Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .

xponerat manuellt har man väl gjort men alltid tagit hjälp av inbyggda exponeringsmätaren.

Tänkte mig att om man mäter på platsen så kan det bli jobbigt, men man behöver ju inte lägga ljusmätaren exakt på platsen... Tänkte ju helt upp efter väggen där.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-06-26 20:46

Kommer att köpa en begagnad K100D på lördag med minneskort på 1 gig och en separat blixt. Modellen har väl några år på nacken, om jag inte minns fel, men för en annan med halvtaskig ekonomi, halvtaskig förmåga att fota osv så borde det bli utmärkt för 2900 kr

Köpte en likadan till ex-sambon när hon fyllde 40 för ett år sen och jag tyckte den var alldeles lagom till mig också, nu när jag fyller jämnt också

Ny Pentax K20D?

Hej alla Pentax diggare!
Jag vill gärna vara med er. Men jag har ännu ingen digital Pentax. Men funderar på att köpa en. Har haft gamla men de ligger på vinden.

Hittills har bara lånat digitala systemkamror på jobbet. Men nu ska det bli av att köpa en egen! (gubben vill kanske låna någon gång):tveksam:

Nu skulle jag bli om ni vill hjälpa mig med tips:
Är Pentax K20D så bra som de skriver?
Test av Pentax K20D - hitta tester och jämför produktkvalitet hos alaTest - alatest.se
Vad rekommenderar ni för objektiv, två kan jag tänka mig. Vilka tillbehör ska jag investera i först? Jag har ju inte hur mycket pengar som helst

Kul om ni vill guida mig!
Glada sommarhälsningar
Anna )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-27 11:43
Ursprungligen av Anna:-)):

Är Pentax K20D så bra som de skriver? Vad rekommenderar ni för objektiv, två kan jag tänka mig. Vilka tillbehör ska jag investera i först? Jag har ju inte hur mycket pengar som helst

K20D har testats en del och recensionerna ger ungefär samma utslag, så det stämmer nog bra. Jag har inte hunnit testa min K20D så mycket än för att ge ett eget omdöme.

Två objektiv är en bra start. Oftast klarar man sig med 3-4 objektiv. Är du ute efter zoomobjektiv eller fast? Eller kanske båda? Vad för typer av motiv/miljö fotograferar du eller tänker fotografera?

Tänk på att en K10/20D väger mer och är större än en K100/200D. Kan vara en avgörande faktor för många huruvida kameran skall med på utflykten/resan/promenaden öht. Och utan kamera blir det inga bilder hur bra specifikationer den än har...

Vad har du för gamla objektiv? Ett gammalt fast objektiv som 50 mm normal duger fint för modernt, digitalt fotograferande. Gamla billighetszoomar är det kanske inte värt att spara på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-27 17:22
Ursprungligen av johan_tanying:

Tänk på att en K10/20D väger mer och är större än en K100/200D. Kan vara en avgörande faktor för många huruvida kameran skall med på utflykten/resan/promenaden öht. Och utan kamera blir det inga bilder hur bra specifikationer den än har...

Håller med om att K20D väger en del och kamerahuset känns lite större. Har inte kollat några mått. Dock gick jag från en instegskamera från Nikon till nuvarande. Så mina kommentarer kanske inte är relevanta/befogade.

Däremot tycker jag att om man är väldigt intresserad av att fotografera, så tar man med sig sina grejor på resan/utflykten. Vill man däremot vara mer "ledig" och ta minnesbilder, så finns där ju kompaktkameror som i princip har samma möjligheter som en systemkamera. Så ibland kan det vara bra med två typer av kameror för olika ändamål.

Har kompaktkamera

Tack för råd! Jag har redan en kompaktkamera. En Canon Ixus 55 som får duga om man vill ha något enklare med sig. Vill man ha ett mellanting så kanske jag får ta med ett mindre objektiv.
Men vilka objektiv ska jag välja utifrån att jag vill ta bra bilder? Det är trots allt därför jag vill köpa en Pentax!:D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-28 01:47
Ursprungligen av Anna:-)):

Tack för råd! Jag har redan en kompaktkamera. En Canon Ixus 55 som får duga om man vill ha något enklare med sig. Vill man ha ett mellanting så kanske jag får ta med ett mindre objektiv.
Men vilka objektiv ska jag välja utifrån att jag vill ta bra bilder? Det är trots allt därför jag vill köpa en Pentax!:D

Bra bilder beror mest på fotografen. Satsa på en ljustark normalzoom till att börja med. Komplettera sedan med en ljusstark telezoom. Sedan har du en bra räckvidd som täcker de vanligaste typer av fotografering.

Exempel normalzoom:
Pentax 16-50/2.8 eller 17-70/4.0. Eller Sigma 18-50/2.8 eller 24-70/2.8.

Exempel telezoom:
Pentax 50-135/2.8 eller Sigma 70-200/2.8.

Satsa mer pengar på objektiven. Bättre att köpa ett riktigt bra som man kan ha länge än att köpa en budgetvariant som man sedan får byta upp ifall man inte är nöjd.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-06-27 12:07

Har använt Pentax sedan jag var 15 år 1988 Då köpte jag en begagnad Super-A - underbar kamera Har haft 3 st Super-A genom åren.
Har även en LX i mkt bra skick och en MZ-5n och den senaste är en ist DL.

Det går aldrig att säga att ett visst objektiv med automatik ger bra bildeer. Välj efter dina behov. Vimmel-/festfoto? Satsa på ordentlig vidvinkelzoom (10-20 eller 12-24) för att kunna få med "allt" i trånga utrymmen. Oxkså bra på resan (inne i gamla hus, katedraler etc). Andra kör konstant med ett fast normalobjektiv (Cartier-Bresson är väl ett bra exempel på detta - googla. På en digitalkamera innebär det ca 30 mm (motsvarar en 50 mm normal på en "analog" kamera). Andra, som natur-/sportfotografer, kanske enbart kör med lååånga, fasta och ljusstarka teleovjektiv. Blom- och insektsfotografer kör med 50 eller 80 mm macro. Betyder vikten allt kanske det är en liten K200D eller K100D med ett fast "pannkaksobjektiv" som gäller. Etc etc i all oändlighet.

Säg först vad dina intressen ligger så kan vi tipsa lite mer.

Intressen

Jag fotograferar natur, första hand i Bohuslän där jag har mitt fritidshus. Där blir det även en del närbilder på blommor. Jag fotograferar stora byggnader ut- invändigt. I första hand kyrkor.

Så det känns helt rätt när ni talar om ljusstarkt då det inne i kyrkor kan vara knepit ljus. Då jag gärna har med människor på mina bilder så där det vettiga slutartider som gäller. Och det är viktigt att få rätt färgbalans även i lampljus. Och det ska väl gå att ställa in även i K20:n?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-28 09:20
Ursprungligen av Anna:-)):

Jag fotograferar natur, första hand i Bohuslän där jag har mitt fritidshus. Där blir det även en del närbilder på blommor. Jag fotograferar stora byggnader ut- invändigt. I första hand kyrkor.

Så det känns helt rätt när ni talar om ljusstarkt då det inne i kyrkor kan vara knepit ljus. Då jag gärna har med människor på mina bilder så där det vettiga slutartider som gäller. Och det är viktigt att få rätt färgbalans även i lampljus. Och det ska väl gå att ställa in även i K20:n?

Då rekommenderar jag att du satsar på ljusstark vidvinkelobjektiv runt 10-20mm eller 12-24mm från Pentax eller Sigma, som passar bra för natur, landskap, byggnader och inomhusytor. Och ett makroobjektiv med tele-brännvidd, t ex Sigma 105/2.8.

Rekommenderar även att du införskaffar en extern blixt. Som du får användning för i många lägen både inomhus och utomhus, i dåliga ljusförhållanden samt vid starkt ljus.

Ja, det går att ställa in vitbalansen för olika typer av ljuskällor, t ex glödlampa, ljusrör, molnigt, solljus etc. Finns förprogrammerade inställningar att välja men även manuell inställning av vitbalans, där man kan läsa av ljuset med kameran.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, det går att ställa in vitbalansen för olika typer av ljuskällor, t ex glödlampa, ljusrör, molnigt, solljus etc. Finns förprogrammerade inställningar att välja men även manuell inställning av vitbalans, där man kan läsa av ljuset med kameran.

i Princip alla kameror jag kört har alltid felat någonstans, oftast med lysrör och glödlampsljus....ger gulaktiga bilder tagna inomhus.

Kör man i RAW är detta lätt fixat. Man flyttar ett reglage i ett program.
Kör man jpg går det också, men det blir lite mera pill och slutresultatet blir inte lika snyggt.

Ursprungligen av Anna:-)):

Jag fotograferar natur, första hand i Bohuslän där jag har mitt fritidshus. Där blir det även en del närbilder på blommor. Jag fotograferar stora byggnader ut- invändigt. I första hand kyrkor.

Så det känns helt rätt när ni talar om ljusstarkt då det inne i kyrkor kan vara knepit ljus. Då jag gärna har med människor på mina bilder så där det vettiga slutartider som gäller. Och det är viktigt att få rätt färgbalans även i lampljus. Och det ska väl gå att ställa in även i K20:n?

Fritidhus i Bohuslän? Jag bor på öckerö - ngn stans i närheten ?

Nej visst sitter bra bilder inte i objektivet, men om man satsar på det allra billigaste - oftast det som kallas kitobjektivet - så får man inte ngn vidare BRA optik.

Med de billigaste objektiven följer förvrängning, oskärpa, färgförskjutningar (blå/gul suddig kant runt tunna föremål) och lågt ljusgenomsläpp (alla fotografer hatar dåligt ljusgenomsläpp...).
Att köpa en kamera för kanske 13 tusen och sedan köra den med det allra billigaste är ju lite som att köpa en Ferrari och köra på regummerade stålradialdäck från 1964 ....
Man köper ju inte en stereo för 13 tusen och hänger på högtalare av sämsta och biiligaste snitt ?

Grundtanken med två zoomar är inte dum. Ofta täcker man med dessa två upp kanske ända från 15 - 200 mm brännvidd. Normalzoomen tycker jag är där man skall lägga "krutet" om man har lite begränsad ekonomi. Det är den man har på kameran 95% av tiden.

Huset K20D +
Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) ca 4000:-
Sigma 18-50/2.8 3750
Pentax 16-45/4 3995:-

Så, "bra" optik ligger på ca 4000. Det kan ju tyckas dyrt av nybörjaren/den oinvigde. Visst, det är ca 4ggr mer än kitobjektivet men det finns ofta en anledning till att det kostar så lite.

Det andra objektibvet kan t ex vara ett Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro till Pentax AF, ca 8000:- om man vill lägga sig på den nivån.
Billigare kan vara Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED, oftast runt 1500:-

Som du säkert noterat är fast ljusstyrka (bländartalet så lågt som möjligt) samma sak som att ljusgenomsläppet är bra och att ljusgenomsläppet inte förändras vid zoomning... det blir en mycket mer komplicerad konstruktion. Detta är dyrare än att tjoffa ihop ett billigt objektiv med varierande bländartal.

En liten "varning", många får "brännviddsfrossa" , jag har en kompis som om jag har 300mm, så måste han ha 400... helst 500.... Köper jag ett spegeltele på 600 måste han skaffa en 2x mellanring... = 500x2 = 1000mm etc...... *suck*

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-28 09:24
Ursprungligen av Goflorp:

En liten "varning", många får "brännviddsfrossa" , jag har en kompis som om jag har 300mm, så måste han ha 400... helst 500.... Köper jag ett spegeltele på 600 måste han skaffa en 2x mellanring... = 500x2 = 1000mm etc...... *suck*

Ja, det där med dille på att ha bättre grejor låter ju inte kul eller bra. Kan drabba din kompis negativt. Dock kan du ju få förhandsinfo om eventuella uppgraderingar. Nä men skämt o sido, ser mest det negativa i det här.

Det man skall akta sig för är de mest extrema "allroundobjektiven" som sträcker sig från vidvinkel till långt tele (typ 12x omfång eller så). De brukar inte vara bra på något - för tungt att alltid ha på kameran, för låg ljusstyrka, för låg skärpa osv.

Låter som om Goflorps rekommendation ovan är något för dig. Med en liten brasklapp att en mer rejäl vidvinkel kanske vore på sin plats.

Inne i kyrkor är det inte säkert att ens en 50/1.4 är tillräckligt ljusstarkt, utan stativ är ett krav. Och då spelar det inte så stor roll längre hur ljusstarkt objektivet är. Man skall ju dessutom blända ner lite för att få ut mesta möjliga skärpa ur objektivet.

Ursprungligen av johan_tanying:

Det man skall akta sig för är de mest extrema "allroundobjektiven" som sträcker sig från vidvinkel till långt tele (typ 12x omfång eller så). De brukar inte vara bra på något - för tungt att alltid ha på kameran, för låg ljusstyrka, för låg skärpa osv.

Låter som om Goflorps rekommendation ovan är något för dig. Med en liten brasklapp att en mer rejäl vidvinkel kanske vore på sin plats.

Inne i kyrkor är det inte säkert att ens en 50/1.4 är tillräckligt ljusstarkt, utan stativ är ett krav. Och då spelar det inte så stor roll längre hur ljusstarkt objektivet är. Man skall ju dessutom blända ner lite för att få ut mesta möjliga skärpa ur objektivet.

Just det.

Hela tiden har man detta "krig" om ljuset....

Blända ner två steg.. hoppsan där åkte tiden iväg två steg längre....
OK, höjer ISO't lite, fan - där kom bruset då ja...

Kanske kan blända ETT steg då... näe, kommer bli skakningsoskärpa....

Rogntudjuuu!

Äh, fota i RAW så slipper du bry dig om Vitbalansen alls.

Naturen - där är oftast jag - får du bra med "bottenläget" på ex 16-45 (16mm).

Blommor, tja ett 70-200 finns ibland med Macroläge.

En sak att tänka på är att om du ländar till 2,8...då har du inte mkt skärpedjup...
Så oavsett är det nog bäst med ett stativ om du skall vara inne i gamla kyrkor.

Ett tips på Kyrka är väl Mariakyrkan här på öckerö i genuint 1700-talsstuk...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-28 09:27
Ursprungligen av Goflorp:

Äh, fota i RAW så slipper du bry dig om Vitbalansen alls.

Men Goflorp då... Genvägar är ingen bra lärdom. Bättre lära sig rätt från början, sen kan man ta ut svängarna om man önskar. Dock håller jag med om rekommendationen att fotografera i RAW-formatet istället för JPEG.

Gratulerar till att herrn lyckats svamla ihop 3000 inlägg

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-28 10:03
Ursprungligen av Goflorp:

i Princip alla kameror jag kört har alltid felat någonstans, oftast med lysrör och glödlampsljus....ger gulaktiga bilder tagna inomhus.

Kör man i RAW är detta lätt fixat. Man flyttar ett reglage i ett program.
Kör man jpg går det också, men det blir lite mera pill och slutresultatet blir inte lika snyggt.

Ja, de förprogrammerade vitbalansinställningarna kan ge fel färgbalans i vissa lägen. Och då kan man fixa till dem i efterhand. Manuell mätning mot t ex ett vitt papper eller ett gråkort är ju det bästa.

Ursprungligen av Goflorp:

Just det.

Hela tiden har man detta "krig" om ljuset....

Blända ner två steg.. hoppsan där åkte tiden iväg två steg längre....
OK, höjer ISO't lite, fan - där kom bruset då ja...

Kanske kan blända ETT steg då... näe, kommer bli skakningsoskärpa....

Rogntudjuuu!

Ja, ljuset är det man får anpassa sig och jobba efter. Men man lär sig efterhand och kan även ta till hjälptillbehör t ex stativ och blixt. Det är en balansgång mellan vad man kan och vad man gitter att ta till med.

Ursprungligen av Goflorp:

Gratulerar till att herrn lyckats svamla ihop 3000 inlägg

Ja, det var minsann inte dåligt svamlat. Har varit flitig senaste året.

Inte så långt bort! Till vardags vid Redbergsplatsen i Gbg. På fritiden på sydvästra Orust med Stigfjorden som granne. En vecka kvar till semestern! Tyvärr blir det inget kameraköp före sememetern men jag nördar med bla med att läsa detta:
Pentax K20D Review: 1. Introduction:
Tack för alla bra tips! Jag tror att det ska bli att jag fotar med RAW-format som std som ni föreslog. Men då är det lika bra att köpa minst en extern hårddisk bara för fotona. Har ni tips på säker lagring och back-up?

Öckerö - så underbart att få bo där. Året runt?

Ursprungligen av Anna:-)):

Inte så långt bort! Till vardags vid Redbergsplatsen i Gbg. På fritiden på sydvästra Orust med Stigfjorden som granne. En vecka kvar till semestern! Tyvärr blir det inget kameraköp före sememetern men jag nördar med bla med att läsa detta:
Pentax K20D Review: 1. Introduction:
Tack för alla bra tips! Jag tror att det ska bli att jag fotar med RAW-format som std som ni föreslog. Men då är det lika bra att köpa minst en extern hårddisk bara för fotona. Har ni tips på säker lagring och back-up?

Öckerö - så underbart att få bo där. Året runt?

Det finns en del trådar skapat runt backup etc så kolla runt lite.
Enkelt uttryckt så tycker jag man verkar få mkt säkerhet om man:

a) Skaffar en Time Capsule - den kör TimeMachine backup hela tiden.
Den sköter ju trådlösa nätet också och ger din USB-skrivare till alla ...käckt.

b) En liten extern disk, hit kopierar man Manuellt när man lägger in korten från kameran.
Iomega har en liten go jäkel eGo 250GB för ca 1000:-

c) Man bränner DVD-skivor när man får jämna 4GB högar...

Öckerö bor jag på året runt, men nu säljer vi huset och flyttar till fastlandet.
Det blir bättre så av många skäl.

Skilnad på DA och FA

Någon som kan förklara skillnaden på DA- och FA-optik för Pentax?
//tm

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-01 18:49
Ursprungligen av toastmaster:

Någon som kan förklara skillnaden på DA- och FA-optik för Pentax?
//tm

Jag kan inte förklara, men nedan är en sida som förklarar de olika vad jag tror är beteckningar för fattning på objektivet/kamerahuset.

http://www.mosphotos.com/PentaxLensesExplained.html

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-01 19:36

Här måste ju jag vara med. Har fotat Pentax jämt. Innehavet består av:

Pentax K10D med batterigrepp D-BG2
Pentax SMC-DA 18-55/3.5-5.6 AL
Pentax SMC-FA 35/2.0 AL
Pentax MV
Pentax SMC 50/2.0

Men sen är det tyvärr slut med grejer med Pentax-loggan på. Tråkigt värre. Måste handla mer!

Nästa inköp är nog dock ett Sigma 70-200/2.8 HSM II (...förkortningar...). Om det nu inte blir stor-mega-blixten 540.

Ursprungligen av Bjarte:

Här måste ju jag vara med. Har fotat Pentax jämt. Innehavet består av:

Pentax K10D med batterigrepp D-BG2
Pentax SMC-DA 18-55/3.5-5.6 AL
Pentax SMC-FA 35/2.0 AL
Pentax MV
Pentax SMC 50/2.0

Men sen är det tyvärr slut med grejer med Pentax-loggan på. Tråkigt värre. Måste handla mer!

Nästa inköp är nog dock ett Sigma 70-200/2.8 HSM II (...förkortningar...). Om det nu inte blir stor-mega-blixten 540.

Skaffat blixten AF-540FGZ, helnöjd.
Pratar om den i en tråd brevid här...

(Svamlar först en del och slår sedan till på en 540)

http://www.99.se/digitalfoto/259958-koepa-blixt-tips.html

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-01 20:25

Goflorp, jo jag har noterat det. Är du nöjd?

Annars kan det hända att det blir den enklare Metz 48:an. Den gör ett lite mindre hål i plånboken, men å andra sidan skiljer det bara en $50 här i USA, så egentligen kan det ju kvitta. Frågan är ju bara hur det är med garantier på blixtarna.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-01 19:40
Ursprungligen av toastmaster:

Någon som kan förklara skillnaden på DA- och FA-optik för Pentax?
//tm

DA är Pentax serie av digitalkameraanpassade objektiv, där de flesta har reducerad bildcirkel. De saknar också bländarring

FA är Pentax sista generation av objektiv för vanlig hederlig film. De flesta har där fasats ut istället för att göras om för att hantera den ökade reflektionen från sensorn relativt film. De har alla bländarring, men med A-läge som gör att de även kan styras av kamerahuset.

Exempel på uppdaterade objektiv finns dock som då har beteckningen D FA, vilka är digitalanpassade men har fullstor bildcirkel och funkar precis lika bra på vanliga filmkameror.

Bevaka tråden