Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UPAD - hur din iPad blir ett anteckningsblock

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hmm...intressant...kanske kan jag slänga min Moleskin som jag alltid har på möten...skriver snabbt för hand...en stil som bara jag kan läsa
När Upad har iClod-synk så blir det ju Riktigt intressant. Hoppas det kommer - det börjar ju droppa in apps som nyttjar iCloud, men jag trodde nog att intresset skulle vara större från app-producenterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-17 19:37
Ursprungligen av Zimmerman:

När Upad har iClod-synk så blir det ju Riktigt intressant. Hoppas det kommer - det börjar ju droppa in apps som nyttjar iCloud, men jag trodde nog att intresset skulle vara större från app-producenterna.

Det borde vara enormt, men det kanske beror lite på hur restriktiva Apple är också (gissning). Hur som, förhoppningsvis kommer det en massa appar som synkar via iCloud.

UPAD, verkar vara en kanonbra app. Min handstil är bedrövlig men kommer ändå testa appen.

Eftersom den är blå så faller den bort...men hittade denna på samma ställe - svart (så klart):

Belkin Stylus Pen, svart > Övriga tillbehör | Kjell.com

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-18 10:35
Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersom den är blå så faller den bort...men hittade denna på samma ställe - svart (så klart):

Belkin Stylus Pen, svart > Övriga tillbehör | Kjell.com

...kanske är som så att Belkin har stylusar i samma färger Apples SmartCover...

Köpte Upad (har inte iPad ännu - nya iPad finns ju inte än i landet ) - tidigare funkade Upad för iPhone också men den verkar bara vara för iPad numera...? Det står dock om iPhone och att man må¨ste uppdatera bla bla på iTunes-sidan för Upad...allt är mycket förvirrande...och en aning oseriöst...

UPAD for iPhone - Download.com

Ursprungligen av Zimmerman:

Köpte Upad (har inte iPad ännu - nya iPad finns ju inte än i landet ) - tidigare funkade Upad för iPhone också men den verkar bara vara för iPad numera...? Det står dock om iPhone och att man må¨ste uppdatera bla bla på iTunes-sidan för Upad...allt är mycket förvirrande...och en aning oseriöst...

[ATTACH="CONFIG"]32527[/ATTACH]

UPAD for iPhone - Download.com

Inte alls oseriöst, det står klart och tydligt requirements där som du ser.
Köp apparna på enheten. Som alltid, står det ett + på knappen så är appen anpassad både för iPhone/iPod och iPad.

"Kräver programuppdatering för iPhone 3.2" - är inte det liiite förvirrande? När man tänker på att Upad inte alls kan rulla på en iPhone? Liiite? Kom igen - liiite förvirrande?

Ursprungligen av keptang:

Inte alls oseriöst, det står klart och tydligt requirements där som du ser.
Köp apparna på enheten. Som alltid, står det ett + på knappen så är appen anpassad både för iPhone/iPod och iPad.

Ursprungligen av Zimmerman:

"Kräver programuppdatering för iPhone 3.2" - är inte det liiite förvirrande? När man tänker på att Upad inte alls kan rulla på en iPhone? Liiite? Kom igen - liiite förvirrande?

Sorry, kollade i AppStore (som jag alltid gör och där köper jag mina appar), står "compatible with iPad. Requires iOS 3.2 or later.".
som jag skrev, köp alltid apparna från enheten, verkar som Apple röker nåt olämpligt i kombination med utvecklingen av deras sidor.

Många har rökt på - även utanför Apple :-D. Se länken - här är den igen:

UPAD for iPhone - Download.com

Det finns fler ställen på nätet som skriver om hur bra Upad är på en iPhone. Ett ställe beskriver t.o.m. i parentes en funktion som bara funkar i iPad-versionen men inte i iPhone-versionen (skapa PDF).

Jag har aldrig sedan AppStore lanserades sett en app som varit källa till så enorma mängder desinformation - helt otroligt. Det har gått troll i denna app (men jag har den och snart ska den in i en ny iPad och jag vet redan nu att den blir väl använd och jag tror på vidareutveckling - iCloud etc).

UPAD är helt meningslöst på en iPhone. Vet inte om den en gång fungerat på iPhone, men i så fall undrar jag - varför? Finns ingen vits med att köra den på iPhone. Alls.

Tänk iClod - eller som nu DropBox. Även om det måste vara struligt att editera/skriva i en iPhone så kan man ju läsa i den. iPhone har man med sig alltid och givetvis måste man kolla en anteckning som man gjorde på senaste prod-mötet med iPad...och man sitter där med bara iPhone. Upad blir ju dessutom ens PDF-läsare också så klart. Klart den bör finnas till iPhone.
Mitt anteckningsblock är förresten mindre än en iPhone - klart man även kan antecnka med Upda på en iPhone. Kan man klippa video och köra Garageband på en iPhone så kan man nog köra Upad :-D. Men för min - som sagt - skulle det vara ett sätt - enda sätte - att komma åt alla dessa anteckningar jag gjort på iPad. Vad ska man med alla dessa anteckningar till om man inte når dom 90% av sin vakna tid?

Ursprungligen av Capeman:

UPAD är helt meningslöst på en iPhone. Vet inte om den en gång fungerat på iPhone, men i så fall undrar jag - varför? Finns ingen vits med att köra den på iPhone. Alls.

Ursprungligen av Zimmerman:

Tänk iClod - eller som nu DropBox. Även om det måste vara struligt att editera/skriva i en iPhone så kan man ju läsa i den. iPhone har man med sig alltid och givetvis måste man kolla en anteckning som man gjorde på senaste prod-mötet med iPad...och man sitter där med bara iPhone. Upad blir ju dessutom ens PDF-läsare också så klart. Klart den bör finnas till iPhone.
Mitt anteckningsblock är förresten mindre än en iPhone - klart man även kan antecnka med Upda på en iPhone. Kan man klippa video och köra Garageband på en iPhone så kan man nog köra Upad :-D. Men för min - som sagt - skulle det vara ett sätt - enda sätte - att komma åt alla dessa anteckningar jag gjort på iPad. Vad ska man med alla dessa anteckningar till om man inte når dom 90% av sin vakna tid?

För det första är det otroligt mycket svårare att skriva smått med en stylus på en iPhone eller iPad jämfört med i ett vanligt anteckningsblock. Det kan du i princip bara glömma. För det andra skulle jag inte kunna läsa mina anteckningar utan hyfsad inzoomning på en iPhone - och då får man scrolla hela tiden. Vill man exportera anteckningarna som PDF till Dropbox går det ju fint och iPhone behöver ju inte ha UPAD för det. Men återigen tycker jag en iPhone är alldeles för liten att titta på handskrivna anteckningar i. Så nä, jag ser inte riktigt nyttan av UPAD på en iPhone.

Mina erfarenheter är de samma som Capeman. Jag har svårt att se nyttan av upad på en iPhone. Om du vill texta så är en stylus i princip nödvändig. Vårt (eller i alla fall) mitt muskelminne ger mig inte tillräcklig precision med ett finger och du behöver zoomfunktionen för att texta vettigt. Det är inte som att skriva med en fin penna utan snarare med en halvbred tuschpenna.

Kanske samsung note skulle fungera här men samtidigt så har jag provat den i butik och kände inte att det fugerade helt.

På 9-10 tums skärmar så är det en annan sak, där går det (efter lite tillvänjning) men inte på <4 tumsskärmar

OK, så UPAD lär bli den första app jag laddar ner till min nya padda. Snacka om jag längtat efter att kunna lämna mina anteckningsbock hemma när jag skall på föreläsningar!
Två små frågor dock:
1. Hur stora blir filerna /sida?
2. Går det att rita och använda olika färger i anteckningsdelen?

Ursprungligen av werecat:

OK, så UPAD lär bli den första app jag laddar ner till min nya padda. Snacka om jag längtat efter att kunna lämna mina anteckningsbock hemma när jag skall på föreläsningar!
Två små frågor dock:
1. Hur stora blir filerna /sida?
2. Går det att rita och använda olika färger i anteckningsdelen?

1. Hur mycket plats de tar i själva appen vet jag inte och vet inte om det går att ta reda på heller. En sida exporterad till PDF tar ca 300 kB.
2. Javisst, det går utmärkt.

Om man tittar under Inställningar/Allmänt/Användning så kan man se hur mycket programmet tar upp. I mitt fall (Noteshelf, som jag föredrar) så tar dokument och data upp 27 MB och då har jag 10 dokument på cirka 100 sidor

Ursprungligen av BlackSmp:

Om man tittar under Inställningar/Allmänt/Användning så kan man se hur mycket programmet tar upp. I mitt fall (Noteshelf, som jag föredrar) så tar dokument och data upp 27 MB och då har jag 10 dokument på cirka 100 sidor

Hjärnsläpp från min sida. Ca 38 MB tar UPAD upp, med 9 PDFer och 15 "anteckningsblock". Hur många sidor sammanlagt det är vet jag inte, orkar inte riktigt räkna.

Tack för svar! Då är det ganska utrymmeseffektivt med andra ord. Fråga nr 2 var ställd då jag blev rolig att appen "äter" minne och att en padda med 32 GB får slut på minne snabbt. Det är alltså obefogad oro

Ska köpa nya iPad nu när den släpps i Sverige. Ska använda den i skolan och anteckna på istället för papper och penna hade jag tänkt. Mina vänner som har iPad använder Notes Plus som anteckningsapp men jag tycker UPAD verkar lovande, någon som har använt av båda och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jo, det är mirakulöst hur dom kan få appar att göra så mycket och ta så liten plats. iOS verkar vara en mycket, mycket modern kod - kanske världens smartaste OS? Vad säger ni programmerare/kunniga: är iOS the state of the art år 2012?

(oj...nu blir det OT kanske...sorry...måste...två svar, sedan stop

Det första jag använder/testar är nog Upad när jag köpt nya iPad - efter grundkonfigueringen av paddan så klart. För mig blir det sista steget mot papperslöshet. Lilltösen får mina Moleskin (har ett gäng oanvända) som små ritblock :-).

Ramlade över denna minijämföelse: Noteshelf vs. Remarks vs. Notability: iPad handwriting app shootout! | iMore

Notability är billig (7:-) men också enklare eller råare. Jag föredrar Noteshelf framför Notability. Har inte provat Remarks.

Senast redigerat 2012-03-20 06:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 01:30

PDF Expert kan jag rekommendera för pdf-filer

Undrar om man kan använda UPAD´s kamera för att fota/scanna formulär och sedan fylla i med antecknings delen?

hlsn
Peter

Det går bra med Noteshelf och jag ser ingen anledning till varför det inte skulle gå med UPAD. Du kan skriva ovanpå bilder så det ska inte vara något problem

Jo det går alldeles utmärkt, som BlackSmp skriver. Hur snyggt det blir är väl beroende av kameran och hur bra fotograf du är.

  • Medlem
  • Corpus Christi
  • 2012-03-22 01:11

Hej.Ny på forumet, köpte mig en iPad och kom hit letandes efter en bra anteckningsapp.För en som skriver att ni ska köpa nya iPad + Upad kan jag jag upplysa en om att det för tillfället inte fungerar som det ska, åtminstone inte Upad lite.

Ursprungligen av RedNex:

Hej.Ny på forumet, köpte mig en iPad och kom hit letandes efter en bra anteckningsapp.För en som skriver att ni ska köpa nya iPad + Upad kan jag jag upplysa en om att det för tillfället inte fungerar som det ska, åtminstone inte Upad lite.

Vad är det som inte fungerar?

  • Medlem
  • Corpus Christi
  • 2012-03-22 10:19

fixar inte upplösningen korrekt.
uPad problems with new iPad - MacRumors Forums

Fixas nog snabbt med update - annars är dom inte seriösa. Jag förväntar mig update inom 48 timmar - allt annat är uselt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Fixas nog snabbt med update - annars är dom inte seriösa. Jag förväntar mig update inom 48 timmar - allt annat är uselt.

Ja, hoppas på det. Vill ju inte dra runt på 2 st iPads.

  • Medlem
  • Corpus Christi
  • 2012-03-22 12:09

Jo, visst lär det fixas med en update någon gång i framtiden, om dom fortfarande utvecklar appen. Knappast inom 48 timmar dock, jag har redan haft min iPad i 6 dagar.
För övrigt hade adobe reader samma eller liknande problem men det fungerar efter uppdatering.

Bevaka tråden