Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ragnarök: Speltillverkning

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-06-22 18:06

Hejsan.

Slänger ut en liten förfrågan här på forumet. Är ju övertygad om att det kryllar av kreativa filurer så varför inte göra nått av det tillsammans.

Har längre klurat på en spelidé om ett multiplayer-community-online-hänga vid hela dagarna-spel. Idén kan fördjupas hur mycket som helst eller hur litet som helst och utvecklingen blir opensource och inte tidsbestämt. Man jobbar med spelet tills dess man är less och sen gör man nått annat

Synopsis är att när användaren loggar in mot servern så tar denne i besittning en lite karaktär. Man styr denna i en 3d vikinga värld där man har sin lilla bostad. Spelare kan slå sig ner tillsammans och på det sättet bilda byar som ska fungera tillsammans. Givetvis kan byar anfall varandra etc.

Finns mycket mer detaljer att inkludera som olika yrken osv.

Själv är jag 3D grafiker så jag har ingen aning om programmering förutom att det krävs duktiga kodar folk. Detta är bara en öppen fråga om det finns folk som har fritid över och tycker om att jobba i projekt så kan ni väl svara. Som sagt inga bindande krav bara att ha skoj och samtidigt göra nått kreativt.

Denna 3D motor kanske man skulle kunna använda
Crystal Space

Telis

[ 26 September 2002, 12:44: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-22 19:19

Tjenare broder Telis.

Klart jag ska vara med. Är inte så hemma på 3D-programmering, utan har bara utvecklat 2D-program/spel. Dock mest till PC, men håller nu på att lära mig Cocoa och Objective-C, så till någon hjälp kan jag säkert vara. Om inte annat ge rent historiska fakta kring vikingatiden, om du nu har tänkt ha någon slags korrekt bild av vikingarna. Men allt detta vet du ju redan. Ett helt klart trevligt projekt. Tycker själv att det saknas denna typ av spel till Mac, kanske också till PC har inte så bra koll. Alltså spel där man inte måste slåss utan även ha möjlighet att ta det lugnt och bygga upp byar, leva som vanligt folk osv. Kanske det inte finns så många pga att det tar sådan välldigt lång tid att spela?

Men som sagt räkna med mig.

  • Medlem
  • 2002-06-22 19:26

Tack broder.

Vikingatid i det avsenedet på arkitektur och vapen etc.

Däremot så är jag inne på att karaktärerna skall vara små och gulliga (nästan töntiga) som i Settlers spelen. Karaktärer av båda könen skall finnas representerade och man skall vi start kunna skapa sin egen karaktär efter olika attribut som hårfärg, hudfärg, kroppsform. typ som sims.

Toppen att du är med.

Telis

Det låter väldigt intressant och jag tycker det är kul att du tar initiativ till det här Telis.

Jag vill gärna hjälpa till på alla sätt jag kan, tyvärr kan jag inte 3d animation eller liknande, men skulle gärna hjälpa till med idé kläckningar och annat.

Säg bara till!

  • Medlem
  • 2002-06-22 21:23

Låter gött. Det kritiska är kodningen. till 3d biten kanske en filur eller två till behövs beroende på hur mycket tid jag har och så. En 2d artist behövs men framförallt kodare (hmm upprepar jag mig?

) Ähh varför inte göra ett 99mac projekt av detta?

Sådant diskuteras enklast i forumet "Synergi" som är framtaget för precis sådant här.

  • Medlem
  • 2002-06-24 09:53

Aha, ber så mycket om ursäkt, är det någon OP som kan vara snäll och flytta diskussionstråden till synergi forumet.

sorry

låter ju ganska intressant, jag kan nog tänka mig att bistå med lite kodande... om tid och så finns, ett första steg borde väl vara att få upp en websida där man kan samla idéer och organisera det hela. en wiki kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-24 10:20

Jag är gärna med och bistår med den hjälp jag kan.
Tippar att det ligger mer åt det grafiska.. eller bara rent idé-kläckande.
Kanske rent ut av att bistå med hjälp till hemsida?

Mvh

  • Medlem
  • 2002-06-24 10:36

Låter bra. Ivar om du har någon idé till en hemsida så hör av dig. Annars kanske man kan börja med ett enkelt forum. Ska kika lite på hur man kan lösa detta. nån som kan bistå med webplats för typ ett php forum?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-06-24 12:41

Låter superkul, men jag är nog mest intresserad av intelligensen i systemet.. Jag tror inte jag ska ta på mig lika stor del som sist vi försökte göra spel, det slutade inte så bra..

Kanske skulle börja med ett utkast av spelet som vi kan kasta runt lite?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-24 13:00

Låter spännande. Kan tyvärr inte bidra med något då jag inte kan något, ville bara meddela mitt absoluta gillande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-24 15:03

Låter mycket intressant! Ska höra om inte vi på Macspel.com kan hålla siten.

Jag hjälper gärna till med grafik och animation, PR och hemsidebygge. Är en gammal rollspelare så jag har en hel del känsla för det där.

Starta en mailinglista kanske?

Tyvärr vet jag av erfarenhet att sådant här lätt rinner ut i sanden. Jag tror för att det ska fungera måste vi (man) strukturera upp det så man möts regelbundet och går igenom saker och ting. Jag och ett gäng kompisar skulle göra ett spel, till PC dock, helt själva. Vi kom en bit, hade en halvt utvecklad motor och så, men ja… Det dog ut pga. administrativabrister skulle jag säga.

Flyttar denna godbit till Synergi-forumet! Kör hårt. /Jon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-25 11:59

Tog på mig friheten att dra igång en mailinglista.
[email protected]
Skrev upp dem som var intresserade och vars e-mail jag kunde hitta. Om denna mailinglista visar sig vara något galet och upprörande så ser jag genast till att "lösa" det

Mvh

ps. ni som vill delta i projektet kan ju skicka ett mail till listan och berätta lite om vad du vill bistå med ...

Tycker det låter lite som Ragnarök Online som just är ett mmorpg i vikingastil med manga-chibi karaktärer.

screenshot

tyvärr inte till mac...

  • Medlem
  • 2002-06-25 23:34

Shit hade ingen aning om att det fanns nått i stil med min idé. Ska läsa lite mer om ragnarök för att se om man ska jobba vidare eller arbeta om konceptet.

Tack för tipset

  • Medlem
  • 2002-06-25 23:40

Här kommer ett synopsis, vill ha kommentarer på detta.

Bongo loggar in för första gången och möts av ett interface som ber bongo att skapa ett konto. Denne väljer en kortvuxen figur som är röd till skinnet men blå till håret. Ett brunaktigt skynke är det han bär på kroppen. Sedan får bongo fylla i lite personuppgifter och efter detta trycker han på "Connect". Interface bilden övergår till en landskapsvy.

Bongos karaktär finns i mitten och man ser från ett 3:e personperspektiv. Bongo utforskar landskapet som är en blandning av ängar, berg skog sjöar. I horisonten syns ett slotts torn. Uppe i bild syns 3 mätare, en som visar "livsmängden", en som visar "mätthet" och en som visar "pigghet". Sen finns även en "inventory" lista som just nu visar 100 trä, en yxa, samt ett metspö. Bongo springer ner till en äng vi vattnet där en samling hyddor finns. Hyddorna tillhör andra spelare som också funnit denna plats till att vara den bästa. Bongo väljer här att bygga sin hydda vilken kostar 100 trä. Bongo väljer att "Chata" med en annan invånare som berättar att han var den förste att slå sig ner här. Bongos mätthets mätare håller på att sjunka, i vattnet nedanför så hoppar fisk. Bongo går ner och slänger ut en metrev, Bongo fångar fisk som mättar hans hunger. En lapp blinkar nu uppe till vänster i bild, Bongo klickar på lappen som meddelar att de andra nybyggarna kallat till ett möte. En ring lyser på marken där de andra redan är samlade. Ämnet för diskussionen är bildandet av en by. Majoriteten röstar för och detta gör en ny rad synlig på skärmen. Antal invånare, mängd guld, mängd sten, mängd trä. 3 knappar som heter Bygg, samla och varna finns också. Bongo trycker bygg och får då fram en lista med byggnader som finns för stunden. För tillfället finns endast lager. Bongo väljer lager, de andra i byn får då ge sitt godkännande genom en ja/nej röstning. De säger ja och Bongo få placera ut ett lager. En ny lapp syns i vänstra hörnet som talar om för byns invånare att det behövs 500 trä för att kunna bygga lagret. Det är nu upp till byn att ordna med trä från närliggande skog.

När all trä är insamlat så byggs lagret.

En stund har nu gått och byn har vuxit till ett invånarantal på 30 personer.

En röd lapp syns i vänstra hörnet, någon har tryckt på varna knappen. Invånarna beväpnar sig med svärd och sköld. En konkurerande by har beslutat att invadera Bongos by för att få mer makt. Ett slag utkämpas där båda sidor blir sårade men Bongos by går segrande ur striden. Denna seger skänker Bongos by en högre ranking i "världen" samt ger en bonus i form av 100 stycken av guld ,trä ,sten.

I spelet kan man inte dö, man blir skadad och tappar då i individuell ranking samt blir förd till ett tempel mitt på ön. Därefter får man själv traska tillbaka till sin byn.

När en användare loggar av så stängs dörren till spelarens hydda.

När en by når ett visst invånarantal så får man utse en hövding som har hand om byggandet.

Låter som en klockren synopsis tycker jag! Försök verkligen att ro det här i land, det vore apcoolt. Sen kan man ju tänka sig, allteftersom spelet växer, att flera öar kan komma till så man kan skapa handelsflottor eller stridsflottor och ge sig ut på handels- eller plundringståg!

Programmering har jag bara lite koll på, men jag skulle kunna vara med och spela in och skapa musik/ljudeffekter när det beger sig!

Sätt fart och skapa spelet!!!
Jag får nästan en våt fläck i byxan när jag tänker på ett sådant spel till Mac...

Många sömnlösa nätter ser jag fram emot...

  • Medlem
  • 2002-06-26 10:54

Hehe, skulle bara behöva ett gäng kodare. Kan nån som kan Open GL eller nått kika på länken som jag postade i börjar av denna tråd. Den om Crystal 3d motorn. Om man kan implementera den så kanske arbetet blir lite lättare .

  • Medlem
  • 2002-06-27 17:23

Tja!

Låter som en lyckad idé.

Jag kan nog tänka mej att bistå med lite programmering... har lite koll på OpenGL och har kollat på Crystal Space motorn... den är ganska buggig ibland, men annars är den helt ok Den frunkar dock inte ifrån Cocoa applikationer (inte för mej iaf) utan öppnar ett eget litet fönster som den kör i

  • Medlem
  • 2002-06-27 17:39

Okej, du vet ingen aning freeware motor som vi skulle kunna använda? Att koda en egen från grunden föreställer jag mig vara asjobbigt.

  • Medlem
  • 2002-06-27 18:05

Jag ska kolla om jag kan få den att funka inatt med Cocoa och lite saker... det är många timmar kvar tills man behöver oroa sej för att det ska gå dåligt om vi inte kan använda den... men jag tror nog att jag ska få den att funka tills imorgon... kanske... kan inte lova något

  • Medlem
  • 2002-06-27 18:10

låter bra, lycka till.

Jag har kollat med en ljudteknikerkollega och han skulle också hänga på att producera och spela in musik samt skapa ljudeffekter! Om det här projektet kommer så långt så står vi i startgroparna!!!

Kör igång nu så vi får något gjort!!!

Med en redig dunk i ryggen!!!

/Jont Olof

Jag skulle väl påstå att jag har lite erfarenhet av 3D... inte minst av projekt som inte gick bra.

Att använda en färdig motor har sina sidor. Om den inte är genomtänkt, välgjord och testad så sitter man och sliter sitt hår över andras kod i stället för sin egen, och det är dubbelt illa. Jag ägnade mycket tid åt Screaming Cabala, som verkade på bra på demona, men när man kom in i det visade det sej att det saknade en massa viktiga saker, och allt man hade var ett ganska risigt gränssnitt mot en snabb men aningen buggig polygonritare. Jag lade ett fett lager grejer ovanpå innan det blev nåt, och när jag var klar var det dags att skrota den underliggande motorn... inte kul. Samma sak med 3D Game Machine, en kommersiell motor som var riktigt risig.

Använd inte en färdig motor om den inte har använts framgångsrikt i åtminstone ett par spel! Om inte den som skrev motorn kunnat använda den så kan troligen inte du det heller!

OpenGL är kalasbra i botten, ett trevligt, någorlunda lättkodat API, men man måste bygga mycket ovanpå. QuickDraw 3D är inte helt uteslutet anser jag. Apple verkade ta det till nåder igen för nåt år sen - eller har de ändrat sej igen?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-06-27 23:22

Jag kan väl inget mer än att spela spel, men säg till om de finns något som jag kan bidra med!

Måste säga att jag glädjs av att se en sådan skaparglädje och entusiasm skapas på detta forum.

Lycka till och jag hoppas att projektet går bra.

  • Medlem
  • 2002-06-28 13:25

Nu harj ag kollat lite mer på Crystal Space och jag tycker den är ganska bra gjord... den har ju det mesta och så får man mycket på köpet. Gjorde en liten 3D värld som man kunde gå runt i... fast det var en Quake-liknande grej.. ska testa mer med isometric (StarCraft-liknande) ikväll.

Har du Telis tänk att det ska vara isometric vy eller?

Bevaka tråden