Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Norrköpings Tidningar slänger ut Macarna!

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 13:21

Jag skriver bara om de specifika datorer som köpts in under min tid på arbetsplatsen. Självklart kan det handla om otur. Det handlade ju inte direkt om datorer köpa av datornicklas.com utan seriösa tillverkare och leverantörer. Våra volymer har aldrig varit i hundratal utan i tiotal så någon korrekt statistisk grund utgör det inte. Därför angav jag inte priocentuella värden utan specade antal. Om det gör dig glad kan jag nämna att den första serien PC-datorer som köptes in fungerade väldigt bra (hårdvaran alltså), precis lika bra som samtidiga Macar.

Poängen var att efter dessa erfarenheter sågs ändå PC-datorer som en billigare och bättre helhetslösning. Jag kan inte heller ha veto i frågan om dessa beslut har varit rätt eller fel. För mig är det i alla fall trist. Jag tror verkligen på blandade miljöer och kompatibilitet över plattförmsgränserna. Och då inte win98 och winXP utan winXP, OSX, och Linux. Jag vill att valet av system inte ska låsa in mig i ett hörn utan att program och filer ska fungera oavsett vad jag väljer för system. I den frågan är ju Apple inte mycket bättre Microsoft i vissa fall. Logic Audio tex, är ett ämne som varit ganska hett debaterat.

Notera även att Mac/PC frågan mer och mer handlar om mjukvara nu när Apple bygger "PC-datorer". Om en Dell går som en klocka men en HP pajar varje vecka så har det antagligen inget med Microsoft att göra.

(edit: korrade lite...)

  • Medlem
  • 2006-08-15 08:33

Nu slutar vi diskutera skillnaderna mellan OSX och Windows. Vi slutar också att vara otrevliga mot varandra. Antingen diskuterar vi dagspressens val av plattform eller så stänger vi tråden.

Admin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-15 08:53

Oj då, hoppas inte det var mitt inlägg i den här tråden som körde igång platformkriget.

Det jag undrade över var om nån kunde visa upp siffror för själva bytet av platform och om det var värt det eller inte, alltså rent vetenskapligt och sakligt utan några känslor

Men det e väl ingen som vet kanske

Ursprungligen av b0bben:

Oj då, hoppas inte det var mitt inlägg i den här tråden som körde igång platformkriget.

Det jag undrade över var om nån kunde visa upp siffror för själva bytet av platform och om det var värt det eller inte, alltså rent vetenskapligt och sakligt utan några känslor

Men det e väl ingen som vet kanske

Njoaoe, det finns ju ett sätt som sagt; Årsrapporter är officiella i Aktiebolag, så om nån kunde hitta dessa så kunde vi jämföra budgetposter mot före - efter. Det kunde vara intressant....
Dock så skedde väl bytet i våras, så vi måste kanske vänta ännu längre?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-08-16 09:32
Ursprungligen av carlsson:

Njoaoe, det finns ju ett sätt som sagt; Årsrapporter är officiella i Aktiebolag, så om nån kunde hitta dessa så kunde vi jämföra budgetposter mot före - efter. Det kunde vara intressant....
Dock så skedde väl bytet i våras, så vi måste kanske vänta ännu längre?

Om du skall kunna dra några slutsatser ur den officiella årsredovisningen har du nog en god portion tur. I den publika resultaträkningen finns, i de flesta företag, endast sammandrag av poster. Börsnoterade företag brukar skriva betydligt mer, men det är ändå bara de ur koncernens synpunkt största händelserna som kommenteras och redovisas.

Tyvärr tror jag inte att en övergång från Mac till PC är en sådan händelse.

Du måste nog bli bekant med någon på NT:s ekonomiavdelning...

  • Medlem
  • 2006-08-15 09:29

Nej, de kan inte ha bytt i våras. Senast i höstas, men jag tror det var tidigare. Flera år sedan, skulle jag gissa. Jag tror de var före DN.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-15 11:10

Första inlägget i tråden är från 2003. Det kanske kan vara en ledtråd.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-15 14:46

NT bytte väl för 3 år sen?

Kan inte någon instresserad ringa och fråga dem?

Dagens Nyheter 17 aug 2006

Ni som kör Mac på era tidningar kanske kan säga hur ofta detta hänt de senaste 10 åren?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ni som kör Mac på era tidningar kanske kan säga hur ofta detta hänt de senaste 10 åren?

Sanslöst! :eek:

Mvh/T

  • Medlem
  • 2006-08-18 15:45
Ursprungligen av Anders Täpp:

Ni som kör Mac på era tidningar kanske kan säga hur ofta detta hänt de senaste 10 åren?

Har du en högupplöst bildl på det där att dela med dig av...?

Ursprungligen av Baron:

Har du en högupplöst bildl på det där att dela med dig av...?

Här är originalet som är lite större (1900x1300)

http://www.dropload.com/redeem.php?t=d26ad7e3ced08fe5def4821fd4782f12

ser väldigt konstigt ut då grafikerna på tryckeriet färgställer tidningarna och då går man ju igenom hela tidningen när man börjar trycka. En sak som skulle kunna hända är ju att man haft strul i tryckeriet och haft otroligt ont om tid och sen har en plåt gått sönder så har man skickat ut en ny defekt plåt, så har man inte kontrollerat efter denna.

  • Medlem
  • 2006-08-18 21:09
Ursprungligen av Anders Täpp:

Här är originalet som är lite större (1900x1300)

http://www.dropload.com/redeem.php?t=d26ad7e3ced08fe5def4821fd4782f12

Länken påstår att filen redan har hämtats. Men tack ändå.

Ha ha, måste bara bidra med mina OS X vs Windows erfarenheter. Jobbar själv på en institution där vi har mest Macar men även några Windows-datorer. 95% av fallen där det är fel på någon dator och jag måste rycka in är det en Windows-dator. Hade vi bara haft Windows-datorer hade vi behövt flera it-tekniker som jobbat här kan jag lova! Macarna bara rullar på...

Min egna arbetsstation (mac) har varit igång i fyra månader utan en krash, kollade just uptime. Det säger ju lite.

Men visst är Windows trevligt på andra sätt. Har lagt in bootcamp på min Macbook pro så nu kan jag äntligen köra alla coola 3dprogram som aldrig kommer till OS X:).

Ursprungligen av Sublevels:

Min egna arbetsstation (mac) har varit igång i fyra månader utan en krash, kollade just uptime. Det säger ju lite.

Grym uptime, men har det inte kommit minst en uppdatering de 4 senaste månaderna som krävt omstart?

Ursprungligen av mendezzz:

Grym uptime, men har det inte kommit minst en uppdatering de 4 senaste månaderna som krävt omstart?

Jo men lägger inte in några. Har sabbat mysql och php ett antal gånger förut när jag uppdaterat OS X. Gör det bara när det är ytterst nödvändigt.

Ursprungligen av Sublevels:

Jo men lägger inte in några. Har sabbat mysql och php ett antal gånger förut när jag uppdaterat OS X. Gör det bara när det är ytterst nödvändigt.

Vet inte vilka som krävt omstart men de 4 uppdateringarna som kommit senaste 4 månaderna har ju klassats som hyfsat kritiska och täppt igen en massa säkerhethål.

Ursprungligen av mendezzz:

Vet inte vilka som krävt omstart men de 4 uppdateringarna som kommit senaste 4 månaderna har ju klassats som hyfsat kritiska och täppt igen en massa säkerhethål.

oh.. kollade faktiskt fel! Den har varit uppe i 165 dagar. Men visst är det kanske dags för lite uppdateringar snart.

Ursprungligen av Sublevels:

Min egna arbetsstation (mac) har varit igång i fyra månader utan en krash, kollade just uptime. Det säger ju lite.

Ursprungligen av Sublevels:

Jo men lägger inte in några. Har sabbat mysql och php ett antal gånger förut när jag uppdaterat OS X. Gör det bara när det är ytterst nödvändigt.

Känner du inte att ditt utlåtande om att OS X är superstabilt jämfört med XP får sig en liten törn när du inte vågar installera officiella säkerhetspatchar för att de pajar systemet?

Personligen har jag problem då och då med bägge systemen, men jag jobbar ju inte professionellt med Macen förstås.

Ursprungligen av Tiny Turtle:

Känner du inte att ditt utlåtande om att OS X är superstabilt jämfört med XP får sig en liten törn när du inte vågar installera officiella säkerhetspatchar för att de pajar systemet?

Personligen har jag problem då och då med bägge systemen, men jag jobbar ju inte professionellt med Macen förstås.

Ridå!

Ursprungligen av Baron:

Länken påstår att filen redan har hämtats. Men tack ändå.

Sorry... trodde den tjänsten hade filen ute i 7 dagar oavsett antal nerladdningar. Ge mig din mail så kan du få filen den vägen men det blir på måndag i så fall (ligger i jobbdatorn).

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-08-19 00:26
Ursprungligen av Anders Täpp:

Ni som kör Mac på era tidningar kanske kan säga hur ofta detta hänt de senaste 10 åren?

Aldrig....sedan -94 då vi började köra Mac.

Däremot har konkurrent-tidningen 3 mil norröver haft en jädra massa strul sedan de gick över till PC och Indesign. Men det är sånt vi bara får höra bakvägen.

Har kan man släppa förbi nåt sånt där?

Har aldrig hänt mig på 10 år på PC heller. Ser inte så bra ut.

Det ser ju ut som om ripen haft problem. Är det så att redigerarna skickar direkt till tryckeri utan att sidorna passerar en rip-förare, så missar man ju en kontrollstation. Då är det upp till tryckeriet att slå larm, men de kanske hade en dålig dag?

  • Medlem
  • 2006-08-20 15:45

Tillbaka till ämnet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-22 19:13

Nu har Norrköpings Tidningar startat tv-kanalen NT24 (finns i Comhems nät i Norrköping). Gissa vad tv-redaktionen kör för datorer. Det börjar inte med P

Det verkar som om den MS-diande datachefen har fått ge sig.:p

Ursprungligen av Gunnar B:

Nu har Norrköpings Tidningar startat tv-kanalen NT24 (finns i Comhems nät i Norrköping). Gissa vad tv-redaktionen kör för datorer. Det börjar inte med P

Commodore 64?
ABC80?
Kompis?
Spectra?
Next?
Atari?

...du får nog ge någon mer ledtråd...

Bevaka tråden