Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LIVE! - Nyheter MWNY 2002

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-17 18:31

Tråkigt att mpeg4-streamingen funkade sämre än quicktimeströmmen
Iallafall på PC...

/tobias

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
Tråkigt att mpeg4-streamingen funkade sämre än quicktimeströmmen
Iallafall på PC...

/tobias

MPEG4 strömmen fungerade perfekt, på min Mac. Bra ljud, bra bild, inga hack, inga avbrott, och ändå sitter jag "bara" på ADSL.

/martin

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Självklart ska det ta betalt för jaguar, men inte fullpris av oss som redan har OS X.1. Det är det som är taskigt...

Aha, ja det håller jag med om, det tycker jag också är fel. Jag köpte faktiskt 10.0 över disk och det är bara ett och ett halvt år sedan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-17 18:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
Tråkigt att mpeg4-streamingen funkade sämre än quicktimeströmmen
Iallafall på PC...

/tobias

MPEG4 strömmen fungerade perfekt, på min Mac. Bra ljud, bra bild, inga hack, inga avbrott, och ändå sitter jag "bara" på ADSL.

/martin

Ja, PC-versionen av quicktime suger väl som vanligt
(Det funkade men bildkvaliteten var kass, sitter på T3-lina)

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 18:50

Jag kom in lite sent på webbcasten
- varför var MPEG4 strömmen betydligt sämre än den vanliga QTströmmen, någon?

Att Jaguar kommer att kosta en slant tycker jag är helt i sin ordning.
Förstår inte vad folk klagar på.
Jag måste åxå hosta upp pengar till
detta men ett sådan bra, nästan nytt OS med allt som tillkommit (!!!) samt
"uppspeedandet" av OS:et vore det orimligt att ge bort det.

Glöm inte bort att Apple är ett företag som säljer produkter. Bara för att man
är mac-fantast och hängiven betyder inte att folket på Apple skall jobba
gratis och komma upp med alla dessa saker de just nu visat på Expot och
ge bort eller slimma ned priset på ett sådant OS.

Ingen sympati för gnällspikar från mig. Var glada istället över nyheterna!

Gambit :rolleyes:

Micke Seid: Hos mig var det tvärtom. Hade mycket bättre bild, och framförallt MYCKET bättre ljud på MPEG4-strömmningen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-17 19:01

Samma för mej var MPEG-4 alldeles perfekt som har en ADSL anslutningen.
Den bästa streaming jag någonsing varit med om !

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-07-17 19:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Att Jaguar kommer att kosta en slant tycker jag är helt i sin ordning.
Förstår inte vad folk klagar på.
Jag måste åxå hosta upp pengar till
detta men ett sådan bra, nästan nytt OS med allt som tillkommit (!!!) samt
"uppspeedandet" av OS:et vore det orimligt att ge bort det.

Jag har räknat ut hur apple tänkte från början, vi skickar med ett OS som är segt som klister, och sedan "lanserar" vi ett "nytt" os som är skit mycket snabbare, och då kan vi ta betalt för det!! Vilken bra ide, för alla som har det gamla os:et kommer ju vilja ha det nya! Sedan så lanserar vi en gratis e-post tjänst som vi integrerar i systemet så att alla använder det, sedan när de är så inkörda på den mail adressen så börja vi ta betalt för den!! Jaaaa vilken bra ideé!!

Men allvarligt så håller jag med om att apple måste ju tjäna pengar, vad skulle alla vi göra om apple kånkade, jag skulle gråta iallafall, Jaguar kommer jag att köpa, men min .mac adress kommer att ryka.

Känns som att nu är det dags att köpa en iPod... den nya rockar ju som F__N!!!

Men annars tycker jag att dett var ett litet halvtråkigt keynote... någon som håller med?
/mattias

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias L:
Men annars tycker jag att dett var ett litet halvtråkigt keynote... någon som håller med?

Ja, jag väntade hela tiden på "oh and just one litte thing", men så var det bara en iMac med lite större skärm. Steve lade alldeles för mycket tid på att visa mjukvaran, stundtals känndes des som om man tittade på en instruktionsvideo för Mac... när han visar grundläggande funktioner som hur man gör filter osv... och var det någon som förstod vad SonyEricsson bossen snackade om egentligen, var det japanska eller?

/martin

  • Medlem
  • 2002-07-17 19:17

Visste att jag skulle väntat en vecka
med att köpa en ibook, då skulle man
fått ett nytt system... ..gratis.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-17 19:21

Jag känner igen det att man gör på ett sätt att man ger bort program
gratis och om många gillar den mycket (sprids mycket), och så tar de betalt sedan när det har
blivit viktigt för många som använder den.
Det är i samma veva som Apple gör (Microsoft gör samma sätt) att nu ta betalt
för .MAC. Inget ovanligt, nästan alla gör så.

Ni är för roliga!

Aldrig är det bra, kanske om Apple skulle bestämt sig för att ge alla 99mac-medlemmar varsin DP 2000 Mhz med 60" Plasma, men då skulle väl någon gnällt att den är för stor för mitt lilla "gruppboende" eller mitt pojkrum...

Mpeg4 streamade alldeles utmärkt, inte ett enda avbrott, blurrighet eller skip. Så här så det ut hemma hos mig.

Inte dåligt med tanke på hur många som kollade.

Som mest var jag uppe i 520 kbit/s...

Kom igen nu! Öppna börsarna och beställ iPods och Jaguar...
Tror nog jag behöver en 20 GB iPod, min är så full så jag var tvungen och rensa. En läderpung till podden är ju inte heller fel.
Om bara Steve skulle göra iTunes kompatibelt med B&O prylarna så skulle allt vara frid och fröjd, hatar att behöva skaffa en PC för detta.

- Den som har mest prylar då han dör vinner

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Ni är för roliga!

Aldrig är det bra, kanske om Apple skulle bestämt sig för att ge alla 99mac-medlemmar varsin DP 2000 Mhz med 60" Plasma, men då skulle väl någon gnällt att den är för stor för mitt lilla "gruppboende" eller mitt pojkrum...

Ja usch och fy vad vi är nedriga. Vi borde ju fatta att vi ska ställa oss på ett rakt led och bocka och buga när Steve Jobs går förbi och nåde den som har mage att kritisera...

Har man köpt en dator i den prisklassen som de flesta av oss har gjort så tycker jag gott att vi kan kräva en viss rabatt för att få ett tillfredsställande OS, vilket 10.1 INTE är! Exempelvis så är ju Photoshop billigare att uppgradera än att köpa helt nytt. Apple borde tillämpa samma system med sitt OS!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Har man köpt en dator i den prisklassen som de flesta av oss har gjort så tycker jag gott att vi kan kräva en viss rabatt för att få ett tillfredsställande OS, vilket 10.1 INTE är! Exempelvis så är ju Photoshop billigare att uppgradera än att köpa helt nytt. Apple borde tillämpa samma system med sitt OS!

That´s right, håller absolut med dig.

Man ska värna om sina trogna kunder.

/martin

Citat:

quote:
Har man köpt en dator i den prisklassen som de flesta av oss har gjort så tycker jag gott att vi kan kräva en viss rabatt för att få ett tillfredsställande OS, vilket 10.1 INTE är! Exempelvis så är ju Photoshop billigare att uppgradera än att köpa helt nytt. Apple borde tillämpa samma system med sitt OS![/QB]

Du fick ju 9.x.x. med + 10.x.x
Hallo, det är 2 OS.

Ingen behöver rätta sig i ledet, det är bara barnsligt att påpeka, som om jag skulle gilla allt Apple gör. Jag tror jag ställt mer huvudbry och jobb för Apple än många av er. Men att vara missnöjd med allt som inte är gratis, ja....

Microsoft kallar sina uppdateringar, 95, 98, ME, 2000 och XP. De tar betalt för alla. Jag tycker att det är helt otroligt att ni känner er skinnade av Apple. Har ni inte kollat MS prissättning på sista tiden?

De flesta av er har inte köpt datorer i den prisklassen, det har era arbetsgivare gjort. Ni som använder era datorer i förvärvsarbete borde förstå att det är billigt att köpa datorutrustning för 100.000.- och kunna fakturera 1.000.-/timme. En kioskägare behöver köpa inredning för mycket mer och dessutom lager som kostar ännu mer. Han kanske får 70.-/ timme, 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Du fick ju 9.x.x. med + 10.x.x
Hallo, det är 2 OS.

Är det mitt fel att OS X inte är bakåtkompatibelt? Vill man köra OS X och kunna använda sina gamla program måste man ju ha OS 9. Jag lovar, jag kör inte OS 9 för att jag tycker att det är kul...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Ingen behöver rätta sig i ledet, det är bara barnsligt att påpeka, som om jag skulle gilla allt Apple gör. Jag tror jag ställt mer huvudbry och jobb för Apple än många av er. Men att vara missnöjd med allt som inte är gratis, ja....

Jag har sagt det förr, jag gör det igen: Självklart ska Apple ta betalt för OS X.2. Men det ska inte ta ut fullpris av oss som redan har köpt OS X. Jag är alltså inte missnöjd met att det kostar, utan bara med att jag måste betala lika mycket som den som aldrig kört OS X tidigare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
De flesta av er har inte köpt datorer i den prisklassen, det har era arbetsgivare gjort. Ni som använder era datorer i förvärvsarbete borde förstå att det är billigt att köpa datorutrustning för 100.000.- och kunna fakturera 1.000.-/timme. En kioskägare behöver köpa inredning för mycket mer och dessutom lager som kostar ännu mer. Han kanske får 70.-/ timme, 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan.

Jag har då rakt inte låtit någon annan betala för min dator. Köpte den för de 30000 kr jag med stor möda slitit ihop till. Känns inta alls roligt att anklagas för att ha fått den gratis...

/martin

[ 17 Juli 2002, 20:40: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

1. Jag skiter fullständigt i vad Micro$oft gör och inte gör. Jag äger ingen PC och jag undviker i största möjliga mån program från nämnda företag..

2. Jag kräver inte att uppgraderingen ska vara gratis. Jag anser bara att vi som har stått ut med att köra en tidig och ofullständig version av OS X borde bli kompenserade genom att få rabatt på den första riktigt bra versionen som kommer.

3. Tur att du inte jobbar på Apple om du har inställningen att "företagare faktuerar så mycket, dom har råd". Om inte jag är helt korkad så tycker jag att det verkar som att Apple satsar rätt mycket på hemanvändare med sina iProdukter... Det är ju sedan länge känt att denna målgrupp kräver en annan prissättning.

4. Varför ska jag känna mig nöjd med att jag får med OS 9 för? Apple har ju OS X som boot-system och därmed gjort klart för oss att det är detta system som gäller från och med nu.

Jag säger det åter igen: En rabatt till oss trogna användare hade varit på sin plats. När Mac OS XI kommer så ska jag gladligen betala fullt pris för den om jag finner den tillräckligt attraktiv.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 20:59

En länk så jag kan se det ni alla pratar om?

Den på Apples sida kräver ju QT6!

Finns det ngn länk för 5:an?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Apple.com är uppdaterad, nytt Aqua gränssnitt. Det som kommer i Jaguar. Allt som Steve pratat om finns där

Kolla apple.se, någon har tabbat sig med språket. inte är det svenska som de har lagt upp iaf

Kolla flikarna på svenska Mac OS X-sidan. Flikarna är blå medan listen har samma rosa färg som supportsidan. Där har visst någon glömt att uppdatera alla bilder...

Pinsamt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Hansen:
En länk så jag kan se det ni alla pratar om?

Den på Apples sida kräver ju QT6!

Finns det ngn länk för 5:an?

http://stream.apple.akadns.net/

klicka på QT-stream, den funkar med 5an.

/martin

Man får hoppas på lite riktiga hårdvarunyheter snart, powermac nu är ett skämt.
Steve är en stor säljare, att tala fem minuter om playlists i iTunes.....
Dags att överge 9.1 för en Jaguar nu tro?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 21:19

Fattar inte alla som tycker Apple är något heroiskt företag som skall stödjas med alla medel. Apple är inte bättre än några andra stora amerikanska storkoncerner. Jag gillar MacOS. Men jag gillar inte Apple mer än vad jag gillar Microsoft eller HP. De är av precis samma skrot och korn tycker jag. Att sedan tre iMacs ger samma avkasyning för ÅF som en motsvarande HP är en annan femma...

Men priset på X.2 är inte så mycket att orda om egentligen.

Exempel:
OS X 10.2 Full, 1200:- ex moms.
Windows XP Upgradering, 900:- ex moms.
Windows XP Home Full, 2200 ex moms.

Mac OS är prisvärt trots allt. En fullversion för i stort sett samma penning som en uppgradering till XP är ju inte så illa. Jämför då fullversionen av XP, den är DYR.

Tyvärr åker min mac.com-mail ut. Betalar inte 500-1000:- för ett privatmailkonto. Använder inget annat på iTools.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 22:25

Förlåt, men jag måste spy lite galla över nya iMacen ...

Apples nya iMac är pinsam i förhållande till priset.

För 25.000:- får man.........snygg design, DVD-brännare och en cool skärm. Inte mycket mer.

800MHz G4. Inte mycket att komma med idag tyvärr. Spola Motorola, de satsar knappast på Apple.
SDRAM på 100MHz. Pinsamt. Inte ens PC-maskiner på fyndhyllorna innehåller såna här relik-komponenter.
GeForce 4MX 32MB med 2xAGP! Ytterligare ett budgetkort satt på en dinosarie-buss.
100MHz systembuss. Jag skäms inför mina pezevänner.
Trroligtvis sitter det en ATA/66-disk med 5400rpm i också. Föråldrat. Står ej på siten.

Väntar nog lite med att "uppgradera" från min QS733.......

[ 17 Juli 2002, 22:26: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 22:31

måste nog hålla med jens lite grann där... dem kunde iaf förbättrat iMac´en prestanda mässigt.. inte bara "användbar-o-snygg"

1. Jag skiter fullständigt i vad Micro$oft gör och inte gör. Jag äger ingen PC och jag undviker i största möjliga mån program från nämnda företag..

- Att citera vad MS gör och inte gör är för att sätta saker och ting i perspektiv.

2. Jag kräver inte att uppgraderingen ska vara gratis. Jag anser bara att vi som har stått ut med att köra en tidig och ofullständig version av OS X borde bli kompenserade genom att få rabatt på den första riktigt bra versionen som kommer.

- Hur har du bedömt ordinariepris och rabatteratpris. Ingen av oss vet om priset är rabatterat eller inte. Det tar lite längre för Apple att få tillbaka investeringskostnaderna för OSet än det tar för MS. Borde inte Mac OS X kosta 20 ggr så mycket som Windows. Nu kan man ju dessutom bygga sin egen dator utan att köpa Win. Undrar hur många som piratkopierar Win?

3. Tur att du inte jobbar på Apple om du har inställningen att "företagare faktuerar så mycket, dom har råd". Om inte jag är helt korkad så tycker jag att det verkar som att Apple satsar rätt mycket på hemanvändare med sina iProdukter... Det är ju sedan länge känt att denna målgrupp kräver en annan prissättning.

- Det är inte säkert att det är tur för dig att jag inte jobbar på Apple!

Självklart är jag övertygad om att alla fakturerar så mycket som marknaden tål (visst var det de du menar).
Ja Apple satsar en hel del på "hemmaanvändare". Det är inte lätt att ha en produkt som skall finnas tillgänglig i alla delar av världen och prissätta den rätt. Tro mig jag vet!
Som jag sade tidigare så försöker alla få ut så mycket som marknaden tål för sina produkter. I USA tål de flesta produkter ett högre pris än i Sverige. Den höga momsen gör det svårt för bolagen att hålla rimliga priser till konsumenter i Sverige. Det låga löneläget, dyra levnadskostnader gör inte läget bättre för svensken.

4. Varför ska jag känna mig nöjd med att jag får med OS 9 för? Apple har ju OS X som boot-system och därmed gjort klart för oss att det är detta system som gäller från och med nu.

- Du kommer säkert aldrig att vara nöjd. Det går alltid att göra bättre och det kommer alltid att komma system som är bättre, billigare och snabbare.

Jag säger det åter igen: En rabatt till oss trogna användare hade varit på sin plats. När Mac OS XI kommer så ska jag gladligen betala fullt pris för den om jag finner den tillräckligt attraktiv.

Du kanske redan har rabatt.

Tror inte att du vill betala för XI heller för då har du nåt i 10.9.9 som inte har fungerat som det skall...

Tänk vad mycket tid många av oss slösar här genom att diskutera och debattera ett företags pris och produktstrategier. Det är komiskt men samtidigt tragiskt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Förlåt, men jag måste spy lite galla över nya iMacen ...

Apples nya iMac är pinsam i förhållande till priset.

För 25.000:- får man.........snygg design, DVD-brännare och en cool skärm. Inte mycket mer.

800MHz G4. Inte mycket att komma med idag tyvärr. Spola Motorola, de satsar knappast på Apple.
SDRAM på 100MHz. Pinsamt. Inte ens PC-maskiner på fyndhyllorna innehåller såna här relik-komponenter.
GeForce 4MX 32MB med 2xAGP! Ytterligare ett budgetkort satt på en dinosarie-buss.
100MHz systembuss. Jag skäms inför mina pezevänner.
Trroligtvis sitter det en ATA/66-disk med 5400rpm i också. Föråldrat. Står ej på siten.

Väntar nog lite med att "uppgradera" från min QS733.......

Det känns som om du inte riktigt fattat varför folk köper en iMac. Man köper en iMac för en helhet och inte för rå prestanda. Det verkar vara många som inte fattar det. Jämförelsen med pc är helt oväsentlig. Jag använder en iBook 500 och trivs med det. Kan du ens tänka dig det? Näe, för du skulle skämmas ihjäl dig uppenbarligen, den har ju en 66 Mhz systembuss, hur kunde jag köpa den?? Jo, för att det var datorn och datorupplevelsen som helhet som jag ville åt. Inte bara rå prestanda. Precis samma sak gäller iMacen.

Se det såhär istället: För 2000 kr extra får man 17 istället för 15 tum (vilket bara det är värt långt mera, det är bara att du knallar in på närmaste webbshop och jämför, det är inte ovanligt att 17 tum kostar 4-5000 kr mer!), snabbare grafik och större hårddisk. Det är rätt bra för 2000 kr. Det är den enda vettiga jämförelsen du kan göra.

MÅSTE GNÄLLA LITE JAG NU OCKSÅ!

Var allra längst inne i glödheta finns uppdateringen till iPod?
Vill ha de nya funktionerna NU!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Fattar inte alla som tycker Apple är något heroiskt företag som skall stödjas med alla medel. Apple är inte bättre än några andra stora amerikanska storkoncerner. Jag gillar MacOS. Men jag gillar inte Apple mer än vad jag gillar Microsoft eller HP. De är av precis samma skrot och korn tycker jag. Att sedan tre iMacs ger samma avkasyning för ÅF som en motsvarande HP är en annan femma...

Visst kan det väl vara skillnad på företag och företag. Apple står ut på många sätt, ett av dem är att de är mera framåt och mera innovativa. Se bara vilket otroligt genomslag iMacen hade på design av produkter rent allmänt och fråga dig när en HP-dator gjorde samma sak sist. Sen handlar det om en känsla man byggt upp under åren, när Apple gjort så många saker rätt, när man suttit där lite lyrisk över att något är så klockrent "macigt". Men jag skulle inte hylla dom som ett heroiskt företag som ska stödjas med alla medel och att allt dom gör är rätt. Men när gnällspikarna här går igång som värst och helt utan verklighetsförankring kastar ur sig negativa kommentarer så vill man ju gärna förklara dom varför Apple gör som dom gör.

Japp det blev inte mycket att hurra för VARFÖR APPLE !!!
Jag hoppas att Jaguar blir bra.
Imacen har fortfarande en urgammal systembuss för dåligt Apple.
Håller med Jens….

Bra hastighet på min Pc med Felia ADSL och Quicktime 6.

Bevaka tråden