Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya Power Macintosh G4

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som vet hur det är med de PowerMacs som fanns som server innan? Fanns en länk från Xserve´s sida på applestore men den är borta nu...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-28 19:19

Med tanke på den fattiga uppgraderingen av processorn anser jag att det är nog bättre att vänta till hösten på en G5 (obotlig optimist). De marginella 10-20% ökningen av verklig prestanda är ändå inte värd priset för att uppdatera idag. Vill ha helst MINST det dubbla (i verkligheten inte bara på pappret i MHz).

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-28 19:20

Som gammal Apple räv ser jag nu hur Intel och AMD numera krossar Apple i de applikationer som jag arbetar med. Stillbild=Photoshop och video applikationer.
En kollega i USA gjorde följande tester = http://www.robgalbraith.com/diginews/2003-01/2003_01_07_macpc.html
En bärbar Intel dator är snabbare än 2 x 1.125Mhz MAC. Jag är snart inne i ett nytt investeringsvarv, sneglar numera åt PC som har fått fram ett hyffsat OS, varför betala dubbelt så mycket för hälften av prestanda när det gäller videorendering eller PS.
Även den gamla Mac anhängaren och testaren Barefeats= http://www.barefeats.com/ har tester som fullkommligt krossar myten om Apples förträfflighet. Kan man skriva om MACOSX till intel ???? Linux funkar!
MVH Miri

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-28 19:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: miri:
Som gammal Apple räv ser jag nu hur Intel och AMD numera krossar Apple i de applikationer som jag arbetar med. Stillbild=Photoshop och video applikationer.
En kollega i USA gjorde följande tester = http://www.robgalbraith.com/diginews/2003-01/2003_01_07_macpc.html
En bärbar Intel dator är snabbare än 2 x 1.125Mhz MAC. Jag är snart inne i ett nytt investeringsvarv, sneglar numera åt PC som har fått fram ett hyffsat OS, varför betala dubbelt så mycket för hälften av prestanda när det gäller videorendering eller PS.
Även den gamla Mac anhängaren och testaren Barefeats= http://www.barefeats.com/ har tester som fullkommligt krossar myten om Apples förträfflighet. Kan man skriva om MACOSX till intel ???? Linux funkar!
MVH Miri

På samma sida fanns länkar till kommentarer. Jag håller med följande snubbes inlägg:

"What you miss on the swings you make up on the roundabouts.
TO me the integration, easy of use, true plug and play, great design, great software, and a tremendous sense of community is what the Mac is about. (Don´t under estimate this last point.)
ALL computers are tools, just like our cameras are- if you are not comfortable with them it doesn´t make sense to work with it.
To me, working on the Mac is just more fun than any other computer out there. I´m sorry but all the others are just "boxes" to me. So it comes in second place in the "Raw" report- wait till the next release of machines and maybe it will be first maybe not. But for me the productivity, support and lack of frustration is worth the money.
My .02"

Han har så rätt! Vad spelar det för roll om du kan convertera en bild 2 sekunder snabbare på en 3Ghz när allt annat med den datorn bara känns fel och fult?

:rolleyes:

Dessutom kan vi väl hålla oss till ämnet kring de nya burkarna. Men precis som Puppet försöker få, det är ju inte bara CPUn som gör datorn. FCP tex finns ju inte till PC, ej heller smidigheten med o ha en burk som klarar alla in/utenheter man kopplar till o från hela tiden. Men det får vi ta i en annan tråd, finns nog ett flertal som redan diskuterar detta.

Vad tror ni om att beställa en 2x1,25 GHz med combo och sedan köpa en lös Pioneer brännare? Visst kan man sätta in den i det andra 5,25" facket på de nya PM? Då får man ju en snabb CD-R (32x) och en 4xDVD-R.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-28 19:56
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
Vad tror ni om att beställa en 2x1,25 GHz med combo och sedan köpa en lös Pioneer brännare? Visst kan man sätta in den i det andra 5,25" facket på de nya PM? Då får man ju en snabb CD-R (32x) och en 4xDVD-R.

Det låter som en bra idé. Precis lika bra som att inte köpa Powermacen med mera minne från Apple, utan att istället köpa från en PC-butik. Man sparar bra med pengar då.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-28 19:59

Som man frågar får man svar ,eller läser det man vill läsa.
Citatet är också från Barefeats test
I think Apple is at a crossroads. It must decide whether to stick with the Motorola/IBM processor which is falling further and further behind in speed or switch to Pentium or Athlon. I´d like to see them go to QUADRUPLE CPU´s until Motorola/IBM gets the G5 into production. Or maybe Apple´s answer will be the new IBM 64bit PowerPC (or some derivative).
Att sitta och vänta dubbla tiden på en videorendering dvs två timmar istället för mindre än en timma på PC betyder väldigt mycket för mig. Att inhämta råfiler från min D1X och konvertera dem till JPG på 2 minuter iställer för 7 minuter på snabbaste Mac betyder väldigt mycket för mig. Tid är att göra något annat med familjen, lämna jobbet tidigare etc. . Det värsta av allt är att myten om Macs förträfflighet lever kvar så djupt . Kollegor som bor i England och USA har för länge sedan lämnat Mac för ett billigare PC alternativ. Det finns även de som hävdar att XP har bättre plug and play än OSX.
MVH MIRI

Nja, Apple har faktiskt även justerat ned sina minnespriser from nya PB releasen tidigare i januari. Ett 512Mb DDR-SDRAM PC266 (var det har jag för mig) SO-DIMM (dvs till nya PB G4) kostar typ 1200 ex moms, dom är fan inte så mycket billigare på andra ställen. Kollade iofs på dustin o lite sånt inte på daddabutikerna.com etc

köp en pc burk då istället för att gnälla här :rolleyes:

Vad gäller att man inte kan välja till iPod 5Gb så har ju den varit obeställbar i nån vecka nu. Så ja det är nya saker på g, uppdatering el ny produkt - vi får vänta o se. Gissar på att den kommer samtidigt som en uppdatering av iMac linjen.

Miri, i den här tråden diskuterar vi de nya PowerMac G4-maskinerna som Apple presenterade idag. Ditt inlägg raderades från denna tråd eftersom det inte hade med ämnet att göra. Vill du diskutera PC-relaterade ämen, så finns det andra forum på nätet som lämpar sig mycket bättre än 99mac.

/M

[ 28. Januari 2003, 20:28: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-28 21:17
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Puppet?:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
Så nästan alla tycker att priset är OK?

Jag tycker fortfarande att apple tar ut överpriser för gammal teknik!

Detta är ju nästan samma dator som den föra fast med en klockad processor, fajjervajjer 800 och tystare burk .osv

Helt sjukt att dom kan ta ut så jekla mycke för en så pass sunkig dator.

Samma dator men med mer megahertz. Alla PC-ägares normala vardag. Och titta på dem, de är alltid glada. Så vi borde också vara glada att vi kan köpa världens koolast Unix-dator till ett mycket bättre pris än förr. Och dessutom få lite mer Mhz under skalet på köpet. Kan det vara fel?

Och var inte så ledsen, PowerPC är i grunden betydligt nyare teknik än Intel-processorerna

men den ligger ändå efter?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 21:17
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Saxat från maccentral- said Tom Boger, Director, Power Mac Product Marketing:
"I´m happy to tell you that we´ve done that -- when the systems get out in the marketplace, I´m sure our customers are going to be delighted at how quiet these systems are."

NU SKRIKER JAG HÖGT !!! VAR ENDA IN I GLÖDHETASTE ÄR ÅTGÄRDSPROGRAM FÖR OSS ANDRA - OM MAN NU ERKÄNNER ATT DET FINNS/FANNS BRISTER SÅ FÅR MAN VÄL FÖR HELVETE GÖRA NÅGOT ÅT DOM eller berätta hur vi ska lösa VÅRA problem !!!

Olle

Instämmer - var är lösningen för oss om nu Apple lyckats klura ut hur man ska göra dom tystare

/Joakim

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-28 21:19

Någon som vet vad en dual 1ghz+512meg ram + gf4ti kostade när den kom ut?

För jag funderar nämligen på att beställa en 1.42ghz med ett radeon 9700 och de verkar ju inte som att den datorn ligger så jekla mycke över den dual 1ghz jag tänkte beställa förut.

Det är mycket riktigt, Dual 1.42GHz är nämligen billig i jämförelse med förra toppmodellen Dual 1.25GHz.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
Någon som vet vad en dual 1ghz+512meg ram + gf4ti kostade när den kom ut?

För jag funderar nämligen på att beställa en 1.42ghz med ett radeon 9700 och de verkar ju inte som att den datorn ligger så jekla mycke över den dual 1ghz jag tänkte beställa förut.

Vad är det för fel på Dual 1,25ghz då? Garanterat billigare än vad 1Ghz var innan och förmodligen bra mycket snabbare. Lägg till det FW800 och Airport Extreme och du har med ens en vinnare.

ang. göra datorn tystare. köp en tyst 120 mm och två 60 mm fläktar på www.gtek.se. jag har gjort det...

  • Medlem
  • 2003-01-28 21:59
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
Vad tror ni om att beställa en 2x1,25 GHz med combo och sedan köpa en lös Pioneer brännare? Visst kan man sätta in den i det andra 5,25" facket på de nya PM? Då får man ju en snabb CD-R (32x) och en 4xDVD-R.

"Då får man ju en snabb CD-R (32x) och en 4xDVD-R"

2X1,25modellen har väl inte Superdrive???

Nä det var ju den han skulle köpa separat..
Allvarligt, kan ni inte läsa innan ni postar inlägg..

Gadd

En Dual 1,25Ghz PowerMac kostade innan 40995 Kr inkl moms.

Nu kostar den 23995 kr inkl moms. Men nu har den bara 1 MB L3 minne istället för 2 MB innan.

Jag vet inte hur dom nya Pioneer-brännarna ser ut. Jag köpte en lös Pioneer 103 för ett år sedan. Eftersom jag har lite problem med den i min FireWire-låda så bestämde jag mig för att stoppa in den i min Dual MDD-867. Dom har stöd för 2 stora optiska enheter. Nästan... Det visade sig att jag måste klippa upp en gnutta i plåten bakom "glasluckan". Dessutom måste jag köra utan luckan. Det ser inte så vacker ut men det funkar bra.

Det var (och kanske fortfarande är?) själva släden som är större på min Pioneer än vad den är på Apples OEM-superdrive.

Snark, för ett år sen fanns ju inte windtunnel burkarna el hur? Där är ju utrymmet helt omgjort för 5 1/4" enheter..

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-28 22:21
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
Någon som vet vad en dual 1ghz+512meg ram + gf4ti kostade när den kom ut?

För jag funderar nämligen på att beställa en 1.42ghz med ett radeon 9700 och de verkar ju inte som att den datorn ligger så jekla mycke över den dual 1ghz jag tänkte beställa förut.

Vad är det för fel på Dual 1,25ghz då? Garanterat billigare än vad 1Ghz var innan och förmodligen bra mycket snabbare. Lägg till det FW800 och Airport Extreme och du har med ens en vinnare.

Jamen de e ju ballt att ha den fetaste

  • Medlem
  • 2003-01-28 22:25
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Nä det var ju den han skulle köpa separat..
Allvarligt, kan ni inte läsa innan ni postar inlägg..

Ibland slår det slint...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Snark, för ett år sen fanns ju inte windtunnel burkarna el hur? Där är ju utrymmet helt omgjort för 5 1/4" enheter..

Men han skriver ju:

"Eftersom jag har lite problem med den i min FireWire-låda så bestämde jag mig för att stoppa in den i min Dual MDD-867."

Dvs han köpte den, satte den i en FW-låda men de krånglade där så han ville sätta i den i sin Power Mac MDD. Krånglet började alltså nån gång efter han köpt sin MDD.

Allvarligt, kan ni inte läsa innan ni postar inlägg..

[ 28. Januari 2003, 22:33: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Snark, för ett år sen fanns ju inte windtunnel burkarna el hur? Där är ju utrymmet helt omgjort för 5 1/4" enheter..

Du misstolkade det jag skrev. Jag köpte Pioneerbrännaren för drygt ett år sedan. Jag köpte min vindtunnelburk för tre månader sedan. Jag monterade brännaren i min vindtunnelburk för en månad sedan.

Släden till min Pioneer är cirka 1,5 cm bredare än den inbyggda Philips Comboläsaren. Själva brännaren får plats utmärkt i en vindtunnelburk. Men, har man någonsin tänkt mata in och ut skivor (det vill jag...) med den Pioneermodell jag har måste man rodda som jag skrev.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
Någon som vet vad en dual 1ghz+512meg ram + gf4ti kostade när den kom ut?

För jag funderar nämligen på att beställa en 1.42ghz med ett radeon 9700 och de verkar ju inte som att den datorn ligger så jekla mycke över den dual 1ghz jag tänkte beställa förut.

Vad är det för fel på Dual 1,25ghz då? Garanterat billigare än vad 1Ghz var innan och förmodligen bra mycket snabbare. Lägg till det FW800 och Airport Extreme och du har med ens en vinnare.

Jamen de e ju ballt att ha den fetaste

Absolut!!! Men du jämförde ju om det var värt jämfört med en PM 1ghz Dual.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Snark, för ett år sen fanns ju inte windtunnel burkarna el hur? Där är ju utrymmet helt omgjort för 5 1/4" enheter..

Du misstolkade det jag skrev. Jag köpte Pioneerbrännaren för drygt ett år sedan. Jag köpte min vindtunnelburk för tre månader sedan. Jag monterade brännaren i min vindtunnelburk för en månad sedan.

Släden till min Pioneer är cirka 1,5 cm bredare än den inbyggda Philips Comboläsaren. Själva brännaren får plats utmärkt i en vindtunnelburk. Men, har man någonsin tänkt mata in och ut skivor (det vill jag...) med den Pioneermodell jag har måste man rodda som jag skrev.

Macworld skrev om detta när de testade PM 1,25GHz MDD. Jag märkte det när vi skulle montera i polarens brännare då vi skulle kopiera lite skivor. Den passade inte alls på längden men jag ville inte modda nåt så det blev inget med det. Däremot ska DVR-104 passa utan problem. Det är ju den Superdrive som sitter i iMac och som satt i tidigare MDD.

...och för att göra allt glasklart. Det problem som jag beskriver kan vara åtgärdat om Pioneer har minskat bredden på sin släde på nyare versioner, eller om Apple har breddat öppningarna i sina maskiner som lanserades idag.

Jag vet inte hur det är men skulle absolut kolla upp det om jag skulle planerade att montera en Pioneer i en ny maskin som ovan.

Bevaka tråden