Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 7 får helt ny design

Tråden skapades och har fått 245 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Saxat från MacRumors: "The site goes on to note that the design is a "firmly a 'work in progress'", and that the look and feel of the icons and other new UI bits are likely to change significantly as the iOS 7 beta proceeds."

http://www.macrumors.com/2013/06/12/jony-ive-...

Kör iOS 7 sedan igår å jag har aldrig varit besviken på en ny iOS men nu får jag nog säga att jag är väldigt besviken.

Det känns som inte rätt personer fåt säga NEJ tillräkligt högt ...

Det finns så många grejer som behövs fixas å som ser rent sagt fördjävliga ut .

Desutom så är detta en stor rip off av Windows Phone vilket jag INTE tycker är ett fint OS

se bara denna video

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 23:24
Ursprungligen av Capeman:

Saxat från MacRumors: "The site goes on to note that the design is a "firmly a 'work in progress'", and that the look and feel of the icons and other new UI bits are likely to change significantly as the iOS 7 beta proceeds."

http://www.macrumors.com/2013/06/12/jony-ive-...

Hoppas! iOS7 känns som att man satt grafiker för tryck att ta hand om ett OS. Ibland är det bra men det hela måste ses över av någon som kan virtuell look and feel. Det hela känns aningen för avskalat. Det behöver inte vara super-glossy, tjocka skuggor och så vidare men det måste finnas lite finess på saker och ting och där känns iOS7 inte rikitgt hemma. Mer som en skiss / blueprint på god väg. Och har man kommit så här långt på 7 månader lär man ro det hela i land.

Har kört betan en dag ca och jag måste säga att känslan inte är bra. Tycker att tydligheten har försvunnit till viss del. Hoppas att det kommer bli bättre.

Åsså skojar/-ade alla macanvändare genom att kalla Win XP/W8 för Fisher Price, AOL osv...

Ursprungligen av gotfredsen:

Kör iOS 7 sedan igår å jag har aldrig varit besviken på en ny iOS men nu får jag nog säga att jag är väldigt besviken.
Det känns som inte rätt personer fåt säga NEJ tillräkligt högt ...
Det finns så många grejer som behövs fixas å som ser rent sagt fördjävliga ut .
Desutom så är detta en stor rip off av Windows Phone vilket jag INTE tycker är ett fint OS
se bara denna video

Det finns många liknelser, ja. Apple har låtit Windows Phone få en storebror. Personligen tycker jag att det ser väldigt lovande ut och att det mesta är otroligt snyggt och trevligt att titta på.

Sedan ska man komma ihåg att det här är en beta. En del mindre förändringar kan ske även i utseende. Apple har några månader på sig att göra vissa korrigeringar, se till att alla funktioner fungerar och tillföra det som man kanske anser ha missats.

Grubers kommentar till en liknande jämförelse.

Citat:

We’ll have so many more thoughts on the way related to iOS 7, but we thought we’d start with the eerily similar lock screens. Floating bubble live wallpaper, minimal clock, fading on the actionable icons, semi-Roboto font, etc.

Helvetica Neue Ultra Light, “semi-Roboto”. OK, then.

Skämt åsido, det finns likheter. Ett av de mest uppenbara är att alla går mer och mer mot Heleveticatypen av typsnitt;)

Fast Windows Phone använder inte Helvetica. De använder väl sig av Microsofts typsnitt som de lanserade i samband med Windows 7 eller om det var Vista - dvs. Calibri och de andra i "det nya gänget".

Ursprungligen av maskh:

Fast Windows Phone använder inte Helvetica. De använder väl sig av Microsofts typsnitt som de lanserade i samband med Windows 7 eller om det var Vista - dvs. Calibri och de andra i "det nya gänget".

Du menar Segoe?

Ursprungligen av maskh:

Fast Windows Phone använder inte Helvetica. De använder väl sig av Microsofts typsnitt som de lanserade i samband med Windows 7 eller om det var Vista - dvs. Calibri och de andra i "det nya gänget".

Jag måste erkänna jag har noll koll, så du har säkert rätt.
Jag tycker bara att det såg Helveticalikt ut men varje gång jag försöker lära mig något om typsnitt så slutar det med att jag inte begriper mycket;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-13 14:49

Thomas Beakdals har sorterat ikonerna utifrån 3D, gradiens, flat, shadow ... och jag tror det är denna blandning som stör mig. Den strider mot vad jag ser Apple stå för: enkelt, stilrent, konsekvent ...
http://www.baekdal.com/opinion/fixing-the-ios...
(Jag är inte helt förtjust i Baekdals förslag men det är i vart fall konsekvent)

Gruber länkar också till en skribent som menar att vi har sett detta förr. Även när aqua-gränssnittet introducerades tyckte många att det bara var "för mycket". Sedan har Apple förfinat och gjort det riktigt snyggt sedan dess. Antagligen kommer samma process hända med denna nya design, fast kanske fortare än de nio år de hållit på med aqua.

http://furbo.org/2013/06/11/been-there-done-t...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-06-13 17:17
Ursprungligen av Katinka:

Thomas Beakdals har sorterat ikonerna utifrån 3D, gradiens, flat, shadow ... och jag tror det är denna blandning som stör mig. Den strider mot vad jag ser Apple stå för: enkelt, stilrent, konsekvent ...
http://www.baekdal.com/opinion/fixing-the-ios...
(Jag är inte helt förtjust i Baekdals förslag men det är i vart fall konsekvent)

Håller med och Beakdal har benat upp det bra och även om hans förslag var bättre är det gortfarande inte bra. Själv blir jag vinögd och yr av hur ikonerna Apple gjort ser ut.

Ursprungligen av keptang:

Du menar Segoe?

Så heter det nog. Tack!

Ursprungligen av MatsOlov:

Håller med och Beakdal har benat upp det bra och även om hans förslag var bättre är det gortfarande inte bra. Själv blir jag vinögd och yr av hur ikonerna Apple gjort ser ut.

Det hinner säkert ändras och det är ju fler ikoner än apples som jag har på min telefon;)

Tycker inte alls att det behöver vara konsekvent med design, finns andra komponenter som kan vara klart intressantare. Beakdals förslag var ju rent förskräckligt tråkigt och eländigt.
Men det är ju bra när folk tycker och tänker, i och med det tycker jag nog Ive's ikoner är lite roligare nu
Men, men sista ordet är nog inte sagt...ikonförändringar väcker känslor.....

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-13 20:03

Steve Jobs favorit quote är Henry Fords. (enligt en podcast)

Citat:

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
― Henry Ford

Med andra ord skulle vi användare få bestämma så blir det mer pannkaka än vad det är nu.

Samma sak varje år...

Ursprungligen av BlackSmp:

Samma sak varje år...

Har Apple ändrat designen på iOS varje år?

Ursprungligen av keptang:

Har Apple ändrat designen på iOS varje år?

Iofs så har de ju det även om det är mindre förändringar;)

fast jag tänkte givetvis på länken som lasselu postade där det står...

Citat:

Stay away. And if you're not going to stay away, be classy about it. Respect the NDA (non-disclosure agreement) you become part of when you install the software. Send bugs to Apple, not to the front page, and absolutely don't post negative reviews for apps that don't work or look well under iOS 7. Developers will update what they can when they can, and find workarounds if and when possible, but they're not allowed uploading iOS 7 binaries yet, and won't be until just before launch. Send them bugs privately to help them out, don't screw up their ratings. They're not doing anything wrong.

Varje år när betorna kommer så laddar icke-utvecklare ner eländet, köper en slot i någons utvecklarllicens och ger negativ feedback på appar för att de inte fungerar ihop med den nya betan...

Ursprungligen av BlackSmp:

fast jag tänkte givetvis på länken som lasselu postade där det står...

Varje år när betorna kommer så laddar icke-utvecklare ner eländet, köper en slot i någons utvecklarllicens och ger negativ feedback på appar för att de inte fungerar ihop med den nya betan...

Ja jag håller med.

Ursprungligen av BlackSmp:

Iofs så har de ju det även om det är mindre förändringar;)

fast jag tänkte givetvis på länken som lasselu postade där det står...

Varje år när betorna kommer så laddar icke-utvecklare ner eländet, köper en slot i någons utvecklarllicens och ger negativ feedback på appar för att de inte fungerar ihop med den nya betan...

Vadå, kan man inte kräva av apputvecklarna att apparna ska vara framåtkompatibla?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-06-15 00:49
Ursprungligen av Adzam 1:

Någon som sitter på skärmdumpar föreställandes den nya musikappen? Hur ser det där artistläget ut, där artisterna/grupperna presenteras med bilder? Kan detta stängas av? Finns den smarta bokstavslistan fortfarande kvar — den där man, genom att klicka på exempelvis bokstaven G, snabbt kan hoppa ner till en viss artist/grupp?

Svarar på min egen fråga (om någon annan är intresserad).

http://www.ilounge.com/index.php/articles/com...

Ursprungligen av panther:

Tycker inte alls att det behöver vara konsekvent med design, finns andra komponenter som kan vara klart intressantare. Beakdals förslag var ju rent förskräckligt tråkigt och eländigt.
Men det är ju bra när folk tycker och tänker, i och med det tycker jag nog Ive's ikoner är lite roligare nu
Men, men sista ordet är nog inte sagt...ikonförändringar väcker känslor.....

Trots allt så är Apples appar i minoritet på min hemskärm och jag tror att de nya passar rätt bra in bland diverse andra blandade ikoner.

Jag skulle däremot vilja ha möjligheten att lämna luckor i rutmönstret och ha tomma rutor.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-15 19:42
Ursprungligen av gotfredsen:

Kör iOS 7 sedan igår å jag har aldrig varit besviken på en ny iOS men nu får jag nog säga att jag är väldigt besviken.

Det känns som inte rätt personer fåt säga NEJ tillräkligt högt ...

Det finns så många grejer som behövs fixas å som ser rent sagt fördjävliga ut .

Desutom så är detta en stor rip off av Windows Phone vilket jag INTE tycker är ett fint OS

se bara denna video

Nej, det är ingen ripoff.
Ja, det har likheter men det går inte att göra ett minimalistiskt OS utan att det har likheter med andra minimalistiska OS

Givetvis finns det grejer som behöver fixas i en BETA.

Framförallt batteriförbrukningen behöver fixas. Där är det inte fråga om ett minimalistiskt OS:)

  • Medlem
  • ?
  • 2013-06-16 07:32

?Nya platta minimalistiska iOS 7 beta, simulerar även kommande minimalistiska batteri.

Ursprungligen av mac+:

?Nya platta minimalistiska iOS 7 beta, simulerar även kommande minimalistiska batteri.

Ja jag tänker gå tillbaka till iOS6 ikväll, åtminstone tills nästa version av ios7-betan kommer för det är hopplöst att försöka lyssna på musik på jobb med tanke på allt batteri som den drar. Det är synd, för jag gillar det nya iOS förutom de buggar som finns men tänker inte stå inatt och behöva ladda mobilen en gång i timmen. Här om dagen så räckte mitt 100%iga nyladdade batteri i ca 2 timmar, och då lyssnade jag på 50 minuter av Podcast och knappt 1 timme på Spotify på gymmet. Helt ohållbart enligt mig. Speciellt att stå hela natten på jobb och inte kunna lyssna på musik.

Och självklart så stänger jag ned appar som inte används och jag har även mindre ljusstyrka än vad jag har haft innan. Dessutom så har jag stängt av platstjänster men det blir lika kasst ändå. Jag får för mig att batteriet höll bra mycket bättre de första dagarna när jag hade installerat betan men kanske är det som jag inbillar mig.

Ursprungligen av iAmFille:

Jag får för mig att batteriet höll bra mycket bättre de första dagarna när jag hade installerat betan men kanske är det som jag inbillar mig.

Jag tror inte att du inbillar dig. Batteriet fungerar helt normal på min iOS 7-telefon.

Det är troligtvis någon av apparna du använder som inte är optimerad för iOS 7 som är tjuven. Ju längre du använder telefonen och ju fler appar du lägger in, desto större sannolikhet för strul.

Testa att köra iOS 7 rent en vecka eller så har du säkert normal batteritid.

Bevaka tråden