Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BootCamp en gökunge ?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-04-08 18:09

Det stora själet att kunna köra windows på Mac är att många arbetar i windowsmiljö och kan man boota i windows så slipper man ha två burkar hemma.

Vet folk på min arbetsplats som tveckade länge att köpa en Mac för hemma bruk, då det inte gick att utveckla i dotnet. Han köpte i alla fall en intel iMac och nu ser det ju hoppfult ut.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-04-09 08:57

iTMS funkar lika bra under Windows så det är ju inget som helst argument

Vad gäller virus på mina burkar så är det min arbetsuppgift på jobbet att rensa andras häckar från sånt skit så, "I know one when I see one" så att säga. På skoj brukar jag köra ad-aware lite då och då, men jag har aldrig hittat något av intresse med det programmet heller.

Ursprungligen av bollman:

Vad gäller virus på mina burkar så är det min arbetsuppgift på jobbet att rensa andras häckar från sånt skit så, "I know one when I see one" så att säga. På skoj brukar jag köra ad-aware lite då och då, men jag har aldrig hittat något av intresse med det programmet heller.

Jag måste gratulera dig att du är en av de som klarat dig ifrån virus och annat skräp. För visst är det kul att ett antal Windows användare vill berätta om myten angående virus när B. Gates har erkänt problemet och nu försöker övertyga alla att när Vista kommer då är ni trygga. Om det enbart vore en myt tycker jag nog MS borde upplysa mer om detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-09 11:17
Ursprungligen av bollman:

iTMS funkar lika bra under Windows så det är ju inget som helst argument

Vad gäller virus på mina burkar så är det min arbetsuppgift på jobbet att rensa andras häckar från sånt skit så, "I know one when I see one" så att säga. På skoj brukar jag köra ad-aware lite då och då, men jag har aldrig hittat något av intresse med det programmet heller.

Du skrev att du aldrig får några virus på din egen WIN-dator. Hur kommer det sig att de andra på jobbet får det då?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-04-09 09:02

OS X kan kanske i framtiden bli det operativsystem som sänker Windows. Men jag är övertygad om att det aldrig inträffar så länge Apple har monopol på hårdvaran som stödjer det.

Senast redigerat 2006-04-09 09:22
Ursprungligen av Smirf:

OS X kan kanske i framtiden bli det operativsystem som sänker Windows. Men jag är övertygad om att det aldrig inträffar så länge Apple har monopol på hårdvaran som stödjer det.

Jag hoppas att ingen sänker någon. Optimalt för oss som köper prylarna är ju att Apple växer 5-10% ytterligare så att alla får kriga ännu hårdare för sin marknadsandel. Det är det som driver både utveckling och prissättning.

Ursprungligen av bollman:

Det är ju programmet man kör, inte operativsystemet.

Kunde bara inte låta bli att kommentera detta. Har du sett/hört talas om Pfeiffer Consulting? Dom har nämligen gjort en ambitiös utredning OS X kontra Win XP inom media produktion. Dom har bla studerat produktiviteten i Adobes CS-paketet baserat på just ditt uttalande.

Slutsatsen är att tidsvinterna är mycket stora med OS X som grundmiljö som förblir referensplattformen för grafisk produktion (trots att man kan köra exakt samma mjukis även i XP) Utredningen finns eller skall snart finnas till försäljning på deras web.

Till ämnet för tråden. Jag tror i alla fall att detta verkligen kommer att öka Apples redan sjukt ökande försäljning ytterligare.

Jag tror att vi får se ännu mer mjukvara för OS X snarare än färre. I alla fall på nyttoprogramsidan. När man på ett företag pratar om plattform så är det operativsystem man pratar om och inte burkar. Mediabranschen worldwide kör 75-85% av den totala produktionen på Apples prylar. Varför skulle dessa företag fatta ett produktionsförsämrande plattformsbeslut pga att Apples hårdvara nu kan boota Win XP? Dom har ju hittills köpt all hårdvara som inte kan detta.

Dessa företag är Adobes kärnmarknad. Varför skulle Adobe göra en manöver som lämnar dessa kunder?

Jag ser flera problem med BootCamp för det första, Program utveckling, Användning av respektive Os.

Jag ser problem med företag som inte har någon stor marknad kommer garanterat säga boota up macen med Windows. För det är biligare för företaget att utveckla sin mjukvara.
Varför bry sig om os X när Win Xp funkar fint på macen? Om Os X inte växer extremt mycket och att Kunderna kräver att ha sin mjukvara till Os X kommer os X att dö lungsot död sakta men säkert.
Sedan vitsen med att köra Win Xp är för mig helt meningslöst när man har Os X.
Jag köpte Mac pga Os X men det kan bli problem med Os X om apples strategi slår fel. Varför köpa en mac för att köra Windows Xp på den, köp istället en billig Dell istället för att köra WinXp. Macen var länge exklusivt just pg design och Os X, men det försvinner med Bootcamp och att OS X kan köras på nästan vilken intel plattform som helst, bara man bygger en likvärdig dator som macen för halva priset!

Jag tror Apple tror att man ska få över fler till os X med hjälp säga om os X inte passar kör win Xp på den. Problemet är mjukvaruföretagen, om de säger eller bestämmer sig för att lägga ner Os X utvecklingen av mjukvaran så är det bara döden kvar för Apple.

Man får inte glömma att Apple slås mot Microsoft som är Jätten med 90% marknad medan Apple har kanske 4-5% marknad. Varför bytta Os när win Xp funkar på Mac!

Några frågor som jag undrar om apple är följande?

Vem kommer supporterna eventuella fel vid körning av Win Xp på Mac? Apple har knäpp regler!
Vad kan hända med Apples ryckte om win Xp inte kommer att vara stabilt ? Tänker speciellt på Apples problem med Rev A maskiner. Som är ett stort problem för Apple.

Jas ser inte detta som en ljus framtid! Man skapar fler problem än lösningar anser jag med hjälp av BootCamp. Det behöver inte Apple för tillfället!

Sedan faller jag vitsen med Apple konceptet med att kunna köra windows på mac, man får ju windows världen problem in på macen, var det inte det som man skulle slippa med hjälp av mac och Os X!

Jag är mega säker att vissa företag kommer att lägga ner sin utveckling av os X versionen av sin mjukvara, pga att man kan köra WinXp på macen. Då kommer säkert många mac användare som inte är bekanta med WinXp att bli tvungna att köra winXp. Vad händer när problem dyker upp? Kan de inte lös problemet så faller macen enkelheter och plötsligt blir lika krångligt som pc nissarna. Sedan blir det inte extra kostnad för företagen om de måste ha en Pc tekniker på plats utöver mac tekniken. Vad kommer next Xserver kör win server system eller? Skrota så fall Os X och kör bara Win! Att skapa förvirring är knappast bra för slut kunden.

Har Apple tur ( vilket jag tvivlar på ) så blir det en hitt annars vågar jag inte tänka mig vad som kommer att hända ifall det går åt pipan!

Ursprungligen av Hunter78:

Jag är mega säker att vissa företag kommer att lägga ner sin utveckling av os X versionen av sin mjukvara, pga att man kan köra WinXp på macen.

Detta slår ju bara in förutsatt att kunden går med på att köpa det resonemanget, dvs köpa och installera Win och köra mjukvaran på det sättet. Den möjligheten har alltid funnits och kunderna har hittills letat en lösning till OS X för att det är i den miljön man vill jobba. I Alla tider har man kunnat köpa en hyggligt billig PC och köra mjukvaran som råkar saknas i OS X -miljön men kunden som av olika anledningar har valt att använda OS X gör inte detta utan letar tills han/hon finner en lösning för "sin" miljö. Varför skulla man nu helt plötsligt köpa en Applehårdvara och göra det man innan blåvägrade? Programtillverkarna kommer att fortsätta att tillverka det som kunderna vill köpa, punkt.

Ursprungligen av Hunter78:

Vad händer när problem dyker upp? Kan de inte lös problemet så faller macen enkelheter och plötsligt blir lika krångligt som pc nissarna.

Du svarar med denna formulering själv på frågan varför företag och organisationer kommer att fortsätta att köpa mjukvara för OS X och att fortsätta köra OS X.

Ursprungligen av Patrick Jonsson:

Detta slår ju bara in förutsatt att kunden går med på att köpa det resonemanget, dvs köpa och installera Win och köra mjukvaran på det sättet. Den möjligheten har alltid funnits och kunderna har hittills letat en lösning till OS X för att det är i den miljön man vill jobba. I Alla tider har man kunnat köpa en hyggligt billig PC och köra mjukvaran som råkar saknas i OS X -miljön men kunden som av olika anledningar har valt att använda OS X gör inte detta utan letar tills han/hon finner en lösning för "sin" miljö. Varför skulla man nu helt plötsligt köpa en Applehårdvara och göra det man innan blåvägrade? Programtillverkarna kommer att fortsätta att tillverka det som kunderna vill köpa, punkt..

Problemet är inte att personen kan utan att man blir tvungen till det!
Tänk dig scenariot att företag väljer att lägga ner Os X versionen pg av att lönsamheten är dålig! T.ex. tidningar som använder Pc.
Man ser idag att adobe tar över 1 år på sig att konvertera sin mjukvara till intel likaså Office till mac tar också extrem tid på sig! Fast man kan konvertera det på mindre än ett par dagar!
Detta tolkar jag att det inte är speciellt glada över konverteringen och att de kanske rent av tycker att man kan köra det på en plattform, Windows.

Man får tänka att kunden inte alltid kan bestämma allt in i minsta detalj. Företagen måste gå med vinst och är det redan en dålig lönsamhet, så finns det ingen anledning att fortsätta att utveckla sin mjukvara till Os X när man kan köra den på Windows plattformen ( som kanske dras med vinst ) och väljer att lägga ner Os X versionen. Nu har man underlättat detta med att Apple har släppt BootCamp. Detta gör det lätt för företag att lägga ner os X versionen speciellt om man har en dålig lönsamhet.

Vad jag vet så har Adobe sin stora vins på Pc sidan ( Windows plattformen ) inte på Mac sidan. Microsoft likaså, office gör stor vins på windows plattformen, inte på Os X plattformen. Därför fick Steve Job se till att försöka få ett löfte av Microsoft att fortsätta med Office för mac, vilket betyder att det kanske börjar dra ner på utvecklingen av office för att i slutändan lägga ner det! Samma sak gäller Adobe, tyvärr!

Ursprungligen av Patrick Jonsson:

Du svarar med denna formulering själv på frågan varför företag och organisationer kommer att fortsätta att köpa mjukvara för OS X och att fortsätta köra OS X.

Men vad händer om de blir tvingade till det pga att det inte finns något fullvärdigt alternativ till mjukvaran som läggs ner! Då blir man tvingad, och vad gör man då?
Det handlar inte om det händer, utan när det händer att man hamnar i denna situation att man blir tvingad.

Ursprungligen av Hunter78:

Problemet är inte att personen kan utan att man blir tvungen till det!
Tänk dig scenariot att företag väljer att lägga ner Os X versionen pg av att lönsamheten är dålig! T.ex. tidningar som använder Pc.

Lönsamheten blir ju snabbt bättre av att kasta ut all befintlig teknik (OSX rullande på G4 och G5) :rolleyes:

Vidare sen köpa allt nytt för att istället köra Windows som den företagsledningen redan konstaterat är ett dyrare och sämre alternativ för dom att driva produktionen på (inte nu en diskussion om mac - pc, snälla) Sen omskola all personal på tekniksidan och i produktionen samt byta merparten av befintliga konsult och leverantörsrelationer som idag hjälper dom med OS X plattformen. Snälla, företagsledningar kan oftast räkna så detta är ett mycket haltande exempel på en 3-4 års cykel. Möjligen på längre sikt men då vet varken du eller jag eller någon annan vad som gäller i denna bransch som ändras hela tiden.

Ursprungligen av Hunter78:

Vad jag vet så har Adobe sin stora vins på Pc sidan ( Windows plattformen ) inte på Mac sidan. Microsoft likaså, office gör stor vins på windows plattformen, inte på Os X plattformen. Därför fick Steve Job se till att försöka få ett löfte av Microsoft att fortsätta med Office för mac, vilket betyder att det kanske börjar dra ner på utvecklingen av office för att i slutändan lägga ner det! Samma sak gäller Adobe, tyvärr!

Vart får du detta ifrån Detta har jag aldrig hört eller läst och låter spontant som ren nonsens då all statistik visar en MYCKET stor skillnad i sålda licenser på Mac-sidan kontra PC per burk räknat. När man vidare konstaterar att 75-85% av installerad bas klienter i mediabranschen worldwide är Mac så torde Adobes OS X försäljning vara betydande mängd $.

Ursprungligen av Hunter78:

Men vad händer om de blir tvingade till det pga att det inte finns något fullvärdigt alternativ till mjukvaran som läggs ner! Då blir man tvingad, och vad gör man då?
Det handlar inte om det händer, utan när det händer att man hamnar i denna situation att man blir tvingad.

Du låter så väldigt säker på vad som skall hända när allt vi surrar om här i vilket fall som helst är rena spekulationer

Alternativ mjukvara växer ju så det knakar och jag gissar, om vi nu skall fortsätta vrålspekulera vilt, att både MS och Adobe med sina svullopaket (som dessutom är buggig och dyr kod) får passa sig redan på kort sikt då rätt många redan nu upptäckt att man kanske inte måste ha "branschstandardmjukvaran-som-alla-har" för 8 000 kr för att öppna en RGB-bild och dra till kontrast och skärpa för att sen skicka vidare.

För att återknyta till frågan som tråden egentligen handlar om så satsar jag mina pengar på att detta är ett kanonbra försäljningsargumet och ingenting mer. Apple kommer helt säkert att sälja mer burk ännu snabbare än innan och merparten av dessa nya burkar kommer att rulla OS X då det precis som du själv tidigare sagt saknas support och servicehjälp att få om du kommer med en MBP och en krånglande Win XP installation. Då mår man bättre som kund om man köpt en HP med ett supportpack och kan vända sig till ett serviceställe och få hjälp.

Att köpa en Mac och sen köpa Win (dyrt) för att upptäcka att ingen vill/kan hjälpa till då det krånglar (inte ens Apple) är en mycket dålig affär.

Slutsats från min sida blir:
Ja, det kommer att innebära att Apple kommer att sälja mer hårdvara på bekostnad av tex Dell.

Kunderna kommer att vara:
1. Dom som vill köra OS X av olika anledningar men som ännu inte riktigt vågat byta då det är en hel del jobb med att byta.
2. Dom som redan har en eller flera PC installerade på sina arbetsplatser eller hemma för att just köra Win men som egentligen nästan bara kör OS X, tex en byrå som har en PC bara för att kolla web-funktioner.

Detta tror jag summerar till många nya burkar och användare av OS X.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-10 14:20
Ursprungligen av Hunter78:

...
Man ser idag att adobe tar över 1 år på sig att konvertera sin mjukvara till intel likaså Office till mac tar också extrem tid på sig! Fast man kan konvertera det på mindre än ett par dagar!...

Beeeeep-bop-bop-bop-bop

EDIT: Insåg det kanske var lite väl internt/drygt. Det skulle alltså likna ljudet för felaktigt svar i de där hänga-gubbe-lekarna. Det finns inte en chans att man kan porta office eller liknande program 'på ett par dagar'.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-09 11:34

Min uppfattning är att de flesta Mac-användare har mycket goda och rationella skäl bakom sitt val av plattform.

Proffsen vill ha stabila arbetstationer för kreativt skapande och produktion av säljbara produkter (musik, video, trycksaker, foto osv). De vill ha de bästa verktygen, precis som vilken annan produktionsverksamhet som helst.

Hemanvändarna vill ha datorer som inte kräver ständiga ominstallationer, buggfixar, virusjakt, uppdatering av antivirusprogram, verktyg mot spyware osv. De vill ha grejor som är smarta och enkla att använda.

Det enda Apple behöver göra är att fortsätta att ta fram genialiska lösningar på en stabil plattform.

Senast redigerat 2006-04-09 12:25
  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-09 13:05

Vilket dösnack.
Inte kommer de viktigaste programpaketen att upphöra att utvecklas för OS X inte.
Adobe snabbar inte upp utvecklingen av CS 3 bara för att Apple bytt processorleverantör. Och Microsoft har ju lovat att fortsätta med att utveckla Office för OS X.
Måhända att en del spelutvecklare lägger ner.
Men i övrigt kommer det att vara precis som förut. I och med Boot Camp så kommer fler att köpa Mac för att ha möjlighet att välja och för att slippa ha två olika system.
Boot Camp gynnar Apple och på kortare sikt även Microsoft. I förlängningen kommer Microsoft, Dell m f l att missgynnas.
Fatta att det här är en stor grej för Apple, kanske det största som hänt på länge.

Ursprungligen av Konrad:

Vilket dösnack.
Inte kommer de viktigaste programpaketen att upphöra att utvecklas för OS X inte.
Adobe snabbar inte upp utvecklingen av CS 3 bara för att Apple bytt processorleverantör. Och Microsoft har ju lovat att fortsätta med att utveckla Office för OS X.
Måhända att en del spelutvecklare lägger ner.
Men i övrigt kommer det att vara precis som förut. I och med Boot Camp så kommer fler att köpa Mac för att ha möjlighet att välja och för att slippa ha två olika system.
Boot Camp gynnar Apple och på kortare sikt även Microsoft. I förlängningen kommer Microsoft, Dell m f l att missgynnas.
Fatta att det här är en stor grej för Apple, kanske det största som hänt på länge.

Det är det bästa möjliga scenariot som Apple kan få, men tänk om det inte blir så! Apple har kanske otur och får program jättarna emot sig och då kan det lätt bli som jag tror är en möjlig utveckling! Man ska inte tro för en minut att program jättarna tycker om att Apple gör sådana tvärkast, minns ni inte hur stort rama skri det blev med övergången av Os X från os 9.

Sedan kanske inte det är det största jättarna som lägger ner med mjukvaror utvecklingen av Os X versionen, men det näst största Jättarna gör det och vad händer då?
Bara att alla inte gör det betyder inta att några gör det, och några kan räcka för att Apple kan få det otrevligt.

Sedan med all support vem ska hantera det Är det Apple eller Microsoft? Det kan lätt bli att båda skyller på varandra, medan kunden blir den som får lida.

Det dyker upp fler frågetecken än dem man löser med BootCamp anser jag! Även om jag personligen tycker om Bootcamp för då kan man slänga ut pc. Givetvis skulle jag vilja se WinXp köras som vpc liknade men med fullständig support av hårdvaran samt att man slipper emuleringen. Typ med Parallels Workstation Progremet ! Se http://macworld.idg.se/ArticlePages/200604/07/20060407103515_MW/20060407103515_MW.dbp.asp

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-09 14:47
Ursprungligen av Hunter78:

Det är det bästa möjliga scenariot som Apple kan få, men tänk om det inte blir så! Apple har kanske otur och får program jättarna emot sig och då kan det lätt bli som jag tror är en möjlig utveckling! Man ska inte tro för en minut att program jättarna tycker om att Apple gör sådana tvärkast, minns ni inte hur stort rama skri det blev med övergången av Os X från os 9.

Sedan kanske inte det är det största jättarna som lägger ner med mjukvaror utvecklingen av Os X versionen, men det näst största Jättarna gör det och vad händer då?
Bara att alla inte gör det betyder inta att några gör det, och några kan räcka för att Apple kan få det otrevligt.

Sedan med all support vem ska hantera det Är det Apple eller Microsoft? Det kan lätt bli att båda skyller på varandra, medan kunden blir den som får lida.

Det dyker upp fler frågetecken än dem man löser med BootCamp anser jag! Även om jag personligen tycker om Bootcamp för då kan man slänga ut pc. Givetvis skulle jag vilja se WinXp köras som vpc liknade men med fullständig support av hårdvaran samt att man slipper emuleringen. Typ med Parallels Workstation Progremet ! Se http://macworld.idg.se/ArticlePages/200604/07/20060407103515_MW/20060407103515_MW.dbp.asp

Här kommer skriet från Rama; du har inte fattat vad jag skrev!

Vild gissning men någon entaka procent kommer att köpa Vista bland alla mac-ägare, ungefär så många som tvingades köpa VirtualPC. Jag tror att aktieägarna har en övertro när dom lät aktien stiga så markant som man lät den göra. Den som lever får se hur det kommer att gå... Adobe och de andra kan knappast förutsätta att det blir en stor skara som kommer att installera Vista och att då sluta utveckla för macen skulle nog bara skada dom, så korkade är dom knappast. Men om Gates skulle ge bort Vista så kanske det skulle se anorlunda ut... men det är nog en utopia att Microsoft gjorde så. IOF så hade jag gärna sett att operativsystem var gratis och att man bara tog betalt för bra inovativa program.

Ursprungligen av Hunter78:

Man ser idag att adobe tar över 1 år på sig att konvertera sin mjukvara till intel likaså Office till mac tar också extrem tid på sig! Fast man kan konvertera det på mindre än ett par dagar!
Detta tolkar jag att det inte är speciellt glada över konverteringen och att de kanske rent av tycker att man kan köra det på en plattform, Windows.

Nu lugnar vi ner oss lite.
Snabbkonvertering kan bara ske om rubbet ligger i Xcode, vilket Varken Office- eller Adobeprogrammen gör. Det är ett enormt arbete och jag tror att både Microsoft och Adobe skulle betala dig dyrt om du kunde konvertera programmen på några dagar åt dem.

Det finns en intressant (och lång) artikel som behandlar vad bootcamp passar in i Apples strategi här:

http://daringfireball.net/2006/04/windows_the_new_classic

intressant läsning ...

Jag är själv en switcher som för ett par år sedan gick över till mac och kommer nog aldrig gå tillbaka till windows ... Jag sköter all it här på firman och är det något som krånglar så är det Windows datorerna .. i en perfekt värld hade enligt mig alla datorer varit Mac

angående första inlägget så .. javist detta kan få Apple på sina bara knän .. men som Boråsare ... å Kanlle i blodet så känner jag på mig att snålheten bedrar ...

och med det menar jag att majoriteten här i Borås .. allt från barn-familjer till ungdomar går oftas till EL-Giganten och köper ett biligt ihop plock .. en HP dator eller dell för en 4.000 - 6.000 skr ...

det är som det vore två olika världar .... för mig tog det 12 år innan jag fick upp ögonen för Mac världen ... och det var inte en sekund för sent ...

Personer som jag känner (en del har switchat) frågar mig ofta . ( när jag hjälper dom med deras virus-smitade-datorer) .. om inte jag har problem med min mac ... sjävlklart svara jag nej ... och nämner att några virus finns inte för OS X ... man får ständigt höra .. "hmm det tror jag inte på... och liknande" ... faktum är att jag tror det kommer mer än boot-camp för att Apple verkligen skall börja sno andelar på marknaden ..

jag kan erkänna att jag blir lite irreterad när folk går och köper en billig dator på EL-Giganten och inte förväntar sig problem ..

tänk om det vore lika dant i bilbranchen ... ... hmm jag köper en gammal rostig saab för 8.000 ... får säkert inga problem med den .... den där proschen för 2.200.000 är ju inte mycket snyggare .. jo kanske lite ... men jag får säkert samma problem med den ..

Det jag tror som verkligen får mac att växa .. det är vi användare .. som har mac ... som berättar för våra vänner hur den är .. och dom berättar för sina vänner .. osv ..
alltså vanligt People 2 People Marketing ...

att man sedan kan få bort alla ursäkter för att inte skaffa en mac ... ex .. men dom programmen jag har fungerar inte för mac ... ja då är saken biff ..

men vi måste tänka på att det kommer alltid finnas mäniskor som tycker om att formatera sin PC minst en gång per året .. och rensa datorn från virus varje vecka ... dom männsikorna kommer alltid att köra Windows ....

[ATTACH]7820[/ATTACH]

Ang. din bifogade fil så känns det inte så "Apple". Att kunna köra programen direkt under OS X däremot! Ojojoj!

Ursprungligen av irrelogical:

Ang. din bifogade fil så känns det inte så "Apple". Att kunna köra programen direkt under OS X däremot! Ojojoj!

hehe

Bevaka tråden