Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Power Macintosh G5 2.3 DualCore

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 12:03

Dual Core Hög ljud ??

Hej till "dem som har testat Dual Core på 99Mac"!

Snälla grabbar jag vore mycket tacksamt om Ni kunde redovisa eller komentera hur mycket låter det nya G5 Dual Core !!!

Om man jämföra di med dem tidigareolika G5or varianter!

Ett big big tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-19 21:10

Hatten av för ett bra och snabbt test! Om man bara hade pengar...

Jag kan inte låta bli att jämföra med den här:
http://www.styggapojken.com/?product_id=133350

Tycker fortfarande att Apple är för dyra. Har full förståelse för att Apple måste ta ut mer för sina datorer, men skillnaden är för stor.

Alternativ.

Ursprungligen av star-affinity:

Jag kan inte låta bli att jämföra med den här:
http://www.styggapojken.com/?product_id=133350

Tycker fortfarande att Apple är för dyra. Har full förståelse för att Apple måste ta ut mer för sina datorer, men skillnaden är för stor.

Inget alternativ för mig på länge.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 22:36
Ursprungligen av star-affinity:

Jag kan inte låta bli att jämföra med den här:
http://www.styggapojken.com/?product_id=133350

Tycker fortfarande att Apple är för dyra. Har full förståelse för att Apple måste ta ut mer för sina datorer, men skillnaden är för stor.

Det där var verkligen en värsting. Respektabel maskin.

wow snabbt! är så där lagom nyfiken på en dual dualcore 2.5a

Apple säljer fortfarande förra modellena av PM G5 för de som behöver PCI-X. Närmare bestämt dual 2.7ghz. Finns en länk uppe i högra hörnet på PM-sidan.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?family=PowerMac

Roligt med ett sådant snabbt test. Bra jobbat.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 22:19

Quad!

Men det är ju quad som gäller!
Maxa minne, lagring och grafik så blir den din
för endast SEK 219.495,00 inkl. 2st skärmar

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-19 22:44

Erik.dv: Nvidia Quadro är underbart när man jobbar med 3D. Grafikkortet är bättre på flyttalsberäkningar än vad vanliga grafikkort är och kan visa mer komplexa scener i tex Maya med bättre prestanda än tex nvidia geforce 6800. Men däremot brukar dom vara usla för spel. Quadro-korten bör även vara bättre när det gäller program som Shake och After Effects. Har aldrig kunnat testa det själv. Men när man som sagt jobbar med 3D märker man stor skillnad på prestandan.

Ursprungligen av nr3:

Erik.dv: Nvidia Quadro är underbart när man jobbar med 3D. Grafikkortet är bättre på flyttalsberäkningar än vad vanliga grafikkort är och kan visa mer komplexa scener i tex Maya med bättre prestanda än tex nvidia geforce 6800. Men däremot brukar dom vara usla för spel. Quadro-korten bör även vara bättre när det gäller program som Shake och After Effects. Har aldrig kunnat testa det själv. Men när man som sagt jobbar med 3D märker man stor skillnad på prestandan.

Betyder detta att man kommer kunna köra även Quadro 1400 i sin maskin?
Måste man flasha om kortet på något sätt måhända?

De enklare Quadro korten kostar ju endast kring 4000/5000:- och
säljs överallt.

/kebarb

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-19 23:15

kebarb: beror på om nvidia vill släppa korten till mac. annars måste man nog flasha dom ja. Och det är ju inte alltid som det funkar. Men har vi tur släpper dom en billigare quadrovariant också.

Enligt benchmarks ovan så verkar de nya maskinerna ha en fördel i gränssnittets hastighet.

Citat:

User Interface:
2.3 Dualcore: 121,58
2.0 Dualcore: 118,98
2.5 Dual: 99,94

Är det månne en tillräcklig skillnad för att datorn ska upplevas som "snäppigare"?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Enligt benchmarks ovan så verkar de nya maskinerna ha en fördel i gränssnittets hastighet.

Är det månne en tillräcklig skillnad för att datorn ska upplevas som "snäppigare"?

Beror på, prestandavinsten kan också ha med operativsystemsversionen att göra, antar att dualcore G5:orna har en senaste version av OS X än dual 2.5 Ghz G5.

Senast redigerat 2005-10-20 00:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 23:43

Okej. Apple tester talar inte så mycket för Quadro vs 7800 GT, men de lär vara missvisande.

"Hardware support for anti-aliased points and lines, accelerated clip planes, and
two-sided lighting"

Låter iofs intressant för realtidssaker i Motion och dyl. Återstår att se, eller göra, lite rigorösa tester antar jag.

Riktigt fett grafikkort, men inte 512bitars minne, är det inte det som är på G?

Väcker ha-begär, verkligen, men det är mycket pengar.
En annan gång...

Kan ni inte testa World of Warcraft på den?
Det är mest det spelet jag vill ska kunna flyta och allt annat lär ju gå superfint jämfört men den G4 867 MHz jag kör nu.

Ursprungligen av star-affinity:

Kan ni inte testa World of Warcraft på den?
Det är mest det spelet jag vill ska kunna flyta och allt annat lär ju gå superfint jämfört men den G4 867 MHz jag kör nu.

Har testat nu. Det gick inte alls så bra som jag hade hoppats.
Tror nog bara en processor används. Dual core Intel använder båda kärnor för spelet i Windows.
Nåväl. Jag har ändå knappt tid och spela ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 01:20

Den vanliga strömkabeln är specad till 10A medans den kabel som kommer med dom nya G5orna är specad till 16A.

Frågan man ställer sig hur mycket varmare blir dessa burkar?

Ursprungligen av Frodo:

Den vanliga strömkabeln är specad till 10A medans den kabel som kommer med dom nya G5orna är specad till 16A.

Frågan man ställer sig hur mycket varmare blir dessa burkar?

10A blir nominellt 2300 Watt och det tror jag inte att datorn drar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 01:34

Jag undrar vad som hänt med GeForce 7800GT kortet på AppleStore. DET är kortet jag skulle tro de flesta vill ha... 6600 kortet är nog inte SÅ snabbt, Quadro-kortet är för dyrt för de flesta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 01:37

Quadro FX4500 är ett av Nvidias vassaste kort så, men jag undrar fortfarande HUR mkt snabbare det blir i program likt Motion, After Effects, Shake m.m.

På Apples site promotas kortet ganska dåligt för dess pris.

Kortet kan klar blir realtistiskt att köpa till jobbet - OM det presterar bättre/med bättre kvalité i denna typen av applikationer.

Erik, OM ni köper Quadro-kortet skulle det vara jättekul med ett test!

Vad kommer burken att gå på i std. utförande 15"? Svenskt pris alltså...
Jag som precis köpt en PowerBook G4...

Ursprungligen av ostindia:

Vad kommer burken att gå på i std. utförande 15"? Svenskt pris alltså...
Jag som precis köpt en PowerBook G4...

Tråden handlar iofs om PowerMac och inte PowerBook, men en PowerBook 15" kostar 20.295 kr inkl moms på svenska AppleStore, där priser på de andra modellerna också finns.

  • Medlem
  • 2005-10-20 09:53

Är det någon som vet hur mycket effekt (i watt och värme) som de nya processorerna drar jämfört med de gamla?

Ursprungligen av 99mdl:

Är det någon som vet hur mycket effekt (i watt och värme) som de nya processorerna drar jämfört med de gamla?

Ingen aning. Hittade bara det här när jag sökte http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=32486 så det skulle i alla fall vara lite intressant att få reda på.

Jag tycker inte att det verkar vara någon större skillnad i prestanda från de äldre modellerna enl testen?

Apple kunde väl ändå ha vräkt på så att det blev ett jättekliv framåt!

Hade hoppats på minst 2,5 Dualcore och den snabbaste 3,0 men men.

Nej det blir ingen ny Mac nu när det inte blev så stor prestandahöjning som jag hoppats på!

Jag sysslar med musik så extremt mycket kraft är ett måste, som det är nu så har tyvärr PC övertaget, men detta kommer ju troligtvis att ändras när Apple släpper MacIntel datorerna.

Nu blir det PC för jag kan inte vänta på MacIntel!

Ursprungligen av tangerine:

Jag tycker inte att det verkar vara någon större skillnad i prestanda från de äldre modellerna enl testen?

Apple kunde väl ändå ha vräkt på så att det blev ett jättekliv framåt!

Hade hoppats på minst 2,5 Dualcore och den snabbaste 3,0 men men.

Nej det blir ingen ny Mac nu när det inte blev så stor prestandahöjning som jag hoppats på!

Jag sysslar med musik så extremt mycket kraft är ett måste, som det är nu så har tyvärr PC övertaget, men detta kommer ju troligtvis att ändras när Apple släpper MacIntel datorerna.

Nu blir det PC för jag kan inte vänta på MacIntel!

Till musik och i studio så har definitivt inte PC övertaget, till PC finns inte ens LOGIC 7.

Kolla in testet i tidningen STUDIO för några månader sedan där en Dual Powermac G5 gjorde bättre ifrån sig än PCs konfigurerade speciellt för musik PCna kostade ungefär lika som macen och nya powermacarna lär vara ännu bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 10:46

Jag måste säga GeForce 6600 kortet låter "helt okej" för att vara ett standardkort i G5:an. Det verkar ligga någonstans runt ett ATI Radeon 9800 och ett X800 på PC-sidan.

Ett test:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2277
Detta är visserligen av GT-versionen som är något snabbare OCH testet är utfört på PC, men det get ett hum om var kortet ligger. Speciellt vad det ligger i förhållande till det gamal Radeon 9600XT. Ett ENORMT lyft troligen.

Bevaka tråden