Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro modeller ute

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Vilket misstag? HDMI är ingen standard för bildskärmar, det är en standard för tv-apparater. Köp en mini-DP->HDMI-adapter och du har allt du behöver, speciellt eftersom ljudet också går den vägen nu.

Med andra ord så är allt som behövs en mini-DP -> HDMI-adapter för att få både ljud och bild till min tv? Då är det ju helt underbart.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Med andra ord så är allt som behövs en mini-DP -> HDMI-adapter för att få både ljud och bild till min tv? Då är det ju helt underbart.

Så har jag förstått det, kolla här: Apple Updates MacBook Pro Mini DisplayPort Implementation to Support Both Audio and Video - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 00:18

Mer processor eller mer RAM?

Med risk för att vara tjatig (men den andra tråden låstes ju).
Är det bättre att satsa på 15" med i5 och 8 GB RAM än i7 med 4 GB RAM om arbetet till 70% är InDesign och 30% är Photohop/Aperture? (och visst, jag kör mail och safari som alla andra såklart).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-14 00:30
Ursprungligen av sputnik:

Med risk för att vara tjatig (men den andra tråden låstes ju).
Är det bättre att satsa på 15" med i5 och 8 GB RAM än i7 med 4 GB RAM om arbetet till 70% är InDesign och 30% är Photohop/Aperture? (och visst, jag kör mail och safari som alla andra såklart).

Jag skulle definitivt välja mer minne. Bänkmärken tyder på att skillnaden mellan i5 och i7 är väldigt liten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 09:04
Ursprungligen av h_e:

Jag skulle definitivt välja mer minne. Bänkmärken tyder på att skillnaden mellan i5 och i7 är väldigt liten.

Då är ju följdfrågan - om det större grafikminnet som följer med i7:an spelar stor roll? Jag har ju 512 på min MBP 2,5 Core 2 Duo idag.

Ursprungligen av Adrian B:

4) Bättre styrplatta med "inertial scrolling". En liten men trevlig nyhet.

har man inte 20 tusen för en ny MBP kan man få samma sak för endast 20 dollars...
Smart Scroll - smooth and easy iPhone-like scrolling

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 09:36
Ursprungligen av Adrian B:

3) Ljud ut via mini-DP. Gör att man enkelt kan konvertera till HDMI. Många som väntat på

Hoppas Apple kommer med en konverter snart då? Eller några andra. Kanske finns redan? Vad vet jag

Ursprungligen av NBK:

Hoppas Apple kommer med en konverter snart då? Eller några andra. Kanske finns redan? Vad vet jag

Finns redan! Här har du en, men man måste nog kolla upp så att den har stöd för ljud.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 09:45
Ursprungligen av Mikael E:

Finns redan! Här har du en, men man måste nog kolla upp så att den har stöd för ljud.

Såg även denna på Apple-store Dr. Bott Mini DisplayPort till HDMI-adapter - Apple Store (Sverige)

Dock står det inget om ljud. Det stödet du skrev om Adrian, jag måste vara blind, för jag har läst igenom specen på Apple.com och hittar det inte. Gäller det alla modellerna eller bara 15/17 ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 09:54

Jag antar att Apple vill att det skall finnas en ganska stor skillnad mellan deras 13" instegsmodell och den lite mer high end 15". Om dom gör 13" för bra kommer ju alla köpa den.

Men jag är oxå lite besviken eftersom jag kommer byta ut min iMac 24" mot en MBP 13"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 09:57
Ursprungligen av durre:

Jag antar att Apple vill att det skall finnas en ganska stor skillnad mellan deras 13" instegsmodell och den lite mer high end 15". Om dom gör 13" för bra kommer ju alla köpa den.

Men jag är oxå lite besviken eftersom jag kommer byta ut min iMac 24" mot en MBP 13"

Jag delar i princip din tanke. Tror dock att det handlar mer om att diversifiera sig, vore 13" för bra som du uttrycker det, skulle den även bli för dyr för många. Dessa skulle då överväga andra alternativ. De som inte tycker att 13" är tillräckligt bra överväger istället en 15", bättre för Apple.

Ursprungligen av Esa:

vad i helve.....

Men icke. INTE EN ENDA NY FUNKTION ALLS!!!!!

Ahh vad trött jag blir, känns som dem jävlas med en.

1. 3G modem inbyggt? var?
2. Blu Ray ? var är den?
3. HDMI, har ni inte lärt er av ert misstag?
4. Mindre blank display (som MBA) var är den ? som inte är som en spegel.
....

Kan det vara så svårt för apple då?

Jag hade också sett fram emot HDMI , 3G och kanske även BD. Men det verkar som de har ändå förbättrat display porten så man får ut ljud också. Nu kan man bara använda en konverterare och kabel. Så det är en "feature" man kan vara glad åt
Just det man kan också äntligen få en antiglare skärm på 15'. Känns lite snålt att man får pröjsa för det men nu kan man iaf få en skärm och inte en spegel.
----------------------------------
Source: Notebookcheck: Apple refreshes MacBook Pro laptops
Some small details on all new models:
The Mini Display Port now also supports Audio out and therefore the now also officially available HDMI adapter can deliver audio to the television. Finally, the MagSafe connector is now also the metal one known from the MacBook Air / MacBook White.
---------------------------------

Köpte nyligen en Alienware M11X som har en bättre Grafik kort än nya MPB 15' för bara 11k.
Visst det har inte unibody, OSX så jag kommer att köpa en MBP mest för att jag älskar video editering på Mac. Samtidigt hade jag hoppats att Apple skulle också använda iaf nVidai 335. Men men man kan inte få allt. Jag kanske väntar med MBP köpet nu om jag kan hålla mig (tveksamt). Sålde min ett år gamla MBP förra månaden och jag saknar det redan. Det är bara något magiskt med unibody och OSX

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 23:48

Nya displayport standarden 1.2 verkar vara kraftigt förbättrad

Apple kunde rent spec lansera något i stil med Asus G73Jh
ASUSTeK Computer Inc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 19:43

Ett mycket bra och korrekt inlägg Capeman!

I övrigt var detta förhållandevis intressant för de som är intresserade av HDMI:

AppleInsider | Apple hints at first-party Mini DisplayPort to HDMI adapter

EDIT: Hehe tack atomlab.

Nu har jag beställt...

17" Core i7 med 7200 rpm HDn och Antiglare display.

22 eller 23 april skall den komma. Väntar, väntar...

Ursprungligen av newcastle:

Nu har jag beställt...

17" Core i7 med 7200 rpm HDn och Antiglare display.

22 eller 23 april skall den komma. Väntar, väntar...

Hoppas du beställde på Medlemsshoppen

Gårdagens teknik?

Jag menar, min Clevo har en fyrkärnig i7 och inget dassigt 330M grafikkort och den är snart ett år gammal. Visst, Apple har aldrig brytt sig om grafiken men varför så svag processor?

Jaja, det får bli en ny stationär mac då

Ursprungligen av crownswe:

Gårdagens teknik?

Jag menar, min Clevo har en fyrkärnig i7 och inget dassigt 330M grafikkort och den är snart ett år gammal. Visst, Apple har aldrig brytt sig om grafiken men varför så svag processor?

Jaja, det får bli en ny stationär mac då

Vilken model av Clevo är det du har?

Ursprungligen av Hunter78:

Vilken model av Clevo är det du har?

Tror den heter W86CU. Inte säker, sitter på tåget nu.

Ursprungligen av crownswe:

Gårdagens teknik?

Jag menar, min Clevo har en fyrkärnig i7 och inget dassigt 330M grafikkort och den är snart ett år gammal. Visst, Apple har aldrig brytt sig om grafiken men varför så svag processor?

Jaja, det får bli en ny stationär mac då

aha den där som du får 9 timmar batteri ur menar du?

Ursprungligen av Ollebro:

aha den där som du får 9 timmar batteri ur menar du?

Nej, det är inte läge att glömma nätadaptern hemma. Men den är också gammal, borde inte tekniken gått framåt? Jag trodde det var därför Apple hoppar på ny teknik så sent, för att förbättra och förfina teknik som är etablerad istället för att alltid ha med det senaste. Menmen, Macbook har väl aldrig varit tänkt som en desktop replacement så jag kanske har orealistiska förväntningar.

Skulle bara vara roligt att få köpa ett rejält kraftpaket av märke Apple (läs fallossymbol) som skulle imponera på omgivningen. Men jag får nöja mig med att folk är avundsjuka på OS X i alla fall.

Ursprungligen av johannes.roth:

Hoppas du beställde på Medlemsshoppen

Tyvärr så verkar ju medlemsshoppen i en del fall vara dyrare än att beställa direkt från Apples Education Store.

Helt underbart! Har gått och tänkt köpa en MacBook PRO ett tag nu. Det blev värt att vänta.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-13 20:40

Undrar om folk som är perversa nog att dualboota kommer kunna göra det med 13 tummaren. Specialbyggt grafikkort kanske kräver speciella drivrutiner.

Ursprungligen av h_e:

Undrar om folk som är perversa nog att dualboota kommer kunna göra det med 13 tummaren. Specialbyggt grafikkort kanske kräver speciella drivrutiner.

Boot Camp-drivrutiner lär finnas med på skivan. Tror det hade stått någonstans om en viktig del av OS X (Boot Camp) inte fungerade på MacBook Pro.

Ursprungligen av Capeman:

Steve Jobs kommenterar valet av Core 2 Duo i trettontummaren:

Steve Jobs on 13-Inch MacBook Pro's Use of Intel Core 2 Duo Processors - Mac Rumors

smart val tycker jag, det är inte många datorer på marknaden som kan köra 10 timmar med batteri!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-04-13 22:00

Nu känns det inte så fel att jag köpte en 13" i november. Då pekade ryktena på januari, men nu tre månader senare så har de släppt nästan samma maskin som jag köpte. Då slipper man skämmas på stan

Bevaka tråden