Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Umeå är en tung universitetsstad med 100 000 invånare och en av världens hippaste jazzfestivaler. Det är en hip kulturstad med ett musikliv som många städer i samma storlek i söder bara kan drömma om. Det är en Apple-stad så det smäller om det. Strax norr (tja, typ 10-12 mil eller så...men det är inget för norrlänningar) ligger Skellefteå Kommun med 70-80 000 invånare - och en Skelleftebo drar till Umeå utan att blinka om han/hon behöver köpa något som inte finns i Skellefteå. Det pendlas friskt mellan dessa städer. Du vet inget om Norrland antar jag :-D. Det är normalt. Helt OK. Det är dock en enorm yta vi talar om och Umeå och t.ex. Kiruna - som båda ligger i "Norrland" - är två helt skilda världar - har absolut inget med varandra att göra...förutom en enda sak; dom ligger båda i "Norrland" :-D.

Ursprungligen av alamode:

I Norrland kanske det blir svårare att få en butik att bära sig - då blir det möjligen mer en fråga om image och var turisterna strömmar in. Jukkasjärvi?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-25 18:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Umeå är en tung universitetsstad med 100 000 invånare och en av världens hippaste jazzfestivaler. Det är en hip kulturstad med ett musikliv som många städer i samma storlek i söder bara kan drömma om. Det är en Apple-stad så det smäller om det. Strax norr (tja, typ 10-12 mil eller så...men det är inget för norrlänningar) ligger Skellefteå Kommun med 70-80 000 invånare - och en Skelleftebo drar till Umeå utan att blinka om han/hon behöver köpa något som inte finns i Skellefteå. Det pendlas friskt mellan dessa städer.

Jag tror som sagt att man kan titta på hur många Apple Retailers som finns på en ort idag, och använda det som måttstock för hur lätt det skulle vara att få en Applestore att gå runt. Så skulle jag börja, om jag var ansvarig för Apple retail store etablering i Sverige. Vill du mäta eller gissa på andra sätt så varsågod.
Ja, Umeå är kanske lite hippt. Men jag tror inte Apple lägger butiker baserat på jazzfestivaler. (Då hade de väl lagt en i NOLA proper, inte i Metairie?)
Hur tillgodoses Umeås macbehov idag? Studentbokhandeln? On-Off? De kanske får Sveriges fjärde Apple Store, då. Inte lär de stå före Stockholm eller Malmö/Öresundsregionen, iaf. Jämför man med amerikanska Apple retail stores etableringar så ligger de sällan i en stad med mindre än 200000 invånare, och långt fler än så boende i urbana regionen runt affären. Umeå får lite lägre siffror, runt 75000.

Skippar det där sista du skrev, nu när tråden hade börjat få lite god stämning igen.

Nej, någon Apple Retail Store i Umeå är väl inte troligt närmaste 10 åren :-D. Det var ju inte det jag menade. Jag bara reagerade på detta:
"I Norrland kanske det blir svårare att få en butik att bära sig - då blir det möjligen mer en fråga om image och var turisterna strömmar in. Jukkasjärvi?"

Du började m.a.o. Jag ger mig alltid på fördomar och okunskap. :-D.

Stockholm blir det. Frågan är: Kommer det en i G-borg? Och när? Jag skulle inte bli förvånad om vi fortfarande bara har en i Sthlm även om 5 år.

Ursprungligen av alamode:

Jag tror som sagt att man kan titta på hur många Apple Retailers som finns på en ort idag, och använda det som måttstock för hur lätt det skulle vara att få en Applestore att gå runt. Så skulle jag börja, om jag var ansvarig för Apple retail store etablering i Sverige. Vill du mäta eller gissa på andra sätt så varsågod.
Ja, Umeå är kanske lite hippt. Men jag tror inte Apple lägger butiker baserat på jazzfestivaler. (Då hade de väl lagt en i NOLA proper, inte i Metairie?)
Hur tillgodoses Umeås macbehov idag? Studentbokhandeln? On-Off? De kanske får Sveriges fjärde Apple Store, då. Inte lär de stå före Stockholm eller Malmö/Öresundsregionen, iaf. Jämför man med amerikanska Apple retail stores etableringar så ligger de sällan i en stad med mindre än 200000 invånare, och långt fler än så boende i urbana regionen runt affären. Umeå får lite lägre siffror, runt 75000.

Skippar det där sista du skrev, nu när tråden hade börjat få lite god stämning igen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Stockholm blir det. Frågan är: Kommer det en i G-borg? Och när? Jag skulle inte bli förvånad om vi fortfarande bara har en i Sthlm även om 5 år.

Tror också vi får en i Göteborg inom de närmsta 5-10 åren. Tror att det börjar bli lite svettigt hos Macforum (störst och så gott som monopol på Apple i Göteborg) när man ser att Applestore är på väg att etablera sig i Sverige

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-26 05:47
Ursprungligen av PeeMaN:

Tror också vi får en i Göteborg inom de närmsta 5-10 åren. Tror att det börjar bli lite svettigt hos Macforum (störst och så gott som monopol på Apple i Göteborg) när man ser att Applestore är på väg att etablera sig i Sverige

Om Apple redan har planer på en butik i Malmö (enligt Björnström) förutom den i Stockholm så tror jag Göteborg står näst på tur redan inom 3 år förutsatt att butiken i Sthlm och Malmö går bra, vilket jag tar för givet. I Sthlm lär M-zone med 4 butiker och Digital Inn med 5 butiker få det lite tuffare när Applestore slår upp dörrarna, även dStore med sin butik i Skrapan lär fundera lite på vad det här kommer innebära.

Jag fick höra igår att Apple har redan skrivit på för en lokal i Malmö som är jättestor - "Flagship store" stor. Har inga fakta men det tyder på att det inte bara blir Stockholm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-25 10:45
Ursprungligen av Björnström:

Jag fick höra igår att Apple har redan skrivit på för en lokal i Malmö som är jättestor - "Flagship store" stor. Har inga fakta men det tyder på att det inte bara blir Stockholm.

Tänk om det visar sig att det bara blir Malmö och inte Stockholm. Jag vet att det är Stockholms som location i Apples platsannonser men det kanske bara är en miss? Förhoppningsvis blir det både Stockholm och Malmö och då borde inte heller Göteborg stå långt bort på tur.

Ursprungligen av stile:

Tänk om det visar sig att det bara blir Malmö och inte Stockholm. Jag vet att det är Stockholms som location i Apples platsannonser men det kanske bara är en miss? Förhoppningsvis blir det både Stockholm och Malmö och då borde inte heller Göteborg stå långt bort på tur.

Kan Ryanair anse att Skavsta är Stockholm kan väl Apple anse att Malmö och Stockholm ligger nära nog.

Ursprungligen av Björnström:

Jag fick höra igår att Apple har redan skrivit på för en lokal i Malmö som är jättestor - "Flagship store" stor. Har inga fakta men det tyder på att det inte bara blir Stockholm.

Låter väl heller inte orimligt. Malmö är säkert ett bra läge.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-02-25 16:31
Ursprungligen av Björnström:

Jag fick höra igår att Apple har redan skrivit på för en lokal i Malmö som är jättestor - "Flagship store" stor. Har inga fakta men det tyder på att det inte bara blir Stockholm.

Låter intressant men jag har lite svårt att tänka mig att de kommer att öppna två butiker i Sverige sådär "Boom". Malmö ligger nära Köpenhamn känns inte logisk.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-27 09:18
Ursprungligen av Björnström:

Jag fick höra igår att Apple har redan skrivit på för en lokal i Malmö som är jättestor - "Flagship store" stor. Har inga fakta men det tyder på att det inte bara blir Stockholm.

Ett av Europas största shoppingcenter byggs just nu i Malmö (93000 m²). Det ska vara klart i oktober. Tror nog att Apple kan vara intresserade.
http://www.emporia.se

Funderar annars på var i Malmö det finns någon "jättestor" lokal som kan tänkas bli ledig snart, eller som redan är ledig..... Någon som har några idéer? Borde ju i så fall vara någonstans mellan Triangeln och Centralen.

Jo, lokalen där OnOff låg i Skrapan är tom - alla fönster täckta - ingen info - anonym ombyggnad därinne. Men...det är en trist likal och att dom skulle öppna på Söder är för bra för att vara sannt. Det är ju helt rätt i.o.f.s. - här på Söder är Apple mycket, mycket stora - alla här är kunder eller potentiella kunder :-D. Ser man en PC-laptop på ett fik så hajar man till. Men Apple vill nog ligga i City - allt är större liksom...men kanske har dom kollat hipfaktorn på Söder...men lokalen...den är verkligen tris och inget fejsar utåt - inga fönster alls mot världen- ingen ingång i gatuplan - ligger på andra våningen i ett hörn. Uselt läge för Apple. Kanske skiter dom dock i det estetiska när allt i övrigt är klockrent för Apple här på Söder och Skrapan är i navet.
Men jag skulle verkligen haja till om det blir där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-25 16:15

Om det blir på söder så glöm On Off lokalen, aldrig att Apple skulle välja den. Och Skrapan är inte direkt välbesökt, då finns det mycket bättre lokaler och ställen på söder. Men jag tror som de flesta andra att den hamnar i city.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-25 16:57

Enligt AI så ska butiken öppnas först om ett halvår, i september. Det känns långt borta men är säkert realistiskt om personal ska rekryteras och jag antar att de ska få utbildning och drillas lite innan butiken öppnar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-25 17:41

Jag har hört från en mycket trovärdig källa Normalmstorgsadressen Norrmalmstorg, Stockholm, Sverige - Google Maps. Apple Sverigekontor högst upp. Och två våningar butik. I september. Känns som ett kanonläge!

Jo, det där är ju ingen högoddsare...men den där j-a vägen är ett problem. Just stråket utanför dom där fastigheterna - från Max till Berzeli Park - är stendött. Trångt och j-igt - smal trottoaryta - ingen plats man stannar på utanför. Trist. Bullrigt. Vidrig stadsmiljö.
Öppnar dom här så är det en omfattande kompromiss. Fastgheten är dock fin.

Ursprungligen av AxelM:

Jag har hört från en mycket trovärdig källa Normalmstorgsadressen Norrmalmstorg, Stockholm, Sverige - Google Maps. Apple Sverigekontor högst upp. Och två våningar butik. I september. Känns som ett kanonläge!

Jag har hört att den ska hamna där Audi ligger vid Kungsträdgården. Nästan bredvid Max Hamburgare

Suck.

Ursprungligen av Crash-Symphony:

Jag har hört att den ska hamna där Audi ligger vid Kungsträdgården. Nästan bredvid Max Hamburgare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-25 19:37
Ursprungligen av Crash-Symphony:

Jag har hört att den ska hamna där Audi ligger vid Kungsträdgården. Nästan bredvid Max Hamburgare

Inge illa ment men vi har redan konstaterat att den lokalen är det inte, där har ett japanskt skoföretag redan flyttat in, har tagits upp flera gånger. Det som det nu ryktas lite i tråden om är en annan lokal precis bredvid, se länk i tidigare inlägg.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-27 12:11

Om det nu är så att de letar efter en lokal i Malmö så kan jag tänka mig att de plockar den som Bolia har på hörnet in mot Stortorget. I annat fall har vi ju, som du säger, Emporia under uppbyggnad men trots att de kommer ha en mer exklusiv profil tror jag inte att Hyllie är riktigt är en lokation som Apple är ute efter.

Emporia blir en "mall" utanför riktiga staden - det är nog inget för Apple. Vad jag vet så har dom ingen butik i något externt köpcenter i hela världen...eller?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-02-27 12:35
Ursprungligen av Zimmerman:

Emporia blir en "mall" utanför riktiga staden - det är nog inget för Apple. Vad jag vet så har dom ingen butik i något externt köpcenter i hela världen...eller?

Dom har massor med småbutiker i ”malls” i USA.

Som den här, ett hål rakt in i väggen. Det är inte så stort som det ser ut. Översta metrarna på huset är bara en uppbyggd mur, inget finns där bakom. Apple Retail Store - Lehigh Valley Jag har varit på Lehigh Valley Mall många gånger innan dom öppnade denna butik så jag vet hur det ser ut där.

På King of Prussia har jag också varit, en pyttebutik mitt inne i en mall. http://www.apple.com/retail/kingofprussia/

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-27 13:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Emporia blir en "mall" utanför riktiga staden - det är nog inget för Apple. Vad jag vet så har dom ingen butik i något externt köpcenter i hela världen...eller?

I Nice, Frankrike, ligger butiken i ett hörn på ovanvåningen av köpcentrat CAP 3000, som ligger nästan en mil utanför Nices centrum.

Apple Store - CAP 3000

  • Medlem
  • Boston
  • 2012-02-27 18:12
Ursprungligen av Zimmerman:

Emporia blir en "mall" utanför riktiga staden - det är nog inget för Apple. Vad jag vet så har dom ingen butik i något externt köpcenter i hela världen...eller?

Till och med första Apple Store:n var i ett mall, Tyson's Corner utanför DC. Flagship Store-Conceptet kom senare.

Sen tror jag i och för sig att Apple kommer öppna en flagship i Sverige, i Stockholm. Annars blir särskillnaden från etablerade Apple-ÅF för liten. Men i Malmö kan jag mycket väl tänka mig köpcenter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-27 18:17
Ursprungligen av Gurra:

Sen tror jag i och för sig att Apple kommer öppna en flagship i Sverige, i Stockholm. Annars blir särskillnaden från etablerade Apple-ÅF för liten.

Klockren analys.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-27 18:24
Ursprungligen av Gurra:

Till och med första Apple Store:n var i ett mall, Tyson's Corner utanför DC. Flagship Store-Conceptet kom senare.

Sen tror jag i och för sig att Apple kommer öppna en flagship i Sverige, i Stockholm. Annars blir särskillnaden från etablerade Apple-ÅF för liten. Men i Malmö kan jag mycket väl tänka mig köpcenter.

Kanske det som gör att de inte sätter ut någon ort i sina annonser.
En Flagship Store som öppnar till sommaren i Stockholm och en mindre i Malmö (Emporia) i slutet av oktober. Det hade varit en ganska trevlig lösning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-28 00:31
Ursprungligen av Gurra:

Sen tror jag i och för sig att Apple kommer öppna en flagship i Sverige, i Stockholm. Annars blir särskillnaden från etablerade Apple-ÅF för liten. Men i Malmö kan jag mycket väl tänka mig köpcenter.

Hur menar du, jag bara undrar hur du resonerar här för jag hänger inte med

Det är möjligt att det blir som du säger men varför blir skillnaden mellan etablerade Apple-ÅF för liten i sthlm om där inte kommer en Flagship Store? Det blir väl i så fall samma skillnad mellan Flagship och Apple-ÅF oavsett var de öppnar, sthlm som Malmö...?

Ursprungligen av Zimmerman:

Emporia blir en "mall" utanför riktiga staden - det är nog inget för Apple. Vad jag vet så har dom ingen butik i något externt köpcenter i hela världen...eller?

I Las Vegas så har dom en i Fashion Mall och en inne på Caesars Palace. Trevliga ställen.

Ursprungligen av Björnström:

Jag fick höra igår att Apple har redan skrivit på för en lokal i Malmö som är jättestor - "Flagship store"-stor...

Jag tror att det blir Emporia.

Från deras hemsida:
"Många stora och kända butiker är klara för Emporia nu så här ett år före öppning. Men det finns fortfarande plats för överraskningar. Vårt uthyrningsteam står inför en spännande utmaning. Därför har de fått internationell förstärkning från Frankrike och England. Uppgiften är tydlig – hitta spännande utländska butiker som passar och gör Emporia ännu mer intressant. Emporias mål är att skapa en magisk butiksmix för alla kunder och plånböcker."

<ironi>
Annars är ju Entré snart halvtomt, så där finns gott om plats att bygga en "flagship store".
</ironi>

Senast redigerat 2012-02-27 14:50
Bevaka tråden