Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nejdå. Men jag har funderat länge på att byta. Sedan var en av de fyra kompisar jag har som kör nikon här i helgen. Bestämde mig för att ta steget.
Nikon gör en kamera som på de ställen jag värdesätter är bättre än K20an.
För mig är kameran ett verktyg, jag vill ha bättre AF, mindre brus bl a.
Då gör Nikon en bättre hammare för mig.

Jag har alltid vart sån att jag gillat vara lite kärringen mot strömmen. Kört Bmw när alla skulle ha yamaha.
Kollade massor innan jag bestämde mig för Pentax.
Problemet just nu är att Pentax gör - ingenting.
Nikon, Canon (olympos har jag ingen koll på) gör mängder.

Stoppade i Pentax remote i macen - leksaksprogram.
Nikons är 1000ggr bättre.

Pentax AF är ju helkass. Minsta skit då blir det sudd.
Nikonen klarar fokusera Bosse som kutar - i alla lägen.

Det är enklare att köra Nikon eller Canon... Fler affärer som säljer, lättare att "i fältet" få tag på tillbehör, lättare att hitta begagnade grejor och så vidare. När vi var i USA förra sommaren fick jag knalla runt halva San Francisco för att hitta ett extra batteri till min Olympus... Hade jag kört Canikon då hade jag kunnat gå in i första bästa butik.

Sedan förstår jag vad Goflorp menar med att Pentax inte gör någonting. Det är oerhört svårt att säga vart märket är på väg nu sedan Hoya tagit över... Inga nya kamerahus, de objektiv som kommit var sådana som man redan hade i pipeline innan köpet. Trist, eftersom de i mitt tycke har den absolut mest intressanta uppsättningen fasta objektiv speciellt utvecklade för APS-C.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-10 16:25

Jag gick själv över från Pentax till Nikon av många av de anledningar som nämns här nu. Så jag förstår Goflorp. Har ju själv varit i liknande sits.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-04-10 20:10

Ja då var det bara jag kvar...........

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-10 21:28
Ursprungligen av Le:

Ja då var det bara jag kvar...........

Stå på dig!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-10 21:36
Ursprungligen av Le:

Ja då var det bara jag kvar...........

Jag har en Pentax-kompakt som jag är nöjd med (så nöjd man nu kan bli med en kompakt), men det räknas väl inte...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-13 02:49
Ursprungligen av Le:

Ja då var det bara jag kvar...........

Nejdå. Men det är klart, Goflorps argument är ju tyvärr sanna. Ibland blir man ju lite frustrerad på Pentax.

Schenider-Kreuznach 12-24 = Pentax 12-24?

Nädå.

Jag har kört Pentax sen 1981 eller så (en MV), och ser ingen anledning att sluta. Har en K10D (f.ö. Goflorps gamla) som används flitigt. Tänker så småningom komplettera med en 12-24 zoom då jag saknar en ordentlig raktecknande vidvinkel passande till digitalkamera. Tyckte mycket om min Tokina 17 mm till Super A och skulle behöva något i den stilen till K10-an.

Är det någon som vet om Schenider-Kreuznach 12-24 som säljs av Samsung är exakt likadan som Pentax 12-24? Bor i Kina och där har generalagenten bara tagit in Pentax kompaktkameror. Samsung säljer dock sina system i landet.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det någon som vet om Schenider-Kreuznach 12-24 som säljs av Samsung är exakt likadan som Pentax 12-24?

Bör vara exakt likadan, eventuellt med undantag för ytskikten. Intressant nog har Schneider varken varit involverade i design eller produktion av de där objektiven, utan bara godkänt dem och lånat ut sitt namn mot betalning. Märklig deal, det där.

Det vore ju själva hm-hm om inte det var samma ytbeläggning. Vet inte om det varit samma i praktiken men Pentax SMC och Hoyas HMC Pro ligger ju hästlängder före allt annat. Testa att ta en nattbild med lampor mot mörk bakgrund med ett Hoya HMC skylightfilter och valfritt annat skylightfilter (inkl Hoyas egna _utan_ HMC Pro-beteckningen. Skillnaden i spökbilder diagonalt är enorm.

Ja ja, får väl vänta tills jag kommer till Sverige i sommar och köpa ett där. Dock har det blivit så hemskans dyrt efter kronans fall det senaste halvåret. Tror det kostade runt 7000 förr och nu ligger det väl över 9000.

Ursprungligen av johan_tanying:

Det vore ju själva hm-hm om inte det var samma ytbeläggning.

Kan ju såklart vara så, men en möjlighet skulle kunna vara att Samsung vill ha annan karaktär på färgåtergivningen än Pentax bara för att särskilja sig. Eller att de helt enkelt licensierar optikkonstruktionen och gör resten själva, ungefär som när Tamron-konstruktioner dyker upp i andras sortiment. Fast nu spekulerar jag ju bara hejvilt

Ursprungligen av Samuel K:

Kan ju såklart vara så, men en möjlighet skulle kunna vara att Samsung vill ha annan karaktär på färgåtergivningen än Pentax bara för att särskilja sig. Eller att de helt enkelt licensierar optikkonstruktionen och gör resten själva, ungefär som när Tamron-konstruktioner dyker upp i andras sortiment. Fast nu spekulerar jag ju bara hejvilt

Särskiljningen ligger tydligen i algoritmer, inte i glas eller sensorer.

Så här svarar en Samsung-chef:

Ursprungligen av Mr. Choong-hyun Hwang:

Even though Pentax and Samsung DSLR are almost the same, the image quality - not in a vertical way but in a horizontal way; the color rendering - is different because we use different formulas and algorithms. S

Citat:

Are the lenses identical?

"Yes, we have the same lenses".

http://www.dpreview.com/news/0810/08100102_samsunginterview.asp

Ny firmware för Pentax K20D - 2009-04-14

Nytt för er med K20D:

Ursprungligen av DP Review:

Pentax has released a firmware update for its K20D digital SLR. Version 1.03 improves operation of the Shake Reduction (SR) function of the camera. K20D users can download and install the latest firmware from the Pentax website.

Pentax posts firmware update for K20D DSLR: Digital Photography Review

Hämta direkt här:
http://www.pentax.jp/english/support/digital/k20d_s.html

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-08-26 19:17

Nu är t o m jag uppdaterad och klar.
Tack för tipset.

Senast redigerat 2009-08-26 20:48
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-24 17:35

Jag såg att jag inte skrivit i denna tråd tidigare. Då passar det utmärkt att göra det idag då jag äntligen hämtat ut min Pentax K20D efter att posten trollat bort den till en ort 7 mil bort förra veckan.
Än så länge har jag inte hunnit fingra på den allt för mycket, blir till att jämföra den med min tidigare K100D. AF känns vassare på K20D även om den inte är dess starka sida.
Inte så fasligt mycket tyngre än K100D men sitter bättre i handen vilket är ett stort plus.

Edit: Måste sälja ett par objektiv. För att köpa nytt

Komplettera med ett bg så har du en vinnare...
När du ändå beställer så ta en Trådlös Fjärr med för 300:- (förvaras inne i BG = Alltid med).

Sedan är det bara att elda på!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-26 17:43
Ursprungligen av Goflorp:

Komplettera med ett bg så har du en vinnare...
När du ändå beställer så ta en Trådlös Fjärr med för 300:- (förvaras inne i BG = Alltid med).

Sedan är det bara att elda på!

Har ett tag tänkt på att jag skulle komplettera kameran med ett batterigrepp.
Så blev det också.

Hoppas man är nöjd för ett litet tag framöver nu, det enda jag önskar mig är en DA 70mm Limited (Helst FA 77mm 1.8, men priset känns för högt) men det får nog vänta en stund.

Jag kanske ska skriva något här nu när jag faktiskt tillhör denna lilla men stolta skara...

Har numera tre Ltd objektiv, införskaffade DA 35/2.8 Macro i förra veckan. Har inte hunnit leka så mycket med det, men kan konstatera att det är oerhört skarpt som ett vanligt normalobjektiv. I macroläget får man hålla tungan rätt i mun vid 1:1 - närgränsen är sjukt kort!

Bra val...

Ett litet motljusskydd med kanske ?

Fan, jag skall börja leta efter dem i gummi. Så att de säger *donk* flopp! när man drar dem i hissväggen på väg ut....
Nikkor 85:an jag har har ett mottljusskydd i stål... man väcker hela huset om det är sent

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-26 18:05
Ursprungligen av Goflorp:

Bra val...

Ett litet motljusskydd med kanske ?

Fan, jag skall börja leta efter dem i gummi. Så att de säger *donk* flopp! när man drar dem i hissväggen på väg ut....
Nikkor 85:an jag har har ett mottljusskydd i stål... man väcker hela huset om det är sent

Jo jag har ett motljusskydd till det det var bara avtaget vid fototillfället, se bild ett par inlägg upp.
Lämnar aldrig hemmet utan motljusskydd då det är ett utmärkt skydd mot diverse stötar och jag känner mig lite tveksam till att använda UV-filter som skydd.

Hej!
Jag har långt gångna planer att under hösten införskaffa min första Pentaxkameran efter att min Nikon D40x inte tålde daggen en sen sommarkväll utan valde att släcka sig för gott.
Blivit rekommenderad att kika på Pentax för känt välbygge och vädertätade hus och objektiv-jag vill kunna plåta i minusgrader och i normal "väta".... Någon som har skräckhistorier om vad DSLR från Pentax tål?

/Martin

Pentax är de enda som vågar ge konkreta uppgifter om vad kameran ska klara av. K-7 är garanterad ner till -10 grader och även garanterat vädertätad. Vad den de facto klarar av har jag inte sett så mycket av. Pentax har också fördelen att det finns BILLIGA garanterat vädertätade objektiv, de nya kitzoomarna är tom de vädertätade. Sedan är förstås all proffsoptik vädertätad.

Ny Pentax presenterad: K-x.

Pentax announces K-x entry level DSLR: Digital Photography Review
Pentax K-x brief hands-on: Digital Photography Review

Och man kan få den i rött!

Däremot sitter det inget riktigt pentaprisma i s sökaren (bara pentamirror) och jag hittar vid en första blick ingen info om vädertätning.

Verkar inte vara någon vädertätning, och vad värre är låter det som att den inte har någon indikation i sökaren på vilken AF-punkt som är i fokus. I övrigt låter ju specifikationerna väldigt bra.

Den som vill ha ett skräckexempel på hur det blir när valfrihet går överstyr kan utforska de klatschiga färgkombinationerna här:

????????????PENTAX K-x ????????

Skrikigt mintgrön med blått grepp, någon?

Det här är ju en instegsmodell så vädertätning är ju inget man kan räkna med. Möjligheten att välja mellan 100 färgkombinationer är antingen idiotisk eller ett genidrag från Pentax sida... Vad sägs om en lila med gult grepp? Eller en rosa med vitt grepp...?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-09-19 13:08

Vad jag har förstått kommer alla dessa färgkombinationer bara finnas tillgängliga i Japan medan resten av världen för nöja sig med några få färger. En vit DSLR ser inte så dum ut tycker jag.

Nej, möjligheten att få en vit kamera hade varit avgörande för mig för ett par år sedan, innan jag upptäckte Olympus förträfflighet.

Nya firmwareuppdateringar för K10D, K20D, K200D och K-m:
Pentax announces DSLR firmware updates: Digital Photography Review

Ni som missade februariuppdateringen 1.03 för K-7 kan åtgärda detta här:
Latest K-7 Firmware Update : Software Downloads : PENTAX

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-06-03 10:34

Ny pentax

Har alltid fotat med pentax, me, mx, lx och slutligen Z1. Sedan tog fotograferandet en paus. För ett år sedan köpte jag en Panasonic lumix LX3 och det var väl i och för sig en trevlig bekantskap, men nu längtar jag tillbaks till systemkameravärlden och Pentax.

Vad köper man då, hjälp mig gärna Ni kloka Pentaxians.
Min gamla Z1 servades och lades i en låda och där ligger den med sina optiska vänner.

Man kan ju inte låta bli att bli lite sugen på K-7:p

Thomas

Har du haft en LX? Då är det klart att du skall ha en K-7 för att hålla dig kvar i rätt liga.

Eller möjligen vänta på ny modell. Inte mycket finns tillgängligt på nätet men det finns rykten om en K-5, vilket kanske innebär en mellanmodell.

Tillägg: Man kan roa sig med att läsa denna och liknande trådar i underforumet för Pentaxrykten: Pentax News and Rumors - PentaxForums.com. Väldigt snackesaliga trådar dock.

Senast redigerat 2010-06-04 12:16
Bevaka tråden