Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga över musik till iPhone UTAN iTunes?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag blir galen snart. Dottern har en iPhone5. Jag försöker lägga över några låtar till den från Macen. Enda sättet verkar vara att synka med iTunesbiblioteket.

Men dels vill vi inte synka, dvs ha exakt samma låtar i mobilen som i iTunes (det är helt olika nu). Och dels får jag upp en varning om att filer kommer att raderas i telefonen och en massa skit kommer att installeras osv.

Fan, förr var Apple enkelhet och självklart. Nu har dom blivit VÄRRE än vad Microsoft var förr. Själv har jag en android och det är bara att skicka över musik helt utan problem.

Så alltså: Finns det något sätt att ENKELT lägga över låtarna till telefonen utan detta förbannade "synkande"?

Finns en del alternativ. Google är bra:

https://www.google.se/search?q=sync+music+to+...

Ursprungligen av Falutjorven:

...Men dels vill vi inte synka, dvs ha exakt samma låtar i mobilen som i iTunes...

Att synka innebär inte att man måste synka allt!

Mitt tips är att skapa en spellista i iTunes. Kalla den t.ex. för iPhone. I den spellistan lägger du de låtar du vill ha i telefonen. Och så ställer du in i iTunes att det bara är den spellistan som ska synkas.

Att bli arg på Apple för att du tror att synkning fungerar på ett visst sätt känns väl ganska dumt och meningslöst...

Ursprungligen av Falutjorven:

Jag blir galen snart. Dottern har en iPhone5. Jag försöker lägga över några låtar till den från Macen. Enda sättet verkar vara att synka med iTunesbiblioteket.
Men dels vill vi inte synka, dvs ha exakt samma låtar i mobilen som i iTunes (det är helt olika nu). Och dels får jag upp en varning om att filer kommer att raderas i telefonen och en massa skit kommer att installeras osv.
Fan, förr var Apple enkelhet och självklart. Nu har dom blivit VÄRRE än vad Microsoft var förr. Själv har jag en android och det är bara att skicka över musik helt utan problem.
Så alltså: Finns det något sätt att ENKELT lägga över låtarna till telefonen utan detta förbannade "synkande"?

Det finns inget alternativ som är lika enkelt som att föra över till en telefon som kör android. Du behöver alltid någon form av extra program. Och ja, det är riktigt irriterande.

När det kommer till att den vill radera en del filer vid synkronisering så verkar det ju som att din dotterns iPhone inte sedan tidigare är synkroniserad med den dator du nu vill använda den i. Då vill den radera information som ligger där och lägga in nytt. Så fungerar iTunes. Men som barbapappa_86 skriver så finns det ju alternativ om man Googlar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-08-25 21:46

Om du använder iTunes behöver du inte lägga över alla musikfiler. Du skapar istället en spellista för aktuell enhet med önskad musik och väljer den i synkroniseringsinställningarna.

Ursprungligen av maskh:

Det finns inget alternativ som är lika enkelt som att föra över till en telefon som kör android. Du behöver alltid någon form av extra program..

Vad är det som inte är enkelt med att dra de önskade låtarna till en spellista, och sedan trycka på synk-knappen?

Jag har svårt att se hur ett extraprogram skulle kunna göra processen enklare än min (och joakimos) föreslagna metod.

Senast redigerat 2013-08-25 22:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det som inte är enkelt med att dra de önskade låtarna till en spellista, och sedan trycka på synk-knappen?
Jag har svårt att se hur ett extraprogram skulle kunna göra processen enklare än min (och joakimos) föreslagna metod.

Jag läste lite fel, ser jag i efterhand. Men oavsett så är det ju faktiskt lite stökigt med kravet på att öppna iTunes, plottra ihop en spellista, bocka i att man vill synka mot den och sedan trycka på en knapp.

Mot android kan jag samla alla filerna och släppa dem i valfri mapp på min telefon. Telefonen dyker upp som en enhet direkt i exempelvis Explorer (Windows) och det finns inget behov av ett extra program (iTunes).

Ovanstående är med undantag för OS X då så klart. Av någon konstig anledning så verkar det inte gå att bara köra in telefonen genom USB-kabel och få upp den som en egen enhet, som när man t.ex. sätter i ett vanligt USB-minne.

Ursprungligen av maskh:

...Men oavsett så är det ju faktiskt lite stökigt med kravet på att öppna iTunes, plottra ihop en spellista, bocka i att man vill synka mot den och sedan trycka på en knapp.

Mot android kan jag samla alla filerna och släppa dem i valfri mapp på min telefon...

Överdrivet! Det är inte alls stökigt.

Att göra själva spellistan gör man bara EN gång.
Att kryssa för att den ska synkas gör man bara EN gång.

Efter första gången är det bara att dra låtarna till spellistan, och sen klicka "Sync".

Det är absolut inte svårare att göra detta än att dra låtarna till "valfri mapp på telefonen".

Jag skulle nästan vilja påstå att din metod är svårare. För du måste ju först navigera dig fram till önskad mapp. Så det blir nog några fler klick. Och detta måste du göra varje gång.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-25 22:46

Man behöver inte ha alla låtar/album som finns i iTunes syncade in i telefonen.
Bara att välja hantera manuellt och sen dra över hela album eller enstaka låtar som man själv vill.

För att göra det hela enklare i framtiden, när dottern kanske har egen dator etc (åldern på tösen framgår inte), är att skapa en egen användare åt dottern på datorn, kopiera även musiken till den användarens iTunes-bibliotek och sedan synka därifrån. På så vis kan vid ett senare tillfälle föra över alla filer, inställningar etc från den användaren till en helt separat dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-26 11:52

Vem sköter, 2013, sin musik i mappar på datorn? Rimligtvis borde dessa personer också sköta sina mail på filnivå?

Ursprungligen av acke:

Vem sköter, 2013, sin musik i mappar på datorn? Rimligtvis borde dessa personer också sköta sina mail på filnivå?

Ser ingen anledning att inte ha digitala musikfiler samlade i mappar. Hos mig är de döpta med "Artist - Namn på låten.filändelse". Sedan kan jag lägga allt i samma mapp. Då blir det enkelt att hitta för att sedan kunna spela upp det i valfritt program. Har väldigt svårt för att förstå varför man ska låta exempelvis iTunes göra sortering av filerna på egen hand.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-26 12:14
Ursprungligen av maskh:

Ser ingen anledning att inte ha digitala musikfiler samlade i mappar. Hos mig är de döpta med "Artist - Namn på låten.filändelse". Sedan kan jag lägga allt i samma mapp. Då blir det enkelt att hitta för att sedan kunna spela upp det i valfritt program. Har väldigt svårt för att förstå varför man ska låta exempelvis iTunes göra sortering av filerna på egen hand.

Därför att det kräver mindre handpåläggning än att hålla på och skapa mappar/namnge filer.

Ursprungligen av maskh:

Ser ingen anledning att inte ha digitala musikfiler samlade i mappar. Hos mig är de döpta med "Artist - Namn på låten.filändelse". Sedan kan jag lägga allt i samma mapp. Då blir det enkelt att hitta för att sedan kunna spela upp det i valfritt program. Har väldigt svårt för att förstå varför man ska låta exempelvis iTunes göra sortering av filerna på egen hand.

För att man till exempel inte har mer tid än 12-13 sekunder att fixa med det. Jag som har små barn har knappt tid att borsta tänderna. Ännu mindre har jag tid att meka med filer, mappar och annat tjafs. Det ska bara funka.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-08-26 12:43
Ursprungligen av maskh:

Ser ingen anledning att inte ha digitala musikfiler samlade i mappar. Hos mig är de döpta med "Artist - Namn på låten.filändelse". Sedan kan jag lägga allt i samma mapp. Då blir det enkelt att hitta för att sedan kunna spela upp det i valfritt program. Har väldigt svårt för att förstå varför man ska låta exempelvis iTunes göra sortering av filerna på egen hand.

iTunes lägger artisterna i varsina mappar som har mappar med album av artisten. Varför skulle man göra dubbelarbete? Man hittar ju dessa mappar utan att öppna iTunes och kan använda dem precis som vanligt,

Sedan kan man ju skapa smarta mappar i iTunes också, fast det är väl alla inte medvetna om, särskilt de som tror att egna mappar sparar tid...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-08-26 13:11
Ursprungligen av maskh:

Jag läste lite fel, ser jag i efterhand. Men oavsett så är det ju faktiskt lite stökigt med kravet på att öppna iTunes, plottra ihop en spellista, bocka i att man vill synka mot den och sedan trycka på en knapp.

Mot android kan jag samla alla filerna och släppa dem i valfri mapp på min telefon. Telefonen dyker upp som en enhet direkt i exempelvis Explorer (Windows) och det finns inget behov av ett extra program (iTunes).

Ovanstående är med undantag för OS X då så klart. Av någon konstig anledning så verkar det inte gå att bara köra in telefonen genom USB-kabel och få upp den som en egen enhet, som när man t.ex. sätter i ett vanligt USB-minne.

Vad är då skillnaden med att koppla in telefonen i datorn med USB-kabel, iTunes öppnas automatiskt (om man varit smart och kryssat i det alternativet), synkar automatiskt och - telefonen visas upp på vänster sida som en - egen enhet...

Sedan kan man vara hur gammaldags som helst och välja låtar eller vad som helst som ligger i iTunes-biblioteket och d r a det man vill ha till telefonen, vilken lycka!

Det finns också en kryssruta med alternativet "hantera musik och videos manuellt" vilket måste vara något som används mycket av icke-Macanvändare. ;D

Telefonen på vänster sida har undermappar som Musik, Filmer, Böcker och Signaler, vad mer saknas?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att bli arg på Apple för att du tror att synkning fungerar på ett visst sätt känns väl ganska dumt och meningslöst...

Jag blir irriterad på Apples hela upplägg iPhone/iTunes osv. Med androiden smäller jag bara in en USB-kabel, får upp telefonen som en enhet och skyfflar filer fram och tillbaka som jag vill.

Visst, jag är inte medlem i MENSA, men inte helt blåst heller. Om jag sitter en timme och försöka lösa problemet utan att lyckas och till slut tvingas be om hjälp på webben så kan man ju ha synpunkter på användarvänligheten. Och jag verkar ju inte direkt vara ensam om att ha problem....

Men det är klart: kritisera Apple på 99mac är ju som att svära i kyrkan...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Överdrivet! Det är inte alls stökigt.

Ge dig. Inget är bökigt om man kan. Men det här har varit rena jävla gissningsleken för mig. Det är väl knappast uppenbart att man måste göra en ny spellista, tycker du det? Det är inte uppenbart att man måste auktorisera datorn för att få något att (eventuellt) funka. Det är obegripligt att jag får en varning om att alla filer i telefonen kan raderas (jag vet inte ens vilka filer det handlar om). Jag kan heller inte alls dra och släppa filer (det var det första jag försökte, givetvis)
Och så vidare.

Ursprungligen av Falutjorven:

Ge dig. Inget är bökigt om man kan. Men det här har varit rena jävla gissningsleken för mig. Det är väl knappast uppenbart att man måste göra en ny spellista, tycker du det? Det är inte uppenbart att man måste auktorisera datorn för att få något att (eventuellt) funka. Det är obegripligt att jag får en varning om att alla filer i telefonen kan raderas (jag vet inte ens vilka filer det handlar om). Jag kan heller inte alls dra och släppa filer (det var det första jag försökte, givetvis)
Och så vidare.

Hela systemet med musik i iPhone är uppbyggt kring att man synkar över en eller flera musikfiler från datorn till telefonen, samt att man bara kan synka telefonen mot 1 dator. Då är det väl rimligt att iTunes fid första synken med en ny enhet varnar för att all eventuell musik/ljudfiler etc som finns på enheten raderas och ersätts med det man ämnar föra över från datorn ifråga?

Tack för alla svar. Ska utforska alternativ till iTunes.
Håller tummarna...

Ursprungligen av pmarriott:

Hela systemet med musik i iPhone är uppbyggt kring att man synkar över en eller flera musikfiler från datorn till telefonen, samt att man bara kan synka telefonen mot 1 dator. Då är det väl rimligt att iTunes fid första synken med en ny enhet varnar för att all eventuell musik/ljudfiler etc som finns på enheten raderas och ersätts med det man ämnar föra över från datorn ifråga?

Visst, om man fick reda på VILKA filer som kommer att raderas. Jag vet ju inte om det handlar om systemfiler eller vad som helst.
Hela upplägget är värre än de krumbukter som Microsoft höll på med förr för att tvinga folk hålla sig till deras mjukvara. Jag började med Mac för snart 25 år sen just för att det var annorlunda.

Det är JUST systemet med att det ska synkas som jag INTE vill tvingas använda. Jag vill skyffla filer som JAG vill, på ett enkelt och självklart sätt, dvs precis som att flytta filer mellan vilka mappar som helst.

Ursprungligen av Falutjorven:

Visst, om man fick reda på VILKA filer som kommer att raderas. Jag vet ju inte om det handlar om systemfiler eller vad som helst.
Hela upplägget är värre än de krumbukter som Microsoft höll på med förr för att tvinga folk hålla sig till deras mjukvara. Jag började med Mac för snart 25 år sen just för att det var annorlunda.

Det är JUST systemet med att det ska synkas som jag INTE vill tvingas använda. Jag vill skyffla filer som JAG vill, på ett enkelt och självklart sätt, dvs precis som att flytta filer mellan vilka mappar som helst.

Men så här har det fungerat ända sedan den fösta iPoden. Det kan ju knappast komma som en överraskning för en van Mac-användare.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-26 15:45
Ursprungligen av Falutjorven:

Jag blir irriterad på Apples hela upplägg iPhone/iTunes osv. Med androiden smäller jag bara in en USB-kabel, får upp telefonen som en enhet och skyfflar filer fram och tillbaka som jag vill.

Visst, jag är inte medlem i MENSA, men inte helt blåst heller. Om jag sitter en timme och försöka lösa problemet utan att lyckas och till slut tvingas be om hjälp på webben så kan man ju ha synpunkter på användarvänligheten. Och jag verkar ju inte direkt vara ensam om att ha problem....

Men det är klart: kritisera Apple på 99mac är ju som att svära i kyrkan...

Du tillhör verkligen inte mensa om du tror att du ska hinna lära dig iTunes på en timme!!!

Jag kommer från PC-världen där man höll på med mappar och undermappar i en strid ström.
Nu när jag lärt mig iTunes så känner jag att jag har STÖRRE kontroll eftersom jag inte behöver bry mig om mappstruktur.
Jag låter ett program ta hand om det och det är det program är till för,förenkla och hjälpa till.
Men det förutsätter att man sätter sig ner och verkligen försöker lära sig och inte vara så naiv och tro att det räcker med en timme.

Jo man för kritisera hur mycket man vill men det är löjligt att ta till argumentet att man inte för göra det när man blir emot sagd.

Ursprungligen av Falutjorven:

Ge dig. Inget är bökigt om man kan. Men det här har varit rena jävla gissningsleken för mig. Det är väl knappast uppenbart att man måste göra en ny spellista, tycker du det? Det är inte uppenbart att man måste auktorisera datorn för att få något att (eventuellt) funka. Det är obegripligt att jag får en varning om att alla filer i telefonen kan raderas (jag vet inte ens vilka filer det handlar om). Jag kan heller inte alls dra och släppa filer (det var det första jag försökte, givetvis)
Och så vidare.

Det säger sig självt att man inte kan ha en telefon som man syncar med flera olika datorer.
Dels har det med rättigheter att inte kunna kopiera musik till andra personer och vilken röra det skulle bli.

Har telefonen varit syncad med en annan dator och det biblioteket INTE kopierats över till den nya datorn så får man skylla sig själv.
När jag gick över från PC till MAC var det det första jag gjorde att informera mig om hur det fungerade INNAN jag synkade telefonen.

Nej det är inte bökigt om man kan men hur har du tänkt dig att lära dig?
Att gnälla på ett forum eller ställa frågor ta till dig informationen?
Du må inte gilla upplägget med iTunes men tror du att det kommer förändras bara för att du klagar?

Ska erkänna att jag hade också mina åsikter om iTunes men nu när jag lärt mig hur man får till ett snyggt och välorganiserat bibliotek.
Kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till när jag hade PC för som det är nu SLIPPER jag bry mig.
Köper jag ett album i iTunes kommer den in snyggt och prydligt,har jag en CD så rippar jag den enkelt med iTunes och den kommer också in snyggt och prydligt.
Håller man på däremot att fulladda så innebär det lite mer jobb.

Så mitt tips är...Ge inte upp

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-26 15:46

[quote name="pmarriott" postid="2164806"]Hela systemet med musik i iPhone är uppbyggt kring att man synkar över en eller flera musikfiler från datorn till telefonen, samt att man bara kan synka telefonen mot 1 dator. Då är det väl rimligt att iTunes fid första synken med en ny enhet varnar för att all eventuell musik/ljudfiler etc som finns på enheten raderas och ersätts med det man ämnar föra över från datorn ifråga?[/quote]

Något som den gör också

Ursprungligen av lappen71:

WOT

Nu har du fått berätta hur duktig du är och att jag inte får kritisera Apple som jag vill.
Tyvärr hjälpte det inte mig ett dugg.

[quote name="lappen71" postid="2164815"]

Ursprungligen av pmarriott:

Hela systemet med musik i iPhone är uppbyggt kring att man synkar över en eller flera musikfiler från datorn till telefonen, samt att man bara kan synka telefonen mot 1 dator. Då är det väl rimligt att iTunes fid första synken med en ny enhet varnar för att all eventuell musik/ljudfiler etc som finns på enheten raderas och ersätts med det man ämnar föra över från datorn ifråga?[/quote]

Något som den gör också

Exakt. Och vad jag menade var att detta är något bra.

Har i vart fall fixat biffen med ett program som hette "iMacsoft iPhone to Mac Transfer". Tog 15 sekunder.

[quote name="pmarriott" postid="2164818"]

Ursprungligen av lappen71:

Exakt. Och vad jag menade var att detta är något bra.

Tycker du. Tycker inte jag.
Och tråden handlade ju inte om att jag vill lära mig att tycka att iTunes är bra, utan att få över några mp3-filer till telefonen utan att behöva tillbringa en timme vid datorn.

Ursprungligen av pmarriott:

Men så här har det fungerat ända sedan den fösta iPoden. Det kan ju knappast komma som en överraskning för en van Mac-användare.

Nej. Jag visste självklart hur det funkade. Bara skapade tråden för skojs skull....

Ursprungligen av Falutjorven:

Nej. Jag visste självklart hur det funkade. Bara skapade tråden för skojs skull....

Man undrar ibland.

Bevaka tråden