Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
gnrv

gnrv

Medlem
  • Registrerad 2004-02-04
  • Senast aktiv 2005-08-18
  • Antal inlägg 105

Foruminlägg

De senaste inläggen gnrv har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • 2005-02-17 19:20

Fläktarna revvar upp helt slumpmässigt på min G5 2x1.8 sen jag installerade 10.3.8... Precis som många andra har rapporterat här i tråden. Man blir ju helt tokig av det där! Så har den aldrig betett sig innan =(

Edit: precis som det stod ovan i tråden så hjälper det faktiskt att ändra från automatisk till maximal prestanda i inställningarna

Senast redigerat 2005-02-18 17:40
  • Medlem
  • 2005-02-09 20:39

Om du köper ett ATI grafikkort i låda från en återförsäljare inkluderas stöd för att tilta sin TFT. T ex kan du köpa ATI 9800 eller X800. Om du köper en Mac med ATI kort inbyggt från början finns inte detta stöd.

  • Medlem
  • 2005-02-09 20:21

Deklarera en unicode sträng med L"ÅÄÖ" istället för "ÅÄÖ"

const wchar_t* my_unicode_string = L"ÅÄÖ";

använd std::wstring istället för std::string.

Eller använd Objective-C: NSString (developer.apple.com),
eller använd Qt: QString (www.trolltech.com).

  • Medlem
  • 2005-01-06 14:48

Min tolkning är att dom menar videoformatet HD, d v s high definition. Inte half duplex...

  • Medlem
  • 2004-12-22 00:17

Detta kommer i Tiger till våren... Ni letade dock på rätt ställe, det är i accessibility dom kommer att lägga till detta.

  • Medlem
  • 2004-12-20 21:15

Jag är inte den som brukar klanka ner på open source program... eller jo förresten, det är jag ju. d'oh!

Men varför i himmelriket vill ni använda en aquafierad klon av ett dåligt microsoft program? Köp lite riktiga mac-program istället, som Nisus Writer, och uppmuntra utvecklandet av program som är designade för mac istället. Själva konceptet aquafiering är ju en självmotsägelse Aqua kan man inte smälla på i efterhand, det skall vara en del av interaktionsdesignsprocessen från början.

  • Medlem
  • 2004-12-19 20:33
Ursprungligen av star-affinity:

Klart du hörde rätt!
Det hade absolut varit enklare och smidigare för de flesta användare (för att inte säga alla) om Mac OS X kunde hålla reda på vad som lades var vid en installation och sedan med hjälp av ett program (i exempelvis Verktygs-mappen) kunna ta bort allt detta.
Varför inte?

Om Apple gjorde detta skulle dom indirekt uppmuntra utvecklare att skriva program som lägger filer huller om buller i filsystemet. Eftersom det inte finns en avinstallerare, så måste programutvecklare vara mer disciplinerade och lägga sina filer inuti .app-bundlen eller i användarens preferences-mappar. Och det spelar ingen roll att prefs-filerna inte avinstalleras (imho).

Sålänge Mac OS X inte har en centraliserad avinstallerare kommer utvecklare att anstränga sig för att göra bundles som innehåller allt på en gång, och när man inte vill ha programmet längre lägger man helt enkelt bundlen i papperskorgen och tömmer densamma - kan man tänka sig ett bättre sätt att avinstallera program?

  • Medlem
  • 2004-12-17 19:37

Jag har hört den där åsikten om att det skall "kännas" när ens rollfigur dör. Man ska helst bli av med sina items och en massa XP. Jag har en polare som tycker det nämligen. Själv fattar jag det inte, men han är väl självplågare... Han gillar dessutom MUDdar (såna där textäventyr "go north", "you see an axe", "pick up axe")... Så vi specade upp den perfekta MUD:en åt honom.

Spelet har ett revolutionerande nytt koncept som heter autokill: man dör automatiskt efter att ha spelat 1 sekund. Vi satte upp ett scenario om hur denna polare ändå skulle lyckas klara sitt drömspel: han skulle sätta upp ett makro, som kan skicka kommandon till spelet snabbare än man nånsin skulle kunna med mus och tangentbord. Sen skulle han med trial and error utöka scriptet tills han hade ett skript som tog honom genom hela spelet på en sekund... =D

  • Medlem
  • 2004-12-17 18:55

Om man får en licens på Havok, får man även källkoden till Havok. En fysikmotor är bara beräkningar. Kan omöjligt innehålla något plattformsspecifikt. Enda orsaken att man inte skulle kunna lätt porta den källkoden till mac är att företaget Havok inte vill licensiera det till Mac-utvecklare. D v s skälen kan inte vara tekniska, men väl "politiska".

Det är irriterande att om dom inte portar HL2 p g a Havok så kommer inte heller andra spel baserade på Source-motorn att portas (eftersom Source-motorns fysikdel använder Havok bakom kulisserna).

  • Medlem
  • 2004-12-13 23:52

Alright, nu har jag löst problemet. Själv är bäste dräng =D

Det var så enkelt som att ladda ner Quicktime Broadcaster från

http://www.apple.com/quicktime/products/broadcaster

Detta program är gratis. Det förmår komprimera film och skicka ut den på nätverket meddetsamma utan någon särskild mellanlagring på hårddisken först.

Nu skall jag bara komma på ett sätt att byta TV-kanal från powerbooken...

  • Medlem
  • 2004-12-12 22:25

Jag har nu även testat spela in med ett annat quicktime-baserat program (HackTV, ett kod-exempel från developer.apple.com) och även den spottar ur sig en fil som är oanvändbar fram tills inspelningen stoppas =(

  • Medlem
  • 2004-12-12 22:11

Jag har ett TV-kort till G5:an som kan spela in filmer i .mov-format (Alchemy TV DVR). Man kan välja på alla olika Quicktime-codecs som finns installerade på datorn. Jag har bla MPEG4 och XVID. Jag har för mig att dessa format skall gå att titta på även om man inte har hela filen tillgänglig (hur skulle man annars kunna börja kolla på trailers på apple.com innan hela trailern laddats ner till hårddisken

Jag vill alltså kunna titta på filmen medans den spelas in, så jag kan titta på tv från en annan dator än den som har tv-kortet. Jag delar helt enkelt ut mappen som filmen spelas in i och öppnar filen på min powerbook.

Då säjer Quicktime player att den inte förstår sig på filen. Samma sak händer om man öppnar filen lokalt på G5:an som håller på att spela in den. Jag har testat flera olika codecs, samt även andra spelare som MPlayer och VLC. VLC ger ett mer specifikt felmeddelande för MPEG4:

mp4: MP4 plugin discarded (no moov box)
mpeg_system: PSM too short, packet corrupt
mpeg_system: PSM too short, packet corrupt

När man väl stannat inspelningen i programmet går det bra att titta på den resulterande filmen. Det verkar som om TV-programmet eller quicktime-API:et gör nån slags finalizing på filmen när man avslutar inspelningen så att den skall gå att titta på...

Detta är för mig helt obegripligt, så jag tänkte att nån av videoproffsen här på forumet kanske kan förklara varför det blir så här, eller ännu bättre kanske föreslå en lösning på problemet

  • Medlem
  • 2004-12-12 15:55

PLACE OF INTEREST, U+2318.

?

Går att få fram i Edit|Special Characters... Eller så kan du kopiera det ovan och klistra in där du vill ha det.

Edit: tydligen klippte någonting på 99mac bort det och ersatte med ett frågetecken?! Jag försöker med en "code":

?

Edit 2: Hjälpte inte, tecknet för sevärdhet är tydligen censurerat på 99mac...

  • Medlem
  • 2004-12-09 21:07

Jag satt precis och funderade på samma sak när Disk Utility rapporterade att jag har 510 000 filer. Var är dom? tänkte jag... och vad är dom till för?

  • Medlem
  • 2004-12-05 18:01

Med senaste patchen funkar WC3 jättebra i högsta upplösningen både på min G5:a (1600x1024) och på PB:n (1024x768). Perfekt anpassning mellan spelets krav, processorkraft och skärmupplösning på båda datamaskinerna.

När jag precis hade köpt WC3 och försökte köra den opatchade versionen out-of-the-box så var det ruskigt dålig fps och massa grafikflipp.

Jag tror Blizzard kommer att patcha upp WOW förr eller senare (t ex när nån av programmerarna får ett 6800 till sin jobbdator). Problemet är att de stackarna kan ju inte se in i framtiden, hur skall de kunna se till att spelet funkar på 6800:an som inte ens fanns när de började programmera WOW?