Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-07 21:45
Ursprungligen av Marco:

Vad tror ni om gamla Scandiahuset på Sveavägen? Det är ju helt täckt med byggnadsställningar mm. Apple vill ju inte som vi alla vet avslöja sina planer i förväg.

I bottenplanet ska det bli mat och caféställen och butiker, en AS vore ju trevligt där men det känns tveksamt, fast vi kan ju hoppas

Eftersom man måste regga och ansöka om att bedriva handel - och att det mesta i detta land är offentliga handlingar - så har jag svårt att tro att vi inte skulle veta OM Apple har tänkt öppna butik i stan. Det har aldrig varit någon hemlis i något annat land heller vad jag vet - i Paris t.ex. visste väl alla att Apple höll på att bygga om bakom draperierna i månader innan dom öppnade. Det går ju inte att hålla sådant hemligt även OM man kunde få brandmyndigheten, skattemyddigheten, Stockholms Kommun, etc, etc att bryta mot lagen och hålla det hemligt - ty det dräller av hantverkare, arkitekter, bud, inspektörer, fackfolk, etc, etc, på ett bygge/ombygge. Inte ens Apple kan få snickare och målare att skriva under 300 sidor tystnadsplikt - avtal som ändå inte gäller i detta land eller som åtminstone strider mot arbetslagar. Få skriver under sådant här. Har aldrig hört talas om en byggjobbare eller elinstallatör som signat ett sådant papper eller ens blivit presenterad för ett sådant papper - och halva släkten är i byggsvängen :-D.
Nej - den dagen Apple valt ställe och skrivit hyreskontrakt så vet vi var dom är - troligtvis blir det en fin fet Apple-logga på presseningarna runt stället (insyn kan vi glömma så klart - men det gäller alla som inreder nytt i denna stad). Jag undrar om Apple ens har signat alla papper med det allmänna för att öppna butik? Är det någon som vet det?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-02-07 21:34
Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersom man måste regga och ansöka om att bedriva handel - och att det mesta i detta land är offentliga handlingar - så har jag svårt att tro att vi inte skulle veta OM Apple har tänkt öppna butik i stan.

Apple har ju nyligen startar ett bolag Apple Retail Sweden AB Apple Retail Sweden AB - Företagsinformation
Något annat behöver man inte ansöka om speciellt för att bedriva handel. Jo man måste ju registrera sig för moms också, men det är bara detaljer.

Just ja - det var ju det som satte igång ryktet (jag gillar gissningsleken om var det blir...om det blir...då jag jobbar i city. Men nog är det mera än momsreggning som behövs vad gäller myndigheter? Jag har en polare som öppnade butik för några år sedan och han satt med en drös med papper och ansökningar/registreringar.

Ursprungligen av Mija:

Apple har ju nyligen startar ett bolag Apple Retail Sweden AB Apple Retail Sweden AB - Företagsinformation
Något annat behöver man inte ansöka om speciellt för att bedriva handel. Jo man måste ju registrera sig för moms också, men det är bara detaljer.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-02-07 21:46
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har en polare som öppnade butik för några år sedan och han satt med en drös med papper och ansökningar/registreringar.

Jag har aldrig registrerat något annat än själva bolagen, moms och f-skatt för min försäljning i butik och annorstädes. Det är handel med datorer och komponenter jag pysslar med. Men jag har ju bara hållit på sedan 1998, det kan ju ha varit på annat sätt tidigare.

Fastighetsägaren står för detaljplan och brandinspektion.

Känner ingen myndighet till din affärs adress? Finns det ingen registrering hos myndighet var en verksamhet bedrivs? Jag bara undrar - kan ej detta. kan man inte någonstans i offentliga register gå in och se att att aktiebolaget XX bedriver verksamhet på den och den platsen? Finns det verkligen ingen koppling mellan ett bolags verksamhet och dess fysiska plats för verksamhet i offentliga handlingar?
Är det så så är ju Sverige inte alls så storebror det ofta utmålas som :-). Då blir jag glad. Man kan då alltså regga bolag och kränga grejer utan att någon myndighet alls ver VAR man kränger sina grejer.
Nå - eftersom även Apple kommer att anställa personal och kollektiva avtal med bl.a. Handels kommer att skrivas (amerikanska aktören Toys'r'us försökte kringå detta och det ångrar dom bittert :-). Nu är ju inte fackens papper offentliga, men när Apple skriver under kollektivavtalet så vet vi alla det - tusentals fackanslutna i samma förbund vet då det och några tysthetslöften finns inte (det är inte Sovjet :-). Apple kan inte fixa detta samma dag dom öppnar butik liksom - detta måste ordnas långt i förväg och i papperen finns givetvis EXAKT plats för verksamheten - facken vet alltid var dom har avdelningar, skyddsombud, etc - hur skulle det annars se ut?

Jag vidhåller att inte ens Apple kan hålla hemligt var man öppnar butik. jag tror inte det har varit hemligt i något annat fall heller. Var kommer den tron från? Visste ingen att det var Apple som skulle öppna i den exklusiva fastigheten som renoverades i London? Eller att det var dom som byggde glaskuben på Manhattan? Var kommer köerna från natten före premiär?
Tvärtom så är det ju fenomenal bizniz - och typiskt Apple - att alla vet minst en månad före öppnande och förväntan växer. Apple har aldrig varit hemliga med att dom FINNS, bara hemliga med vad dom kommer att servera (i detta fall lokalens utseende och "lösning" - inuti...utanför, fasad etc - får man inte göra speciellt mycket - sådant bestämmer inte Apple, H&M, MacDonalds, etc).

Ursprungligen av Mija:

Jag har aldrig registrerat något annat än själva bolagen, moms och f-skatt för min försäljning i butik och annorstädes. Det är handel med datorer och komponenter jag pysslar med. Men jag har ju bara hållit på sedan 1998, det kan ju ha varit på annat sätt tidigare.

Fastighetsägaren står för detaljplan och brandinspektion.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-02-08 06:50

Apple har angett adressen till sitt kontor, det räcker. Tryck på länken ovan och titta. Det går också bra med en box-adress om man vill vara lite hemlig.

Det finns andra verksamheter som måste registreras och ansökas om, men det är inget Apple berörs av. Dom ska inte tillverka livsmedel eller hålla på med djur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-22 22:28

OK: Spekulationen är igång igen...för nu blir det butik och det blir i Sthlm såklart. Var? Medborgare, var???? Den som gissar rätt får en glass.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-23 07:56
Ursprungligen av Zimmerman:

OK: Spekulationen är igång igen...för nu blir det butik och det blir i Sthlm såklart. Var? Medborgare, var???? Den som gissar rätt får en glass.

Så klart? Knappast så klart.

Jag är dock fullt med på att de flesta större företag drar sig till sthlm då det är huvudstaden och trots det ligger mer isolerat i norra sverige. Dock skulle jag inte säga att det är "så klart"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 06:25

Eftersom Apple letar personal så måste de ha en lokal mer eller mindre klar. Låt detektivarbetet börja

Som min exfru sa en gång: Stockholm, det är en ort i norra Sverige.
Det vore nog konstigt om Apple Store hamnade någon annanstans. Alternativet vore väl Köpenhamn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-23 08:04
Ursprungligen av pmarriott:

Som min exfru sa en gång: Stockholm, det är en ort i norra Sverige.
Det vore nog konstigt om Apple Store hamnade någon annanstans. Alternativet vore väl Köpenhamn.

Jag är helt enig, på båda punkterna. Som man också brukar säga - sthlm är väl bra, men det ligger så j-la avsides

Dock förstår jag som sagt att sthlm ligger i fokus för många företag, ren legio sedan gammalt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-23 08:06
Ursprungligen av pmarriott:

Som min exfru sa en gång: Stockholm, det är en ort i norra Sverige.
Det vore nog konstigt om Apple Store hamnade någon annanstans. Alternativet vore väl Köpenhamn.

Och Köpenhamn ligger i Danmark så

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-23 09:23
Ursprungligen av zappee:

Och Köpenhamn ligger i Danmark så

Absolut, dock kan de likväl lägga en i Malmö som i Köpenhamn. Det spelar ingen roll rent geostrukturellt. Det är sak samma.

Ursprungligen av zinned:

Absolut, dock kan de likväl lägga en i Malmö som i Köpenhamn. Det spelar ingen roll rent geostrukturellt. Det är sak samma.

Just det. Här finns inte Sverige och Danmark. Det här är Öresundsregionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-23 11:10
Ursprungligen av zinned:

Absolut, dock kan de likväl lägga en i Malmö som i Köpenhamn. Det spelar ingen roll rent geostrukturellt. Det är sak samma.

Ursprungligen av pmarriott:

Just det. Här finns inte Sverige och Danmark. Det här är Öresundsregionen.

Sure, fast nu var det en swedish retail store som det snackas om och Apple är inte så dumma så att de lägger den i Malmö

Ursprungligen av pmarriott:

Som min exfru sa en gång: Stockholm, det är en ort i norra Sverige.
Det vore nog konstigt om Apple Store hamnade någon annanstans. Alternativet vore väl Köpenhamn.

Antar att din fru aldrig sett en karta över Sverige.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Antar att din fru aldrig sett en karta över Sverige.

Allt norr om Hässleholm är Norrland.

http://havslugnet.blogspot.com/2009/02/sverigekarta-enligt-skaningar.html

Eftersom vi spekulerar i var Apples placerar sin butik så får jag väl påstå att alla blir blåsta. Apple kommer givetvis att placera sitt "flaggskepp" i Norrlands huvudstad Sundsvall. Det är jag helt övertygad om.

För er som fortfarande inte fatta det: jobberbjudandena från Apple gäller Stockholm - det är bara att klicka sig fram i webbannonsen så får ni reda på det. Så - huvudstads-hat (som är normalt i alla länder på hela klotet förresten) kan ni starta en annan tråd om. Det gäller nu att lista ut vilket HUS som butiken kommer att slå upp sina portar i. DET är den spännande spekulationen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-23 10:01
Ursprungligen av Zimmerman:

För er som fortfarande inte fatta det: jobberbjudandena från Apple gäller Stockholm - det är bara att klicka sig fram i webbannonsen så får ni reda på det. Så - huvudstads-hat (som är normalt i alla länder på hela klotet förresten) kan ni starta en annan tråd om. Det gäller nu att lista ut vilket HUS som butiken kommer att slå upp sina portar i. DET är den spännande spekulationen.

Är det bara jag som inte hittar något om placeringsort bland Apples annonser....

Om du börjar klicka dig fram som om du är intresserad av att söka jobbet så finns ett val av ort - och där finns bara Stockholm.

Ursprungligen av AndyK:

Är det bara jag som inte hittar något om placeringsort bland Apples annonser....

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-23 11:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Om du börjar klicka dig fram som om du är intresserad av att söka jobbet så finns ett val av ort - och där finns bara Stockholm.

Hittar fortfarande inget....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-23 09:56

Så är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 10:07

om man ska titta på registrerings adressen?

Apple Retail Sweden AB - Företagsinformation

För Apple sitter ju även här?

Apple Aktiebolag - Företagsinformation

Jag tycker det är uppenbart att den kommer att landa i Stockholm - men det hade känts mer logiskt att först placera en butik i Köpenhamn.

Jepp. Men det är nog en massa parametrar som spelar in - planen var kanske att börja med K-hamn i Norden, men lokal hittades först i Sthlm. T.ex.

Ursprungligen av Capeman:

Jag tycker det är uppenbart att den kommer att landa i Stockholm - men det hade känts mer logiskt att först placera en butik i Köpenhamn.

Gå till:

Apple - Jobs at Apple - Job description

Tryck: Find location
State: Sweden
Sök.
Enda svaret är...Stockholm. Det finns alltså bara potentiella jobb hos Apple i Stockholm. Man kan bara söka jobb hos dom som har Location: Stockholm. Vill man jobba hos Apple så kommer man att bli placerad i Stockholm. Butiken kommer att ligga i Stockholm. Stockholm. Sthlm. (en skitstad i.o.f.s. - men det är en nations huvudstad och har en tillväxtfaktor som är - i Nordiska mått och kanske t.o.m. europeiska mått - extrem). Apple bryr sig nog föga om "Öresundsregionen". Vad är det? "Apple have also a store in Oresundsregionen". Det ger inga vibbar. London, Paris, Rome, Stockholm, Amsterdam, Berlin, Madrid, Copenhagen....det ger vibbar.

Jag gick in och tittade på tjänsterna och ser: [ATTACH="CONFIG"]32127[/ATTACH]

Bevaka tråden