Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Endast medlemmar på Onsdag!

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-10-22 19:45

Axel von Matern tack för ditt stöd. Man drar sig dock från att göra nya inlägg.

Jag gick till en ytterlighet för att pröva din teori om att all information alltid är helt gratis.

Det var inte min avsikt att skrämma dig till tystnad och jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig.

99mac är helt kostnadsfri.

He... har inte den här tråden knallat rakt ut i geografin...?

Ett helt harmlöst försök att värva lite fler medlemmar uppfattas som storebrorsfasoner a la 1984, med storögda föraningar om den totalitära staten, registreringskrav och despotiskt beteende...:-)
"Tvångsanslutning" skrev någon... gosh... vad är ni rädda för??? Om Martin skriver att det är ett endagstest, varför i hela friden inte acceptera det? Varför målar så många f-n på väggen? OM det skulle resultera i tvångsanslutning, så kan vi ju sluta komma hit? Då stämmer ju inte uppläggningen med vår ideologi?
Snacka om att göra hela hjordar av höns av en liten fjäder...

Att sätta igång med personliga deklarationer om sin frihetskärlek, med anledning av detta, är väl lite too much va´....

Jag tycker Martin, Jon och grabbarna är beundransvärda. Jag hade personligen lagt av för länge sedan, om goda syften och massor av jobb bara möts med misstänksamhet. Om de så småningom försöker tjäna en slant till underhåll och en pilsner... må så vara, vad mig anbelangar!

Och... högt medlemsantal är en värdefull faktor, UTAN att det "blir ett gift"... eller "självändamål"... Det är värt att försöka höja det, framför allt med så här oskyldiga medel, för jag kan inse att 99mac genom att vara en stor gemenskap kan åstadkomma mycket gott för Mac-användarna.

Oscar B på Apple skulle knappast anse det vara mödan och tiden värt att besvara frågor, om han inte trodde att svaren skulle nå ut till många. (Och det är bättre att få tillrättalagda svar än inga, för det skapar åtminstone någon form av kommunikation!)

Jag måste erkänna att jag har själv vid ett par tillfällen berättat för Mac-fientligt folk inom kommunal administration, som velat hindra mig från att använda Mac-ar i jobbet, att jag diskuterat argumentationen på ett forum med professionella Mac-användare... Jag tror nog att det tog mera, när jag kunde säga att det var 2000 pers anslutna, än 53...

All denna uppståndelse för ett ENdagsTEST... är det inte det som kallas Hets i Folkgrupp...?

Axel & Jörgen: ärligt talat så har vi inte en "affärsidé". Vi är lite förvånade över att ingen är beredd att lägga en krona på marknadsföring på 99mac - vi har försökt!

99mac startades och drivs av min och andra Guru:s glöd för Mac, så har det alltid varit. Det här är inte någon gyllene guldko, men det har vi nog allihopa räknat ut tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-22 23:13

Kämpa på grabbar. Ni har min fulla beundran för det goda resultatet!

Av alla synpunkter som kommer upp i sådana här trådar, förstår man att 99mac engagerar. Och bättre betyg kan ni inte få. IMHO.

Tack för svaret Martin.
Och till alla som snabbt tagit Martin i försvar:
Om man går ut och frågar vad andra tycker om en fråga som den här på ett forum får man acceptera ett brett spektra av svar. Från "äh va fan" till "vad kan vara den underliggande orsaken till denna fråga, i skenet av tidig 2000-tals kommunikations-utveckling?". Jag tycker att om en fråga lyfts upp till diskussion (vilket den gjorde), så måste man accepter många olika åsikter. Jag förstår också att vissa inlägg (t.ex. mitt eget) kan verka onödigt misstänksamt om man har:
1. Kännedom om orsaken till stängningen av icke-medlemar. DVS. känner grabbarna som driver siten och vet att de inte finns några andra orsaker än att få sin medlemsbas att växa.
2. Ett allmänt okritiskt synsätt och tycker att det mesta låter bra, utan att fråga efter några konsekvenser.
I vilket fall så måste frågor få ställas och med några raka svar så är också frågor besvarade. Det har ju aldrig varit tal om personliga påhopp eller hur?
Mvh
Jörgen

Nu är 99mac stängd för gäster fram till midnatt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 09:01

Att stänga forumet temporärt för icke-medlemmar är väl helt i sin ordning. Jag har inga problem med att 99mac vill ha fler registrerade medlemmar. Däremot kommer jag aldrig någonsin att betala för några tjänster på internet. Min principiella ståndpunkt ät att internet ska vara öppet och fritt, och egentligen alla program också, och den principen går nog inte att ändra på i första taget.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Däremot kommer jag aldrig någonsin att betala för några tjänster på internet. Min principiella ståndpunkt ät att internet ska vara öppet och fritt, och egentligen alla program också, och den principen går nog inte att ändra på i första taget.

Det där lät konservativt Mondo.

Tänker du inte på att det finns människor bakom bra internettjänster. Människor som skapar dessa sidor och tjänster måste väl rimligtvis ha betalt för sitt arbete.

Att driva en tidning på Internet kostar precis som att ge ut en tryckt tidning. Personal som skriver artiklar måste anställas, en serverpark måste köpas in osv. Varför skulle denna tjänst vara mindre värd en en tryckt tidning?

Diskussionen om huruvida programvaror ska vara gratis eller ej tänker jag inte ens ta med dig. Du måste väl för guds skull inse att det kostar enorma resurser att utveckla datorprogram.

/M

Det finns en aspekt till på det här med att vi stänger för icke-medlemmar. Vi kommer troligen få ett stort gäng redan registrerade medlemmar att logga in (och stanna inloggade).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Jösses vilken storm i ett vattenglas detta blivit! Det handlar ju bara om att Martin ville förbättra forumet genom att få fler registrerade medlemmar. Onsdags-grejen är ett vertkyg just för att öka medlemsantalet.
* Det handlar inte om att Martin vill registrera oss, och utföra någon "storebror ser dig"-verksamhet.
* Det handlar heller inte om att låsa forumet för utomstående.
* Det handlar vidare inte om att 99mac ska bli en betaltjänst.

Martin har med forumets bästa i åtanke, föreslagit ett sätt att öka medlemsantalet. Jag förstår inte varför ni blir så förbaskat upprörda?

/M

På vilka grunder kan man generellet hävda att ett forum blir bättre bara för att antalet medlemmar ökar? Vad innebär bättre? Är det bara antal medlemmar som avgör om ett forum är bra eller inte? Är bättre=högre kvalitet?

Dessa frågor innebär inte automatiskt att jag är emot ett ökat antal medlemmar, ej heller är jag motståndare till att forumet förbättras, men jag tycker ändå det är intressant att diskutera dessa aspekter.

Jag hoppas att vi bler fler här på 99mac även om jag inte tror att det automatiskt innebär att 99mac blir bättre. Det är något man hela tiden måste jobba på.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
På vilka grunder kan man generellet hävda att ett forum blir bättre bara för att antalet medlemmar ökar? Vad innebär bättre? Är det bara antal medlemmar som avgör om ett forum är bra eller inte? Är bättre=högre kvalitet?

Jag har inte sagt att kvaliteten på inläggen blir högre, något sådant samband vet jag inte om det finns. Men jag personligen tycker att ett större forum är ett bättre forum. Meningen med att ha ett diskussionsforum är att man kan diskutera olika frågor med andra människor. Jag tycker det är bättre om man kan diskutera med 2000 personer istället för med 10. Fler användare innebär att det blir fler åsikter, vilket jag anser leder till bättre och intressantare diskussioner. Rätta mig om jag har fel.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 10:13
Citat:

quote:Jag tycker det är bättre om man kan diskutera med 2000 personer istället för med 10. Fler användare innebär att det blir fler åsikter, vilket jag anser leder till bättre och intressantare diskussioner. Rätta mig om jag har fel.

OK, jag ska inte kverulera, men fler åsikter leder inte nödvändigtvis till bättre diskussioner. Se på MacAddict eller Macworld US för att se exempel på motsatsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 10:30

Jag kanske är lite trög, men jag har läst igenom samtliga inlägg i tråden och förstår fortfarande inte VARFÖR det är så bra med fler registrerade medlemmar. Vem tjänar på det och hur? Jag har iofs inget speciellt emot det, men jag är (som flera andra) ändå nyfiken på orsaken och vilka tankar som ligger bakom.

De som vill skriva inlägg registrerar sig väl frivilligt ändå? Och de passiva läsare som nu registrerar sig kommer väl inte att börja skriva inlägg bara för att de är registrerade?

Det hela påminner mig om IT-boomen, där företag värderades efter antalet registrerade medlemmar i någon typ av gratistjänst (webmail, nyhetsbrev etc.). Bolagens enda affärsidé var att ägarkretsen skulle göra en lyckad exit när värderingen nått en lagom absurd nivå... Nu menar jag inte att 99mac skulle drivas av någon sådan idé (vilket skulle vara idiotiskt nu när den marknaden är helt död), men resonemanget förefaller bekant.

/Nils

Jag förstår dit resonemang Nils. Vi måste alltså skilja på; registrerade och aktiva medlemmar.

Att vi ökar antalet registrerade medlemmar innebär inte att det bler fler inlägg, eftersom de passiva medlemmarna tvingats registrera sig för att läsa diskussionerna. Men vi kan ju alltid hoppas på att någon av de passiva medlemmarna i och med att de nu tvingats registrera sig börjar skriva inlägg.

/M

Kvantitet != Kvalitet - det är det nog ingen som ifrågasäter

Det finns dock andra fördelar med att ha så många registrerade medlemmar som möjligt. En fördel är dock rent ekonomisk, det är lättare att attrahera annonsörer om man kan visa upp lite demografi. Annars finns det väl inte så många fördelar, när jag tänker efter...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-23 10:47

Förmodligen kommer det visa sig i besökarstatistiken om fler registrerar sig på onsdagen än normalt.

Det ska bli intressant vad resultaten visar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-23 10:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Kvantitet != Kvalitet - det är det nog ingen som ifrågasäter

Inte vanligtvis kanske, men här kanske det är annorlunda.

Om man tex har något exotiskt problem med hårdvara/program så är nog chansen större att någon annan har haft samma problem.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
På vilka grunder kan man generellet hävda att ett forum blir bättre bara för att antalet medlemmar ökar? Vad innebär bättre? Är det bara antal medlemmar som avgör om ett forum är bra eller inte? Är bättre=högre kvalitet?

Jag har inte sagt att kvaliteten på inläggen blir högre, något sådant samband vet jag inte om det finns. Men jag personligen tycker att ett större forum är ett bättre forum. Meningen med att ha ett diskussionsforum är att man kan diskutera olika frågor med andra människor. Jag tycker det är bättre om man kan diskutera med 2000 personer istället för med 10. Fler användare innebär att det blir fler åsikter, vilket jag anser leder till bättre och intressantare diskussioner. Rätta mig om jag har fel.

/M

Delar din åsikt till 100% att det är roligare och mer givande att utbyta åsikter och kunskaper med fler än färre.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-23 11:47

Det finns flera fina sätt att locka folk att registrera sig. Själv gjorde jag det i somras när man fick gå in på 99macs evenemang i samband med Jobs Keynote speach. Det var en jättebra morot för att bli registrerad!

För övrigt: stort TACK till er som jobbar ideellt med den här webbplatsen!

/ Vicki

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Nu är 99mac stängd för gäster fram till midnatt.

På "FORUM HEM"-sidan så ser man ju vilka som är inloggade, men efter medlemsnamnen så står det
"och 81 gäst(er) ".

Hur går det ihop?

  • Avstängd
  • 2002-10-23 14:58

Jag diggar stängda forum. Man får mer "kontroll" över vilka as och icke-as som skriver då

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
Jag diggar stängda forum. Man får mer "kontroll" över vilka as och icke-as som skriver då

Eftersom jag registrerat mig idag efter att ha läst oinloggad tidigare så skriver jag ett inlägg också. Man har nämligen inte mer kontroll över vilka som skriver i ett forum bara för att man kräver registrering. Så länge det finns ställen som Hotmail som ger gratis emailadresser (tack Microsoft), och så länge det finns möjlighet att visa en helt annan IP-adress än den man egentligen har (min arbetsgivare förbjuder till exempel de anställda att visa företagets IP-adresser utåt, och att använda företagets emailsystem för privat mail, så vi är tvungna att "köra anonymt") så finns det ingen alls kontroll över vilka som skriver.

Det är ju spännande det här. Över 2400 registrerade medlemmar men just nu endast 187 besökare.

Det som är ännu mer intressant är att det är 82 gäster. Har jag missförstått något eller måste man inte vara registrerad idag för att kunna läsa?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Det är ju spännande det här. Över 2400 registrerade medlemmar men just nu endast 187 besökare.

Det som är ännu mer intressant är att det är 82 gäster. Har jag missförstått något eller måste man inte vara registrerad idag för att kunna läsa?

Man kan markera i sin profil att man inte vill ha sitt namn visat bland de inloggade, och då visas man som gäst.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2002-10-23 16:07

Får vi veta hur många fler nyregistrerade det blev idag?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tesa:
Får vi veta hur många fler nyregistrerade det blev idag?

22 st. hittils om jag inte räknat fel.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 17:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Vicki:
Det finns flera fina sätt att locka folk att registrera sig. Själv gjorde jag det i somras när man fick gå in på 99macs evenemang i samband med Jobs Keynote speach. Det var en jättebra morot för att bli registrerad!

För övrigt: stort TACK till er som jobbar ideellt med den här webbplatsen!

/ Vicki

Där tror jag Vicki har en stor poäng - med intressanta reportage och aktuella uppföljningar av olika events så tror jag man lockar betydligt fler till registrering och aktivt medlemskap än om man försöker "fålla in" folk med olika "begränsningar" i åtkomsten.

Som någon sa: för att vilja bli medlem så måste man ju först veta vad det handlar om...

:rolleyes:

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-10-23 23:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Jag och Martin hoppas många väljer onsdagen som en bra dag att registrera sig på. Vi kommer presentera ett par extra roliga nyheter den dagen också, som en extra morot.

Hände det något extra roligt idag? Eller har jag glömt ta på mig läsglasögonen? Hittar ingen morot förutom Gambits trevliga inlägg idag.


[ 23 Oktober 2002, 23:18: Meddelandet ändrat av: Mattias L ]

Okej, vi missade lite där.

En sak hann vi få med; vi har lanserat forumet "Testar", under Nyheter. Där kommer ni kunna läsa ingående, allmänt proffsiga tester av alla möjliga produkter.

Just nu söker vi testare!

Tester

Bevaka tråden