Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föreningssparbankens inkompetens

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Varför fungerar då så gott som alla andra webbläsare gentemot FSB?
Vidhåller att det är Apple som har klantiga programmerare

Efter MÅNGA mail till FSB fick jag följande svar:

Hej och tack för ditt mail!

Anledningen till att Safari 2.x inte fungerar i internetbanken beror
inte på någon bugg utan det faktum att det har konstaterats att
webbläsaren har säkerhetsluckor. Således är det inte så att Safari
inte fungerar rent tekniskt ihop med internetbanken utan att vi har
valt att inte tillåta inloggning med denna eftersom vi inte kan
äventyra er kunders konton och pengar.
Vi har varit i kontakt med Apple angående dessa fel. Tyvärr har de
visat väldigt svalt intresse att rätta felen i Safari trots att detta
innebär problem för många banker runt om i världen. Vår teori är att
Apple håller på att utveckla en helt ny version av Safari och att de
därför inte vill lägga ner tid på att rätta felen i de gamla
versionerna eftersom de menar att felen kommer att vara rättade i den
nya versionen.

Det finns därför inga planer från vår sida på att certifiera Safari
2.x innan Apple har rättat felen i webbläsaren.

Med vänliga hälsningar
FöreningsSparbanken
Mattias Widman

-----------------------------------
Detta skulle vara en prio1 bugg, men någon sådan finns inte på buggtrackern. Har i flera av mailen försökt få dem att rapportera in en bugg om de har hittat någon sådan, men det verkar ju som att de inte vill göra det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-06 13:04
Ursprungligen av m_beckman:

Efter MÅNGA mail till FSB fick jag följande svar:

Hej och tack för ditt mail!

Anledningen till att Safari 2.x inte fungerar i internetbanken beror
inte på någon bugg utan det faktum att det har konstaterats att
webbläsaren har säkerhetsluckor. Således är det inte så att Safari
inte fungerar rent tekniskt ihop med internetbanken utan att vi har
valt att inte tillåta inloggning med denna eftersom vi inte kan
äventyra er kunders konton och pengar.
Vi har varit i kontakt med Apple angående dessa fel. Tyvärr har de
visat väldigt svalt intresse att rätta felen i Safari trots att detta
innebär problem för många banker runt om i världen. Vår teori är att
Apple håller på att utveckla en helt ny version av Safari och att de
därför inte vill lägga ner tid på att rätta felen i de gamla
versionerna eftersom de menar att felen kommer att vara rättade i den
nya versionen.

Det finns därför inga planer från vår sida på att certifiera Safari
2.x innan Apple har rättat felen i webbläsaren.

Med vänliga hälsningar
FöreningsSparbanken
Mattias Widman

Vilket fekalt avskräde till snack. Har banne mig inte läst längre utläggning till bortförklaring. Har själv pratat med Apple och de har ingen aning om vad FSB sysslar med. Vidare, varför fungerar Safari 2.0 alldeles utmärkt med SEB exempelvis? De menar alltså att SEB i så fall skulle utsätta kunder för säkerhetsbrister? Knappast.

To-Do lista:
Byta bank till SEB.

De kan @£€# behålla sin så kallade internetbank.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 10:40

Shit vilken tråd bara för ett litet oskyldigt felmeddelanden.

Jag har lärt mig att många websiter inte känner till ordet "Safari" och blir så helt förvirrande och tror jag försöker ansluta med Netscape v1.0 eller liknande.

Så jag kör helt enkelt safari istället och det har aldrig varit problem /även om det inte borde vara det med safari heller MEN..

FSB's nya bank tycker jag är sämre än den andra, efter man loggat in. Att det kommer ett meddelande att jag ska uppgradera skiter jag fullständigt i då jag kan fortsätta ändå (Vilket FSB vet också och dom skulle ju inte acceptera den versionen jag har om dom visste att det inte fungerade).

Ursprungligen av studiox:

Så jag kör helt enkelt safari istället och det har aldrig varit problem /även om det inte borde vara det med safari heller MEN...

Say what?

Goda nyheter!

Har pratat direkt med de ansvariga nu och inofficiellt fått besked att de kommer att släppa en ny version av internetbanken tisdag 14 mars och att det då ska fungera med safari. De ville lägga in en brasklapp om att de inte kunde garantera det till 100% men att det borde fungera.
Jag har i alla fal koll på vem man ska prata med och om det inte fungerar så kan de lita på att jag hör av mig igen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-10 22:39
Ursprungligen av m_beckman:

Goda nyheter!

Har pratat direkt med de ansvariga nu och inofficiellt fått besked att de kommer att släppa en ny version av internetbanken tisdag 14 mars och att det då ska fungera med safari. De ville lägga in en brasklapp om att de inte kunde garantera det till 100% men att det borde fungera.
Jag har i alla fal koll på vem man ska prata med och om det inte fungerar så kan de lita på att jag hör av mig igen.

Det ska bli väldigt intressant att se. Enligt det mail som m_beckman postade så var det ju p.g.a. säkertsbrister i Safari som de medvetet stängde ute den webläsaren. Nu säger de plötsligt att det ska funka med Safari, men lite tur. Alltså handlar det ju inte om säkerhetshål i Safari utan om bristande kompabilitet från FSBs sida.

Om det är så att det inte kommer någon ny version på tisdag som släpper in Safari så ska jag kontakta dem. Jag har en vän på Apples säkerhetsavdelning som är väldigt nyfiken på vad det är för hål de har hittat. Han har lovat att personligen se till att informationen blir behandlad.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-09 16:02

Kanske fel tråd, men ni får döda mig isåfall

Jag noterade nyss att Ikanobankens hemsida fungerade med Safari fullt ut vilket den inte gjort för mig på bra många år.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-14 08:34

Oj oj oj, vilken soppa.

Ryktet med att en uppgradering skulle ske till 14 mars stämde iaf. Men blev det bättre?

Det går fortfarande inte med Safari 2, och nu finns det inte längre någon möjlighet att logga in som företag. Jättefiffigt. :-/

  • Oregistrerad
  • 2006-03-14 09:42
Ursprungligen av hugin:

och nu finns det inte längre någon möjlighet att logga in som företag. Jättefiffigt. :-/

Det ska visst gå, det är bara det att man börjar inloggningen in på samma sätt som privatkunder, med personnummer. Därefter med företags-regnummer osv.

Problemet är bara att det inte går att logga in som företag just nu. Jag ringde min lokala Sparbank och fick svaret direkt (utan att stå i kö!) att det berodde på ett tekniskt fel som skulle vara löst om en halvtimme.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-14 10:05
Ursprungligen av Roger Jönsson:

Det ska visst gå, det är bara det att man börjar inloggningen in på samma sätt som privatkunder, med personnummer. Därefter med företags-regnummer osv.

Problemet är bara att det inte går att logga in som företag just nu. Jag ringde min lokala Sparbank och fick svaret direkt (utan att stå i kö!) att det berodde på ett tekniskt fel som skulle vara löst om en halvtimme.

De har uppdaterat inloggningssidan med lite mer information nu.

Internetbankens nya inloggning innebär att såväl privat- som företagskunder nu loggar in med personnummer. För dig som kund innebär detta flera nyheter.

För närvarande går det inte att logga in till internetbanken för dig som använder "Företagskopplad dosa". Felutredning pågår.

Nu har de fan i mig rört till det ordentligt på FSB.
Camino funkade bra förut, liksom gamla Internet Explorer

Nu har de bytt inloggningssida och uppmanar en att byta bokmärke, men till vad?
Sparar man den sida man dirigeras över till fungerar inte den som länk sedan.
Då får man samma svar som man tidigare fått i Safari ang. cockiees.

Dessutom har de strulat till det " inne på banken" fick meddelande om att jag hade två inkomna e-fakturor, gick dit och kollade, men fann inget om var jag skulle betala dem..
När jag sedan kollade mer noga såg jag att det var fakturor som skulle vara betalda 1 Nov 2004.
Nu blev jag ruskigt sur. Var naturligtvis tvungen och plocka fram pärmen från 2004 för att se om de var betalda. Vilket de naturligtvis var.
Frågan är varför de dök upp nu. Ska strax ringa banken.
Vill ju helst inte skälla på den stackarn som sitter där och svarar, kan ju bara påpeka att banken borde nomineras till 2006 års sämsta bank.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-14 09:08
Ursprungligen av Pocahontas:

Nu har de bytt inloggningssida och uppmanar en att byta bokmärke, men till vad?

Förslagsvis till länken på den sidan: https://internetbank.fsb.se/bviPrivat/privat?ns=1

Lägger man in den som startsida i Camino verkar den få tänka till en stund...men det funkade.
Tack

Ringde internetbanken...61 st stycken före mig....visst fler som är sura idag...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-14 09:32
Ursprungligen av Pocahontas:

Ringde internetbanken...61 st stycken före mig....visst fler som är sura idag...

När vi ringde i morse var det 140 st före, så vi gav upp. Jag gissar att de har fått sina fiskar varma ändå.

Några fler som fått upp arkiverade fakturor?

Man kan ju rensa bort dem manuellt, men banken ska få veta att jag inte gillar deras sätt att hantera sina kunder.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-03-14 13:41

Jag lyckades nu kommain på "privatkunder" med Safari 2 när jag byter User Agent till win MSIE6.
Kollade runt på och allt såg ok ut, körde ingen överföring/betalning.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-14 13:51
Ursprungligen av MikaelF:

Jag lyckades nu kommain på "privatkunder" med Safari 2 när jag byter User Agent till win MSIE6.
Kollade runt på och allt såg ok ut, körde ingen överföring/betalning.

Ja, titta! Nu fungerar det iaf den vägen. Det gjorde det inte innan.

Nu fattas bara att de tar bort UA-spärren för Safari 2 då.

Helt fantastiskt. Gick med Netscape 7.0 också.
Vad är det då som trilskas i Safari, kan ingen knäcka det åt nötterna på Föreningssparbanken.

Ursprungligen av Pocahontas:

Vad är det då som trilskas i Safari, kan ingen knäcka det åt nötterna på Föreningssparbanken.

Jag har erbjudit mig att hjälpa till, men de är inte intresserade. "Kan själv." Jo tjena.

Idag är det tisdag och inte fungerar den nya versionen av internetbanken med safari heller. Pratade med dem åter igen och fick dem mer eller mindre att säga rakt ut att det här med säkerhetshål är det inget med i alla fall. Det enda de kunde säga egentligen är väl att de vet om problemet och jobbar på det, exakt vad problemet är kunde de dock inte berätta...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-14 18:08

Nu vet ju iaf att det fungerar i Safari, vilket det inte gjorde innan. Men att behöva lura sig in känns lite dumt.

m_beckman: Du har ju uppenbarligen en bra kontakt på fsb. Kan inte du pressa dem lite för att får fram vad det sitter i. Det går ju uppenbarligen att logga in med Safari 2.

Talade om för banken i morse hur vi trixat oss in.
Fick svar nu ikväll

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-14 20:10
Ursprungligen av Pocahontas:

Talade om för banken i morse hur vi trixat oss in.
Fick svar nu ikväll

Gött mos!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-03-14 20:52

1/2 OT:
FSB är iaf ljusår före Handelsbanken! (som min fru tvingas använda i ett enskillt ärende, annars FF:ar vi till FSB).

Vi får väl se efter uppdateringen av systemet som sker i natt om de löst problemet

Nu gäller den första länken igen:

https://internetbank.fsb.se/bviPrivat/privat?ns=1

Nu funkar det utan trix med safari "Äntligen" !!

  • Medlem
  • Essunga
  • 2006-03-15 11:55

Samma här - funkar utan problem med Safari! För första gången sedan dom uppgradera sin hemsida....

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-15 12:28

Fungerade att logga in osv här också

Bevaka tråden