Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BootCamp en gökunge ?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 13:08
Ursprungligen av BosseBus:

Precis!
Som jag skrev ovan så tror jag att Apple - precis som med iPoden - kommer att utveckla produkter som ligger i framkant och erbjuder ett mervärde andra datortillverkare inte kan matcha. Och tack vare att man kan köra Windows, så kommer dessa produkter - precis som med iPoden - ha alla möjligheter i världen att snyta duktigt med marknadsandelar.

Om jag har förstått dig rätt... Du menar att de program som inte och/eller aldrig kommer till Mac men finns till PC kommer att köras på Macen med Boot Camp installerat? Detta är väl snarare en nackdel då många utvecklare uppmärsammar att de inte längre behöver utveckla program eller porta över dem till Mac, utan det räcker med PC när man kan köra Windooze på Mac?
Istället för att programmen ska anpassa sig efter kunden, kan detta betyda att kunden ska anpassa sig efter programmen för att kunna använda dem... Hur som helst, jag väntar och ser vart det leder, som jag sa tidigare så bytte jag inte från PC till Mac för att vara exklusiv, jag bytte för att jag inte gillar Windows som operativsystem...

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-04-07 15:34
Ursprungligen av Scumpi:

BosseBus: Jag säger inte ett blankt Nej till det... än. Jag tror att Apples försäljning av hårdvara kommer att öka marginellt, tills någon kommer på ett program för att köra OS X på en PC, efter det kommer folk att köpa PC burkar och köra dubbla OS på, eftersom PC burkarna är så mycket billigare än vad en Mac är.

Design och användarvänlighet kommer säkerligen att vara två viktiga faktorer i framtiden, och där ligger Apple LÅNGT före HP, DELL, FS, IBM och alla andra PC tillverkare med ex nya iMacen... men som man brukade säga på mitt gamla jobb, "Pengar går före skönhet..."

Redan nu finns det ju programvara så att man kan installera Mac OS X på de flesta PC-Burkar men det kommer aldrig att kunna finnas något sådant program att köpa i butik så länge Apple inte inte är den som har det till försäljning (vilket jag tror är en minimal möjlighet, men det trodde jag om BootCamp också för några dagar sedan) då deras licensavtal gör att man endast får installera MacOS X på en Apple maskin, och ett program till försäljning, som gör just det skulle ha alla deras advokater på sig innan releasedagens slut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-07 12:19

Det som är underbart i hela den här soppan är att Intel lutar sig tillbaka och ser hur nu även appleanvändare sluter sig till skaran.
Intel är den stora vinnaren här (eller x86 kanske jag ska säga - vet inte hur stödet för AMD etc är sanktionerat på Mac?). Den som är marknadsstrateg hos intel förtjänar en lönebump!

Vad gäller själva diskussionen, skulle jag bli förvånad om Apple släpper OSX till generiska intelmaskiner. Då har de ju ingen edge längre. Jag skulle troligen inte byta ändå, men det finns säkert användare som gärna kör osx på billigast möjliga hårdvara...

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-04-07 13:18

Nä, jag tror att switchare kommer att använda de windowsprogram de måste, men gradvis gå över till att använda OS X program. I en förlängning blir det betydligt fler konstanta OS X användare, och därmed ett större underlag för utvecklare att göra program för OS X.

Vi spekuler med helt olika resultat. Ska bli spännand att se hur det går.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 14:50
Ursprungligen av BosseBus:

Nä, jag tror att switchare kommer att använda de windowsprogram de måste, men gradvis gå över till att använda OS X program. I en förlängning blir det betydligt fler konstanta OS X användare, och därmed ett större underlag för utvecklare att göra program för OS X.

Vi spekuler med helt olika resultat. Ska bli spännand att se hur det går.

Men VARFÖR skulle de switcha över till ett annat OS när de programmen de vill ha redan finns till det OS:et de redan använder? Jag kan tänka mig det att de som köper en Mac burk och kör Windows på den bara är ute efter stabiliteten, men eftersom mycket av problemen ligger i mjukvaran så kommer windows att krascha / låsa sig lika ofta på en Mac som på en PC... eller har jag fel nu?

Ja, jag tycker också att det ska bli spännande att se hur det går

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 16:55

I vassen lurar Google...?

Tror att vi inom något år, max tre, får svaret.

Ett fönster: alla verktyg man behöver, enkelt och smidigt.
Hur det landar, bra eller dåligt, den som lever får se...

Ursprungligen av Johnnyn:

I vassen lurar Google...?

Ja, kanske. Men skulle du lägga alla dina filer och emejl, tillsammans med mycket av informationen om hur du surfar, kombinerat med all information som finns om dig på nätet, på ett ställe som du inte har någon som helst kontroll över? Oppps, det gör visst folk redan, så fånigt av mig. :rolleyes: </hijack>

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-07 17:57
Ursprungligen av Scumpi:

Men VARFÖR skulle de switcha över till ett annat OS när de programmen de vill ha redan finns till det OS:et de redan använder?

Ööööh.. samma fråga kunde du ju ställa innan BootCamp fanns ens. BootCamp kommer att leda till fler switchers. Ska vi slå vad?

Kan inte hålla mig så jag får väl lägga mina 5 öre oxå.

Mac OS X som fungerar på vilken PC som helst finns redan, problemen som finns är avsaknaden av drivrutiner för det mesta samt att allt inte klickar 100%. Har själv en PC som kör Mac OS 10.4.5 i dagsläget där allt funkar 100% förutom att muspekaren är lite skräpig ibland(pg av ATI drivrutinerna).

Många Windows användare testar Mac OS av ren nyfikenhet och sedan fastnar dom i fällan. Piratkopiering är inte precis ovanligt i Windows världen. Att sitta och vänta i en månad eller mer på en knäckt säkerhetsuppdatering eller liknande blir en nagel i ögat när man är van att alltid ha det senaste. Glitcharna gör sin del dom med, i slutändan så tror jag garanterat att vi vinner på det.

Själv har jag lyckat få över sambon till Mac, just nu sitter hon vid PC'n i Mac OS X och bara njuter... hon hade en bärbar PC som krånglade jämt. Oväntat fel i IE hände väl 9ggr av tio och nästan jämt slutade användandet med att hon var fly förbannad. Nuförtiden sitter hon och surfar och skriver i forum och jag har inte behövt agera support för att få upp datorn från knäna en enda gång. Beställning på en iMac 20" ligger en månad fram i tiden ungefär

BootCamp är skitbra för dom som tvekar eller har någon i familjen som måste ha Windows eller inte vågar ta steget. Argumenten att inte köpa en Mac har ju halverats nu om man säger så.

Hoppas innerligt att ryktet om Chameleon är sant och att vi får möjligheten att köra Windows samtidigt "by default", tills dess kör jag Parallels Workstation

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-07 15:01

De pezetomtar som köper en Intel-Mac måste ju ta sig igenom det eleganta gränssnittet när de ska installera datorn och även installera Boot Camp, ta sig ut på nätet etc. Då kommer de att få se hur tjusigt och bra allting är. Jag tror det kommer att skapa nyfikenhet på OS X hos de mest inbitna tomtarna.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-04-07 15:08

Scumpi: Tja, jag hade alla program jag behövde i OS 9, men kunde knapppt hia mig innan de fanns för OS X (jo, jag vet, jämförelsen haltar lite).
Gränssnitttet på program Windows kontra OS X?
Detaljer som om ett program som låser sig i Windows, låser hele klabbet. Säkerheten med att man kan ladda ner, ta emot e-post, öppna bilagor etc utan att rikera att drabbas av skit? Å sånt...?

Fast det kan ju mycket väl vara så att du ser det hela realistiskt, medan jag har ett taliban-filter för ögonen...

David Sinclairs erfarenhet påminner mig om en del om det jag har sett i min närhet. Min syrra som var nästan helt okunning om datorer fick en iBook för ett par år sedan. Jag har hjälpt henne ett par tre gånger sedan dess med någon krånglande skrivare och att sätta om preferenser i Word. Hon har nu skrivit två böcker på iBooken och är jätte nöjd med den som arbetsverktyg.

Min syster har i princip samma kunskap om datorer som min mor, som använder sin PC bärbar i jobbet och har problem mest hela tiden, anti-virus packet som inte uppdaterar ordentligt, krånglande drivrutiner, problem att ställa om mellan modem och olika nätverk när hon flyttar mellan arbetsplatser, krångliga backuper, adware problem mm. Hon tar in en konsult nästan varje månad för att fixa hennes problem, och PCn driver henne knäpp ibland.. Jag har nu erbjudit att fixa alla hennes problem (m.a.o. hon kommer inte att ha några) och dessutom ge gratis tech support om hon byter till en iBook/MacBook, efter som jag tröttnade att pilla med hennes Windows maskin efter ett tag. Så det skall hon göra.

BootCamp, tillsammans med virtuell maskin lösningar blir perfekt, nu kan jag få bort de sista PC/Windows bastionerna i min närhet. Det slutar med att vi bara har Mac OS X/Mac OS X Server och Linux servrar och de maskiner med Bootcamp för några enstaka PC spel.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-04-07 15:29

Om Apple får sälja fler datorer - vilket jag anser vara en uppenbar effekt av kombinationen Intel och nu Boot Camp - så kan de ju sänka marginalerna och ända gå med vinst.

M.a.o: Kan det inte bli så att Apple kan komma att konkurera *även* prismässigt med Dull och de andra?

  • Medlem
  • 2006-04-07 15:40

Det är väl ingenting som visar på att folk skulle välja osx framför windows i en jämförandesituation? (dvs, dualboot?)

de problem som anses följa windows beror enbart på att fler människor använder det. ju större osx blir, desto fler problem kommer uppstå. det fattar ju vem som helst. windows är inget dåligt system, då hade det inte överlevt så länge som det gjort.

däremot tror jag inte alls att osx komemr kunna bootas på vilken maskin som helst, i den utsträckning som windows fungerar. detta enbart föra att det är en grundläggande skillnad i osx och windows. osx är skrivet för att fungera på APPLES hårdvara, windows är skrivet för att fungera på sk. ibm kompatibel hårdvara. så länge inte apple ändrar på det så kommer det inte gå att boota osx för den normala hemanvändaren på en normal pc. windows däremot är anpassat för att fungera på fria kombinationer av hårdvara, och kan därför installeras på apples maskiner.

jag tycker det är onödigt djärvt att lyfta osx till skyarna och kallt räkna med att det kommer slå ut windows, för det kommer det antagligen inte. chansen är nog snarare större att ett medvetet samarbete mellan microsoft och apple träder i kraft i framtiden, bill sitter ju ändå på sin del av apple..

missförstå mig itne nu, jag har precis switchat och jag gillar verkligen osx.. men att det är ett så sjukt mycket bättre os än windows är bara lögn. den mängd användare som misshandlar windows varje dag är många många gånger större än den andel som använder osx.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-07 16:28

Fast viruseländet slipper man inte ifrån om man kör XP med Boot Camp, då kör man ju i en ren Windowsmiljö och bör se till att man har alla viruskydd som finns - och uppdatera stup i ett.

Ursprungligen av Konrad:

Fast viruseländet slipper man inte ifrån om man kör XP med Boot Camp, då kör man ju i en ren Windowsmiljö och bör se till att man har alla viruskydd som finns - och uppdatera stup i ett.

Mja, man MÅSTE ju inte fylla i sitt IP-nummer och då är det ju ganska säkert - XP duger som arbetshäst så länge den inte är ute på nätet.

Ursprungligen av Olle@mac:

Mja, man MÅSTE ju inte fylla i sitt IP-nummer och då är det ju ganska säkert - XP duger som arbetshäst så länge den inte är ute på nätet.

Precis. Jag har ett par Windows maskiner som sitter bakom brandväggen som varken används för att läsa emejl eller surfa ifrån*. Ett par spel och Acrobat Capture âr det enda de gör när de är påslagna (vilket inte är så ofta) och de har inga virus/adware problem över huvud taget efter flera års användande på detta sätt. Jag förväntar mig att använda BootCamp på samma sätt, väldigt begränsat när jag måsta ha det för en special uppgift. Mor, syster, fru, inhouse design studion mm. de får hålla till godo med Mac OS X, det blir ingen XP för dem.

* Mja, inte helt sant. IE används på interna test sajter för att kolla att HTML jobbet inte blev helt fel på något sätt som inte syns på Firefox/Safari mm.

Något som är tänkvärt är prissättningarna av datorer. Jag vågar ta gift på att det fanns en majoritet potentiella iPod-köpare som knorrade rejält över vad iPoden kostade när den först såg dagens ljus och att en majoritet fortfarande tycker att det är mycke pengar för att få lite musik in i öronen. Trots detta så tycks det finnas nästan obegränsat med folk som är och har varit villiga att hosta upp ganska många tusenlappar. Skulle gissa på att en del av oss på 99mac nu är inne på vår andra eller tredje iPod... kanske är det så enkelt som att när massorna väl blivit frälsta på något snyggt, snabbt och bra så blir det en ketchupeffekt - hoppas kan man ju göra.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-04-07 19:52

Att windows skulle vara så totalt underlägset OSX är en ren myt. Jag har aldrig haft anti-virusprogram och ändå inte ett enda virus på de PC-häckar jag haft.

Dessutom, att folk så totalt skulle välja OSX om man hade ett val tror jag inte skit på.
Det är ju bara så att det finns de som köper mac "för att de är så söta" och kunde inte bry sig mindre om vilket operativsystem de kör. Om de nu också kan köra Windows, desto bättre! Då behöver de inte verka dumma inför sina windowsanvändande polare. De kan få de senaste Wa3zeN intankade från polaren osv osv.

Den inbitne macanvändaren som nu köpt intel-mac och tröttnat på den usla prestandan i PhotoShop under Rosetta kommer kanske prova att köra PS under Windows och märker då att det inte behöver vara pest och kolera att köra Windows.
Det är ju programmet man kör, inte operativsystemet.

Vad gäller programmarknaden på OSX är detta ju inte något guldläge. Enligt många utvecklare suger Xcode och Codewarrior är nerlagt vilket gör att företagen inte direkt längtar efter att utveckla på mac. Detta då medan Visual Studio utmålas som guds gåva till programmerarna. Nu behöver ju inte företagen vara rädda att missa kunder som köpt sig en mac, de kan ju boota Windows istället.
Spelmarknaden för OSX lär ju vara så nära döden nu att de har fingret på respiratorns av-knapp.

Jag tänker inte sia om framtiden men jag är ganska övertygad om att detta inte kommer innebära fler switchers, möjligen att Apple får sälja fler burkar, eftersom folk faktiskt tycker Maccar är snygga men omöjliga att använda eftersom de inte kör Windows.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-07 20:47
Ursprungligen av bollman:

Att windows skulle vara så totalt underlägset OSX är en ren myt. Jag har aldrig haft anti-virusprogram och ändå inte ett enda virus på de PC-häckar jag haft.

Hur vet du det?

Man kan öra onlinescanners, de brukar jag göra då och då.

Ursprungligen av bollman:

Att windows skulle vara så totalt underlägset OSX är en ren myt. Jag har aldrig haft anti-virusprogram och ändå inte ett enda virus på de PC-häckar jag haft.

Testa att köra ett virusprogram på dem så får du se, virus och trojaner märks ofta inte speciellt tydligt.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Testa att köra ett virusprogram på dem så får du se, virus och trojaner märks ofta inte speciellt tydligt.

Som sagt: Man kan köra onlinescanners.

Man behöver inte ha skit-norton rullande i bakgrunden som suger all musten ur datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-08 13:32

Robert X. Cringely tror att Apple kommer att försöka sälja OS X till PC-användare. Cringely har ofta rätt, men jag är rätt säker på att han misstar sig den här gången.

Personligen ser jag Boot Camp som ett rent marknadsföringsverktyg. Det tar bort ytterligare ett hinder i försäljningen av Macar, det är allt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-08 18:22
Ursprungligen av Mondo:

Robert X. Cringely tror att Apple kommer att försöka sälja OS X till PC-användare. Cringely har ofta rätt, men jag är rätt säker på att han misstar sig den här gången.

Verkligen en besvikelse att han tror nåt liknande... Fattar inte hur man kan missa att Apple är och förblir ett hårdvaruföretag, eller för den delen att en stor del av anledningen till Mac OS Xs stabilitet beror på den kontrollerade hårdvaruplattformen.

Ursprungligen av bollman:

Vad gäller programmarknaden på OSX är detta ju inte något guldläge. Enligt många utvecklare suger Xcode och Codewarrior är nerlagt vilket gör att företagen inte direkt längtar efter att utveckla på mac. Detta då medan Visual Studio utmålas som guds gåva till programmerarna. Nu behöver ju inte företagen vara rädda att missa kunder som köpt sig en mac, de kan ju boota Windows istället.
Spelmarknaden för OSX lär ju vara så nära döden nu att de har fingret på respiratorns av-knapp.

Jag tänker inte sia om framtiden men jag är ganska övertygad om att detta inte kommer innebära fler switchers, möjligen att Apple får sälja fler burkar, eftersom folk faktiskt tycker Maccar är snygga men omöjliga att använda eftersom de inte kör Windows.

Här tror jag det största problemet ligger, vi är helt i händerna på programtillverkarna. Varför skulle Adobe göra program till två plattformar när det användarna kan använda samma plattform oavsett datormärke. Att Microsoft skulle fortsätta att stödja OSX när Mac användana kör Windows är väl ganska osannolikt.
Sen kan vi tycka OSX är det bästa operativet det är bara att det inte finns några program att köra.

En parallell var på videosidan för en oherrans massa år sedan. Philips hade ett överlägset system för videoband, Video 2000, med betydligt bättre kvalite och längre speltid. Men företrädarna för VHS systemet lierade sig med filmindustrin och startade videouthyrning sen var det kört.

Det kommer naturligtvis att ta några år men jag tror första spiken i OSX kista är slagen.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-08 22:09
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Här tror jag det största problemet ligger, vi är helt i händerna på programtillverkarna. Varför skulle Adobe göra program till två plattformar när det användarna kan använda samma plattform oavsett datormärke.

Varför skulle användaren köpa både PhotoShop och WinXP? XP följer ju inte med BootCamp. Är inte risken då att man börjar titta på ett alternativ som finns för det operativsystem som är installerat på macen när man köper den? Programmakarna får nog se till att det finns versioner för båda operativsystemen om de vill behålla sin nya och gamla kunder.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

En parallell var på videosidan för en oherrans massa år sedan. Philips hade ett överlägset system för videoband, Video 2000, med betydligt bättre kvalite och längre speltid. Men företrädarna för VHS systemet lierade sig med filmindustrin och startade videouthyrning sen var det kört.

Det kommer naturligtvis att ta några år men jag tror första spiken i OSX kista är slagen.

Eller så är det första spiken i kistan för Microsoft. (ja, jag är en obotlig optimist.)

Apple har lierat sig med Intel ,flera TV- och skivbolag (ITMS) och vem vet när det kommer ordenligt med långfilmer till ITMS. Spelar Apple korten rätt så kan de få övertag som ger Bill Gates sömnproblem.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-09 10:49
Ursprungligen av Örjan Borgström:

En parallell var på videosidan för en oherrans massa år sedan. Philips hade ett överlägset system för videoband, Video 2000, med betydligt bättre kvalite och längre speltid. Men företrädarna för VHS systemet lierade sig med filmindustrin och startade videouthyrning sen var det kört.

Helt rätt bortsett från att det inte var Video 2000 utan Sony BetaMax.;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-09 11:09
Ursprungligen av Gunnar B:

Helt rätt bortsett från att det inte var Video 2000 utan Sony BetaMax.;)

Ni har båda rätt - både Video 2000 och Betamax var ju bättre än VHS.

Bevaka tråden