Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har beställt iPhone 4 via Telia

Tråden skapades och har fått 184 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-08-30 15:03

Sagan om "rättvisa köplaceringen"

Avser iPhone 4, 32GB

Beställning: 2010-07-30, 10.25 i butik, avtalet skrevs under direkt
Ordern: 2010-08-17 handläggdes
Status: väntar, väntar, väntar på leverans, det komm bara ett tröst-SMS i lördags.

Ursprungligen av zappee:

Läste du ens vad det stod?!

Det spelar ingen roll vilken dag vi handlägger din beställning, du har ändå en reserverad köplats. Vi handlägger alla beställningar i tur och ordning så fort vi kan.

Det kvittar vilken datum du får ditt ordernummer, du har fortf. samma plats i kön!

Sagan om "rättvisa köplaceringen" - är ingenting annat än just en saga. Jag kommer inte dör ut av att få iPhonen MYCKET senare än vad jag hade kunnat föreställer mig. Surt bara att det uppstår så mycket negativ energi och irritation omkring… Dessutom lider jag med alla rediga, lojala Teliamedarbetare (jo - de finns!) som får ta skiten …

Hejhopp. Ralp.

Hur kan vissa ha fått telefon som har beställt i början på augusti? Jag beställde i butik den 30:e juli. Lite oroväckande..

Ursprungligen av westerlu77:

Hur kan vissa ha fått telefon som har beställt i början på augusti? Jag beställde i butik den 30:e juli. Lite oroväckande..

Är du tidigare kund som jag, så finns alla uppgifter sen tidigare i deras system, det ska vara en fördel enligt deras kundservice, jag beställde 1 eller 2 aug, och fick telefonen 18 aug.

Jag är kund sen tidigare och jag beställde som sagt den 30:e i butik (32gb). Patrik! Vilken beställde du? 16 eller 32?

Ursprungligen av westerlu77:

jag är kund sen tidigare och jag beställde som sagt den 30:e i butik (32gb). Patrik! Vilken beställde du? 16 eller 32?

Jag beställde en 16GB.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-20 10:35

Nu har Telias interna varusupport stängt mellan 19 aug och 30 sep för att hantera beställningar. Därför kan Telias kundsupport - både privat och företag - inte ge någon som helst orderinformation per telefon.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-08-20 10:49

Hittade på telias sida att de som beställt innan 1 aug och inte fått ordernummer via sms kan ringa kundtjänst för att få det. Gjorde jag och fick mitt ordernummer så att jag kan kolla beställningen online, tyvärr var jag tvungen att skicka in mitt avtal och då hamnade jag i kön först 10 Aug trots att jag beställde den 30 Juli tidigt på morgonen..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-20 10:54

Att döma av kommentarerna på teliaiphoneblog.se så är Väldigt många missnöjda med Telia och vill/kommer att byta operatör.

Undrar hur många beställningar som har gjorts på iphone 4 hos respektive operatör, Hur tror ni fördelningen ser ut? Telia 80% Tre 10% Telenor... etc

Ursprungligen av djdisc:

Att döma av kommentarerna på teliaiphoneblog.se så är Väldigt många missnöjda med Telia och vill/kommer att byta operatör.

Undrar hur många beställningar som har gjorts på iphone 4 hos respektive operatör, Hur tror ni fördelningen ser ut? Telia 80% Tre 10% Telenor... etc

Jag har en stark känsla av att väldigt många valt halebop, inklusive mig själv. Att inte ha tillgång till edge när 3G saknas är inte så kul och Telia (Halebop är nu visserligen Telia men men) är lite för dyra. Jag har fem kompisar som samtliga valt halebop och det utan att vi snackat oss emellan. Nu hoppas vi bara att 3Gb data i månaden räcker.

  • Medlem
  • 2010-08-20 11:05

Kan tillägger att jag är kund sedan tidigare och det handlade bara om att förlänger mitt kontrakt. Altså inget krångel med nummer/operatörsbyte osv.

  • Medlem
  • 2010-08-20 13:36

Tack - zappee. Och mina misstankar bekräftas genom att jag har nyss fått höra att någon som var efter mig i kön har fått sin 4:an igår … Personligen tycker jag att Apple skulle kunna ha skött det bättre också. De borde inte ha släppt 4:an så "tidig", om de inte kan möter efterfrågan. Fem till sex veckor leverans är lite för mycket för min smak.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 14:41
Ursprungligen av ralp:

Tack - zappee. Och mina misstankar bekräftas genom att jag har nyss fått höra att någon som var efter mig i kön har fått sin 4:an igår … Personligen tycker jag att Apple skulle kunna ha skött det bättre också. De borde inte ha släppt 4:an så "tidig", om de inte kan möter efterfrågan. Fem till sex veckor leverans är lite för mycket för min smak.

Nja, så är det alltid med Apple... de massproducerar inte något superlager utan det blir leveranstider. Så är det när det är en efterfrågad produkt. Dock har Apple bara leveranstider på 3 veckor så resten är nog Telia.

När jag läser på nätet om folk som beställt ip4 från teliabutikerna så verkar många besvikna över lång väntan och allmän oordning. Jag funderar på att avboka och beställa den på mediamarkt, känns som att det kan gå snabbare, vad tror ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 20:56
Ursprungligen av A.K.O.A:

När jag läser på nätet om folk som beställt ip4 från teliabutikerna så verkar många besvikna över lång väntan och allmän oordning. Jag funderar på att avboka och beställa den på mediamarkt, känns som att det kan gå snabbare, vad tror ni?

Om du ska ha den låst till Telia så nej. Det är Telia som delar ut mobilerna till Mediamarkt.

Ok, tack för svaret. Hoppas att Telia lyckas styra upp problemen med kön osv. Jag väntar gärna på min tur men det skulle vara segt att "tappas bort" nu när jag redan beställt massa tillbehör

Ursprungligen av zappee:

Om du ska ha den låst till Telia så nej. Det är Telia som delar ut mobilerna till Mediamarkt.

Kan dock vara så att det är kortare kö på mediamarkt än telias egna kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 22:46
Ursprungligen av A.K.O.A:

Kan dock vara så att det är kortare kö på mediamarkt än telias egna kanske?

Tveksamt, som någon skrev innan var det bara Tre och Telenor de hade i lager.

Japp det stämmer, jag mailade dem. Dock sa de att jag kan lägga handpenning på en och att de ringer direkt när de kommer in. Antagligen är mediamarkt mer prioriterad som kund i jämförelse med mig eller tänker jag fel? Men jag antar att det är en chansning. Jag har ju redan stått några dagar i Telias kö så kanske dumt att avbeställa...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 23:12
Ursprungligen av A.K.O.A:

Japp det stämmer, jag mailade dem. Dock sa de att jag kan lägga handpenning på en och att de ringer direkt när de kommer in. Antagligen är mediamarkt mer prioriterad som kund i jämförelse med mig eller tänker jag fel? Men jag antar att det är en chansning. Jag har ju redan stått några dagar i Telias kö så kanske dumt att avbeställa...

Tror inte det kommer gå snabbare.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-08-20 22:27

Besökte Teliabutiken i Skövde för att få ett microsimkort. Naturligtvis var de slut... Nya kommer nästa vecka men försäljaren trodde att jag skulle få ett hemskickat automatiskt.
Frågade även om jag behövde skriva på ngt papper men icke! Jag hade godkäntavtalet mha ett sms. <det hade jag fetglömt

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-08-20 23:29

En av Phonehouse-butikerna i Västerås påstod häromdagen att de hade en "kort kö med kanske fem personer i" till iPhone 4 med Telia (som jag vill ha), och skulle ha 200 kr handpenning för att man skulle få stå i den kön.

Tidigare, för åtminstone ett par veckor sedan, var jag in på en butik i samma kedja i Köping och satte upp mig på en lista utan handpenning. Har inte hört ett pip därifrån.

Fick igår mail (inte SMS) med ordernummer på en 16GB beställd 2010-08-12 i butik i Uppsala (skrev på avtal på plats). På leveranssidan står det orderlagd 2010-08-18. Blir intressant att se vad som händer härnäst.

Ja, idag kom den då äntligen, min 32a. Beställde direkt efter midnatt på releese dagen, signerade abbonemanget digitalt.
Öppnade paketet direkt på utlämningstället för att upptäcka att det inte var med något simkort. Cyklade ner till Telia och fick ett. Tänkte att inte sitter jag här hela helgen med en ny telefon som inte funkar...:cool:

  • Medlem
  • 2010-08-26 13:38

Var är min iPhone .se

På varärminiphone.se kan man se några diagram från min dataanalys över Telias ordersystem/leveranser för iPhone 4. De senaste diagramen är från igår lunch, men det kommer uppdateringar ikväll.

Jag hoppas denna sidan kan hjälpa fler än mig justera mina förväntning på leveransdatum till något med verkligheten mer överensstämmande.

http://varärminiphone.se/

  • Medlem
  • 2010-08-26 18:28

Varärminiphone.se

Ursprungligen av kima:

På varärminiphone.se kan man se några diagram från min dataanalys över Telias ordersystem/leveranser för iPhone 4. De senaste diagramen är från igår lunch, men det kommer uppdateringar ikväll.

Jag hoppas denna sidan kan hjälpa fler än mig justera mina förväntning på leveransdatum till något med verkligheten mer överensstämmande.

http://varärminiphone.se/

Nu har http://varärminiphone.se/ uppdaterats med dagens leveransdata.

Beställde en iPhone 4 16GB igår via digital avtalssignering. Nu ska det bli spännande att se hur lång tid Telia tänker ta på sig innan jag har min nya telefon i handen.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-08-25 14:10

Äntligen! Idag kom microsimkortet på posten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-25 16:58

Beställde en iPhone 4 16gb hos Telia idag...

Har en 32gb som det är nu men ska sälja denna för att 16gb räcker och telia har bra mycket bättre täckning!

Min 32gb är en olåst köpt från Borderlinx, som ska in på service vilken dag som helst... så jag säljer alltså en helt ny 32gb...

Ska bli kul att se hur lång leveranstid det är på 16gb...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-25 17:03

Fick min 32:a idag. Beställd 100802. På telias leveransstatus står det fortfarande "Väntar på leverans".

Däremot fick jag inget mikrosim, blev lovad (som alla andra antar jag) att det skulle komma i god tid före telefonen.

Snackade med killen i teliabutiken som fixade ett mikrosim till mig. Han sa att det närmar sig 60% av de som beställt iPhone 4 som inte fått nåt kort.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-26 09:06
Ursprungligen av Kasaen:

Fick min 32:a idag. Beställd 100802. På telias leveransstatus står det fortfarande "Väntar på leverans".

Däremot fick jag inget mikrosim, blev lovad (som alla andra antar jag) att det skulle komma i god tid före telefonen.

Snackade med killen i teliabutiken som fixade ett mikrosim till mig. Han sa att det närmar sig 60% av de som beställt iPhone 4 som inte fått nåt kort.

I natt 0050 fick jag ett sms från telia med info om att min leverans var på väg samt postens kollinummer.

Lanseringen av iPhone 5 (eller vad den kommer heta) kommer kanske fungera lite bättre?

Ursprungligen av Kasaen:

Lanseringen av iPhone 5 (eller vad den kommer heta) kommer kanske fungera lite bättre?

Men helt ärligt, när så här pass många människor vill ha samma produkt, så vet jag inte vilket företag som kan sköta det bättre, man får alltid räkna med lite problem.

Bevaka tråden