Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Norrköpings Tidningar slänger ut Macarna!

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .

*bump*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-09 12:02
Ursprungligen av carlsson:

*bump*

Av vilken anledning bumpade du den här gamla tråden?

Ursprungligen av Konrad:

Av vilken anledning bumpade du den här gamla tråden?

Jag hade hoppats på att få svar huruvida Norrköpings Tidning var nöjda med sin switch eller inte. Något vi aldrig lär få veta, men ändå....

Det skulle vara intressant att se hur deras budget såg ut för två år sen jämfört med i år/nästa år, på IT-avdelningen. Nån som orkar kolla på det?

Ursprungligen av carlsson:

Jag hade hoppats på att få svar huruvida Norrköpings Tidning var nöjda med sin switch eller inte. Något vi aldrig lär få veta, men ändå....

När jag var och undervisade deras fotografer var de i alla fall inte nöjda. Det var mycket snack om hur mycket bättre det var med Macarna. Men det kanske också berodde att det inte var något vidare kraftfulla maskiner de fått för att göra sin bildbehandling på. Jag undrar hur mycket billigare inköpet blev och hur mycket arbetstid de förlorade på att ha underdimensionerade datorer.

Stefan

Ursprungligen av stefanprofiler:

När jag var och undervisade deras fotografer var de i alla fall inte nöjda. Det var mycket snack om hur mycket bättre det var med Macarna. Men det kanske också berodde att det inte var något vidare kraftfulla maskiner de fått för att göra sin bildbehandling på. Jag undrar hur mycket billigare inköpet blev och hur mycket arbetstid de förlorade på att ha underdimensionerade datorer.

Stefan

Känner en på UNT som vittnat om mycket gnäll när de köpte nya macar. De skulle ha PC istället. Inte för att de vet vad de snackar om utan bara typiskt frustrationssnack när det inte finns toner i printern eller något liknande..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-09 12:30

Jag har absolut ingen kontakt med tidningsvärlden, men skulle gärna vilja se lite nuffror såhär nåt år efter "switchen".

Har det blivit billigare, lättare och allt det där. Svart på vitt.

Finns det inga företag som har gjort liknande och redovisat hur det har gått efter en stund? Nån som har länkar/tips eller liknande vart man kan läsa om sånt?

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 14:36

DN bytade ju för nåt år sedan...
Jag såg på tidningen att dom hade en hel del problem precis i början.

Hittade inte så mycket om det, men här är en artikel om problem som kom lite senare tror jag.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=320237

Någon borde ju ha koll på hur det utvecklat sig där tycker man, men förmodligen sägs det inget av konkurrensskäl.

Borde ju finnas nån här på 99mac som jobbar på DN som åtminstonde kan uttala sig om vad dom tycker om arbetsmiljön nu i jämförelse mot tidigare. Men siffror skulle vara intressant.

Mvh

Ursprungligen av Zoega:

Hittade inte så mycket om det, men här är en artikel om problem som kom lite senare tror jag.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=320237

Det där var ju deras SAN som bröt ihop, hade med största sannolikhet inget med Windows att göra.

  • Medlem
  • 2006-08-09 12:55

På NT verkar de vara ganska nöjda. Samma sak på DN och Corren.
Men det är inte så viktigt i det här fallet. Om man satsar på att byta plattform ser man nog till att bli nöjd för att inte gå under av bittterhet. Som "vanlig användare" gillar man läget och stretar på. Den som sitter och surar blir olycklig. Dessutom ska man komma ihåg att de som switchat satt med OS9. Då är till och med Windows bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 15:02
Ursprungligen av Baron:

På NT verkar de vara ganska nöjda. Samma sak på DN och Corren.
Men det är inte så viktigt i det här fallet. Om man satsar på att byta plattform ser man nog till att bli nöjd för att inte gå under av bittterhet. Som "vanlig användare" gillar man läget och stretar på. Den som sitter och surar blir olycklig. Dessutom ska man komma ihåg att de som switchat satt med OS9. Då är till och med Windows bättre.

Jag tror med att "man ser till att bli nöjd", har man väl tagit beslutet finns det ju faktiskt ingen återvändo den närmaste tiden. Men jag tror att det är mer jobb än man kan tänka sig att bli nöjd..

Sen tror jag faktiskt inte på ett livslångt misstag som tussen säger. Det funkar nog ganska bra tekniskt när man väl kommit in i det. Det är faktiskt inte så svårt att få en win maskin att funka om man bara använder den till ett fåtal applikationer. Jag ser väl mer att det handlar om frustration hos användarna om dom är vana med något annat.

Norrköpings Tidningar har nog precis begåt ett livslångt mistag ...

bara den dagen dom får in en mask i maskinerna .... men att satsa på profesionel produktion under Windows är lika smart som att hoppa bungyjump utan lina ...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-09 15:36

Det är skillnad på en dagstidning och en reklambyrå. De som sitter och redigerar på en tidning behöver inte hålla på och bolla med typsnitt och joxa med en massa andra applikationer.
På en byrå måste man kunna växla mellan en massa olika program, öppna och stänga typsnitt och sånt. Fixa med bilder, färgprofiler och tusen andra saker.

Lustigt att så många verkar tro att det är svårt/svårare el t o m omöjligt att jobba proffessionellt i Windows. Undrar var den föreställningen kommer ifrån? Det måste vara minnen från Win95-98 som spökar...

Jag har jobbat på en mängd arkitektkontor och också en hel del inom dataspelsbranschen. I de branscherna finns bara PC. Min erfarenhet är att där förekommer det betydligt mer komplexa och krävande uppgifter (för datorn) än vad det gör hos mina vänner som kör mac, varav de flesta jobbar inom grafik, fotografi eller musik (därmed absolut inte sagt att PC skulle vara bättre).

Jag har jobbat med grafiker som bara vill ha mac, men om sanningen ska fram så törs jag inte säga att deras grejer blir bättre, levereras snabbare eller är mer problemfria än de som görs på PC. Varför skulle de? Men om man trivs med sin plattform så är det väl jättebra. Oberoende av vilken det är?

Jag själv håller på att byta till mac av olika själ (främst för att det nu finns möjlighet att köra båda OS på mac), men jag blir ju lite konfunderad när man läser beskrivningar av PC som jag inte alls känner igen. Då undrar man ju hur sakkunniga folk är. Jag tror att en sådan attityd snarare skrämmer bort presumtiva macanvändare eftersom argumenten känns väldigt oproffsiga och ...konstiga.:tveksam:

Självklart är inte min uppfattning att PC alltid funkar, men man undrar ju när man ser inlägg av typen att det omöjligt att ha archicad och photoshop öppna samtidigt på en PC eller att windowsanvändare inte använder backspace

Är det helt fel att tycka att det handlar mycket mer om tycke och smak nuförtiden? Vilket är bäst; lakrits eller vanilj?

Ursprungligen av defpoint:

Lustigt att så många verkar tro att det är svårt/svårare el t o m omöjligt att jobba proffessionellt i Windows. Undrar var den föreställningen kommer ifrån? Det måste vara minnen från Win95-98 som spökar...

Jag har jobbat på en mängd arkitektkontor och också en hel del inom dataspelsbranschen. I de branscherna finns bara PC. Min erfarenhet är att där förekommer det betydligt mer komplexa och krävande uppgifter (för datorn) än vad det gör hos mina vänner som kör mac, varav de flesta jobbar inom grafik, fotografi eller musik (därmed absolut inte sagt att PC skulle vara bättre).

Jag har jobbat med grafiker som bara vill ha mac, men om sanningen ska fram så törs jag inte säga att deras grejer blir bättre, levereras snabbare eller är mer problemfria än de som görs på PC. Varför skulle de? Men om man trivs med sin plattform så är det väl jättebra. Oberoende av vilken det är?

Jag själv håller på att byta till mac av olika själ (främst för att det nu finns möjlighet att köra båda OS på mac), men jag blir ju lite konfunderad när man läser beskrivningar av PC som jag inte alls känner igen. Då undrar man ju hur sakkunniga folk är. Jag tror att en sådan attityd snarare skrämmer bort presumtiva macanvändare eftersom argumenten känns väldigt oproffsiga och ...konstiga.:tveksam:

Självklart är inte min uppfattning att PC alltid funkar, men man undrar ju när man ser inlägg av typen att det omöjligt att ha archicad och photoshop öppna samtidigt på en PC eller att windowsanvändare inte använder backspace

Är det helt fel att tycka att det handlar mycket mer om tycke och smak nuförtiden? Vilket är bäst; lakrits eller vanilj?

Om vissa framtida switchers skräms bort av vissa fanatiska macanvändare så att de inte köper Mac så tycker jag att de har en väldigt konstig inställning. Det sunda är väl ändå att välja sin dator som ett rent verktyg där förhållandet mellan funktionalitet, pris, prestanda, och i viss mån design skall spela in för det som just du (!) vill ha ut av den.

Jag vet inte hur det är för andra, men för mig är datorn bara ett verktyg (och i viss mån leksak)

Berätta då om en typisk Mac-användare; hur han/hon klär sig, ser ut, kostvanor, dialekt etc. Någon som klarar det? Inte så lätt kanske, med tanke på att det finns ca 25-30 miljoner (kanske fler) på jordklotet.

Slutsats: En dator är ett verktyg, inte något livsstilsval!

Vi kan försöka generalisera och försöka sätta etiketter på föreställda människogrupper hur mycket vi vill, men det är alltid något som skiljer även dessa människor åt i alla fall. Alla individer är unika!

Mitt tips till dig och andra i samma situation:

Bry dig inte om andras fördomar eller vad de tycker. Skaffa dina egna erfarenheter. Utgå från vad just du (!) vill ha ut av datorn som ett verktyg!

Mvh/T

Ursprungligen av Tobias Thor:

Om vissa framtida switchers skräms bort av vissa fanatiska macanvändare så att de inte köper Mac så tycker jag att de har en väldigt konstig inställning. Det sunda är väl ändå att välja sin dator som ett rent verktyg där förhållandet mellan funktionalitet, pris, prestanda, och i viss mån design skall spela in för det som just du (!) vill ha ut av den.

Jag vet inte hur det är för andra, men för mig är datorn bara ett verktyg (och i viss mån leksak)

Berätta då om en typisk Mac-användare; hur han/hon klär sig, ser ut, kostvanor, dialekt etc. Någon som klarar det? Inte så lätt kanske, med tanke på att det finns ca 25-30 miljoner (kanske fler) på jordklotet.

Slutsats: En dator är ett verktyg, inte något livsstilsval!

Vi kan försöka generalisera och försöka sätta etiketter på föreställda människogrupper hur mycket vi vill, men det är alltid något som skiljer även dessa människor åt i alla fall. Alla individer är unika!

Mitt tips till dig och andra i samma situation:

Bry dig inte om andras fördomar eller vad de tycker. Skaffa dina egna erfarenheter. Utgå från vad just du (!) vill ha ut av datorn som ett verktyg!

Mvh/T

Jo, du har ju givetvis helt rätt. Jag håller med dig till 100% och tycker det är olyckligt om jag var otydlig och att du uppfattade det annorlunda. Min poäng var samma som din, men den måste ha fallit bort.

EDIT: Mina funderingar är egentligen en fortsättning på min grundfråga som man kan se här.

Ursprungligen av defpoint:

Jo, du har ju givetvis helt rätt. Jag håller med dig till 100% och tycker det är olyckligt om jag var otydlig och att du uppfattade det annorlunda. Min poäng var samma som din, men den måste ha fallit bort.

EDIT: Mina funderingar är egentligen en fortsättning på min grundfråga som man kan se här.

Ah! Då ligger vi på samma våglängd. Ledsen om jag lät otrevlig...

Mvh/T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 16:49

Jag säger bara färghantering, något som MS äntligen får ett okej system för i Vista, 10år försent kan tyckas.....

Så länge man inte tankar ner konstiga saker från rysk porr sidor och konstig beta saker som inte har någon trovärdighet ( typ konstig torrent eller liknade ) , så tigger man om att få problem med sin Pc.
Använder man kvalitets hårdvara och bra mjukvara med rätt drivrutiner så funkar en Windows Xp burk minst lika bra som en mac. Har själv datorer som gått både 2 & 3 & 4 & 5 år utan om installation av Windows Xp eller fått virus m.m. på datorn.

Har ett skräck exempel av många, Familjen var mac användare fram tills de gick över till pc pg av föräldrarnas jobb där en gammal P4 på 2.26 Ghz med rambus minnen hade varit igång i drygt 3.5 – 4 år 24/7 där det fanns 4 konton. 2 konto var föräldrarnas och 2 var ungarnas.
Ungarna tankade hem allt och lite till som gick att tanka hem utan att tänka på säkerheten.
Ungarna är spelnördar och tankade ner allt som var gratis inom spel området. Ungarna var i tonåringar ( 10 / 14 år )
Datorn har gått non topp dygnet runt utan några som helst problem.
Totalt sätt fick de virus1 gång och 1 en gång spyware under hela den tiden, men det tog Norton hand om.

Det jag försöker säga är att har man en stabil dator av bra kvalité och något koll på hur man sköter den så funkar Windows xp lika bra som en mac. Det där med virus är för privatpersoner är totalt överdrivet anser jag. Däremot för företag är det annorlunda.

  • Medlem
  • 2006-08-09 18:17
Ursprungligen av Hunter78:

Så länge man inte tankar ner konstiga saker från rysk porr sidor och konstig beta saker som inte har någon trovärdighet ( typ konstig torrent eller liknade ) , så tigger man om att få problem med sin Pc.

Toppen! Då ska jag genast råda farsan att börja ta hem sånt till sin PC.

Ursprungligen av Baron:

Toppen! Då ska jag genast råda farsan att börja ta hem sånt till sin PC.

Det jag menade att man måste vara mer försiktig med sin Pc än med sin Mac, fördel Mac
Men det betyder inte att Pc med Windows xp är totalt obrukbart som några försöker få det till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 18:37

""Det där med virus är för privatpersoner är totalt överdrivet anser jag..""

Mycket möjligt att det är överdrivet och att virus inte är något problem..
Fast när tom min momma lyckades med konststycket att få virus flera gånger på sin förra PC, men detta kanske bara var bara otur?

Ursprungligen av Fredric:

""Det där med virus är för privatpersoner är totalt överdrivet anser jag..""

Mycket möjligt att det är överdrivet och att virus inte är något problem..
Fast när tom min momma lyckades med konststycket att få virus flera gånger på sin förra PC, men detta kanske bara var bara otur?

Nackdel med Pc med Windows är att det kräver en betydligt högre kunskapsnivå i använda/hantera av en pc. Macen stora fördel är att man inte behöver någon större kunskap i hantering. Det kan vara till fördel men också nackdel beroende vem som användaren är!
Macen är helt enkelt mer användarvänligt anser jag. Däremot ser jag en styrka inom pc att du kan få den precis som man önskar in i minsta detalj.
Det är lätt när man kan det och vårt när man inte kan något, men det är väl så med allt här i livet.

Ursprungligen av Hunter78:

Däremot ser jag en styrka inom pc att du kan få den precis som man önskar in i minsta detalj.

Med Windows? Näää!

Macen däremot, med sin unixgrund och utmärkta scriptmöjligheter.

Ursprungligen av Kristofer:

Med Windows? Näää!

Macen däremot, med sin unixgrund och utmärkta scriptmöjligheter.

Glöm inte att det finns Unix & Linux till Pc......

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-14 12:42
Ursprungligen av Hunter78:

Glöm inte att det finns Unix & Linux till Pc......

Ja, men då kör du ju inte Windows längre.

Ursprungligen av Hunter78:

Glöm inte att det finns Unix & Linux till Pc......

Öh ja? Nu var det ju Windows du talat dig varm för.

EDIT: Rhesus hann före..

  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 12:07

En parentes till ämnet:

Jag bläddrar i Nätverks och "IT" tidningar ibland och ser den propaganda som Micro$oft levererar. Argumentet är uteslutande att det är billigare att köra Windows, oavsett om det gäller server eller klient OS. Det intressanta är hur de kommer fram till denna slutsats.

Den kampanj som var igång förra året (kanske fortfarande) med glada IT-chefer från stora företag på bild som kunde intyga hur mycket dyrare det skulle bli om de bytte till Linux (tanken på Mac finns inte ens). I samtliga fall kan man läsa uttalat eller mellan raderna att anledningen att det blir dyrare är att det kostar för mycket att omskola alla Windows certifierade tekniker till Linux kunniga tekniker. Alternativt skulle ett byte innebära att majoriteten av IT-avdelningen skulle få sparken, inklusive den leende chefen, eftersom de saknar rätt kompetens för företagets IT stategi.

Detta upplever jag som de överskuggande anledningen till att IT-avdelningen ALDRIG vill byta bort Windows. Det är helt enkelt självmord.

Varför samma inte gäller för företag med Mac är att cheferna oftast inte kan nått utan läser samma tidningar som kör dessa annonser och samtalar med hungriga leverantörer som med säkerhet vet att allt kommer bi bättre med Windows. Då blir det i bästa fall ett krig mellan ledning och tekniker.

  • Medlem
  • 2006-08-14 12:13

Eller så har man en ledning som litar på dem som kan sitt jobb.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 12:21

Ok, lite till... Hur Windows blev ett virus.

Stockholms universitet. En sedan åratal Mac-beroende enhet beslutar att köra blandad miljö för att studenterna ska få en bredare kompetens. (OK, det var mitt beslut) En bra idé kan tyckas. Idag är Macarna borta med undantag för de som står utan ström eller program i några hörn. Vad hände?

Jo, två saker. När Windows introducerades anställdes såklart Windows kunnit personal. Efter några få år består nästan hela IT-styrkan av Windows människor eftersom de kräver mer tillsyn och Macarna mest sköter sig själva. För det andra införskaffades ett enda program som bara finns för Windows. Det utgjorde upskattningsvis 5% av användningen men blev snabbt en förevändning för att öka andelen Windows datorer. Detta sågs såklart inte som ett stort problem för majoriteten av IT-styrkan som vid det laget var supportade Windows. Windows servrar behövdes för att "underlätta" hanteringen av datorerna. Ny personal, nya konsulter krävs för att laga och reda ut problem i dessa servrar... osv. Macen åkte ut på mindre än 5 år efter den första PC kom.

Ett år köptes ett halvt dussin högpresterande PC-arbetsstationer som inte någon av dem kostade under 35tkr. Av dessa datorer var det endast en som inte var på garranti-reparation flera gånger innan det första året var över. De Macar som köptes under samma period var inte på reparation en enda gång. Detta vägde mycket nästa gång datorer skulle köpas in. Man valde helt enkelt en annan leverantör... 3 av 5 datorer var på rep. inom ett halvår.

Ursprungligen av eimermusic:

Ett år köptes ett halvt dussin högpresterande PC-arbetsstationer som inte någon av dem kostade under 35tkr. Av dessa datorer var det endast en som inte var på garranti-reparation flera gånger innan det första året var över. De Macar som köptes under samma period var inte på reparation en enda gång. Detta vägde mycket nästa gång datorer skulle köpas in. Man valde helt enkelt en annan leverantör... 3 av 5 datorer var på rep. inom ett halvår.

Ni hade förmodligen en jäkla otur, eller också sprider du bara FUD. Apple har bra statistik vad gäller reparationer - men skillnaden gentemot övriga tillverkare handlar bara om några procent. Köp in hundra maskiner från Apple och hundra från Dell, 10 av Apples och 12 av Dells maskiner kommer förmodligen behöva reparation inom första året.

Till detta måste vi givetvis lägga tiden som det tar att få tillbaka en trasig maskin. En Dell är förmodligen igång inom 24 timmar, hur många dygn tar det att få en Mac reparerad - speciellt om den måste skickas till Holland..

Nåväl, tillbaka till den urgamla trådens början. Är det någon som har koll på hur det har gått för Norrköpings tidning och deras byte till Windows?

Bevaka tråden