Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro modeller ute

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av dayweed:

Och Samsung är bra skit eller?

Inte lika bra som Intel. Läs gärna hela Anandtech's SSD Anthology. Läs åtminstone den sidan jag länkar till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 22:31
Ursprungligen av air:

Inte lika bra som Intel. Läs gärna hela Anandtech's SSD Anthology. Läs åtminstone den sidan jag länkar till

Det har kommit en del nya diskar sedan dess. Denna kör med Samsungs nya flash minnen till exempel. Men det hänger väl en hel del på controllern också.

Corsair's 100GB Force SSD scorches the test bench with its blazing speed -- Engadget

Ursprungligen av air:

MBP 13" 2.4 - 3735
MBP 13" 2.66 - 4046

Enligt min åsikt är det absolut inte värt pengarna. Sätt dem på en SSD istället. (Det tänker jag göra)

Ja det var verkligen ingen märkvärdigt större prestandaskillnad. Det är visserligen lite större HDD i 2,66 Ghz-modellen men hur kan Apple motivera till 3000kr mer för en 320GB HDD istället för 250GB HDD och en marginellt snabbare processor?

Jämför man med föregående 13"-modellerna så fick man ju snabbare processor, större HDD och mer ram-minne för prisskillnaden. På dem nya modellerna är skillnaden mindre men bibehållen prisskillnad?

Är det något mer som skiljer 2,4GHz vs 2,66GHz modellerna åt som jag inte uppfattat?

Ursprungligen av air:

MBP 13" 2.4 - 3735
MBP 13" 2.66 - 4046

Enligt min åsikt är det absolut inte värt pengarna. Sätt dem på en SSD istället. (Det tänker jag göra)

testade precis min macbook pro 13 tum som är den billigaste varianten fast med SSD disk, fick hela 3500 i poäng. undrar om jag lyckas få 4000 med 2010 modellen då?
http://browse.geekbench.ca/geekbench2/view/239154

  • Medlem
  • 2010-04-15 12:36

Får jag bryta av med en nybörjar fråga. Vad är grejen med "magsafe" strömadaptern? Kan man inte använda en adapter till en vanlig macbook även till macbook pro? Kontakten är identiskt så vitt jag kan se.

Ursprungligen av Dsc:

Får jag bryta av med en nybörjar fråga. Vad är grejen med "magsafe" strömadaptern? Kan man inte använda en adapter till en vanlig macbook även till macbook pro? Kontakten är identiskt så vitt jag kan se.

Jag tror att det är olika effekt på strömadaptrarna. Jag har provat att ladda min MacBook Pro 17'' (C2D June 2007) med en MacBook-laddare. Det fungerar men jag misstänker att det tar längre tid. Det omvända vet jag inte om jag skulle våga prova.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 12:47
Ursprungligen av Dsc:

Får jag bryta av med en nybörjar fråga. Vad är grejen med "magsafe" strömadaptern? Kan man inte använda en adapter till en vanlig macbook även till macbook pro? Kontakten är identiskt så vitt jag kan se.

MagSafe är namnet på den magnetfästa kontakt som Apple har använt på alla sina adaptrar till bärbara datorer sedan ca 2006. Kontakterna är alla identiska och passar i alla bärbara som kommit sedan dess. Adaptrarna finns dock med olika effekt - 60 W och 80 W - då större datorer med större skärmar kräver mer ström. 13"-datorerna kommer med en 60 W-adapter och kopplar du den till en 15" eller 17" kommer den att kunna gå på ström men effekten kommer inte att räcka till för att ladda batteriet också. En 80 W-adapter däremot kan användas till samtliga modeller.

256 MB VRAM i den dator som kostar 18 papp år 2010.
Sug på pung.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 13:19
Ursprungligen av star-affinity:

256 MB VRAM i den dator som kostar 18 papp år 2010.
Sug på pung.

Ja, här tycker man ju att de av bara ren princip kunde har slängt på mer. Om inte annat så för att det nu ser förjävligt ut när man står i en butik och ska jämföra datorers specifikationer om man inte redan vet hur mycket värt Mac OS X är.

Ursprungligen av Rajje:

Ja, här tycker man ju att de av bara ren princip kunde har slängt på mer. Om inte annat så för att det nu ser förjävligt ut när man står i en butik och ska jämföra datorers specifikationer om man inte redan vet hur mycket värt Mac OS X är.

Även p.g.a. detta:

Dialogen är från en MacBook Pro från 2007 som även den har 256 MB VRAM.

Låter ju kanon....... Jag e glad att jag väntade, men jag e sur över att behöva vänta nu när jag beställt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 18:08

Alla skriver Apple's diskar... apple tillverkar väl inte sina egna SSD?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-15 19:12
Ursprungligen av NBK:

Alla skriver Apple's diskar... apple tillverkar väl inte sina egna SSD?

Sorry för det. Blir automatiskt "Apples diskar" då jag menar de diskar som sitter i datorerna. Men ja, det är nog inte Apple som tillverkar diskarna nej.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-04-16 10:24

15", i7, 8G, antiglare, nu väntar 3 långa veckor! Hoppas att antiglare var rätt beslut...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-16 13:09

15" isärplockad

Undrar om antennen kan ställa till problem för folk som tänker sig installera en optibay?

Ursprungligen av h_e:

15" isärplockad

Undrar om antennen kan ställa till problem för folk som tänker sig installera en optibay?

Ja, och vad är det för specialmejsel(?) man behöver för att lossa batteriet? En treuddare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 14:06
Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja, och vad är det för specialmejsel(?) man behöver för att lossa batteriet? En treuddare?

En Tri-Wing mejsel. Vet att Nintendo Wii också kör med dom skruvarna

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-16 14:08
Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja, och vad är det för specialmejsel(?) man behöver för att lossa batteriet? En treuddare?

Precis, tydligen en "triwing". Skruvmejsel TRIWING

Denna lär väl passa till att öppna upp MacBook Pron kanske.

Ursprungligen av dayweed:

Precis, tydligen en "triwing". Skruvmejsel TRIWING

Denna lär väl passa till att öppna upp MacBook Pron kanske.

Som jag förstått det gäller specialmejseln bara lossandet av det interna batteriet, inte det yttre caset. Har jag rätt? Säg att jag har rätt så jag slipper köpa en ny mejsel.

EDIT: Ahh, var de så billiga.. 29,- är ju inget.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Som jag förstått det gäller specialmejseln bara lossandet av det interna batteriet, inte det yttre caset. Har jag rätt? Säg att jag har rätt så jag slipper köpa en ny mejsel.

EDIT: Ahh, var de så billiga.. 29,- är ju inget.

Det yttre caset har nog vanliga stjärnskruvar skulle jag tippa på, en konsument måste ju kunna ta loss det enkelt.

ni har nämnt tidigare att man hittat info om en eventuell HDMI adapter från apple själva. hittade detta under köp och jämför teknisk information.
"Mini DisplayPort-utgång med stöd för DVI-, dual link-DVI-, VGA- och HDMI-anslutningar"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 14:00

Står på flera platser att Apple själva inte kommer göra en egen adapter, dock så kommer dom saluföra en (vilket dom redan gör) i shoppen från en annan tillverkare.

Ursprungligen av NBK:

Står på flera platser att Apple själva inte kommer göra en egen adapter, dock så kommer dom saluföra en (vilket dom redan gör) i shoppen från en annan tillverkare.

Källhänvisningar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 16:29
Ursprungligen av air:

Källhänvisningar?

Antingen i den här tråden, eller denna http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/276819-traden-foer-bestaellt-macbook-pro-april-2010-a-4.html

Vet att det fanns ett inlägg och i den en länk med källa.

Orkar inte leta nu

EDIT:
Denna tråd va de http://www.99.se/bildskaermar-grafikkort/252892-traden-om-displayport-3.html
Inlägg 82"

Ursprungligen av acke:

Saxat från macrumors.com:
Apple confirmed to Ars that the just-updated MacBook Pros will pass both video and audio signals to an HDTV or receiver when using an miniDP to HDMI adapter. Apple sells one such adapter from Griffin online, though alternative from suppliers such as Monoprice are also available. Apple doesn't have any plans at this time to make its own adapter, contrary to earlier speculation.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-16 14:09

NBK: Aah du var 2 min snabbare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 15:56

Är väl inte svårare för en konsument att öppna caset oavsett vilken mejsel det är, platt, stjärn, torx eller Tri-Wing? Vet man vad man gör så fixar man rätt mejsel, vet man inte vad man gör ska man inte ens öppna öht

Ursprungligen av NBK:

Är väl inte svårare för en konsument att öppna caset oavsett vilken mejsel det är, platt, stjärn, torx eller Tri-Wing? Vet man vad man gör så fixar man rätt mejsel, vet man inte vad man gör ska man inte ens öppna öht

Fast de flesta har nog stjärnmejslar hemma, inte lika många som har triwing.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 16:01
Ursprungligen av Capeman:

Fast de flesta har nog stjärnmejslar hemma, inte lika många som har triwing.

Men om man ska lossa på hårddisken behövs torx ? Kanske inte många som har hemma, jag vet iaf att jag inte har det då jag inte behövt använda.

Behöver man öppna för att byta nåt el. dylikt för att det är billigare än att lämna in så kostar det inte många kronor att investera i rätt mejsel heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-16 16:50
Ursprungligen av NBK:

Men om man ska lossa på hårddisken behövs torx ?

Enligt manualen för mid-2010 MBP sitter hårddisken med phillipsskruvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-16 17:45
Ursprungligen av h_e:

Enligt manualen för mid-2010 MBP sitter hårddisken med phillipsskruvar.

Den sitter fast med philips men sen har den 4 torx-skruvar som den "hänger" i i de stötdämpande fästena och som man måste flytta över till den nya HD man ska sätta i (om den inte levereras från Apple och redan har dessa iskruvade).

Bevaka tråden