Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela upp .mov medans den skapas

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-12 22:11

Jag har ett TV-kort till G5:an som kan spela in filmer i .mov-format (Alchemy TV DVR). Man kan välja på alla olika Quicktime-codecs som finns installerade på datorn. Jag har bla MPEG4 och XVID. Jag har för mig att dessa format skall gå att titta på även om man inte har hela filen tillgänglig (hur skulle man annars kunna börja kolla på trailers på apple.com innan hela trailern laddats ner till hårddisken

Jag vill alltså kunna titta på filmen medans den spelas in, så jag kan titta på tv från en annan dator än den som har tv-kortet. Jag delar helt enkelt ut mappen som filmen spelas in i och öppnar filen på min powerbook.

Då säjer Quicktime player att den inte förstår sig på filen. Samma sak händer om man öppnar filen lokalt på G5:an som håller på att spela in den. Jag har testat flera olika codecs, samt även andra spelare som MPlayer och VLC. VLC ger ett mer specifikt felmeddelande för MPEG4:

mp4: MP4 plugin discarded (no moov box)
mpeg_system: PSM too short, packet corrupt
mpeg_system: PSM too short, packet corrupt

När man väl stannat inspelningen i programmet går det bra att titta på den resulterande filmen. Det verkar som om TV-programmet eller quicktime-API:et gör nån slags finalizing på filmen när man avslutar inspelningen så att den skall gå att titta på...

Detta är för mig helt obegripligt, så jag tänkte att nån av videoproffsen här på forumet kanske kan förklara varför det blir så här, eller ännu bättre kanske föreslå en lösning på problemet

  • Medlem
  • 2004-12-12 22:25

Jag har nu även testat spela in med ett annat quicktime-baserat program (HackTV, ett kod-exempel från developer.apple.com) och även den spottar ur sig en fil som är oanvändbar fram tills inspelningen stoppas =(

Felmeddelanden betyder att MP4 filen inte är färdigskriven av encodern. De flesta containers har en början och ett slut (som små snuttar data i varje ände). Om det inte är klart, så finns kanske bara en av snuttarna där. Vilket gör att decodern inte fattar vad och hur den skall spela upp filen.

  • Medlem
  • 2004-12-13 23:52

Alright, nu har jag löst problemet. Själv är bäste dräng =D

Det var så enkelt som att ladda ner Quicktime Broadcaster från

http://www.apple.com/quicktime/products/broadcaster

Detta program är gratis. Det förmår komprimera film och skicka ut den på nätverket meddetsamma utan någon särskild mellanlagring på hårddisken först.

Nu skall jag bara komma på ett sätt att byta TV-kanal från powerbooken...

Ursprungligen av gnrv:

Alright, nu har jag löst problemet. Själv är bäste dräng =D

Det var så enkelt som att ladda ner Quicktime Broadcaster från

http://www.apple.com/quicktime/products/broadcaster

Detta program är gratis. Det förmår komprimera film och skicka ut den på nätverket meddetsamma utan någon särskild mellanlagring på hårddisken först.

Nu skall jag bara komma på ett sätt att byta TV-kanal från powerbooken...

Det är streaming, och en annan sak än Video till disk.. Men men, du löste ditt specifika problem..

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-14 00:00

Remote Desktop eller VNC kanske?

1
Bevaka tråden