Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7.1 finns nu att ladda ner

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Märkte ett problem om man vill satängs av "perspektiv" vid val av bakgrund och sen zooma lite i bilden för att anpassa. Den går inte med på att jag justerar måtten utan hoppar ut till fotots mått. Någon med liknande problem!? 5:an non S.

  • Medlem
  • Värmland
  • 2014-03-11 10:36
Ursprungligen av koffas:

Såg nu ändringarna i kalendern. Går det att få tillbaka "listvyn"? Det är nämligen så att jag har ett antal olika kalendrar på min iPhone och ibland avmarkerar jag alla kalendrar utom en för att se alla kommande kalendrar i just denna. Men det verkar inte gå att se alla aktiviteter i en lisyvy, väl?

Om du avmarkerar lista, trycker på ett datum och sedan markera lista igen.

"Reduce white point" är perfekt för den som vill spara lite på ögonen. Är man van vid kalibrerade skärmar så är det underbart!! Inställningen sänker ljus-heten, alltså den övergripande vitheten i färgerna, och inte den vanliga ljusstyrkan.

Passar sig särskilt väl i mörka rum!

Senast redigerat 2014-03-11 11:09
Ursprungligen av Ed Ward:

Om du avmarkerar lista, trycker på ett datum och sedan markera lista igen.

Riktigt bra, tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-03-11 11:44
Ursprungligen av json:

Och nu går det att byta hemskärms-sida innan "stängnings-animeringen" är klar, om man stänger en app med "stäng-gesten" (alltså endast iPad). Tack för det!

Och wifi-synk funkar ännu inte, efter (nästan) 1.5 år.... sätter jag i telefonen i laddaren händer ingenting, däremot går det att initiera manuellt.
Och ja, jag har gjort en "åter-registrering" som dialogrutan efter uppdateringen säger att man ska göra.

Det är rent bedrövligt att detta problemet fortfarande existerar…stör mig väldigt mycket.

Ursprungligen av Erik.dv:

Spontant känns även min iPhone 5S rappare. Trevligt. Hoppas på telefonbuggfixar också!

Absolut, känns klart "snappier"

Jag har bestämt mig för att uppdatera min iPad2 från iOS6 till iOS7, främst e-som den börjat bli lite seg med alla iOS7-uppdaterade appar. Är det någon som vet om jag kan fortsätta använda gamla Pages(det för iOS6) efter uppdateringen eller om jag måste uppdatera även detta?

  • Medlem
  • 2014-03-11 12:39
Ursprungligen av Mymac4ever:

Är det någon som vet om jag kan fortsätta använda gamla Pages(det för iOS6) efter uppdateringen eller om jag måste uppdatera även detta?

I App Store kan du se vad minimikravet är för din version av Pages.

Ursprungligen av Dalle:

I App Store kan du se vad minimikravet är för din version av Pages.

jo, o nya Pages kräver iOS7 men vad jag undrar är om gamla Pages(v. 1.7.2) funkar i iOS7

...jag har för mig att det försvann en del funktioner i nya Pages. Fast de kanske har kommit tillbaks?

Ursprungligen av json:

Och wifi-synk funkar ännu inte, efter (nästan) 1.5 år.... sätter jag i telefonen i laddaren händer ingenting, däremot går det att initiera manuellt. Och ja, jag har gjort en "åter-registrering" som dialogrutan efter uppdateringen säger att man ska göra.

Det ska bli intressant att se vad som hänt när jag provar hemma ikväll. Min erfarenhet med Mavericks, iTunes, iPhone 5 med iOS 7 är att funktioner faller ur en i taget. Man kan ha förståelse för buggar i ny programvara men när funktioner som man använt dagligen under lång tid faller ur en efter en så blir man till slut rätt trött.

Ursprungligen av Mymac4ever:

jo, o nya Pages kräver iOS7 men vad jag undrar är om gamla Pages(v. 1.7.2) funkar i iOS7

...jag har för mig att det försvann en del funktioner i nya Pages. Fast de kanske har kommit tillbaks?

Rent teoretiskt borde du ej ha problem att använda gamla Pages i iOS 7 helt enkelt eftersom apparna uppdateras individuellt. På jobbet finns ett antal Macar med gamla Pages installerat under senaste verisonen av Mavericks.

Tummen upp för batteri! Bättre än med 7.0.4 helt klart. Däremot saknar jag gamla tangentbordet..

Senast redigerat 2014-03-11 23:55
Ursprungligen av Krillestoffe:

Rent teoretiskt borde du ej ha problem att använda gamla Pages i iOS 7 helt enkelt eftersom apparna uppdateras individuellt. På jobbet finns ett antal Macar med gamla Pages installerat under senaste verisonen av Mavericks.

Jag hoppas på det bästa o går det inte hoppas jag på att nya Pages återfått funktioner som ev förlorades när det släpptes första gången

Är oerhört tacksam över att 7.1 släppts, inte för att jag hade några större problem med 7.xx men det är ju nästan som natt och dag i "snappyiness". OS:et känns mer levande och inte lika slött och trögt som innan. Både min gamla 4S och min nyare Air känns mycket snabbare. Undrar egentligen varför det tar så lång tid bara för att öka hastigheten på animationer och dylikt, handlar det verkligen om så mycket optimeringar att Apple inte kunde släppa det tidigare? Är ingen programmerare så har ingen aning, men det känns nästan som Apple medvetet hållit det söligt för att de ska kunna svepa bort all kritik med denna uppdateringen!

En nyhet som inte fanns i 7.0.6 är att kontrollpanelen, den man drar upp från nederkant av skärmen, studsar till lite.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag hoppas på det bästa o går det inte hoppas jag på att nya Pages återfått funktioner som ev förlorades när det släpptes första gången

Vilka funktioner är det du saknar?

Ursprungligen av Capeman:

Vilka funktioner är det du saknar?

vet inte än :). Jag kanske har blandat ihop pages för iPad med Pages för Mac där den senare var rejält nedbantad inför Mavericks-releasen

En sak jag tycker var kul med 7.1 är att en sak jag lyckades göra på min iPhone i 7.0.6 fortfarande funkar i 7.1 - >Mapp i mapp.
Enligt TUAW ska "kryphålet" som gjorde det möjligt att göra dessa vara tilltäppt så det går inte att göra nya "nested folders" men den jag gjorde när jag fick min iPhone finns kvar. Således har jag en folder m fjärrkontrollsappar inne i min folder för medie-appar

Senast redigerat 2014-03-11 17:34
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-11 17:22

Nya kalendern gjorde mig gråtfärdig av lycka.

Som nyanvändare av iOS7 på min iPad kan jag ju säga att nya ljusa Safari funkar bättre på iPad än på iPhone. iPad'en känns även snabbare nu än den gjorde i 6.1.3 men jag stör mig på en liten grafisk grej, vissa av tangentecknen på tangentbordet ser fetare ut i ena kanten än den andra. Ska det vara så?

Se främst på U, H och R

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-03-11 18:01
Ursprungligen av mcrj:

Går det inte byta färg på den bedrövligt grå listen längst ner?

Har du hjälpmedlet "Öka kontraster" på så blir den väldigt grå.

Testa slå av det så blir den mer genomskinlig

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-03-11 19:43

Jag själv märker av att min 5s känns snabbare, den var redan snabb men menyerna och att klicka på hemknappen för att ta sig till hemskärmen går mycket mer "smooth". Har även känt av att batteritiden verkar vara bättre, vet inte men jag kanske inbillar mig.

Ursprungligen av koffas:

Gillar det jag ser på min iPad 4 men kontrollcenter, hur tänkte de där? Ser oerhört märkligt ut på ipad med studseffekten

Tyckte också det såg lite dumt ut. Men är nöjd med iOS 7.1. Inte hittat några saker som strular ännu iaf.

Ursprungligen av BlackSmp:

Först måste du ha en bil som stödjer carPlay. Det är ett större problem enligt mig

Leverans sker i maj

Ursprungligen av MalcomX:

Leverans sker i maj

I Sverige?
http://www.apple.com/ios/feature-availability...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-11 20:08

Funderar på att uppgradera min gamla Citroën Berlingo till en Ferarri för att få AirPlay.
Fast vid närmare eftertanke så tror jag nog att jag skiter i det. Det verkar jävligt muppigt.

Ursprungligen av MalcomX:

Leverans sker i maj

Jag tänkte mest på att lägga ut >300.000kr för att få en bil...

Annars så borde väl det inte vara något större problem än att ställa om språket till engelska i telefonen?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-11 20:34
Ursprungligen av Mymac4ever:

vet inte än :). Jag kanske har blandat ihop pages för iPad med Pages för Mac där den senare var rejält nedbantad inför Mavericks-releasen

En sak jag tycker var kul med 7.1 är att en sak jag lyckades göra på min iPhone i 7.0.6 fortfarande funkar i 7.1 - >Mapp i mapp.
Enligt TUAW ska "kryphålet" som gjorde det möjligt att göra dessa vara tilltäppt så det går inte att göra nya "nested folders" men den jag gjorde när jag fick min iPhone finns kvar. Således har jag en folder m fjärrkontrollsappar inne i min folder för medie-appar

Du blandar ihop Pages i iCloud med Pages på OSX.
Pagen i iCloud var rejält nerbantad men har återfått många av funktionerna.

Har provkört telefonen och synk med iTunes. Det kom en uppmaning om att ansluta med USB för att åter aktivera Wifi-synk. Jag gjorde detta och testade sen att synka både med sladd och via Wifi. Det går fortfarande inte att synka över smarta spellistor.

För att synka över en smart spellista måste jag göra så här:
1. Skapa en smart spellista. Låt säga att den heter Låtar utan betyg.
2. Skapa en till smart spellista som är inställd "Spellista är: Låtar utan betyg"
3. Synka smarta spellistan nr 2 istället för nr 1.

Så kan det väl bli under ett programs utveckling när smarta spellistor introduceras. Men ska det vara så här när det funkat klockrent de senaste 3 åren?

Svaret är nej för det här är skitdåligt.

Rekommenderar ni att uppdatera iPad air från 7.0.4 -> 7.1 eller återställa? Tack!

Jag har då aldrig gjort annat än att uppdatera.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-03-12 09:28

Hyfsat störigt att det krävs 1,8 GB ledigt utrymme på enheten för att det ska gå att installera uppdateringen. Själva uppdatering är ju bara 186 MB. Jag förstår att det behövs lite extra utrymme för att göra installationen, men 1,6 GB?
Jag får sitta och radera saker från min iPhone som jag egentligen inte vill radera, bara för att få plats med iOS 7.1.

Bevaka tråden