Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook 13" & 17"

Tråden skapades och har fått 168 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tomas Lindholm:

Det är just det, och tillbehör, manualer med mera. Annars har jag aldrig hört talas om någon som blivit stoppad p.g.a sin bärbara dator.

Manualer ska du självklart ta med dig hem. Även om MacBookkartongen är liten, så kan det vara ett problem om de är på hugget. Kan ju alltid eftersända kartongen eller be din resenär (om du har en sådan ) att ta den åt den dig..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-03 10:40

Tack för all "bra-att-veta-info-innan-man-privatimporterar!"

Nu är min USA-resa med jobbet bokad. Kommer vara 10.6 miles från närmsta AppleStore enligt Google så det borde gå att hinna med en visit. Nu är det bara upp till Apple att börja leverera!
Annars får jag tröstköpa lite iPod och annat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-07 17:42
Ursprungligen av Tomas Lindholm:

Det är just det, och tillbehör, manualer med mera. Annars har jag aldrig hört talas om någon som blivit stoppad p.g.a sin bärbara dator.

Gör som en kompis till mig gjorde. Skicka hem kvittot till dig själv. Att ha kvittot med sig genom tullen är rena idiotin! Boxen är en problem:cool:

Tips: Originalkartongen till MacBook Pro är ju skitliten - släng ner era drifting-skadade kalsonger i den. Går lätt att få ner i bagage och sedan tar man MacBook Pro som handbagage. Löst!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-05 18:12
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-05-05 19:34

Tuffing! om det nu blir så alltså. Har planer på att köpa en macbook eller vad det nu blir efter sommaren, och om det kommer en nu så kanske de hinner uppdatera den innan jag har jobbat ihop tillräckligt med pengar..

skolkontrakten i USa är värda miljoner och åter miljoner dollar.

Den går jag inte på, inte en gång till.

Tror inte vi får se något den 9:e. Jag tror de visar upp datorn under NECC. Titta på deras "event-lista". Passar ju fint in.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-07 20:24

Väldigt nyfiken/sugen på Macbook. Skulle tro att största skillnaden mot Pro blir att dessa inte kommer ha dual core, utan bara en kärna. Säkert också (tyvärr) klenare grafik. Men sugen är jag ändå!

Om de inte kommer på tisdag (vilket jag inte tror de gör), när är det rimligt att de kan tänkas upp då? September?

Jag är ganska säker på att följande kommer att gälla nya iBook/MacBook eller vad den nu kommer att heta:

  • Core Duo som tillval. Baseras på att det gäller Mac Mini.

  • Två utbytbara minnesplatser. Se Mac Mini.

  • DVI för extern video. iMac gick från VGA till DVI i och med Intel.

  • Dubbla skrivbord, inte bara spegling. Se iMac.

  • Linjeingång. Se Mac Mini.

  • Modemet försvinner. Se Mac Mini, MacBook Pro och iMac.

Vad jag tror kan komma men inte är lika säker på:

  • ExpressCard.

  • Serial ATA-hårddisk. Se Mac Mini.

  • iSight.

Frågan om det blir Intel-grafik eller ett riktigt grafikkort är dock svårare. Jag hoppas på ett riktigt kort med tillval att ha samma kort som MacBook Pro.

Jag tror att Apple alltmer vill mäta sig i funktioner med andra datortillverkare. Därför kan de mycket väl lägga till ExpressCard eller möjligen de äldre kortplatserna. iSight tror jag inte alltför mycket på men möjligheten finns.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-07 22:36
Ursprungligen av Björn Leander:

Vad jag tror kan komma men inte är lika säker på:

  • iSight.

Om det är NÅGOT jag är säker på, så är det att iSight kommer. Det är en iBook. Det finns INGEN modell där en iSight är lika självskriven. Annars skall jag äta hela denna webbsida till frukost på onsdag.

Ursprungligen av Björn Leander:

Jag är ganska säker på att följande kommer att gälla nya iBook/MacBook eller vad den nu kommer att heta:

  • Core Duo som tillval. Baseras på att det gäller Mac Mini.

  • Två utbytbara minnesplatser. Se Mac Mini.

  • DVI för extern video. iMac gick från VGA till DVI i och med Intel.

  • Dubbla skrivbord, inte bara spegling. Se iMac.

  • Linjeingång. Se Mac Mini.

  • Modemet försvinner. Se Mac Mini, MacBook Pro och iMac.

Vad jag tror kan komma men inte är lika säker på:

  • ExpressCard.

  • Serial ATA-hårddisk. Se Mac Mini.

  • iSight.

Frågan om det blir Intel-grafik eller ett riktigt grafikkort är dock svårare. Jag hoppas på ett riktigt kort med tillval att ha samma kort som MacBook Pro.

Jag tror att Apple alltmer vill mäta sig i funktioner med andra datortillverkare. Därför kan de mycket väl lägga till ExpressCard eller möjligen de äldre kortplatserna. iSight tror jag inte alltför mycket på men möjligheten finns.

Tror att core-duo finns som tillval om de tänker ersätta PB 12". ExpressCard tror jag inte att vi kommer att få se då det handlar om en liten dator. Det finns väl i MB Pro för att det har ersatt PCMCIA i de gamla stora PB-modellerna. Om de använder intels integrerade grafik kommer vi sannolikt att se dvi och extended desktop. Modemet kommer garanterat att försvinna och ersättas av ett USB-tillbehör. iSight och SATA kommer att bli en överraskning.

Okej, då ska vi se hur rätt jag gissade. Först det jag var ganska säker på.

Ursprungligen av Björn Leander:

Core Duo som tillval. Baseras på att det gäller Mac Mini.

Inte som tillval, som standard.

Ursprungligen av Björn Leander:

Två utbytbara minnesplatser. Se Mac Mini.

Stämmer.

Ursprungligen av Björn Leander:

DVI för extern video. iMac gick från VGA till DVI i och med Intel.

Stämmer.

Ursprungligen av Björn Leander:

Dubbla skrivbord, inte bara spegling. Se iMac.

Stämmer.

Ursprungligen av Björn Leander:

Linjeingång. Se Mac Mini.

Stämmer.

Ursprungligen av Björn Leander:

Modemet försvinner. Se Mac Mini, MacBook Pro och iMac.

Stämmer.

Det jag hoppades på:

Ursprungligen av Björn Leander:

ExpressCard.

Tyvärr inte.

Ursprungligen av Björn Leander:

Serial ATA-hårddisk. Se Mac Mini.

Stämmer.

Ursprungligen av Björn Leander:

iSight.

Stämmer.

En miss. Det var inte så dåligt.
Det ser ut som en riktigt fin dator.

Har sett andra tillverkare ha core duo för under 10 lax så det bör ju finnas som tillval. Idiotiskt vore det annars. Måste börja backa upp min (försäkrade) ibook ifall nån olycka händer den snart....

Jag förstör inte vad alla ska med heta grafikkort till, förrutom att spela. Intelgrafiken räcker ju för typ ALLA program, om man inte CADdar runt i pixelsandlådan. Tom. min gamla Ibook G4 800Mhz sparkade igång alla adobes och apples Pro-program..

Ursprungligen av Lizardman:

Jag förstör inte vad alla ska med heta grafikkort till, förrutom att spela.

Men det är väl just möjligheten att spela folk vill ha? Jag är långt ifrån någon gamer, men det händer då och då att jag drar igång ett spel.

Annars har du nog rätt i att Intels krets fungerar bra för andra sysslor.

ExpressCard? Det är nog sannolikt en sak Apple slopar för att inte hamna för nära MacBook pro?

Imorgon vet vi. Hoppas jag.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

ExpressCard? Det är nog sannolikt en sak Apple slopar för att inte hamna för nära MacBook pro?

Det fungerade så tidigare då Apples strategi var att få så många som möjligt att köpa en PowerBook istället för en iBook. Då kunde man medvetet begränsa iBook (spegling t ex) utan att det innebar ett problem.

Idag är fokus ett annat. Nu vill Apple att så många som möjligt köper en Apple istället för en Dell. Den stora förändringen är att Apple nu måste jämföra sig med andra datortillverkare. Man kan säga väldigt fina ord om både Mac OS X och iLife men när de flesta ska köpa dator så är det totalt ointressant. Det viktiga är de siffror som står i produktspecifikationerna. Enkla siffror som man kan lägga in i en tabell och jämföra siffra för siffra.

Även om man inte skulle ha med ExpressCard för att på så vis få fler att köpa MacBook Pro istället för iBook så kan det få motsatt effekt. När presumtiva kunder jämför tillverkarna och upptäcker att alla bärbara datorer utom iBook har ExpressCard, alla bärbara datorer utom iBook har stöd för dubbla skrivbord, alla bärbara datorer utom iBook har DVI osv. Inte tänker man då att "iBook måste vara fin-fin dator". Även om en person köper en MacBook Pro istället för en iBook så kan det leda till kanske tio personer köper en Dell istället för en Apple.

Apple har visat att de vill konkurrera på allvar med de stora tillverkarna. Jag tror att det var därför som de gick över till Intel. De är trötta på att behöva köpa in grafikkort som kostar tre gånger mer än PC-versionen. De vill att de som måste köra Windows ändå ska kunna köra en Mac. Men då måste de kunna jämföra sig med de andra tillverkarna och då kan man inte av snikenhet låta en iBook för omkring 10 000 kronor sakna ExpressCard när en Dell för 7 000 kronor har det.

Apple har visat att de vill bli stora och jag tror att de kommer att försöka. Men då krävs det också att de vågar lite mer.

Senast redigerat 2006-05-08 20:13
Ursprungligen av Björn Leander:

Apple har visat att de vill konkurrera på allvar med de stora tillverkarna.

Jag förstår tanken, men jag är rätt tveksam. Apple har gjort några kloka drag på senaste tiden som placerar dem i ett bättre läge än någonsin för att konkurrera med de stora tillverkarna - det är vi nog överens om. Men det krävs lite mer innan jag känner mig övertygad om att de har tagit upp kampen på ett sätt som vi tycker verkar vettigt. Det vet vi bättre om ett år eller två.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-08 22:29

Har ni sett PC Citys senaste reklam? De annonserar något de kallar Macbook.

http://www.jnd.se/?p=36

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-08 22:54
Ursprungligen av Nodde:

Har ni sett PC Citys senaste reklam? De annonserar något de kallar Macbook.

http://www.jnd.se/?p=36

Det där är en MacBook Pro, men de har glömt "Pro" och satt in en bild på en iBook.

En helt vanlig PC-City annons med andra ord!

Ursprungligen av Nodde:

Har ni sett PC Citys senaste reklam? De annonserar något de kallar Macbook.

http://www.jnd.se/?p=36

Specifikationerna och priset gör att det ser ut att vara en MacBook Pro men med fel bild och ett försvunnet "pro".

Ursprungligen av Nodde:

Har ni sett PC Citys senaste reklam? De annonserar något de kallar Macbook.

http://www.jnd.se/?p=36

Det är ju specifikationerna för MacBook Pro, med en bild på en iBook.

Ursprungligen av Nodde:

Har ni sett PC Citys senaste reklam? De annonserar något de kallar Macbook.

http://www.jnd.se/?p=36

PC City har ingen koll på sina specifikationer. Bla anser de att G4 är 64bitars. :rolleyes:

  • Medlem
  • 2006-05-08 13:51
Ursprungligen av Lizardman:

Jag förstör inte vad alla ska med heta grafikkort till, förrutom att spela. Intelgrafiken räcker ju för typ ALLA program, om man inte CADdar runt i pixelsandlådan. Tom. min gamla Ibook G4 800Mhz sparkade igång alla adobes och apples Pro-program..

Spela högupplöst video kanske?

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Spela högupplöst video kanske?

/hpe

Det klarar ju mac mini..

Just när det gäller ExpressCard så skulle det vara av platsbrist som det inte kommer med i så fall. Värt att betänka är att till och med Dells billigaste bärbara datorer har sådana kortplatser.

Jag tror att ryktena om MacBook 13" imorgon är sanna. Som vanligt med Apple så vet man aldrig, men det är mina fem cent i alla fall (euro-cent, förstås ).

Hoppas, hoppas

Snälla snälla Apple, släpp en MacBook i morgon UTAN CD/DVD!
Frugans Acer Travelbook 3200 (nånting) är så sjukt läcker så jag vill bita mig i näven när jag ser henne sitta med den i knät. När jag sitter med min BLYTUNGA PB12...

Ursprungligen av sjovall:

Snälla snälla Apple, släpp en MacBook i morgon UTAN CD/DVD!
Frugans Acer Travelbook 3200 (nånting) är så sjukt läcker så jag vill bita mig i näven när jag ser henne sitta med den i knät. När jag sitter med min BLYTUNGA PB12...

Jag är faktiskt vääääldigt sugen på att köpa en Acer Travelbook 3200. Precis vad jag vill ha förutom OS X. Undrar vart man kan känna och klämma på den lilla söta saken. Hur som helst så måste man vänta, skulle aldrig förlåta mig själv om jag inte väntade tills MacBooken titta fram, *suck*. Att köpa en iBook nu känns väldigt dumt det med.

Hoppas hoppas hoppas.

Apple gillar säkert inte externa saker :/

Bevaka tråden