Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men jag förstår inte varför vi diskuterar en Apple Store i Köpenhamn överhuvudtaget? Tråden handlar om en möjlig Apple Store i Stockholm, starta en annan tråd om ni vill kivas om vilken region Skåne ska tillhöra, eller om det ska/bör öppnas en Apple Store i Köpenhamn.

Basta.

Fick just ett mail från min inside informator att Apple lagt ner planerna på en Apple Store i Stockholm - i Norden över huvud taget. Detta efter att deras jurister analyserat denna tråd och absolut inte vill riskera att stämmas för att ha initierat nordisk splittring och i värsta fall en väpnad konflikt. Sorry - det blev ingen butik. Nope.

Senast redigerat 2011-06-16 11:31
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-16 11:05
Ursprungligen av Zimmerman:

Fick just ett mail från min inside informator att Apple lagt ner planerna på en Apple Store i Stockholm - i Norden över huvud taget. Detta efter att deras jurister analyserat denna tråd och absolut inte vill riskera att stämmas för att ha initierat nordisk splittring och i värsta fall enväpnad konflikt. Sorry - det blev ingen butik. Nope.

Blir det Uzbekistan istället?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-16 11:29
Ursprungligen av Zimmerman:

Fick just ett mail från min inside informator att Apple lagt ner planerna på en Apple Store i Stockholm - i Norden över huvud taget. Detta efter att deras jurister analyserat denna tråd och absolut inte vill riskera att stämmas för att ha initierat nordisk splittring och i värsta fall enväpnad konflikt. Sorry - det blev ingen butik. Nope.

Hahahaha, trådens bästa inlägg Väpnad konflikt mellan Skåne och Sverige igen, 400 år sedan sist

Det bästa vore om Apple kom hit, slängde ett öga på Macforum-butiken på Östra Hamngatan och köpte rasket. Det är fan inte många butiker som kommer så nära upplevelsen av en "riktig" Applestore som MF gjort.

Det var tydligen svårt att läsa det jag skrev tidigare. Här diskuteras en eventuell Apple Store i Stockholm, inget annat. Om ni inte håller er till topic kommer jag att börja radera inlägg, även retroaktivt.

/Mod

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-16 19:27

Men om vi skulle spåna lite på var det kan tänkas öppna istället.
Innanför tullarna eller utanför? Kista? I en befintlig galleria kanske?
Själv så tycker jag att det skulle vara ett perfekt bygge på Vasagatan utanför nya centralen, vid Scandichotellet. Där ska det bara vara glasbyggnader enligt detaljbeskrivningen. Dock kanske det tar lite för lång tid innan det är färdigt.
Solna ligger för avsides, vid nya arenan eller omkring Frösundaleden. Med det var ju iofs Stockholm, men medierna benämner allt som Stockholm.
Köpstyrka så är ju Östermalm eller Norrmalm givet. Inne i Gallerian hamngatan? Regeringsgatan?

Eller på Hötorget, de säljer ju redan äpplen där.
Är det någon som vet om de äger fastigheterna de har i dag eller hyr? Det gör ju en viss skillnad.
Köper - slänger ut alla och gör om.
Hyr - måste få till ganska mycket för att som hyresgäst få göra om allt.
Helt nybyggt? Bara Värtaområdet som är aktuellt, eller norra djurgården (dvs norr om Hjorthagen, inte på norra delen av djurgården).

Apple Store till Sthlm eller inte - det enda jag med säkerhet vet är att dom inte kommer att bygga någon fastighet. Var kommer denna vrickade illusion från? Apple hyr oftast in sig i befintliga fastigheter för sina stores. Eftersom dom givetvis vill ha sin store inom tullarna så finns det inte en kvadratmeter att bygga på - och ville dom det så måste dom ansöka om bygglov och då skulle hela världen veta det då det är offentliga uppgifter...och kanske skulle staden kunna erbjuda en spot om...tja...20-30 år...eller i samband med Slussen-bygget.
Så - vill man spana och spekulera så ska man kolla in fina lokaler centralt (vad som helst duger ju inte). Man blåser just nu Swedbanks f.d. (dom har flyttat med äger fastigheten) huvudkontor rent i markplan (bredvid Gallerian - Hamngatan). Kåken är visserligen en skräckbyggnad från sinnesjuka raseriet på 60-70-talet (Mehr-psykosen), men det är feta lokaler med höööögt i tak och om dom fixar till något spektakulärt stilrent så kan nog Apple leva med att kåken inte är ett snyggt förrasekelskifteshus som dom föredrar (kolla in London etc).
Uppåt Birgeljarlsgatan finns ju gamla spårvagnsstallarna i rött tegel - det skulle vara mera lämpligt - men det är upptaget vad jag vet.
Om dom redan söker folk (till löneavdelningen?) så gissar jag på Swedbankhuset/Hamngatan. Där håller dom på och ingen info om vem som flyttar in finns (det brukar det normalt alltid skrikas ut på posters vid ombyggnationer). Alla gigantiska rutor är bara diskret förtäckta - ingen info alls. Lägesmässigt är det ultimat - området är totalt kommersialiserat och helt i Mammons och superkonsumismens händer. Det är bara Big Biz i området där bankernas huvudkontor också trängs med varandra. Konsumenterna strövar runt i enorma hopar - en lämmelström på 50-100 000 människor på affärstider.
Så - mitt tips (om detta är >Solvalla): Swedbankhuset Hamngatan. Kom ihåg var ni läste det först :-).

Ursprungligen av Zimmerman:

Apple Store till Sthlm eller inte - det enda jag med säkerhet vet är att dom inte kommer att bygga någon fastighet. Var kommer denna vrickade illusion från? Apple hyr oftast in sig i befintliga fastigheter för sina stores. Eftersom dom givetvis vill ha sin store inom tullarna så finns det inte en kvadratmeter att bygga på - och ville dom det så måste dom ansöka om bygglov och då skulle hela världen veta det då det är offentliga uppgifter...och kanske skulle staden kunna erbjuda en spot om...tja...20-30 år...eller i samband med Slussen-bygget.
Så - vill man spana och spekulera så ska man kolla in fina lokaler centralt (vad som helst duger ju inte). Man blåser just nu Swedbanks f.d. (dom har flyttat med äger fastigheten) huvudkontor rent i markplan (bredvid Gallerian - Hamngatan). Kåken är visserligen en skräckbyggnad från sinnesjuka raseriet på 60-70-talet (Mehr-psykosen), men det är feta lokaler med höööögt i tak och om dom fixar till något spektakulärt stilrent så kan nog Apple leva med att kåken inte är ett snyggt förrasekelskifteshus som dom föredrar (kolla in London etc).
Uppåt Birgeljarlsgatan finns ju gamla spårvagnsstallarna i rött tegel - det skulle vara mera lämpligt - men det är upptaget vad jag vet.
Om dom redan söker folk (till löneavdelningen?) så gissar jag på Swedbankhuset/Hamngatan. Där håller dom på och ingen info om vem som flyttar in finns (det brukar det normalt alltid skrikas ut på posters vid ombyggnationer). Alla gigantiska rutor är bara diskret förtäckta - ingen info alls. Lägesmässigt är det ultimat - området är totalt kommersialiserat och helt i Mammons och superkonsumismens händer. Det är bara Big Biz i området där bankernas huvudkontor också trängs med varandra. Konsumenterna strövar runt i enorma hopar - en lämmelström på 50-100 000 människor på affärstider.
Så - mitt tips (om detta är >Solvalla): Swedbankhuset Hamngatan. Kom ihåg var ni läste det först :-).

Du vet att man kan bygga på höjden också va?
Och på DJUPET...
bara i USA finns det runt 250 Applestores. Bara för att några av de mest kända är i inhyrda lokaler betyder inte det att ALLA är det. Det trodde jag alla visste!
Enda punkten det känns som du har 100% rätt på är att _OM_ Apple skulle bygga nytt i Stockholm skulle alla veta det pga bygglovet!

Swedbankhuset Hamngatan.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-06-16 21:50

Jag blir bara så glad! Efter att ha läst tråden känns det redan klart att det blir en Apple Retail Store. Skulle bli ett sjuhelsikes antiklimax om det bara var ett rykte. Det är kanske så att det redan finns supermacbutiker i Sthlm, men de har jag missat. Var hittar jag dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 22:22

Ok, efter mycket streetview:and har jag hittat alla andra banken än var gamla Swedbank-lokalerna ska ligga.

De fula bankkomplexen som ersatte slummen och de fallfärdiga husen i Klara har jag svårt att tro att Apple kommer vilja ha en affär i om det inte ska vara en liten en, men det kanske rimmar rätt bra med viktighetsgraden på Stockholm.

Nej, det är verkligen vidriga monsterkåkar i City...men Apple kan nog inte välja och vraka - det är rejält fullt i Sthlm. Proppfullt. Vackra gamla stora affärslokaler är sällsyntare och har redan gamla klassiska hyresgäster...och ligger längre från kommersens epicentrum. Hela City är vidrigt fult så om Apple sågar en lokal för att den ligger i en grotesk plåtkåk från 60-70-tal - så kan dom glömma hela City (där ALLA andra globala tungviktare säljer sina grejer). Så - läget gör att dom tar vad som finns - bara det är högt i tak och har stora skyltfönster som flödar ut 10000 watt ljus inifrån den vita lokalen :-D.

Ursprungligen av acke:

Ok, efter mycket streetview:and har jag hittat alla andra banken än var gamla Swedbank-lokalerna ska ligga.

De fula bankkomplexen som ersatte slummen och de fallfärdiga husen i Klara har jag svårt att tro att Apple kommer vilja ha en affär i om det inte ska vara en liten en, men det kanske rimmar rätt bra med viktighetsgraden på Stockholm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 23:26

Jag är rätt säker på att 100 av 100 fastighetsägare kastar ut någon befintlig för att ge lokalen till Apple. Med ersättning givetvis. Rimliga områden:

1. Stureplan/Biblioteksgatan/Norrmalmstorg
2. Hamngatan (typ vid NK)
3. Hötorget
4. Drottninggatan (hörnet vid Åhlens, Stefan Perssons kåkar)
5. Slussen, det nya

Jag vill ha dom i Hornstull, skulle vara fiffigt

Ursprungligen av Tangen:

Jag är rätt säker på att 100 av 100 fastighetsägare kastar ut någon befintlig för att ge lokalen till Apple. Med ersättning givetvis. Rimliga områden:

1. Stureplan/Biblioteksgatan/Norrmalmstorg
2. Hamngatan (typ vid NK)
3. Hötorget
4. Drottninggatan (hörnet vid Åhlens, Stefan Perssons kåkar)
5. Slussen, det nya

Jag vill ha dom i Hornstull, skulle vara fiffigt

Jag är inte lika säker alls. Inom fastighetsbranchen finns det ingen "prestige" i vem som hyr lokalerna, och man kickar defintivt inte ut någon bara för att ett speciellt företag vill ha lokalen. Isåfall blir det som det alltid blir. Budgivning då kontraktet går ut. Det är rätt vanligt att kontrakt med hyresgäster med hög likviditet också innehar option på att hyra ytterligare X antal år när det är dags för nytt kontrakt...

Allt handlar om pengar.... SOm vanligt...

Man kastar inte ut någon hyresgäst - det finns kontrakt och lagar. Det är dessutom svårt att lösa kontrakten i förtid med pengar - H&M etc skiter i sådan småpotatis :-D. Bjässarna i City - dom som hyr lokaler som kan vara intressanta för Apple - flyttar inte på en dag. Det är fleråriga planeringar och strategier. Någon motivation att köpa ut tidigare gäster för dyra pengar bara för att få Apple som hyresgäst finns inte - Apple kommer att betala vanlig marknadshyra. Fastighetsägare lever ett anonymt liv - dom bryr sig inte om vem som hyr - bara gästen pyntar. Fastighetsägare har inga varumärken liksom :-D. Känner du till någon fastighetsägare och hur coola dom är för att dom hyr ut till den och den? :-D. Någon reklamfilm på TV kanske?
OM fastighetsägare verkligen valde gäst efter annat än hyresavgiften - t.ex. att dom vill ha mera folk i kvarteret - så jagar dom snarare H&M. :-D.

Ursprungligen av Tangen:

Jag är rätt säker på att 100 av 100 fastighetsägare kastar ut någon befintlig för att ge lokalen till Apple. Med ersättning givetvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-17 00:03

Det är det jag menar allt handlar om deg. Apple har massor mer än något bolag sol är intresserad att hyra lokal i stockholm.
Och dom drar inihelvete med folk.

Ursprungligen av Tangen:

Det är det jag menar allt handlar om deg. Apple har massor mer än något bolag sol är intresserad att hyra lokal i stockholm.
Och dom drar inihelvete med folk.

Va?

Du menar att Apple har mer pengar än något annat bolag som kan vara intresserade av att hyra lokaler?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-17 00:17
Ursprungligen av keptang:

Va?

Du menar att Apple har mer pengar än något annat bolag som kan vara intresserade av att hyra lokaler?

Precis. Det är mina iPhonetangentbordsskills som lämnar övrigt att önska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-17 09:03

Kastar ut är fel ord, men jag vet att det finns flera fastighetsägare som har flyttat, erbjudit andra lokaler till befintliga hyresgäster för att ge plats åt andra. Jag har arbetat med flera sådana fastighetsägare.

Där Apples butik ligger, i det huset så skulle jag tippa på att marknadsvärdet för fastigheten kan uppvärderas med säg 20%. Så från 1.000 Mkr till 1.200 Mkr, för att erbjuda en befintlig en annan lokal.

Kan även tänka mig att några som skulle vilja ha Apple som hyresgäst är Ramsbury invest. (Stefan Persson)

Så jag tror att ni har fel, för jag har sett det hända - dock med mindre aktörer än Apple. Men det är ofta som verksamheter får flytta för att HM eller några andra vill in.

/Tangen

Jag har raderat några inlägg. Privata diskussioner (det som vi brukar kalla "inlägg av chat-karaktär") bör ni ta via PM, och inte i tråden.

/Mod

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-17 13:21

Det är ju inte alla Apple Store som ligger i egna byggnader, har högt i tak eller ens ligger centralt. Den Apple Store som ligger i Nice, ligger på andra våningen mitt inne ett köpcenter en bra bit utanför centrum.

Finns det några lediga lokaler i något stort köpcenter i Stockholm?

Ursprungligen av AndyK:

Det är ju inte alla Apple Store som ligger i egna byggnader, har högt i tak eller ens ligger centralt. Den Apple Store som ligger i Nice, ligger på andra våningen mitt inne ett köpcenter en bra bit utanför centrum.

Finns det några lediga lokaler i något stort köpcenter i Stockholm?

Det finns massvis med gallerior runt Sthlm som skulle ta emot en sån butik med öppna armar. Mest uppenbart kanske Skärholmen som har mycket vakanser och som samgraviterar med populasens orgiastiska köppark i Kungens Kurva. Men det kommer inte att hända, för Skärholmen är alldeles för... uhm, dynamiskt... för Apple och dess kunder. Sickla kanske. Eller Arninge.

Fast med tanke på att en sådan butik säkert rattas av lokala förmågor med den förvuxna småstadens alla komplex kan jag inte tro annat än att den hamnar på Norrmalm eller möjligtvis, kanske, Östermalm. Den sortens folk brukar prioritera status över just precis allt. Och gränsen Norrmalm/Östermalm är där all "fiiiin" retail ska ligga i den här stan.

Det ligger mycket i vad du säger, men det är inte hela sanningen - att säljare vill vara i centrum är normalt i alla städer på hela jordklotet.
Anta att du själv hade en grej att sälja och ville öppna butik - och du erbjöds likvärdiga lokaler med samma hyra i Skärholmen och på Drottninggatan. Vilken lokal skulle du välja?

Ursprungligen av GustafMA:

Det finns massvis med gallerior runt Sthlm som skulle ta emot en sån butik med öppna armar. Mest uppenbart kanske Skärholmen som har mycket vakanser och som samgraviterar med populasens orgiastiska köppark i Kungens Kurva. Men det kommer inte att hända, för Skärholmen är alldeles för... uhm, dynamiskt... för Apple och dess kunder. Sickla kanske. Eller Arninge.

Fast med tanke på att en sådan butik säkert rattas av lokala förmågor med den förvuxna småstadens alla komplex kan jag inte tro annat än att den hamnar på Norrmalm eller möjligtvis, kanske, Östermalm. Den sortens folk brukar prioritera status över just precis allt. Och gränsen Norrmalm/Östermalm är där all "fiiiin" retail ska ligga i den här stan.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det ligger mycket i vad du säger, men det är inte hela sanningen - att säljare vill vara i centrum är normalt i alla städer på hela jordklotet.

Jovars. Men vi vet alla att med dem kriterierna skulle det inte spela roll om butiken låg på Biblioteksgatan eller på, säg, Liljeholmen. Men i praktiken är ju skillnaden enorm, av skäl som inte med bästa vilja i världen kan kläs i rationella termer.

Citat:

Anta att du själv hade en grej att sälja och ville öppna butik - och du erbjöds likvärdiga lokaler med samma hyra i Skärholmen och på Drottninggatan. Vilken lokal skulle du välja?

Frågan är ju direkt kontrafaktiskt- du får ju inte samma lokal på Drottninggatan (som f.ö. INTE hör till det "fiiiina" området) som i Skärholmen för samma pengar.

Så i praktiken beror det på vad jag skulle kränga. Identitetsprodukter till uttråkade troféfruar som måste betala ett överpris på minst 500% för en handväska med den här veckans heta varumärke på för att kunna visa sig bland de andra plastikbimbona? Stureplan med omedelbar omnejd, hver gang.

Stor elektronikåterförsäljare med volymförsäljning och lövtunna marginaler på allt utom tillbehör som dagligen pumpar ut miljoner DR-utskick i fattig-sthlms brevlådor? Skärholmen, givet den prisdifferential som finns i lägeshyra (och den image av fynd som man vill förmedla, icke att förglömma).

Var Apple befinner sig på den skalan med avseende på prispolitik och kundunderlag får vi väl se...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-17 13:23

Sahlenhuset håller på att byggas om - och jag har snackat med arkitekterna, men dom är djupt hemlighetsfulla.
Kanske detta är anledningen till det?

På Söder? Vid Södra Station?

Ursprungligen av Tangen:

Sahlenhuset håller på att byggas om - och jag har snackat med arkitekterna, men dom är djupt hemlighetsfulla.
Kanske detta är anledningen till det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-17 14:17
Ursprungligen av Zimmerman:

På Söder? Vid Södra Station?

i Wish - nej på norrlandsgatan, det ligger liksom en gammal trött galleria mellan norrlandsgatan och regeringsgatan. som dom håller på att bygga om. Några krogar är i alla fall klara. Bra sådana.

Nertill låg Timberland och McDonalds
(Norrlandsgatan)

Aha. I get it. Jo, det är en adress som säkert lockar Apple. Men om dom verkligen vill vara "annorlunda", unga, coola, mot strömmen, gå sin egen väg och inte följa marknaden som en dövblind ko - så borde dom öppna på Söder. Egentligen. Det är rätt helt enkelt. Det är Apple.
Men Sthlm är så litet att det bara har ett betydande kommerskluster inom tullarna: City. I riktiga metropoler kan man lägga butiker på diverse platser - det finns inte bara en karusell liksom.

Ditt tips är ett bra tips. Du ligger nog bäst till just nu. Är ju aldrig på Östermalm så jag visste inte detta. Jag finner det sannolikt att dom öppnar där - om dom öppnar något över huvud taget i Sthlm. Mitt tips är andratips nu.

Ursprungligen av Tangen:

i Wish - nej på norrlandsgatan, det ligger liksom en gammal trött galleria mellan norrlandsgatan och regeringsgatan. som dom håller på att bygga om. Några krogar är i alla fall klara. Bra sådana.

Nertill låg Timberland och McDonalds
(Norrlandsgatan)

Ursprungligen av Zimmerman:

Aha. I get it. Jo, det är en adress som säkert lockar Apple. Men om dom verkligen vill vara "annorlunda", unga, coola, mot strömmen, gå sin egen väg och inte följa marknaden som en dövblind ko - så borde dom öppna på Söder. Egentligen. Det är rätt helt enkelt. Det är Apple.
Men Sthlm är så litet att det bara har ett betydande kommerskluster inom tullarna: City. I riktiga metropoler kan man lägga butiker på diverse platser - det finns inte bara en karusell liksom.

Ditt tips är ett bra tips. Du ligger nog bäst till just nu. Är ju aldrig på Östermalm så jag visste inte detta. Jag finner det sannolikt att dom öppnar där - om dom öppnar något över huvud taget i Sthlm. Mitt tips är andratips nu.

Man ska inte underskatta Apple... Från "karusellen" till Söder är det ju inte särskilt långt. Vem hade INTE åkt den korta biten för att komma till Apple Store, när det finns folk som åker över en timme in till centrala London för att gå just på Regent street eller Covent garden, trots att det finns andra butiker närmre....

Bevaka tråden