Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro modeller ute

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-14 13:20
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Du verkar säker, så jag tänker absolut inte argumentera dina behov med dig.

Men även om man flyger "mycket" så kan ju tiden man tillbringar med datorn på flyg inte utgöra mer än 1% av tiden vid datorn. Mycket mindre troligen. Och kvaliteten på arbetet man åstadkommer på flyg.... jag vet inte..

I mina ögon verkar det konstigt om en sån sak får en alltför framskjuten position vid val av dator.

Nja det är väl inte det att jag utför så mkt "högkvalitativt" arbete just på flygplan, tåg och bussar utan mest att jag vill kunna använda datorn då. Jag vill inte ha två bärbara datorer, en jag har med när jag reser och en "till vardags". Jag har haft 15" MBP förut men sålde den då jag tyckte att den var för mycket att släpa på, den blev kvar hemma istället.

I mina ögon ska en bärbar dator vara just bärbar och av vad jag förstått så är jag inte ensam om att se det på det viset. Det är därför jag är lite "besviken" på att Apple inte ger oss möjligheten att köpa en högspecad dator med "liten" skärm. Det är inte priset som är problemet :/

  • Medlem
  • 2010-04-14 13:28
Ursprungligen av rhesus:

Jag pysslar en hel del med fotoredigering och där är skillnaden markant mellan min gamla stationära c2d-maskin och min nya i5.

Det betvivlar jag inte en sekund, och missförstå mig rätt, jag skulle inte ha något emot ett prestandalyft i mbp13".

Smaken är givetvis personlig, och just nu arbetar jag inte med film-/videoredigering. När jag gjorde det senast (ca 1,5 år sedan) tyckte jag att en 13"-skärm var alldeles för liten för att jobba med. Jag satsade därför på 15" - och när man läser här inne låter det ju som om det skulle vara en gigantisk koloss, vilket inte riktigt är fallet.

Det jag är ute efter är den prestandahysteri som lätt blir rådande. För de allra flesta räcker ju en C2D alldeles ypperligt idag. Och tittar på man apples prestandalistor ser man att "common task in aparture 3" ger en prestandavinst på 1,1 med i7 vs C2D. Den prestandavinsten lär man inte märka särskilt mycket av om ens dagliga arbete består av "common tasks" (vilket är det vanligaste).

Arbetar man med tyngre grejer, som du, är det givet att man drar nytta av en i5+

Ursprungligen av FrrH:

Ni som tillhör den besvikna skaran över mbp 13",

Arbetar ni mycket med tung videoredigering på en 13"-are? Konverterar ni ofta filer stora som hårddiskar? Har ni ett stort behov av 3D-rendering on the fly?

Om svaret är nej lär ni inte märka så speciellt stor skillnad mellan en C2D & en i7:a anyway. Om svaret är ja: är inte 13"-skärmen den stora flaskhalsen för den typen av arbete? Då kanske en 15" (minst) passar bättre, och hepp! Där finns i7an.

Håller i grunden med om detta, med ett undantag.

Det kan ju finnas nån som vill göra lite tyngre grejor hemma, som har en 24" LED (eller nån annan extern skärm), men som samtidigt vill ha med sig en dator nästan dagligen för "det vanliga" (surf, mail, social networking).

Hade 13":aren gått att speca upp som 15" hade man teoretiskt kunnat få två datorer i ett.

Men alltså... Apples 15" är ju i allra högsta grad portabel. Min MBA som jag hade innan är i en annan klass, men jämfört med 13" MBP så tycker jag lätt ergonomin på 15" lätt uppväger den större storleken. Men där är vi ju alla olika.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 01:08

[

Ursprungligen av rhesus:

Det finns många datortillverkare som har en dator som passar mina behov, litet format (= 13") samt höga prestanda.

Tyvärr är det ju så att jag vill köra OSX och då har jag inte mycket till val. Antigen den klumpiga 15"-modellen eller 13" med en fyra år gammal processor....

De "nya" 45nm Core2duo kom 2008. Och sedan att i5 bara är 10-30 % snabbare gör det i min mening inte det värt att lägga ut pengar på 15 tum bara för att på lite bättre CPU. Så 13 tummaren för mig. Dock tycker jag upplösningen borde ha varit lite bättre. Men, men man kan ju inte få allt vad man önskar sig.

i7 som är ca 50 % snabbare, då kan man snacka. Men inte för en i5 på lägre clock. Högre klock, ja, men då lär priset stiga.

En liten uppföjning bara: I den förra, numera låsta, tråden inför denna uppdatering diskuterade vi USB3, Firewire och Light Peak. Nu fick vi inte USB3 och Light Peak ser ut att komma i datorer tidigast 2011. Men intressant är att Intel på allvar ser LP som en ersättare till USB3, eller som Kevin Kahn på Intel beskrev det:

We view this as a logical future successor to USB 3.0, [...] In some sense[s] we'd... like to build the last cable you'll ever need.

Låter bra. Jag kan bara tänka mig hur snabbt det går att synka en iPhone/iPad om vi hade LP istället för USB2...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 12:45

Själv är jag väldigt nöjd över 13:arn. Jag menar som det tagits upp innan, bland annat större default disk, mer minne default, bättre grafik, snabbare core2duo cpu, och för samma pris som innan? Helt klart väntan tycker jag.

Har klämt lite på en 15" i7 nu och är grymt imponerad. iMovie, iPhoto startar inom 2 sekunder (fanns inga tyngre program installerade tyvärr). Jag får nästan känslan av att det sitter en SSD i. Kan bara tänka mig hur den skulle vara med en Intel X-25 i

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 16:58

Jag skiter personligen rätt mycket i just processorhastigheten nu för tiden då den är ganska irrelevant för de flesta uppgifter och antagligen hade jag valt Core 2 istf Core i5 i 13" om nu valet hade funnits och det hade sparat några tusenlappar. Men samtidigt vill man ju att det man köper ska vara av senaste generationen så mycket som möjligt. Har full förståelse för att Jobs väljer att ge de fantastiska 10 timmarna i batteritid istf att sätta i Core i5 (detta var anledningen i hans senaste publicerade mailsvar), men ett CTO-alternativ hade ju kunnat finnas åtminstone.

Andra datortillverkare finns inte på kartan då de inte tillverkar någon produkt som är intressant (d.v.s. Mac) och därför önskar man ju att Apple hade givit fler alternativ på sin sida. Även om andra datortillverkare är ointressanta är de ändå relevanta att jämföra med då de tillverkar produkter av samma sorts hårdvara. Hade någonstans förväntat mig att det i denna generation bara skulle finnas de senaste processorerna så att när man kom hem med sin splitter nya MBP kunde man tänka "jajävlar här är det grejer". Inte världens grej såklart, men ... ja lite mindre köpglädje är det p.g.a. vetskapen om att det inte är det allra senaste man köper.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-14 18:29

Macbook Air kommer att uppdateras snart. Jag är faktiskt lite förvånad att Macbook Pro tog så lång tid innan den uppdaterades. Jag gissade på att den skulle uppdateras i februari med en speedbump i juli. Nu kommer nästa speed bump förmodligen i september/oktober.

//Rob

Jag undrar faktiskt om dom ens levererat nå 13" ännu. Det finns nämligen endast i5 och i7 rapporterade till GeekBench. Om någon hittar en hands-on på nya 13" så länka gärna.

Ursprungligen av air:

Jag undrar faktiskt om dom ens levererat nå 13" ännu. Det finns nämligen endast i5 och i7 rapporterade till GeekBench. Om någon hittar en hands-on på nya 13" så länka gärna.

Korrigering. Av nån anledning heter nya MBP 13" MacBookPro7,1 medan nya MBP 15" heter MacBookPro6,2.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 20:07

Hoppas verkligen jag ligger så pass långt fram i kö hos macforum i göteborg att jag kommer få en av de första dom får in.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-14 21:19

Det kanske inte är något nytt men jag läste någonstans att Macbookens nya processor chip som automatiskt ändrar till snabbare grafik kort när den behövs fungerar inte i bootcamp. Det är pga Apple egen tillverkade chip som inte fungerar i windows. Förhoppningsvis kommer det en uppdatering för bootcamp men om inte så är det surt för många som spelar spel i bootcamp.

//Rob

Har beställt den billigaste MBP 13"

Har svårt att förstå hur folk kan vara besvikna på den, 4gb i minne snabbare grafik, snabbare processor 3tim längre batteri. TILL SAMMA PRIS!

Jag är hur nöjd som hellst!

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-15 01:44

Är det någon som har koll på vad skärmarna klarar att återge i de nya bärbara ?
Flera bärbara pc klarar idag av att visa Adobe RGB färgrymd.

Ursprungligen av miri:

Är det någon som har koll på vad skärmarna klarar att återge i de nya bärbara ?
Flera bärbara pc klarar idag av att visa Adobe RGB färgrymd.

Vilka bärbara PC-datorer klara hela Adobe RGBs färgrymd?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-15 11:29
Ursprungligen av Chaosstar:

Vilka bärbara PC-datorer klara hela Adobe RGBs färgrymd?

det finns ett antal, exv Sony Vaio har skärmar som klarar Adobe RGB.

Zzzzzzz.....
Varför slår såna här diskussioner så ofta över i någon tävling om att få sista ordet

(läs:nehe joho nehe joho nehe.......)

Jag har sedan länge bestämt mig för Apple, nu är bara frågan VILKEN av de nya modellerna som passar mig. Sådan info tycker jag är intressant. Intressantast hittills tycker jag informatinen att skillnaden C2D/i5 är mycket liten. Alltså C2D eller i7? That's my question......

Eller kan 8gb RAM istf i7... Vad tror ni?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-15 13:49
Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Zzzzzzz.....
Varför slår såna här diskussioner så ofta över i någon tävling om att få sista ordet

(läs:nehe joho nehe joho nehe.......)

Jag har sedan länge bestämt mig för Apple, nu är bara frågan VILKEN av de nya modellerna som passar mig. Sådan info tycker jag är intressant. Intressantast hittills tycker jag informatinen att skillnaden C2D/i5 är mycket liten. Alltså C2D eller i7? That's my question......

Eller kan 8gb RAM istf i7... Vad tror ni?

Instämmer till fullo, det är sån info som är intressant!

Är också villrådig. 13" eller 15"? Min erfarenhet säger att processorkraften inte varit något problem sedan Core 2 Duo kom så att i5 saknas i 13" kanske inte gör något. Däremot har jag upplevt grafiken som en flaskhals (iaf Intel-grafiken, har ingen jobberfarenhet av det Nvidia 9400M-kortet). Även RAM har såklart spelat roll hur datorn upplevs och funkar. Vad 320M-kortet går för är ju därmed oerhört intressant och även avgörande på många vis.

Jag hoppas på att hitta tester och benchmarks innan morgondagen då jag måste bestämma mig.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-15 13:55
Ursprungligen av rk:

Instämmer till fullo, det är sån info som är intressant!

Är också villrådig. 13" eller 15"? Min erfarenhet säger att processorkraften inte varit något problem sedan Core 2 Duo kom så att i5 saknas i 13" kanske inte gör något. Däremot har jag upplevt grafiken som en flaskhals (iaf Intel-grafiken, har ingen jobberfarenhet av det Nvidia 9400M-kortet). Även RAM har såklart spelat roll hur datorn upplevs och funkar. Vad 320M-kortet går för är ju därmed oerhört intressant och även avgörande på många vis.

Jag hoppas på att hitta tester och benchmarks innan morgondagen då jag måste bestämma mig.

Jag har en MacBook Pro 5,5 som har GF9400m GT-kortet i sig och det har fungerat helt OK hitils. Jag har bl.a kört Battlefield Bad Company 2 i 1280x800 med mediuminställningar och det har fungerat bra. Visst ibland så kan det bli lite hackigt om det är många explosioner osv samtidigt, men mestadels har det flytit på fint.
Jag tror nog, spontant, att Apple gjorde rätt val när de premierade grafikkort framför en ny processor i 13"-modellen. Som du säger så skall det bli intressant att se benchmarks framöver.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-15 14:58
Ursprungligen av Drakfot:

Jag har en MacBook Pro 5,5 som har GF9400m GT-kortet i sig och det har fungerat helt OK hitils. Jag har bl.a kört Battlefield Bad Company 2 i 1280x800 med mediuminställningar och det har fungerat bra. Visst ibland så kan det bli lite hackigt om det är många explosioner osv samtidigt, men mestadels har det flytit på fint.
Jag tror nog, spontant, att Apple gjorde rätt val när de premierade grafikkort framför en ny processor i 13"-modellen. Som du säger så skall det bli intressant att se benchmarks framöver.

320M-kortet verkar vara betydligt snabbare än 9400:an.

New 13" Graphics results: Pretty impressive, near 9600M GT - Mac Forums

Ursprungligen av h_e:

320M-kortet verkar vara betydligt snabbare än 9400:an.

New 13" Graphics results: Pretty impressive, near 9600M GT - Mac Forums

Det där verkar vara helt okej med tanke på batteritid m m.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 15:09
Ursprungligen av Capeman:

Det där verkar vara helt okej med tanke på batteritid m m.

Ser inte alls dumt ut nej. Helt klart väntan på den maskinen tycker jag personligen

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-04-15 16:57
Ursprungligen av h_e:

320M-kortet verkar vara betydligt snabbare än 9400:an.

New 13" Graphics results: Pretty impressive, near 9600M GT - Mac Forums

Så det verkar inte vara några problem med att köra det grafikkortet i window? (:

Va lite tveksam till den blygsamma uppdateringen av 13"-modellen i början men efter att jag sett den stora skillnaden som det nya Nvidia-chippet gjorde i 3DMark 06 gentemot föregående modellen så blev det helt plötsligt intressant igen.

Frågan är ifall den dyrare 2,66 GHz modellen kommer prestera så mycket bättre än 2,4 GHz modellen att den motiverar till dem extra 3000kr?

Hade varit intressant att se ett test mellan 2,4 Ghz och 2,66 Ghz för att se exakt hur mycket det skiljer.

Ursprungligen av Horizone:

Va lite tveksam till den blygsamma uppdateringen av 13"-modellen i början men efter att jag sett den stora skillnaden som det nya Nvidia-chippet gjorde i 3DMark 06 gentemot föregående modellen så blev det helt plötsligt intressant igen.

Frågan är ifall den dyrare 2,66 GHz modellen kommer prestera så mycket bättre än 2,4 GHz modellen att den motiverar till dem extra 3000kr?

Hade varit intressant att se ett test mellan 2,4 Ghz och 2,66 Ghz för att se exakt hur mycket det skiljer.

MBP 13" 2.4 - 3735
MBP 13" 2.66 - 4046

Enligt min åsikt är det absolut inte värt pengarna. Sätt dem på en SSD istället. (Det tänker jag göra)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-15 18:04

Antagligen har den här frågan varit uppe tidigare; vad använder Apple för SSD-diskar i till exempel MacBook Pro 15"? Många pratar om att sätta dit en själv istället för Apples.

Intel har jag hört är bra, men borde inte Apples diskar vara relativt bra de med?

Alltså är det någon större skillnad tänkte jag i jämförelse med Intels och vad Apple har?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-15 18:20
Ursprungligen av dayweed:

Antagligen har den här frågan varit uppe tidigare; vad använder Apple för SSD-diskar i till exempel MacBook Pro 15"? Många pratar om att sätta dit en själv istället för Apples.

Samsung.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-15 19:12
Ursprungligen av h_e:

Samsung.

Och Samsung är bra skit eller?

Bevaka tråden