försöker svara på frågan.

Sen är det också så att alla plattformar har best-practice som man gör bäst i att följa, eller så får man förbereda sig på strul, eller i alla fall mera ansträngning.

Jag gissar att det är meckigt att på en Windows telefon försöka klara sig utan Bing, eller på en Android-lur göra massa saker utan google-konto. Om/när jag byter system försöker jag se till att kolla runt och lära mig det rekommenderade sättet från andra erfarna användare.

Tyvärr verkar det ge mycket mera bränsle i tråden att ondgöra sig över hur saker funkar (och om det är BRA eller DÅLIGT) istället för ange alternativ eller lära sig best-practice.

Absolut. Men många som ger alternativ verkar ta alternativen som självklara och bra vilket jag tror många irriterar sig på. Alternativen är just alternativ för att lösa ett problem. Jag tror det är viktigt att man i dessa diskussioner då belyser problem som, troligen, många användare har och då Apple borde integrera som "standard" så att säga.

En avstickare men det är som jag vet flera i diskussioner kring Apple märkliga val av MacBook Pro 13" och så hänvisar man till "men den har ju alltid varit så, varför klagar ni!". Ja, lika så som iOS alltid saknat vissa funktioner betyder inte att det måste vara så eller är bra att det är så. Det är jättebra att folk kommer med förslag till alternativ men jag tycker också det är bra att folk säger sin åsikt om begränsningar som finns.

Ursprungligen av ace4711:

Nu tycker jag att du är onödigt polemisk.

Man *behöver* inte det du räknar upp. Men, om frågeställningen var att lösa en uppgift utan iTunes kan det väl vara trevligt om vi andra på forumet ger de alternativ som vi kan se. Helt enkelt försöker svara på frågan.

Sen är det också så att alla plattformar har best-practice som man gör bäst i att följa, eller så får man förbereda sig på strul, eller i alla fall mera ansträngning.

Jag gissar att det är meckigt att på en Windows telefon försöka klara sig utan Bing, eller på en Android-lur göra massa saker utan google-konto. Om/när jag byter system försöker jag se till att kolla runt och lära mig det rekommenderade sättet från andra erfarna användare.

Suck. Ännu en som varken kan läsa innantill eller fatta att olika användare har olika behov och arbetssätt. Då avfärdar du vederbörande som "onödigt polemisk". Jösses...

Därefter följer en imponerande logisk vurpa: När det uttryckligen frågas om ett sätt att lösa ett problem UTAN iTunes är det "trevligt" att trots det svara på hur man löser ett problem MED iTunes. Fast man alltså inte alls svarar på frågan skriver du att man "helt enkelt försöker svara på frågan".

Sedan börjar du jämföra generellt med Windows och Android vilket är fullständigt irrelevant. Tråden och kritiken handlar UTESLUTANDE om iTunes <-> iPhone och hur idiotiskt just detta enskilda upplägg är. Ingenting annat.

Alltså: Visst, jag kan köpa att folk inte kan, orkar eller vill läsa vad jag skrivit och tipsar om iTunes TROTS att jag tydligt och klart förklarat att jag INTE vill använda programmet.

Men när jag därefter i inlägg efter inlägg blir idiotförklarad och kritiserad för att jag inte omedelbart ändrar mig och gör som några medlemmar tycker att jag ska göra av den enkla anledningen att det inte funkar för mig, då får det fanimej vara nog.

Jag tjatar inte på dom att dom ska göra som jag tycker. Då kräver jag samma respekt tillbaka. Så enkelt är det.

Ursprungligen av Falutjorven:

Suck. Ännu en som varken kan läsa innantill eller fatta att olika användare har olika behov och arbetssätt. Då avfärdar du vederbörande som "onödigt polemisk". Jösses...

Därefter följer en imponerande logisk vurpa: När det uttryckligen frågas om ett sätt att lösa ett problem UTAN iTunes är det "trevligt" att trots det svara på hur man löser ett problem MED iTunes. Fast man alltså inte alls svarar på frågan skriver du att man "helt enkelt försöker svara på frågan".

Sedan börjar du jämföra generellt med Windows och Android vilket är fullständigt irrelevant. Tråden och kritiken handlar UTESLUTANDE om iTunes <-> iPhone och hur idiotiskt just detta enskilda upplägg är. Ingenting annat.

Alltså: Visst, jag kan köpa att folk inte kan, orkar eller vill läsa vad jag skrivit och tipsar om iTunes TROTS att jag tydligt och klart förklarat att jag INTE vill använda programmet.

Men när jag därefter i inlägg efter inlägg blir idiotförklarad och kritiserad för att jag inte omedelbart ändrar mig och gör som några medlemmar tycker att jag ska göra av den enkla anledningen att det inte funkar för mig, då får det fanimej vara nog.

Jag tjatar inte på dom att dom ska göra som jag tycker. Då kräver jag samma respekt tillbaka. Så enkelt är det.

Trots att det är du som har startat tråden är det faktiskt inte du som äger den. Det kan ju komma andra efter dig som har liknande problem och som kan bli attraherade av olika lösningar som presenteras som inbegriper iTunes, eller som inte förstår hur det är tänkt att fungera och som blir hjälpta av tråden.

När gjorde jag den logiska vurpan (enligt dig) och sa att du skulle använda iTunes?

Ursprungligen av ace4711:

När gjorde jag den logiska vurpan (enligt dig) och sa att du skulle använda iTunes?

Du skrev: "om frågeställningen var att lösa en uppgift utan iTunes kan det väl vara trevligt om vi andra på forumet ger de alternativ som vi kan se".

Eftersom du förespråkar iTunes som "best practice" antog jag att du avsåg det som ett "alternativ" till att INTE använda iTunes. Har jag missuppfattat ber jag om ursäkt, självklart.

Ursprungligen av pmarriott:

Trots att det är du som har startat tråden är det faktiskt inte du som äger den. Det kan ju komma andra efter dig som har liknande problem och som kan bli attraherade av olika lösningar som presenteras som inbegriper iTunes, eller som inte förstår hur det är tänkt att fungera och som blir hjälpta av tråden.

Absolut.

Men då finns det ännu mindre anledning till att jag bli idiotförklarad för att jag föredrar en lösning som inte stämmer med andra medlemmars övertygelse.

Ursprungligen av Falutjorven:

Du skrev: "om frågeställningen var att lösa en uppgift utan iTunes kan det väl vara trevligt om vi andra på forumet ger de alternativ som vi kan se".

Eftersom du förespråkar iTunes som "best practice" antog jag att du avsåg det som ett "alternativ" till att INTE använda iTunes. Har jag missuppfattat ber jag om ursäkt, självklart.

Men, jag har ju tipsat om dropbox, som jag själva använder? Sen påstår du också att jag inte kan läsa innantill. Vad grundar du det på?

Det finns inget supportat sätt att föra över musik till iPhone utan iTunes. Jag antar att detta går att fixa med jailbreak. Det är synd att det måste till, men iOS är helt enkelt inte byggt för att användaren ska "think different" eller gå utanför ramarna. Rätta in dig i ledet, kör allt via iTunes, glöm inte att lämna ditt kreditkortsnummer till Apple på väg ut, le och se glad ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-30 12:11
Ursprungligen av John A:

Det finns inget supportat sätt att föra över musik till iPhone utan iTunes. Jag antar att detta går att fixa med jailbreak. Det är synd att det måste till, men iOS är helt enkelt inte byggt för att användaren ska "think different" eller gå utanför ramarna. Rätta in dig i ledet, kör allt via iTunes, glöm inte att lämna ditt kreditkortsnummer till Apple på väg ut, le och se glad ut.

Att få in musik via Mail, DropBox, Google Drive, HTTP eller FTP, Spotify, Rdio, Pandora, Google Play Music, Sony Music Unlimited och säkert fler alternativ gills inte?

Ursprungligen av Erik.dv:

Att få in musik via Mail, DropBox, Google Drive, HTTP eller FTP, Spotify, Rdio, Pandora, Google Play Music, Sony Music Unlimited och säkert fler alternativ gills inte?

Rätta mig väldigt gärna om jag har fel nu, men vad jag vet så kan inget av dessa göra att musiken kan spelas från musikappen. Det blir istället var sin silo som måste gå via nätverket, trots att du har 16, 32, 64 GB lokalt som du hade kunnat spara filen på och sedan spela.

Ursprungligen av John A:

Det finns inget supportat sätt att föra över musik till iPhone utan iTunes. Jag antar att detta går att fixa med jailbreak. Det är synd att det måste till, men iOS är helt enkelt inte byggt för att användaren ska "think different" eller gå utanför ramarna. Rätta in dig i ledet, kör allt via iTunes, glöm inte att lämna ditt kreditkortsnummer till Apple på väg ut, le och se glad ut.

The Apple Way är "think different". Det är om man vill vara som alla andra man kan kånka runt en virusdroid-lur och hantera mappar.

Ursprungligen av pmarriott:

The Apple Way är "think different". Det är om man vill vara som alla andra man kan kånka runt en virusdroid-lur och hantera mappar.

Med tanke på att både Windows 8+ och vissa smaker av Android är på väg åt samma håll så är det tyvärr inte alltför säkert. Väntar med spänning på att Mac-virusen ska spridas, för där får man ju hantera mappar själv och det är ju så farligt; får man ju virus av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-30 12:51
Ursprungligen av John A:

Rätta mig väldigt gärna om jag har fel nu, men vad jag vet så kan inget av dessa göra att musiken kan spelas från musikappen. Det blir istället var sin silo som måste gå via nätverket, trots att du har 16, 32, 64 GB lokalt som du hade kunnat spara filen på och sedan spela.

Det är mer än jag vet… Spotify kör sitt egna race helt klart. Jag antog bara man kunde ta valfri MP3 / AAC-fil och välja "Open in…" men det fungerar kanske inte med musik? Då har Apple verkligen arslat sig.

Hade samma problem som du

Jag hade samma problem som du, Falutjorven, och löste det snabbt med iMacsoft iPhone to Mac Transfer som du tipsade om. Det gick fortare än att läsa hela tråden. Så tack för att du ställde frågan OCH löste problemet åt mig!

Det är väl bara att installera t.ex. VLC och sen starta dess wi-fi-överföring. Då kan man från datorn surfa till paddan, och sen bara dra och släppa den musik och filmer som man vill ha lokalt lagrade i paddan. Och det finns säkert en massa andra program som fungerar liknande.

Men visst, om du vill kunna spela din musik från Apples egen musikapp, så måste ju musiken in i appen. Alla appar har ju sin egen lagring eftersom Apple designat så att det inte finns någon central gemensam lagring eller filsystem. Om detta kan man förstås ha åsikter, men det kan knappast vara nån nyhet att det funkar så i iPhone/iPad.

Bevaka tråden