Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart ska windowsdiskussioner ta vägen iom BootCamp?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-04-08 22:51
Ursprungligen av irrelogical:

Man ska nog ta det med en nypa salt. Det är ju inte alla som röstar, jag har t ex inte gjort det. Alla är inte så intresserade/insatta att de bryr sig om att rösta ang. något de kanske aldrig kommer att använda.

Jag har dessutom röstat på att installera Windows, men jag kommer aldrig att "switcha" till Win. Kanske petar jag in Win, om jag får tag i nån skiva, men det är i så fall av dessa två skäl:
1. För att se om jag kan.
2. För att ha om behovet av Explorer 6 uppstår.
Jag tror att det är fler än jag som har resonerat på liknande sätt, som aldrig kommer att switcha åt fel håll så länge de har ett val.

Till råga på allt så är det väl bara Plus/Pro-medlemmar som har tillgång till Loungen, eller?

Jag håller med Baron. Jag känner inte för att dela upp macvärlden i två läger, det räcker med att hela datoruniversumet är som det är.

Röstar på förslaget att skapa ett Windows-underforum där alla sorters Windowsrelaterade frågor är tillåtet, oavsett om de har direkt Macanknytning eller inte. Om 99mac mot all förmodan översköljs av sådana frågor är det väl bara att ompröva.

Ursprungligen av Hagelin:

Röstar på förslaget att skapa ett Windows-underforum där alla sorters Windowsrelaterade frågor är tillåtet, oavsett om de har direkt Macanknytning eller inte. Om 99mac mot all förmodan översköljs av sådana frågor är det väl bara att ompröva.

Det innebär att vi tillslut kan spegla hela 99mac forumet till windows.
Operativ system: VISTA, XP, 2000, NT, 98, 95 osv.
Hjälp och support för respektive OS, program, spel, hårdvara.
Forum för köpes och säljes.

Apple kommer inte att ge support för windows. Varför måste 99mac börja med det.

Ursprungligen av irrelogical:

Till råga på allt så är det väl bara Plus/Pro-medlemmar som har tillgång till Loungen, eller?

Stämmer. Kostar 100 kr och är något alla som uppskattar forumet borde betala.

Ursprungligen av Kristofer:

Stämmer. Kostar 100 kr och är något alla som uppskattar forumet borde betala.

Lugn bara lugn. Bara jag har haft ett sammanträde med min plånbok så är en beställning på g, kanske till och med ett PRO-konto beroende på vad plånboken säger.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-08 21:24

Självklart bör ni öppna ett underforum för BootCamp och liknande teknologier.

Baron är mest rätt ute här tycker jag. Mitt förslag är att Björnligan startar forumet "BootCamp" så får vi helt enkelt se vad som hamnar där. Kanske en och annanvar hittar man MS Röj dyker upp just där. Och det kommer säkert att bli jättebra. Vill man inte gå in där så slipper man ju...

Tycker också att Baron är inne på rätt spår.

  • Medlem
  • 2006-04-09 09:50
Ursprungligen av Panic:

Men känns fruktansvärt att windows ska börja sprida sig som en cancer svulst i det allra heligaste som finns 99mac (om det nu blir så)

Man kan ju också se det som att det är macen som sprider sig.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-04-09 10:04

Jag har en längre tid haft virtual pc, men aldrig känt behovet av en virtualpc-avdelning. Skulle jag ha behov av hjälp med windows så skulle jag nog hellre ställa dessa frågor på en windowssajt typ de som föreslagits tidigare. Ni får ursäkta, men jag tror inte att win-kunnandet är särskilt stort här.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-09 10:53
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Ni får ursäkta, men jag tror inte att win-kunnandet är särskilt stort här.

Jag tror tvärt om. Det finns säkert en massa medlemmar här som, precis som jag, tvingas köra Win hela dagarna på jobbet därför att arbetsgivaren har beslutat att endast Win får användas.

Jad tror att det nog är tvärtom, det allmänna datorkunnandet är högt. Iom att macen numera är tillgänglig för en ny publik (storspelarna) så kommer det kanske att smyga in en del frågor från switchers som dual-bootar. På samma gång blir det fler frågor och mer kunnande.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-04-09 12:02

Varför i hela fridens namn skulle det diskuteras Windows här på 99mac? Jag är medlem på annan nördsajt, Autopower (fd BMWpower). Om det skulle visa sig att man kunde bestycka sin BMW med delar från Audi, så skulle det definitivt inte bli så att man diskuterade Audi där. Möjligtvis hur man installerade prylarna, men inte mer.

Ska det diskuteras Windows på Applemaskiner, tycker jag att det ska startas ett nytt forum för detta, t.ex. 99macwin.

Ursprungligen av BosseBus:

Varför i hela fridens namn skulle det diskuteras Windows här på 99mac? Jag är medlem på annan nördsajt, Autopower (fd BMWpower). Om det skulle visa sig att man kunde bestycka sin BMW med delar från Audi, så skulle det definitivt inte bli så att man diskuterade Audi där. Möjligtvis hur man installerade prylarna, men inte mer.

Den här gången så var det inte jag som kom med billiknelsen i alla fall. :rolleyes:

Frågan är ju till vilken grad windowsrelaterade diskussioner ska få förekomma. Inte om, för det finns redan flera diskussioner som moderatorerna har släppt igenom.

Ursprungligen av BosseBus:

Varför i hela fridens namn skulle det diskuteras Windows här på 99mac? Jag är medlem på annan nördsajt, Autopower (fd BMWpower). Om det skulle visa sig att man kunde bestycka sin BMW med delar från Audi, så skulle det definitivt inte bli så att man diskuterade Audi där. Möjligtvis hur man installerade prylarna, men inte mer.

Ska det diskuteras Windows på Applemaskiner, tycker jag att det ska startas ett nytt forum för detta, t.ex. 99macwin.

Skönt att höra att jag inte är ensam om mina åsikter.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-09 13:53

Jag tycker det vore schysst med ett underforum med wine, bootcamp etc. Men när man väl fått det att lira så behöver man ju inte ta frågorna som gäller windows tex, virusprogram, spyware osv där, det kan man ta nån annan stans.

  • Medlem
  • 2006-04-09 14:14

Utan utveckling somnar man in och förtvinar.

Ursprungligen av Baron:

Utan utveckling somnar man in och förtvinar.

Menar du att windows är den rätta vägen att gå? Ja för fan, jag uppmanar alla mac användare att endast installera windows och skrota helt OSX

Ursprungligen av Panic:

Menar du att windows är den rätta vägen att gå? Ja för fan, jag uppmanar alla mac användare att endast installera windows och skrota helt OSX

Jag tror att Baron menar att forumet måste utvecklas, och inte fastna i samma gamla mönster som innan. Har man en tydligt windowsfientlig attityd så skrämmer man bort många, vilket inte är bra för 99mac.se i längden. Jag förmodar att de flesta föredrar ett forum där man inte är välkommen om man kör windows, eller? Om switchers läser trådar där folk nedvärderar andra och fryser ute dem för att de vill köra windows så kanske de inte blir lika sugna på att switcha.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-09 20:50

Känns som att forumen kommer bombas med frågor om virus, spyware, felmeddelanden och bluescreens...

  • Medlem
  • 2006-04-09 21:01

Så länge rätt del av 99mac bombas med liknande frågor gör det väl inget? Om det inte fungerar, hur nu det skulle definieras, är det ju bara att låt abli att klicka sig dit.
Jag förstår inte vad problemet är. Är någon rädd för att de avdelningar som finns idag skulle lusas ned av windowsfrågor? Varför skulle exempelvis "Powerbook" eller "Bildskärmar och grafikkort" förstöras av att det finns ett Windows- eller Bootcampforum under 99mac?

För länge, länge sen vill jag minnas att 99mac faktiskt hade ett forum för andra operativsystem.

Så länge windowsdiskussionerna håller sig i ett Windowsforum, ser jag inget fel med det.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 01:18

Vad är problemet? Det tar väl en minut för Björnström att starta ett nytt underforum för Boot Camp, VPC och liknande teknologier. Vill ni inte läsa det så behöver ni det inte. Det finns ju till exempel ett forum för mobiltelefoner och ingen av dem kör OSX eller är tillverkade av Apple. Inte än i alla fall.

Dessutom ska ju 60% tydligen installera Windows: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=95195

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 08:50

En sak jag tänkte,

kan det inte vara så enkelt att om 99mac ska hänga med i utvecklingen så måste dom forma sig med produkterna,

Jag med många andra tycker att det känns fel med Windose på en mac - men det är ett faktum - kommer själv att prova om det fungerar bra på min burk. Bara för att kunna övertyga vänner beroende av affärs och crm system utvecklade enbart för Peze. Men 99Mac måste vara med och supporta det som Apple gör?, om inte så är det lite motvalls kärring som blir resultatet.

Mitt försla kommer således från Sjövall tror jag starta ett bootcamp underforum under operativsystem, funkar det så funkar det

Om det inte gör det så är det bara att radera det - uppenbarligen så går det att radera grejer på 99mac

[:), dock fortfarande ledsen av news förlusten]

  • Medlem
  • 2006-04-10 17:40

För att macanvändare ska slippa vända sig nån annan stans än till sitt favoritforum när de behöver fråga om sin Macintosh.

Jag tycker att rädslan för en Windowsinvasion är helt obegriplig så länge det inte finns några principella skäl till att hålla Microsoft borta. Och det bör det inte finnas.

Ursprungligen av Baron:

För att macanvändare ska slippa vända sig nån annan stans än till sitt favoritforum när de behöver fråga om sin Macintosh.

Jag tycker att rädslan för en Windowsinvasion är helt obegriplig så länge det inte finns några principella skäl till att hålla Microsoft borta. Och det bör det inte finnas.

Windowsinvation, ja överdriven. Men vem kunde ana för ett par år sedan att 99mac skulle växa sig så här stort. Man ska inte leka med elden

Är detta början på en splittring inom 99mac
Skulle vara kul att veta hur splittrade vi är.

Baron orkar du lägga upp en omröstning om windows frågan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 18:20

Jag är kluven, men jag tror att ett underforum för Boot Camp skulle vara bra, trots att just Boot Camp verkar vara ett program med extremt enkelt handhavande. Det forumet kan få vara under utvärdering en stund, och därmed löst modererat tills man ser inriktningen.

Jag tror nämligen inte att man i första hand surfar till 99mac för svar på hur man hanterar Ad-Aware eller hackar registryt, utan man surfar hit för att få svar på hur man installerar Windows med Boot Camp på sin Intel-Mac, vilket är en helt legitim kategori här. Numera.

Ett Boot Camp-forum för starthjälp och specifika Mac-relaterade Windows-problem låter bra i mina öron, men jag ser hellre att ett dedicerat PC-forum används för rena Windows-diskussioner. Anledningen är enkel - fokus. I dag finns visserligen några underforum på 99mac som inte är rent Mac-orienterade, men ingen av dem är så pass stora att de gjort något större anspråk på huvuddelen. Exempel på underforum som blev för stora för 99mac är bl a Offtopic som knoppades av till ett eget forum. Min uppfattning är att ett underforum med Windows har stor potential att hamna i en samma situation.

Redan i dag finns problemet att samma ämnen gång på gång dyker upp, det lär inte bli mindre av denna vara med ett underforum för Windows (som i sig är ett större ämne än hela Mac-sfären). Som bieffekt kommer det även försvåra översikten i "Nya inlägg", såvida det inte ges ett Windows-fritt alternativ av funktionen vill säga.

  • Medlem
  • 2006-04-10 19:28

Jag tror inte att det kommer att bli så mycket windowsfrågor. Kan nån tala om varför det skulle bli det?

Bevaka tråden