Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
KentH

KentH

Medlem
  • Registrerad 2001-05-16
  • Senast aktiv 2006-12-01
  • Antal inlägg 22

Foruminlägg

De senaste inläggen KentH har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • 2002-08-12 09:52

Tjoho!

Nja knappast samma problem.. det kommer bara att bli segare... om en server går ner. Om man istället har många servrar, enligen den första teorin MEN alla måste innehålla HELA kartan... den kan dom ju spegla mellan sej som dom vill... annars finns risken att jag och Arne i Indien gör samma karta ju... vad händer då? vems karta är det som gäller? När du som spelare kommer till ett vägskäl ska du få välja karta eller?

Det bästa måste ju vara att alltid spela mot den server som har "lägst ping" som man säger i spelkretsarna...

  • Medlem
  • 2002-08-11 12:13

Tja!

Nackdelen med att dela upp världen mellan många servrar är att om en server går ner så förvinner den delen av världen! Vad händer med alla spelare som var i just den delen av världen?

  • Medlem
  • 2002-07-08 17:58

Jag tror knappast att Obj-C(++) är språket för en 3D-motor, det förstår nog dom flesta... sen om man ska skriva i C++ eller C det är frågan... C++ har viss overhead som man inte vill ha med, men å andra sidan så är det ganska mycket lättare att skriva i.. eftersom man inte behöver att skicka med sin mega stora stuktur med variabler till varje funktion som ska arbeta på den... men men... det återstår att se... CS är skrivet i C++ inte för att jag vet om det blev lättare att använda för det...

Minst overhead och ganska bra är ju C... och det kan nog bli det som bli alternativet... jag har inte betämmt något ännu och för den delen är det knappast jag som tänkt skriva denna motor själv

  • Medlem
  • 2002-07-08 15:08

Portbar kod.... är det inte generellt dåligt att skriva portbar kod? Det är iaf min uppfattning... allt som ska funka på flera platformar blir oftast ganska långsamt eftersom man inte kan använda en massa optimeringar...

Sen att skriva vissa delar i assembler det håller jag med om att det är ganska bra.. men tjänar man så mycket på det? Nej egentligen inte eftersom det ändå optimeras av kompilatorn. Visst man kanske tjänar något.. men den stora tidsförlusten är ändå i call och return satserna (eftersom man måste tömma piplinen innan man hoppar... om man inte skriver smart kod... vilket en kompilator gör...), dom kommer man ändå inte ifrån om man inte inlinjar ALL kod...

/KentH

[ 08 Juli 2002, 15:21: Meddelandet ändrat av: KentH ]

  • Medlem
  • 2002-07-04 22:57

Ville bara säga att nu har Kenth Andersson (jag alltså) bytt synligt namn till KentH... detta uttalas KentHå eftersom detta är mitt nick på jobbet och även här i sajberspace verkar det som.

/KentH

  • Medlem
  • 2002-07-04 22:52

Jag håller fullständigt med Emil i inlägget tidigare... ett mycket bra inlägg. Obj-C++ med dom kritiska sakerna skriva i C är nog det enda vi kan tänka oss att använda. Obj-C++ för att kunna använda CS ihop med Cocoa saker... och C för prestanda. Mycket bra val tror jag.

/KentH

  • Medlem
  • 2002-06-28 13:44

Jag byggde en bana i en Halflife editor (för Windows) Hammer... hette den... då får man ut en .map fil som man kan göra om till en .zip fil som man kan testa att gå runt i sedan... det är med kollitions koll och allt.. fast det är ett redan färdigt program som man provar banorna i

  • Medlem
  • 2002-06-28 13:25

Nu harj ag kollat lite mer på Crystal Space och jag tycker den är ganska bra gjord... den har ju det mesta och så får man mycket på köpet. Gjorde en liten 3D värld som man kunde gå runt i... fast det var en Quake-liknande grej.. ska testa mer med isometric (StarCraft-liknande) ikväll.

Har du Telis tänk att det ska vara isometric vy eller?

  • Medlem
  • 2002-06-27 18:05

Jag ska kolla om jag kan få den att funka inatt med Cocoa och lite saker... det är många timmar kvar tills man behöver oroa sej för att det ska gå dåligt om vi inte kan använda den... men jag tror nog att jag ska få den att funka tills imorgon... kanske... kan inte lova något

  • Medlem
  • 2002-06-27 17:23

Tja!

Låter som en lyckad idé.

Jag kan nog tänka mej att bistå med lite programmering... har lite koll på OpenGL och har kollat på Crystal Space motorn... den är ganska buggig ibland, men annars är den helt ok Den frunkar dock inte ifrån Cocoa applikationer (inte för mej iaf) utan öppnar ett eget litet fönster som den kör i

  • Medlem
  • 2002-07-11 17:35

Tjoho!

Tänkte att det vore kanske coolt om alla presenterade sej och berättade vad som kan och så... det verkar som om jag inte hade gjort det så jag gör det...

Jag jobbar som programmerare på Popwire Technology.
Kunskaper inom programmering, C, C++, Obj-C, Obj-C++ och assembler på diverse platformar och dialkter. Kan massor av andra programmering språk också men dom har vi knappast nytta av här...

Så nu vet ni lite om mej...

/KentH

  • Medlem
  • 2002-07-03 12:05

Tjenare!

Jag kan väl tänka mej att leka lite med programmering, det verkar ju vara lite brist på den fronten.

  • Medlem
  • 2002-07-14 14:30

Jo det stämmer.. det var en ENKEL isoview i CrystalSpace. Det bilden föreställer är ett enkelt golv med och ljusfläcken man ser är spelaren... det ser inte så bra ut på ett screenshot.. men man kan också gå runt i isovyn om man klickar nånstans på golvet så går spelaren det (snabbaste vägen.. rakt alltså) men man kan inte klicka utanför golvet.. då stannar spelaren vid kanten...

  • Medlem
  • 2002-07-05 09:50

Ojoj.. jag blir impad.. vilket snyggt screenshot!! Redan kommit så långt på programmerandet av något som inte är bestämmt hur det ska se ut... imponerande!

  • Medlem
  • 2002-07-02 13:55

Tja!

lägger upp ett enkelt screenshot av en ENKEL vy i CS

http://ugglan.hemmet.chalmers.se/~kenth/screenshot.jpg