Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UPAD - hur din iPad blir ett anteckningsblock

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Enköping
  • 2012-04-02 21:08

Hej! Tycker appen låter väldigt intressant! "Problemet" är att jag är vänsterhänt och jag undrar om någon annan som är vänsterhänt har provat att skriva i appen? När vi skriver på ett vanligt anteckningsblock blir ju texten gärna utsmetad, eftersom man "drar handen" i det man skrivit. Så min tanke var om det blir mycket "skräp" i anteckningarna på en iPad. Tack på förhand!

Ursprungligen av Abooboo:

Hej! Tycker appen låter väldigt intressant! "Problemet" är att jag är vänsterhänt och jag undrar om någon annan som är vänsterhänt har provat att skriva i appen? När vi skriver på ett vanligt anteckningsblock blir ju texten gärna utsmetad, eftersom man "drar handen" i det man skrivit. Så min tanke var om det blir mycket "skräp" i anteckningarna på en iPad. Tack på förhand!

Jag är inte vänsterhänt, men jag tror det mest beror på vilken teknik du använder när du skriver. Många vänsterhänta tycks lägga handen "över" det som skrivs, med pennan vinklad uppåt, om du förstår vad jag menar. Det fungerar nog inte, då hamnar handen på skrivytan.

Det finns en gratis variant som du kan prova utan risk;)

Jag skriver med båda händerna och det funkar lika bra med båda.

Nu finns 1.96 ute och den fixar buggarna som kom i förra versionen.

Nu har jag experimenterat och slängt bort pengar på att köpa några noteringsappar och denna är den klart bästa (enligt mig): Notes Plus för iPad i iTunes App Store
Suveränt smidig, har kanske lite väl många funktioner men den vinner.

Min lista:
1: Notes Plus
2 (delad): Noteshelf
2: (delad) Upad
4: Notetaker HD
5: Notability

Ok. Notes Plus är dyrast men... Har dock inte provat deras textigenkänning ännu. Den kostar extra

Shit - nu måste jag köpa hem Notes Plus också för att testa - det tar aldrig slut detta app-köpande - j-a underbara iPad 3

Noteshelf har tydligen bitmappad inmatning istället för vector som andra notes-appas - och det ska tydligen vara en grej med det...måste nog köpa den också och testa

Ursprungligen av BlackSmp:

Nu har jag experimenterat och slängt bort pengar på att köpa några noteringsappar och denna är den klart bästa (enligt mig): Notes Plus för iPad i iTunes App Store
Suveränt smidig, har kanske lite väl många funktioner men den vinner.

Min lista:
1: Notes Plus
2 (delad): Noteshelf
2: (delad) Upad
4: Notetaker HD
5: Notability

Ok. Notes Plus är dyrast men... Har dock inte provat deras textigenkänning ännu. Den kostar extra

Senast redigerat 2012-04-18 13:30

Jag testade att ladda hem upad lite till min nya iPad men jag tyckte programmet var väldigt segt i Pdf-läget.
Är det någon annan som märkt av det? Är det någotq som kan bero på att det är lite versionen?

Kan någon berätta om sina erfarenheter av Notes plus som pdf-antecknare. Jag är i behov av en bra anteckningsapp men jag kommer mestadels anteckna på PDF:er. Upad lite upplevde jag som laggig på den nya iPaden och det har gjort att jag avvaktat med att uppdatera till fullversionen.

Jag betraktar Upad och Notes Plus som likvärdiga produkter. Återgick till Upad efter test av Notes Plus - därför att jag redan kört Upad en tid och fann ingen anledning att byta.

Man måste hitta rätt penna och rätt app:)
jag är sugen på att prova bamboos penna men 300 känns lite väl häftigt
targusen är den bästa kompromissen så här långt men jag skulle gärna se en kombination av targusen och adonit

Kan varmt rekommendera Bamboo-pennan.

300 spänn för en sådan här produkt - grejer man förlägger och tappar hela tiden (pennor, tändare, paraplyer, läsglasögon, solglasögon, etc) är inte vettigt i min värld. Denna är den bästa hittils för hundringen och då får man en kulpenna också :-):

Om Phone Pen Duo hos Teknikmagasinet.

Köper hellre 3 av denna än en Bamboo - en i iPadväskan, en hemma och en på jobbet :-).

Ursprungligen av pmarriott:

Kan varmt rekommendera Bamboo-pennan.

Jag har provat lite anteckningsappar, men jag kan inte tänka mig att använda ngt seriöst förrän Apple fixar en snabbare digitizer så att textetn inte dyker upp halvsekunden efter du plitat ner den. Köpte en Cosmonaut från Studio Neat, och pennan i sig är väl trevlig, men att rita eller anteckna behöver jag ha mer feedback på för att använda mer än som lustifikation.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-08 14:13
Ursprungligen av simulacra:

Jag har provat lite anteckningsappar, men jag kan inte tänka mig att använda ngt seriöst förrän Apple fixar en snabbare digitizer så att textetn inte dyker upp halvsekunden efter du plitat ner den. Köpte en Cosmonaut från Studio Neat, och pennan i sig är väl trevlig, men att rita eller anteckna behöver jag ha mer feedback på för att använda mer än som lustifikation.

Det kan jag tänka mig måste vara irriterande, att texten släpar allt eftersom man skriver.

Testade precis Noteshelf och gillar den skarpt. Skyddet för handleden är riktigt trevlig. Den flyttar sig tom då man skriver! Att jag sedan skriver som en kratta är en annan femma, men jag gillar "mjukheten" i texten om ni förstår vad jag menar. Tror jag kör med denna ett tag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-09 20:08

Ni som har testat lite olika appar inom genren, har någon av dessa (eller alla?) möjligheten att låta en editera pdf'er?

Vad menar du med att editera? I några kan du ta in pdffiler och rita på dessa

Note taker HD och Notes Plus kan det.
Note Shelf verkar inte kunna det

Övriga har jag inte installerade på Ipaden

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-09 21:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad menar du med att editera? I några kan du ta in pdffiler och rita på dessa

Note taker HD och Notes Plus kan det.
Note Shelf verkar inte kunna det

Övriga har jag inte installerade på Ipaden

Det var just det jag menade, att kunna skriva text i en befintlig pdf. Jag köpte Noteshelf och jag hoppas att den funktionen kommer framöver, det känns ju som en vettig sak att implementera.

Ursprungligen av zinned:

Det var just det jag menade, att kunna skriva text i en befintlig pdf. Jag köpte Noteshelf och jag hoppas att den funktionen kommer framöver, det känns ju som en vettig sak att implementera.

Jag tog och återinstallerade några gamla som jag har provat och Notability kan också hantera PDF.

Fördelen med Notability är att den kostar bara 7:- så...

Den är ganska ok, enkel men hyfsad och om du vill kunna anteckna i PDF:er så kan det vara ett lämpligt budgetalternativ

Redigering av PDFer fungerar i UPAD, som det står i min lilla recension.

Kommer idag köpa en iPad som främst ska användas för att ta anteckningar på föreläsningar. Därför vill jag ställa ett par frågor om vad för anteckningsapp man ska välja som uppfyller mina krav nedan:

- Importera PDF(från dropbox eller direkt i webbläsaren) som jag sedan kan föra anteckningar på
- Spara den importerade PDF'en i samma format

- Exportera PDF(till dropbox där jag sedan kan öppna dem igen med appen, alltså import)
- Exportera vilket format som helst(läs appens egna format) till PDF

Varför jag vill ha anteckningarna till dropbox är för att jag smidigt och enkelt ska kunna läsa dem i datorn vid ett senare tillfälle.

Klarar Upad av dessa två krav?

Ursprungligen av plastget:

Kommer idag köpa en iPad som främst ska användas för att ta anteckningar på föreläsningar. Därför vill jag ställa ett par frågor om vad för anteckningsapp man ska välja som uppfyller mina krav nedan:

- Importera PDF(från dropbox eller direkt i webbläsaren) som jag sedan kan föra anteckningar på
- Spara den importerade PDF'en i samma format

- Exportera PDF(till dropbox där jag sedan kan öppna dem igen med appen, alltså import)
- Exportera vilket format som helst(läs appens egna format) till PDF

Varför jag vill ha anteckningarna till dropbox är för att jag smidigt och enkelt ska kunna läsa dem i datorn vid ett senare tillfälle.

Klarar Upad av dessa två krav?

Ja, UPAD klarar de ovanstående kraven.

Låter riktigt lovande! Tack för snabbt svar. Återkommer när jag testat appen ett tag

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-05-12 18:30

Jag har nu testat UPAD och köpte en Targus Stylus och det fungerar hur bra som helst!
har få lektioner just nu så inte så mycket att anteckna men det lilla hittills har fungerat perfa.
Har testat lite andra program också men inget av de svarar lika bra med denna pennan så kombon verkar vara bra.
tack för tipset!

Jag har nu kört Upad mycket och det funkar hur bra som helst för mig. Den kan allt jag behöver och mera därtill. Nu har jag sluttat prova andra - det är Upad som gäller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-12 22:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har nu kört Upad mycket och det funkar hur bra som helst för mig. Den kan allt jag behöver och mera därtill. Nu har jag sluttat prova andra - det är Upad som gäller.

Vad gör att du tycker Upad är bättre än Noteshelf?

Jag har testat minst tre som är likvärdiga - bl.a. Noteshelf som endast föll på att det är fult :-D. Jag måste sätta stopp för köpandet och testandet av dessa apps - måste återta mitt liv :-D. Nu är det Upad som gäller och jag skiter i alla andra liknande apps. Det är över för min del - har så mycket annat på min lista som måste betas av.

Ursprungligen av zinned:

Vad gör att du tycker Upad är bättre än Noteshelf?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-06-08 01:08

Kollade in UPAD då jag är intresserad av att kunna rita och göra anteckningar i bilder - vad är den stora skillnaden mellan gratis och betalversionen?

Ursprungligen av FG2011:

Kollade in UPAD då jag är intresserad av att kunna rita och göra anteckningar i bilder - vad är den stora skillnaden mellan gratis och betalversionen?

Det står i App Store: PDF-export, bild ut till t ex projektor samt öppna PDF i annat program/använda PDF som mall.

Bevaka tråden