Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Norrköpings Tidningar slänger ut Macarna!

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 18:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

quote:Det borde finnas inställning så att det bara syns Applikationsmapp och Hemmapp för nybörjaren.
Hårddisk och CD syns på skrivbordet. Det borde inte vara svårt på Apple skapa detta, hoppas på 10.3

Enligt denna tråd verkar detta problemet vara anledningen till att NT valde att byta plattform, kan det vara så enkelt.

Då borde väl äpple lätt kunna fixa en ?Begränsad finder (likt OS 9)? som döljer allt utanför hemmappen. Då skulle ju alla vara nöjda för det verkar vara det enda problemet i OS X.

Det finns ju redan två vägar att gå:
- Begränsad Finder under Systeminställningar/Konton/Kontobehörighet. Funkar väldigt bra.
- Netinfo kan i detalj styra vad användaren får göra och hur det ser ut på skrivbordet mm-. Mer jobb, men OK, jämför med AD i Windowsnätverk, så är det en lätt match

Grattis NT, nu får ni leva med virus och höga licenskostnader för samtliga datorer som kan kopplas till en PC-server.
Till Mac OSXS får man koppla ett obegränsat antal datorer.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

quote:Det borde finnas inställning så att det bara syns Applikationsmapp och Hemmapp för nybörjaren.
Hårddisk och CD syns på skrivbordet. Det borde inte vara svårt på Apple skapa detta, hoppas på 10.3

Enligt denna tråd verkar detta problemet vara anledningen till att NT valde att byta plattform, kan det vara så enkelt.

Då borde väl äpple lätt kunna fixa en ?Begränsad finder (likt OS 9)? som döljer allt utanför hemmappen. Då skulle ju alla vara nöjda för det verkar vara det enda problemet i OS X.

Begränsad Finder finns i OSX, I dockan existerar då endast en programmapp, en delad mapp, en dokumentmapp, papperskorgen samt Finderikonen.

Öppnar man programmappen så får man upp ett fönster med de program som Administratören har gett användaren tillåtelse att använda. Programmappen fungera lite som "At Ease" (hette det så?) räcker med ett enkelt klick för att öppna programmet.

Inga hårddiskar syns på skrivbordet och endast tre menyer är tillgängliga i Findern

[ 16 Januari 2003, 18:19: Meddelandet ändrat av: Excelsior ]

Såvitt jag har hört ska NT även gå över till Headline, ett publiceringssystem som håller reda på bilder och texter och överge Quark Publishing System.

Nog för att QPS är lite eget, men jämfört med Headline är det en dröm. Det senare är knappt halvfärdigt, olidligt långsamt 1.6 GHz pc och en ständig källa till frustration.

Tycker verkligen synd om mina forna kollegor på nattredaktionen om det blir verklighet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Excelsior:
[b]I
Man får väl hoppas att detta inte är ett trendbrott bland svenska dagstidningar.

Länk till artikeln
Ytterligare en länk i ämnet Apple och Quark

Edit: flyttade upp denna till huvudnyhet /Martin

En medelstor "Finlandssvensk" dagstidning som i sin tur äger 3 andra mindre tidningar i Vasa körde tills 2 - 3 år sen med Quark. Sen dess har de bytt till Indesign. Nu är de snart klara med att byta till OS X (så snart TietoEnator är klara med sin bit).

Vad jag har förstått finns det inga planer att ens försöka byta till Windows ? ingen ekonomisk vits har den teknisk anvariga sagt. Helhetskostnaden ligger inte i hårdvaran - kostnaden ligger i underhållet.

Det finns ganska många saker i produktionskedjan som Blir dyrare med att byta till windows tex. fontlicencer, programlicencer, skolning, viruskydd, dyrare säkerhetsrutiner etc.

En bra kvalitets PC är inte så billig den heller (och jag menar inte konsument maskiner)!

Kalla mig gärna rabiat, men jag lovar och svär att jag ALDRIG kommer ta anställning på ett företag där jag inte får använda mig av Apple-datorer... Så viktigt blir aldrig ett arbete för mig att jag sätter mig framför en Windowshäck. All min utbildning och erfarenhet baserar sig på Mac OS och jag tänker inte slänga det i sjön på att köra ett operativsystem (Win) som jag i princip bara känner till namnet.

Om vi alla kunde tänka så och dessutom leva efter den principen så skulle nog andelen Macar ute på arbetsplatserna öka markant...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-16 18:56

Bra tips från er hur man begränsar Finder o.s.v.
Men jag efterlyser ett enkel sätt, bara med en knapp, svips då har man en begränsning anpassad för nybörjaren (i enanvändarläge).
D.v.s nybörjaren själv ska kunna göra det när datorn är nyköpt eller köpt ny OSX.
Det skulle vara bra för flesta nybörjaren som vågar ta stort steg in till unixvärlden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 18:57

Jag tänker så och skulle vilja leva så, men tyvärr måste jag ha in pengar till käk och dricka också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 19:02
Citat:

quote: Såvitt jag har hört ska NT även gå över till Headline, ett publiceringssystem som håller reda på bilder och texter och överge Quark Publishing System.

Nog för att QPS är lite eget, men jämfört med Headline är det en dröm. Det senare är knappt halvfärdigt, olidligt långsamt 1.6 GHz pc och en ständig källa till frustration.

Tycker verkligen synd om mina forna kollegor på nattredaktionen om det blir verklighet.

Haha, såna stollar!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 19:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Bra tips från er hur man begränsar Finder o.s.v.
Men jag efterlyser ett enkel sätt, bara med en knapp, svips då har man en begränsning anpassad för nybörjaren (i enanvändarläge).
D.v.s nybörjaren själv ska kunna göra det när datorn är nyköpt eller köpt ny OSX.
Det skulle vara bra för flesta nybörjaren som vågar ta stort steg in till unixvärlden.

Som sagt Netinfo. Använd på skolor just för det ändamålet.
För den nyblivne användaren är det inte lika lätt på den lokala datorn utan förkonfigurering av en kunning adminstratör. Du kan ju bygga egna installationer med Software Restore, men det är inget som kommer med en nyuppackad dator. Frågan är hur bra det blir. Man har ju sett skräckexempel på förkonfigureringar gjorda av Nicator för hemköpsdatorer. Inte konstigt att Windows-användare är vana vid krångel.
Intressant fråga från din sida, dock. Skall sätta mig ner och pilla lite.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Från Pressens tidning apropå effektivitet:

Behöver vi en ny arbetsstation så har vi hela operativsystemet liggande i en server, det tar bara 15 minuter att komma igång med en nyinstallation.

Försök det med en wintel-station

Så har man gjort på Windows-sidan i många år. Redan 1995-1996 gjorde vi så på den skola jag var på då, kopierade ut kompletta installationer med alla program och allt, i form av diskimages gjorda med Ghost. Ofta på mindre än 15 minuter. Och det är fortfarande "standard procedure" att göra så på alla företag med lite datorer att hålla reda på. Scriptad installation med så kallade "answer files", alltså helautomatiska installationer via nätverk, är också MYCKET vanliga. Dra igång 10-15-20 samtidiga helautomatiska installationer via nätverk och gör något annat under tiden.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Kalla mig gärna rabiat, men jag lovar och svär att jag ALDRIG kommer ta anställning på ett företag där jag inte får använda mig av Apple-datorer...

Om vi alla kunde tänka så och dessutom leva efter den principen så skulle nog andelen Macar ute på arbetsplatserna öka markant...

Det tror jag inte alls att det skulle. Däremot skulle antalet arbetslösa Macfantaster öka kraftigt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Kalla mig gärna rabiat, men jag lovar och svär att jag ALDRIG kommer ta anställning på ett företag där jag inte får använda mig av Apple-datorer...

Om vi alla kunde tänka så och dessutom leva efter den principen så skulle nog andelen Macar ute på arbetsplatserna öka markant...

Det tror jag inte alls att det skulle. Däremot skulle antalet arbetslösa Macfantaster öka kraftigt.

I´m still working...

Ursäkta men ingen kan vinna en diskussion som förs på så låg nivå som denna...

Han eller hon som har största spade vann!

Jag har varit verksam i branchen i mer än 10 år och har en mycket lång erfarenhet att luta mig mot när jag nu säger detta: Det handlar sällan om att vara kostnadseffektiv och produktiv i sitt val av persondator när IT-chefen väljer plattform och det är sällan som användarna och annan personal faktiskt får råda vid val av plattform utan det är ofta de som har minst insikt och kunskap som signerar avtalen.

Det är andra faktorer som faktiskt spelar roll och slår undan fötterna för ett långsiktigit ekonomiskt och produktivt tänkande än de som man kanske kunde hoppas på. Det är viktigt att komma ihåg att det handlar om individer som ska göra val som kan betyda mycket för deras framtida karriär och yrkesroll. (Japp, det handlar inte så sällan om att rädda sitt eget skinn) Att göra ett självständigt val baserat på en grundlig inventering låter sig sällan göras utan ofta grundar man sitt val på andras sanningar och tyckanden som:

1. Den felaktiga kunskapen att "alla andra" kör PC.
2. Mac är dyrt och PC billigt.
3. Det finns inga program till Mac.

Det är idag svårt att finna IT-chefer som vågar bryta ny mark och fatta beslut som är grundade på den egna organisationens kravspecifikation och behov. Att det är så är inte svårt att förstå men kanske värre att acceptera. Microsoft med alla sina brister är trots allt störst och störst kan ju aldrig vara fel? ivrigt påhejade av branschen är det inte lätt att som ensam IT-chef stå emot.
- Om alla andra kan arbete i Windows så borde väl det fungera för oss också?

Massmedia (IDG m fl) är att likna vid en pöbel, väldigt få vägar kliva av från gängse uppfattning - tänk om annonsörerna blir förbannade - utan upprepar det som konkurrenten också säger. Likt ett lämmeltåg drar PC hysterin vidare.

Jag ska inte orera mer i ämnet men jag kan inte låta bli att ge er ett fruktansvärt bra exempel på hur man enkelt kan slarva bort flera hundra miljoner kronor på ett av världens största edu-nät UTAN att först ha gjort en analys av behov och krav. I Stockholms stad har man sedan flera år plöjt ner miljontals (det är ett tresiffrigt belopp) i ambitonen att ge elever och personal tillgång till ett IT-verktyg. Givetvis valde man (för 6-7 år sedan) man W95 som operativsystem och Novell som nätverksplattform. Inte för att det skulle vara bäst utan för att det var det man valde. (Man tittade i ärlighetens namn på en annan nätverksplattform till men valde bort den av andra skäl än pedagogiskt riktiga - vilket borde varit det bärande kriteriet för val av plattform i ett edu-nät)

Varför? Jo, de som satt i beslutande position arbetade uteslutande själva i Windows... Rådgivarna arbetade också i PC miljö. (Inte fan väljer man något som man inte själv känner till! Det är ett faktum som också gäller i andra branscher. En målare väljer en viss färg av en viss fabrikant därför att det har han alltid tidigare gjort och vet hur den färgen är att arbeta med, dessutom har han 40% rabatt av färghandlaren) Man är skeptisk mot det som man inte kan.

Beslutet fattades utan att man tog hänsyn till vad IT-verktyget skulle användas till - naturligt vore att det skulle förstärka elevernas inlärningsprocess. Istället kontoriserades skolan och man fick ett system som visserligen fungerade men det gick inte att använda i undervisningen - det blev inget mervärde.
Jag menar att man tog hänsyn till fel saker i sitt val av system. Det är det som nu sker i Norrköping. Man glömmer bort vad grejerna ska användas till och vilka det är som ska arbeta med verktyget. Tyvärr får ofta ett kortsiktigt ekonomiskt tänkande företräde.

Du SockerConny, det är precis så det är.
Som "shyssta järnrör".

Väl sagt SockerConny!
Nu vet vi att NT gjort sitt val. Låt inte denna diskussion bli ett datorkrig, Win vs. Mac.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
mondo65

Men om någon annan börja bygga Apples hårdvara då är ju risken stor att den kan bli sämre i kvalité samt stabiliteten speciellt om det kommer vara flera olika företag som ska bygga Apples datorer eller komponenter till datorerna.
Nä det där är inte hållbart i längden.!

Apples hårdvara sida är döende enlig min mening.

och hur många av komponenterna i en apple dator tillverkas av apple?

  • Avstängd
  • 2003-01-16 23:52

Dom kanske vill ha burkar som går att uppgradera och inte kostar 20´000. Förstår dom.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
Dom kanske vill ha burkar som går att uppgradera och inte kostar 20´000. Förstår dom.

Skitsamma om burkarna kostar 20.000 kr.
Dom har ju ett redaktionellt system också, som kostar schaber.
Dom sitter inte bara och lajar i Finder.
Det som förvånar mig mest i sammanhanget är varför dom inte konverterar till ID på Mac istället för att lägga över hela skiten på ID och PC.
Kunde dom inte ha behållt Mac-systemet och bara konverterat till ID?

Jag tror att jag får mina fördomar om östgötar bekräftade nu.
Dom är inte så dumma som man tror - dom är ännu dummare.

Eftersom det tydligen kom ut en tidning när dom använde OS9 måste man verkligen byta till OSX eller PC ?

fan funkar det så funkar det ?

och öhm finns det inte OS9 på OSX installationen
måste man ju inte byta, bara att ändra boot eller starta os9 ju

[ 17 Januari 2003, 00:33: Meddelandet ändrat av: skywalker[TSG] ]

Skulle vi inte i egenskap av MUG fråga NT på ett mycket vänligt och trevligt sätt om varför de byter. (Dvs hur de har kommit fram till att de blir billigare, bättre eller vad de nu har för skäl)

De kan ju faktiskt ha gjort någon analys av något slag (även om jag tyvärr får hålla med SockerConny om att de ofta inte görs).

Det kan väl annars vara något för 99reklam att göra om nu 99mac inte vill gräva i historien?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Så ni menar att dator som står under ett skrivbord skulle inspirera er till att göra kreativa saker. Har ni hör något mer korkat nä troligen inte.

Nej det är inte utsidan man stirrar på. Man arbetar med en skärmbild.
Gick på InDesign-kurs med PC och hade med mig min PB med OSX och InDesign parallellt. De var nästan identiska med kortkommandon och allt. MEN vilken skillnad i utseende!!! Vacker omgivning lär vara viktig - se konstnärers hem - välj bil eller något där du kan utropa: SNYGGT!!! Och du gläder dig - hur blir arbetet då? BRA förståss.
Ärligt talat visste jag inte att PC-gränssnittet utstrålade en sådan fulhet. Det var en glädje att sitta med sin Mac.
Sen kommer man till tryckeriet - vill de ha PC? Inte de jag känner.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-01-17 01:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Någon frågade om vad användare som utbildas för att lära sig OS X tycker är svårt med systemet.
Deras första intryck är detta med fleranvändaresystemet. Det känner sig förvirrade över mappstrukturen. De är vana att kunna lägga allt dirket i root nivå på hårddisken. Vilket jag brukar avråda från.
jag rekommenderar att de ska hålla sig i hemmamappen sin. Där uppstår en förvirring. Men detta är bara under en övergångsfas. När de ser nyttigheten med ett fleranvändar system brukar de älska det.

Helt rätt taktik!

Jag har själv alltid sett till att det har funnits en "jobbmapp" på de lokala arbetsstationerna. Folk har lärt sig att "där skall saker och ting ligga". Ett argument har varit att det är lättare att göra klientbackup, även om det är en lögn. Trygghet hos användaren är värt mer.
Sedan introducerade Apple mappen "Dokument". Var det i System 7?. Den kunde lätt döpas om till "Jobb" och så hade du samtidigt en funktion som gick till den mappen med automatik i dialogrutorna
Under OS8-9 har vi haft fleranvändarinloggning och då har "Dokument" sett olika ut beroende på vem som loggade in(det börjar att närma sig). Microsoft passade också på att strukturera om"Mina dokument" i och med Win2000 (nej, NT4 hanterade inte detta särskilt bra)

I OS X har du din hemmamapp/hemmakatalog som ett arv från UNIX. Jätteenkel pedagogik:
- Här är din hemmamapp. Här hör du och dina filer hemma. Lägg dem där och allt är lugnt. Ingen annan kan röra dem. Allt i en upplysande och förstående ton.

Jag tror inte någon av våra elever ens har funderat över detta. Inte ens de Win-sysadm som blev tvingade att gå OS X-kursen .

Det är glasklart.

...vissa powerusers gnällde i dock början, men de har också lärt sig (den hårda vägen)

Problemet kommer när dom tror att dom kan göra vad som helst i sin hemmakatalog. Som att rensa upp lite och tar bort/flyttar på Library katalogen och "Oj var är alla mina bokmärken?".
Det är lite synd att vissa har så otroligt svårt att lära om.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Global-knivarna ... Det är köksknivarnas Rolls-Royce. Bäst helt enkelt.

Nja, här i Japan anses de vara crap i jämförelse med de riktiga knivarna, precis som IKEA knivarna anses vara i Sverige ...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taxi122:
Nja, här i Japan anses de vara crap i jämförelse med de riktiga knivarna, precis som IKEA knivarna anses vara i Sverige ...

Jamen, berätta vilka man ska ha istället då?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taxi122:
Nja, här i Japan anses de vara crap i jämförelse med de riktiga knivarna, precis som IKEA knivarna anses vara i Sverige ...

Jamen, berätta vilka man ska ha istället då?

MAC

Citat:

quote:Precis som BMW är begreppet för körglädje så är Macen begreppet för "datorglädje".

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Från Pressens tidning apropå effektivitet:

Behöver vi en ny arbetsstation så har vi hela operativsystemet liggande i en server, det tar bara 15 minuter att komma igång med en nyinstallation.

Försök det med en wintel-station

Så har man gjort på Windows-sidan i många år. Redan 1995-1996 gjorde vi så på den skola jag var på då, kopierade ut kompletta installationer med alla program och allt, i form av diskimages gjorda med Ghost. Ofta på mindre än 15 minuter. Och det är fortfarande "standard procedure" att göra så på alla företag med lite datorer att hålla reda på. Scriptad installation med så kallade "answer files", alltså helautomatiska installationer via nätverk, är också MYCKET vanliga. Dra igång 10-15-20 samtidiga helautomatiska installationer via nätverk och gör något annat under tiden.

Ghost är inget nytt för mig, har själv använt det och det funkar ok FÖRUTSATT att hårdvaran är identisk. Har man olika hårdvara sitter man plötsligt med fyrtio-elva olika konfigurationer... Då är ofta handpåläggning också nödvändigt för att det ska rulla smärtfritt.

Kompabilitetsproblem är ett välkänt problem på wintel-sidan då det finns så många olika tillverkare. Apple har koll på hårdvaran och har det därför lättare att undvika sådana problem. Om Windows bara fanns för låt säga Dull (Dell för de som inte förstår

) så skulle Microsoft inte hade det problemet heller.

Dessutom är Ghost en tredjepartslösning och kostar pengar. Vi pratar ju om kostnader och eftersom NetInstall kommer med OS X Server så är det ytterligare en pluspoäng för macen...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-17 09:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote: En Global-kniv för kanske 500:- väger lite mindre och är helgjuten, vilket underlättar rengöring samt omöjliggör att den blir "skranglig" med tiden.

Global-knivarna kostar väl sisådär en 700 kr och är helsmidda, inte helgjutna, vilket ger dem styrka och flexibilitet. Jag har två stycken. Det är köksknivarnas Rolls-Royce. Bäst helt enkelt.

Just det, så var det! "Helsmidda!" Kände att det var nåt jag inte fick riktigt rätt i terminologin, men kunde inte komma på vad. Nåja i ett stycke iaf, det var det som var poängen. Jag skrev avsiktligt "kanske 500:-" just för att ingen pet-nisse skulle komma att säga "den går att hitta billigare på rea" eller dylikt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-17 09:57

Global-knivarna är toppen, men de övre kanterna på knivbladen är en aning kantiga; det hade varit skönt om de hade varit avrundade.

Bevaka tråden