Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 7 får helt ny design

Tråden skapades och har fått 245 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det finns också andra vägar runt det hela. På en viss site så kan man redan hitta nerladdningarna men din telefon måste vara en registrerad utvecklartelefon för att de nerladdningarna ska gå att använda.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns också andra vägar runt det hela. På en viss site så kan man redan hitta nerladdningarna men din telefon måste vara en registrerad utvecklartelefon för att de nerladdningarna ska gå att använda.

...och alla avtal måste vara godkända något som min kära chef inte brytt sig om så jag kan inte få ner det... Får skaffa mig ett eget konto istället. Jävla fasoner.

Registrerade mig som utvecklare förra året enkom för att få leka med Mountain Lion och iOS 6 lite tidigare. Tror jag håller i hästarna lite grann den här gången. Även om iOS 7 onekligen ser läckert ut så vågar jag inte peta in en beta i min enda iPhone. Och inte i min tjänstelaptop heller.

FÖR ALLMÄN KÄNNEDOM OCH PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING: JAG ÄR INTE LÄNGRE REGISTRERAD UTVECKLARE OCH ÄVEN OM JAG VORE DET SÅ ÄR DET ETT BROTT MOT AVTALET ATT DELA UT BETAVERSIONER AV IOS TILL HÖGER OCH VÄNSTER.

Senast redigerat 2013-06-11 13:51
  • Medlem
  • 2013-06-11 11:54

När det gäller förändringarna i iOS7 så vill jag citera natoinalskammen Gert Fylking: ÄNTLIGEN!!!
Äntligen ny design!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-06-11 12:38

Någon som sitter på skärmdumpar föreställandes den nya musikappen? Hur ser det där artistläget ut, där artisterna/grupperna presenteras med bilder? Kan detta stängas av? Finns den smarta bokstavslistan fortfarande kvar — den där man, genom att klicka på exempelvis bokstaven G, snabbt kan hoppa ner till en viss artist/grupp?

  • Medlem
  • 2013-06-11 13:31

Platt! Grällt!! Fult!!!

Senare i höst kommer jag inte att kunna förstå hur jag kunde tycka att IOS 6 var snyggare och bättre.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-11 13:38
Ursprungligen av Adzam 1:

Någon som sitter på skärmdumpar föreställandes den nya musikappen? Hur ser det där artistläget ut, där artisterna/grupperna presenteras med bilder? Kan detta stängas av? Finns den smarta bokstavslistan fortfarande kvar — den där man, genom att klicka på exempelvis bokstaven G, snabbt kan hoppa ner till en viss artist/grupp?

Vad spelar det för roll att veta det nu eftersom det är bilder från iOS 7 Beta och inte skarp version.
Saker kan och kommer förändras innan vi har möjlighet att installera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-06-11 13:44
Ursprungligen av lappen71:

Vad spelar det för roll att veta det nu eftersom det är bilder från iOS 7 Beta och inte skarp version.
Saker kan och kommer förändras innan vi har möjlighet att installera.

Det är en funktion som jag använder väldigt ofta, och vill veta om den finns kvar eller inte. Det som presenterades igår ger ju en rätt bra bild av vad som kan tänkas finnas med i slutversionen — och vad som kan ha försvunnit (Cover Flow exempelvis). Jag är självklart medveten om att det är den första betan och att saker och ting kan och kommer att ändras innan skarp version.

Senast redigerat 2013-06-11 15:10

Beta inne, såklart, och tja vad ska man säga. Det ser ut som i reklamen. Men alla appar som använder standardkomponenter från iOS 6 ser bedrövliga ut. Vissa buggar men inget superallvarligt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-12 00:00

Nu har jag testat på min gamla iPhone 4. Ganska slött och laggigt, och allt "fluff" som ska ge djupkänsla stöds inte på fyran. Men överlag är jag ändå försiktigt positiv. Rent och snyggt, känns genomtänkt.

Men det jag reagerade mest över... ÄNTLIGEN kan man se sin aktiva timer på låsskärmen! Jag använder timern jämt när jag lagar mat, och har alltid tyckt det är skitstört att man måste låsa upp luren för att se hur lång tid det är kvar på timern. Men nu (snart) så!

Ursprungligen av grenhall:

Beta inne, såklart, och tja vad ska man säga. Det ser ut som i reklamen. Men alla appar som använder standardkomponenter från iOS 6 ser bedrövliga ut. Vissa buggar men inget superallvarligt.

Ser de ut som tidigare och bedrövliga i jämförelse med annat eller ser de annorlunda ut?

Det verkar som att iOS 7 innehåller allt det som jag har saknat innan. Att Siri kan styra Bluetooth etc är precis vad jag behöver, plus att man lätt kan få upp den där inställningspanelen. Notifikationerna verkar också gå ett steg i rätt riktning. Då ska det bara gå ett par månader också så att man kan njuta av det hela.

De har en del kvar att slipa på.

För mig är det en blandning av bra funktionalitet, riktigt snygga applösningar, riktigt fula applösningar, OK ikoner och fula ikoner.

Tycker inte att jag får ett enhetligt intryck av gränssnittet. Det är säkert småsaker som skapar en känsla av spretighet.

En app där Apple lyckats är Kompassen som är helt briljant. Det är en perfekt ambassadör för Apples nya "flat". Ikonen är snygg, både kompassen och vågpasset (som ligger på sida två) kommer helt till sin och designens rätt. Här har man lyckats lösa funktionaliteten utan texturer, men med vacker typografi och ändå förstärka funktionernas roll.

Detta står i mycket stark kontrast till Reminder och Notes som är skitfula. Både apparna och ikonerna. De kan omöjligt vara färdiga, så som de ser ut. Reminders överraskar något med en bra funktion när man skall aktivera en påminnelse genom att använda kartan: man kan då dra ut en cirkel och märka upp "toleransen" på vad som menas med ankommit/lämnat. Det har man löst snyggt.

Kalendern har en skitful ikon och den erbjuder ingen funktionalitet alls. Ja, man kan skriva in aktiviteter och man kan klicka på en dag och skrolla sig fram till vad som händer där. Men alltså.... Vad håller kalenderteamet på med? Vad i helvete skall man ha en kalender till om inte för att skapa sig lite överblick och kunna planera den närmsta och näst närmsta tiden? Å andra sidan är appen jättebra när man vill se vilken dag det är. Appen är helt vit med en massa svarta siffror. Men här är tricket: en av siffrorna har en stor röd prick på sig. Det är "idag".

Messages och Mail ser väl något bättre ut utseendemässigt och Mail erbjuder ny, bra funktionalitet. Ikonerna är OK.

Control Center är briljant och snyggt. Rätt funktioner på rätt plats.

Kameran är bättre och snyggare. Bildhanteringen är mycket bättre med sorteringen som visades. Ikonen knappt OK.

Telefonen och Klockan är snygga. Knappsatsen på telefonen är cool. Bakgrunden ser vit ut, men är ett av de där transparenta lagerna som man "trycker hål på" igenom till sin bakgrund när man slår numret. Nice.

Safari är snabb och har bra funktionalitet. Gillar inte "streckikonerna" vare sig här eller någon annanstans. Ikonen känns retro och jag värmer upp till den, men den kunde varit mycket snyggare.

Detta är bara exempel på hur jag tycker det spretar. iOS7 har mycket potential men också mycket jobb kvar.

Faktum är att jag tycker både Google Maps, Facebook och Path har mycket bättre grepp om vad "flat" bör bara. Man kan inte bara lägga ut "snygg text" på en vit bakgrund. Det går inte. Man måste gruppera, leda ögonen och skapa struktur. Det behövs dock inte texturer eller onödiga skuggor.

Kompassappen är bara typografi, och det fungerar. Men det går nog inte på alla appar.

Men mycket hårt jobb kanske Apple ändå kan skapa något eget och enhetligt men sin nya tunna typografi, men de har en del kvar...

Antingen så gillar eller ogillar man den nya stilen, eller så ändrar man sig med tiden, eller också blir det trendsetting, eller....ja, vi får se

http://jonyiveredesignsthings.tumblr.com

@AndreeMarkefors, det där var inte snällt, nu blev jag lätt illamående.

Kompassen ser ok ut (WP8).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 16:32

Kanske har jag missat något i tråden men jag kan inte se att man tagit upp att Bing tar över Siri-söket och att Googlessökningar skickas till Safari. Åtminstone i Sverige och på områden jag söker är Bing inte speciellt bra

Ursprungligen av Katinka:

Kanske har jag missat något i tråden men jag kan inte se att man tagit upp att Bing tar över Siri-söket och att Googlessökningar skickas till Safari. Åtminstone i Sverige och på områden jag söker är Bing inte speciellt bra

Stämmer bra, nämndes också på eventet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-12 18:01

Funkar swipe från vänster till höger för att gå tillbaka till föregående sida i Inställningar/Mail/.. ?

Ursprungligen av mattiL:

Funkar swipe från vänster till höger för att gå tillbaka till föregående sida i Inställningar/Mail/.. ?

Jäpp.

Ja, swipen tror jag är OS-övergripande.

Fungerar t ex också i Safari för fram/tillbaka.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-12 18:56

Swipen är iallafall något jag kommer använda.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

De har en del kvar att slipa på.

...

Kalendern har en skitful ikon och den erbjuder ingen funktionalitet alls. Ja, man kan skriva in aktiviteter och man kan klicka på en dag och skrolla sig fram till vad som händer där. Men alltså.... Vad håller kalenderteamet på med? Vad i helvete skall man ha en kalender till om inte för att skapa sig lite överblick och kunna planera den närmsta och näst närmsta tiden? Å andra sidan är appen jättebra när man vill se vilken dag det är. Appen är helt vit med en massa svarta siffror. Men här är tricket: en av siffrorna har en stor röd prick på sig. Det är "idag".

...

De har garanterat mycket kvar och med tanke på att de inte visar upp Kalendern på hemsidan så kan det mycket väl vara så att den inte är "färdig" ännu. Det är ju trots allt första betan och det kan hända mycket än.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

De har en del kvar att slipa på.

Kalendern har en skitful ikon och den erbjuder ingen funktionalitet alls. Ja, man kan skriva in aktiviteter och man kan klicka på en dag och skrolla sig fram till vad som händer där. Men alltså.... Vad håller kalenderteamet på med? Vad i helvete skall man ha en kalender till om inte för att skapa sig lite överblick och kunna planera den närmsta och näst närmsta tiden? Å andra sidan är appen jättebra när man vill se vilken dag det är. Appen är helt vit med en massa svarta siffror. Men här är tricket: en av siffrorna har en stor röd prick på sig. Det är "idag".

Är inte riktigt med på kritiken till kalendern? Vad saknar du? Tycker att den är ett ordentligt lyft från den tidigare versionen, och gillar utseendet skarpt.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Är inte riktigt med på kritiken till kalendern? Vad saknar du? Tycker att den är ett ordentligt lyft från den tidigare versionen, och gillar utseendet skarpt.

Öppna årsvyn. Vad kan du utläsa om dina aktiviteter där? Inget, faktiskt.

Öppna månadsvyn. Vad kan du utläsa om dina aktiviteter där? Inget, faktiskt.

Öppna dagsvyn i porträtt. Tycker du detta är en optimal flödesvy av vad din och dina närmstas dag kommer att innehålla?

Slutligen, vrid dagsvyn horisontellt till vecka. Här ser man 5 timmar i stöten. Om du rullar ner till eftermiddagen på måndagen, så försvinner förmiddagarna resten av veckan...

Antingen suger kalendern kraftigt, eller så har jag orimligt höga krav. Jag har prövat båda alternativen internt och kommit fram till min slutsats.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Öppna årsvyn. Vad kan du utläsa om dina aktiviteter där? Inget, faktiskt.

Öppna månadsvyn. Vad kan du utläsa om dina aktiviteter där? Inget, faktiskt.

Öppna dagsvyn i porträtt. Tycker du detta är en optimal flödesvy av vad din och dina närmstas dag kommer att innehålla?

Slutligen, vrid dagsvyn horisontellt till vecka. Här ser man 5 timmar i stöten. Om du rullar ner till eftermiddagen på måndagen, så försvinner förmiddagarna resten av veckan...

Antingen suger kalendern kraftigt, eller så har jag orimligt höga krav. Jag har prövat båda alternativen internt och kommit fram till min slutsats.

Tur att Fantastical (http://flexibits.com) finns.

Upptäckte just en nyhet med Mavericks - eller tror i alla fall att det är en nyhet. Den plockade ner mina "keyboardshortcuts" från IOS

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Öppna årsvyn. Vad kan du utläsa om dina aktiviteter där? Inget, faktiskt.

Öppna månadsvyn. Vad kan du utläsa om dina aktiviteter där? Inget, faktiskt.

Öppna dagsvyn i porträtt. Tycker du detta är en optimal flödesvy av vad din och dina närmstas dag kommer att innehålla?

Slutligen, vrid dagsvyn horisontellt till vecka. Här ser man 5 timmar i stöten. Om du rullar ner till eftermiddagen på måndagen, så försvinner förmiddagarna resten av veckan...

Antingen suger kalendern kraftigt, eller så har jag orimligt höga krav. Jag har prövat båda alternativen internt och kommit fram till min slutsats.

Inte för att jag vet skillnaden mot den tidigare kalendern men det låter nästan som en beskrivning av hur kalendern ser ut idag och inte direkt något specifikt för IOS7.

Ursprungligen av BlackSmp:

Inte för att jag vet skillnaden mot den tidigare kalendern men det låter nästan som en beskrivning av hur kalendern ser ut idag och inte direkt något specifikt för IOS7.

Japp. Kalendern har alltid varit oförlåtligt kass. Men nu har man ju verkligen tänkt om och gjort om. Då svider det extra att de inte får rätt på det. Kan inte tänka mig att någon på Apple använder den egna iOS-kalendern för att planera något.

iOS6 och tidigare hade små prickar i månadsvyn om jag minns rätt, som indikerade att det fanns någon aktivitet den dagen. Helt oanvändbart, självklart, eftersom det inte var särskiljning på aktiviteter där man var ledig mot dem där man var upptagen.

Men nu har man tagit bort den pricken också. Annars visste man i alla fall att en dag utan prick var helt ren.

Hmm... Vi får hoppas att de fixar åtminstone det innan release.

Bevaka tråden