Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya Power Macintosh G4

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Quark 4.1 fungerar inte med den nya snabba datorer om ni kör Mac OS 9.2.2

Vill bara varna er att jag läste en artikel ur CapDesign där det stod att de senaste Powermacar med grafikort av typen ATI Radeon 7500, fungerar dåligt tillsammans med Xpress4 och Mac 0S 9.2.2. Enligt Apples förklaring brukar datorn låsa sig när du tar tag och drar en bild i Quark.

Som vanligt verkar Apple inte bry sig om att ge ut en buggfix eftersom man slutat utveckla Mac 0S 9. De alternativ ni har är:

1. uppdatera till Xpress 5.0
2. Byta grafikort (bästa tips)
3. Fundera på att "swicthar" till Indesign.

Som alla macanvändare brukar säga:
- Oppss, Apple did it again.

Däremot ska DVR-104 passa utan problem. Det är ju den Superdrive som sitter i iMac och som satt i tidigare MDD.

Men, den drive som jag har (som inte passar) har ju samma modellbeteckning som gamla superdrives (som passar). Dvs, lita inte på modellbeteckningen bara. Kolla upp det.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: shaolinmac:
Som alla macanvändare brukar säga:
- Oppss, Apple did it again.

Det är väl snarare Quarks porblem. Eftersom dom är helt ensamma om att åberopa grafikkortet direkt från programmet istället för gå igenom OSet (eller hur det nu var). Vet inget annat program som har en sådan klumpig lösning.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: shaolinmac:
Quark 4.1 fungerar inte med den nya snabba datorer om ni kör Mac OS 9.2.2

Vill bara varna er att jag läste en artikel ur CapDesign där det stod att de senaste Powermacar med grafikort av typen ATI Radeon 7500, fungerar dåligt tillsammans med Xpress4 och Mac 0S 9.2.2. Enligt Apples förklaring brukar datorn låsa sig när du tar tag och drar en bild i Quark.

Som vanligt verkar Apple inte bry sig om att ge ut en buggfix eftersom man slutat utveckla Mac 0S 9. De alternativ ni har är:

1. uppdatera till Xpress 5.0
2. Byta grafikort (bästa tips)
3. Fundera på att "swicthar" till Indesign.

Som alla macanvändare brukar säga:
- Oppss, Apple did it again.

Det är väl snarare Quark som har gjortet igen.
Det företaget lever i en egen avskärmad värld, dom har ju glömt bort att det finns något som heter Mac OS X.
Buggfixar är väl Quarks ansvar att greja?
Quark är ett skitföretag som inte lever i verkligheten.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 23:09
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: el gringo:
ang. göra datorn tystare. köp en tyst 120 mm och två 60 mm fläktar på www.gtek.se. jag har gjort det...

Hade det gått så hade jag redan gjort det...
Nu är det nämligen så att det inte finns en enda skruv/torx whatever i mitt PSU vilket gör den i princip ömöjlig att öppna utan våld för fläktbyte.

Samma gäller den stora, den sitter inte fast med skruvar så man kan ta loss den, snarare verkar den vara ´fastsmält´...

Visst, man kanske skulle ta och lämna in den för ´garanti reparation´ vem vet man kanske tom får ett nytt moderkort och nya fläktar ovh ny PSU på köpet...

FYI, har ett fläkt kit hemma bestående av 1st Papts 120mm och 2st Thermlatake flätar för 495:- men inte en chans i h-vetet att de går att montera in i maskinen...
---
/Samuel

Nu börjar det lika något! 1.42 GHz är inte så hemskt, det börjar likna något nu. Att priserna på skärmarna också sänktes är trevligt, nu kanske man inte behöver vara miljonär för att skaffa en schysst Apple-skärm.

Rock n´ Roll!

[ 28. Januari 2003, 23:56: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-29 00:02

>>>Nurell
man märker att du blir allt mera trött på Quarken för varje månad det går.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
>>>Nurell
man märker att du blir allt mera trött på Quarken för varje månad det går.

Nurell kommer att byta layoutprogram, men det är en process som för många av oss, vi måste sakta vänja oss vid tanken att all pengar vi lagt ut på Quark plötsligt saknar värde.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-29 00:27
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
>>>Nurell
man märker att du blir allt mera trött på Quarken för varje månad det går.

Nurell kommer att byta layoutprogram, men det är en process som för många av oss, vi måste sakta vänja oss vid tanken att all pengar vi lagt ut på Quark plötsligt saknar värde.

Fast när man tänker efter så det är bara bra för ID användarna om Quark lyckas överleva och har sina användare som är villiga att betala. Speciellt med tanke på att det skapar ju konkurrens och då blir ID ännu bättre (förhoppningsvis).

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Däremot ska DVR-104 passa utan problem. Det är ju den Superdrive som sitter i iMac och som satt i tidigare MDD.

Men, den drive som jag har (som inte passar) har ju samma modellbeteckning som gamla superdrives (som passar). Dvs, lita inte på modellbeteckningen bara. Kolla upp det.

Alla 5.25" enheter som stoppas i de nya G4orna måste ha avtagbar slädesfront för att att det skall funka som det är tänkt...
Det har tex Pioneer A04 & A05 (och om jag inte minns fel även A03).

Du får helt enkelt testa själv:
1) ta ur enheten ur datorn
2) använde ett gem för att få ut släden
3) se om det går att ta bort "slädesfronten" (uppåt)

varsegod!

Där har ni en anledning till varför man skall vända sig till sin lokale Apple ÅF när man skall köpa tillbehör osv till sin nya PMG4a.

De vet lite mer (ibland)...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-01-29 01:07

Allt klagande på för få MHZ gör mig lite trött.

När vi Macägare i vanliga fall försöker snacka "för vår sak" berättar vi hur smidigt det är att arbeta med Mac:en gentemot PC:n. Man kan köra en Pentium IIII med 3 miljarders mhz och ändå inte vara lika effektiv som på Macen, trots att den "bara har 867 mhz", som ett exempel.

Var är dom argumenten nu?
Min erfarenhet av oss glada Applemänniskor är att det ibland är lite för mycket negativa tongångar. Kollar man runt i detta forum så ser man att 99Mac absolut _inte_ är ett undantag.

Jag köpte min QS 733 för något år sedan och betalade då X antal tusen mer för den än vad den billigaste modellen kostar idag, trots rejäla prestandaökningar. ÄNDÅ fungerar den bättre än vilken PC-häck på marknaden som helst!

Negativitet är inte bra för kreativiteten. Och vi Macanvändare är ju tokigt ofta kreativa. Så kom igen, take that grin of your face!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
>>>Nurell
man märker att du blir allt mera trött på Quarken för varje månad det går.

Det jobbigaste är att konvertera alla gamla jobb, och dom är ganska många och omfattande, till något annat, vad det nu blir, ID antagligen, eller om jag har tur så slipper jag. Om Quark kan skita ur sig en fungerande version av QXP innan jag går i pension alltså.

  • Medlem
  • 2003-01-29 09:11
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Snark, för ett år sen fanns ju inte windtunnel burkarna el hur? Där är ju utrymmet helt omgjort för 5 1/4" enheter..

Men han skriver ju:

"Eftersom jag har lite problem med den i min FireWire-låda så bestämde jag mig för att stoppa in den i min Dual MDD-867."

Dvs han köpte den, satte den i en FW-låda men de krånglade där så han ville sätta i den i sin Power Mac MDD. Krånglet började alltså nån gång efter han köpt sin MDD.

Allvarligt, kan ni inte läsa innan ni postar inlägg..

Om man inte läser själv så ska man inte ge sig på andra!!!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Snark, för ett år sen fanns ju inte windtunnel burkarna el hur? Där är ju utrymmet helt omgjort för 5 1/4" enheter..

Men han skriver ju:

"Eftersom jag har lite problem med den i min FireWire-låda så bestämde jag mig för att stoppa in den i min Dual MDD-867."

Dvs han köpte den, satte den i en FW-låda men de krånglade där så han ville sätta i den i sin Power Mac MDD. Krånglet började alltså nån gång efter han köpt sin MDD.

Allvarligt, kan ni inte läsa innan ni postar inlägg..

Om man inte läser själv så ska man inte ge sig på andra!!!

?? Har jag missat nånting eller? Sista meningen vara bara en pik till Jürgen som sa så själv i ett tidigare inlägg och nu inte själv riktigt läste. Om jag sen inte läste rätt är det ju väldigt pinsamt.

[ 29. Januari 2003, 09:28: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

  • Medlem
  • 2003-01-29 10:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Det jobbigaste är att konvertera alla gamla jobb, och dom är ganska många och omfattande, till något annat, vad det nu blir, ID antagligen, eller om jag har tur så slipper jag. Om Quark kan skita ur sig en fungerande version av QXP innan jag går i pension alltså.

InDesign öppnar Quark-dokument inklusive typografimallar m.m.

Skapades ursprungligen av: mannen:
Det har tex Pioneer A04 & A05 (och om jag inte minns fel även A03).

Du får helt enkelt testa själv:
1) ta ur enheten ur datorn
2) använde ett gem för att få ut släden
3) se om det går att ta bort "slädesfronten" (uppåt)

varsegod!

Tack för infon. När jag tittar på luckan så verkar den inte var löstagbar på något fint sätt. Men, jag skall mecka mer senare och se om jag kan få till det.

Det stora nyheten tyckte jag inte var powermacen utan att Apple har sänkt priset på datorn och på sina TFT skärmar som låg innan långt över vad andra tillverkare gjorde.

Sen att man får lite mer kräm i Macen skadar inte men jag tycker som vanligt att dagens Mac måste upp ytterligare ett par snäpp i rå prestanda.

En glad nyhet är att man kan få en Pmac för ca 17000 och det är inte fy skam men den borde ligga på ca 12000 och som ingångsmodell hade varit toppen.

Men jag undrar vad har hänt med iMacen.

Inte för att det har med ursprungstrådens överskrift men för att kommentera den sista frågeställningen ovan:
iMacen kommer nog att uppgraderas på nästa keynote, tror jag.

/G

[ 29. Januari 2003, 19:55: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-29 20:42
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Inte för att det har med ursprungstrådens överskrift men för att kommentera den sista frågeställningen ovan:
iMacen kommer nog att uppgraderas på nästa keynote, tror jag.

/G

Hmm, jag kommer nog att surfa in på Applestore.se och hänga tungt på Chimerans refreshknapp redan nu på Fredag.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Inte för att det har med ursprungstrådens överskrift men för att kommentera den sista frågeställningen ovan:
iMacen kommer nog att uppgraderas på nästa keynote, tror jag.

/G

Jag kan nog sätta pengar på att iMacen uppdateras betydligt tidigare än så. Den har ju inte fått snabbare processor på över ett år nu och ryktena säger också att det är pågång rätt snart.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
Så nästan alla tycker att priset är OK?

Jag tycker fortfarande att apple tar ut överpriser för gammal teknik!

Detta är ju nästan samma dator som den föra fast med en klockad processor, fajjervajjer 800 och tystare burk .osv

Helt sjukt att dom kan ta ut så jekla mycke för en så pass sunkig dator.

Hela PowerMac-serien är billigare idag (med bättre specs) jämnfört med de tidigare maskinerna. Vad förväntar du dig egentligen?

Sen måste jag fråga, vad ska du med en ännu snabbare dator till?

Om jag inte blandar ihop dig med någon annan så hänger du på IRC, leechar warez och åker skoter.

Oh, glömde en sak.. ska du ändå bara spela så köp en PC eller en konsoll.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rasmus:
Allt klagande på för få MHZ gör mig lite trött.

...

Jag köpte min QS 733 för något år sedan och betalade då X antal tusen mer för den än vad den billigaste modellen kostar idag, trots rejäla prestandaökningar. ÄNDÅ fungerar den bättre än vilken PC-häck på marknaden som helst!

Det är riktigt, och självklart använder vi Macar för att de är bra!

Men ser man det från Apples sida så behövs solida försäljningsargument, och råprestanda är ett som säljer. Råprestanda får också oss som redan har bra Macar att överväga att byta upp oss.

Jag behöver bevisligen inte en snabbare maskin till det mesta jag gör. Min G4 används förhållandevis lite jämfört med min iMac/350 och Lombard/400.

MEN, skulle det plötsligt finnas Macar på 2 GHz eller mer, med grafikkort motsvarande GForce4-kort av högsta klass, alltihop till hyfsat pris (inte bottenlågt, bara hyfsat) i trevlig förpackning (kub?) så skulle jag inte kunna motstå den. Då skulle det bli väldigt frestande att byta upp sej.

På vägen kan man väl satsa på de nyheter som man tycker är allra intressantast, som KeyNote, nya Powerbook och ny Apple-skärm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-30 10:18

Fördubbling av MHz ger inte en dubbelt så snabb Mac och det är det som gör att många väntar med att uppgradera tills en ny processor (G5?).
En 1,4 GHz är bara 20-25% snabbare än en 700 MHz i verkligheten. Det är moderskortet, bussar, diskar och minnet som inte hänger med. Så att inte säga programmen med gammal OS 9 anpassad kod som ställer till.
Man säger att det är så mycket nytt i dagens nya burkar men det är en konstgjord andning på gammal döende teknik.

En skön grej, en bekant som ska köpa ny dator som har tittat både på PC och Mac - där jag bad han vänta några veckor (för några veckor sedan) kom o va jätteglad att jag sa just så - vänta. Nu när han byggt ihop sitt favvo PC system samt sitt favvo Mac så får han en PM G4/1GHz + lite lullull med 17" Apple Display för 25papp inkl moms medan motsvarande PC enligt honom skulle gått på ca 22-23. Då väljer han Macen - trots att han enbart jobbat med PC innan. En switcher.. som tyckte de nya priserna var riktigt riktigt bra. Se där.

jag hade nog köpt den "äldre" dual 867an...det finns trots allt några kvar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-04 09:35
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Värt att notera för dig som använder Mac OS 9:
Från och med nu kommer alla nya Power Macintosh G4 modeller säljas med Mac OS X och det går inte att starta ifrån OS 9. Det går dock att köra gamla program i "Classic" läge inuti MacOS X. Apple har tagit fram en modell för dig som fortfarande kräver att få starta datorn i OS9 läge:

- 2x1.250MHz G4, 2MB L3 cache, 512MB DDR RAM, 120GB Ultra ATA/100 hårddisk, 2xSuperDrive, ATI Radeon 9000 Pro. 29.495:- inkl. moms.

Det är lite konstigt att man släpper en dubbelprocessormaskin för OS 9-operativsystemet, som inte kan använda mer än en processor effektivt.

Jag har sökt denna maskin, men kan inte hitta någon information angående den.... Vart finns den att köpa ?

/Jef

  • Oregistrerad
  • 2003-02-04 09:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jef:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Värt att notera för dig som använder Mac OS 9:
Från och med nu kommer alla nya Power Macintosh G4 modeller säljas med Mac OS X och det går inte att starta ifrån OS 9. Det går dock att köra gamla program i "Classic" läge inuti MacOS X. Apple har tagit fram en modell för dig som fortfarande kräver att få starta datorn i OS9 läge:

- 2x1.250MHz G4, 2MB L3 cache, 512MB DDR RAM, 120GB Ultra ATA/100 hårddisk, 2xSuperDrive, ATI Radeon 9000 Pro. 29.495:- inkl. moms.

Det är lite konstigt att man släpper en dubbelprocessormaskin för OS 9-operativsystemet, som inte kan använda mer än en processor effektivt.

Jag har sökt denna maskin, men kan inte hitta någon information angående den.... Vart finns den att köpa ?

/Jef

Gå till AppleStore och klicka på PowerMac, så att du får upp dom olika konfigurationerna. Om du nu tittar uppe i högra hörnet så står det!! Ja, just det, "Datorer med OS9"

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-02-04 18:47

Finns det någonstans att "klämma" på dem?
(Behöver inte vara de nyaste modellerna, går bra med de förra)

(Sekvencia på klarabergsgatan har väl stängt?)

Bevaka tråden