Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB adapter för trådlöst nätverk till Mac?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-08-09 17:03

Typiskt. Jag har just köpt mig en DWL-G122 adapter till min ibook G3, MacOS 10.3.9 och tänkte installera. Kör igång installationen och där står kompatibel med Powerbook G4 Titanium. Jag tänker, äsch det går säkert, det ska ju funka till mac så... Men ringer D-link ändå och frågar (Efter ett felaktigt nummer och webadress i manualen så lyckas jag ändå ringa).
"nä, jag har aldrig fått igång det på en mac" säger han.
"Jaha, men varför står det så?".
"Testa att uppdatera till 10.4, det är väl gratis?",
"Nä det är det inte, varför står det inte att det måste vara 10.4 och powerbook G4".
"Nja, det vet jag inte".
"Men om jag nu öppnat förpackning är det inte säkert att jag får tillbaka pengarna."
"Ja det har inte vi med att göra. Du kan väl Googla och se om någon annan hittat en lösning!"
Jag är mållös. Efter lite mer argumentation i samma anda lägger jag på.

Vad tycker ni jag ska göra? (borde köpt den där ni pratar om GW-US54GZL)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 14:25
Ursprungligen av Björn Leander:

Nu har jag fått tag på en GW-US54GZL. Den fungerar fint, men bara när WEP är avstängt. Kör jag okrypterat så går det undan (omkring 200 kbit/s) men om jag aktiverar 128 bitars WEP så sjunker det til omkring 10 kbit/s. Vad kan det bero på?

Edit 14.45: Efter att ha matat in alla fyra WEP-nycklarna och bytt till en annan kanal så gick hastigheten upp. Hittills har det fungerat fint utan det på de andra noderna.

Var aktiverar du 128 bitar WEP? Menar du på AP-Expressen?
...och vilka fyra nycklar syftar du på? Skriver du in samma lösenord fyra ggr i Planex-panelens WEP-inställningar?

Ursprungligen av Palle:

Var aktiverar du 128 bitar WEP? Menar du på AP-Expressen?
...och vilka fyra nycklar syftar du på? Skriver du in samma lösenord fyra ggr i Planex-panelens WEP-inställningar?

Jag aktiverade WEP i en gammal Netgear-station jag har. Jag har ingen AP-Express.

När man tar fram en WEP-nyckel så får man ut fyra stycken. De ser olika ut och jag matade in alla i Planex-inställningarna, men bara en används, oftast den första. Jag tro däremot inte att det gjorde någon skillnad. Snarare gjorde bytet till en annan kanal det.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 16:47

Grejen är den att jag inte får annat än 169.254... om jag inte slår av lösenordskyddet helt på Airporten.
Får det alltså inte att rulla med 128-bitars heller.

Ursprungligen av Palle:

Grejen är den att jag inte får annat än 169.254... om jag inte slår av lösenordskyddet helt på Airporten.
Får det alltså inte att rulla med 128-bitars heller.

Jag hade samma problem men det löser man genom att använda manuell tilldelning av IP-nummer under Nätverk i Systeminställningar.

Köpte ett D-Link DWL-922, routern DI-524 med USB-sticket DWL G-122 i samma paket. Det var ett värdelöst köp. USB-sticket tappar kontakten med routern lite när som, när den själv vill - grymt irriterande. 3e-partsdrivisar ska väl inte behövas när det står att Mac OS X stöds på paketet? D-Links egna fungerar inte, trots ominstallation å hela klabbet.

Lämnade tillbaka skräpet men försäljaren ville inte ge mig några pengar. Enheten måste tydligen skickas på service. Suck. Det är ju drivrutinen som är undermålig. Trådbundet fungerar routern hur bra som helst, men det var ju inte därför jag köpte ett trådlöst kit..

Så mycket extra bekymmer. Man blir så trött.

Senast redigerat 2006-08-14 18:48

Jag hittade lite om D-Links DWL-G122 här:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050201091946184

Det ska tydligen fungera med drivrutiner från Ralink Technology (2500-serien) då det är samma chip som det i DWL-G122. Det verkar dock finnas en hel del problem. GW-US54GZL är desto enklare att installera.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-10 14:29

Man skriver in WEP-nyckeln i AirPorts adminverktyg och sedan samma i inställningen till Planex-grejen. Det räcker att skriva in det en gång, på första raden.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-21 22:24

Min planex GW-US54GZL fungerar inte längre. Det började att det gick långsamt idag. Tänkte att det kunde vara med en nerladdning att göra. Sen tappade den kontakten med routern. Gjorde en omstart och efter det hittade den inte något nät alls. Kollade om det fanns nya drivrutiner och installerade dessa. Nu får jag inte upp den alls i systeminställningar. Det är en eMac som den inte funkar med. Har inte kollat med någon annan dator. Är det någon som varit med om detta? Sitter med en PB och surfar ifrån samma router så där funkar allt som det ska.

jag hade också problem med de nya drivrutinerna. Plocka bort dem och installera de gamla så borde det fungera. En av skillnaderna mellan dem var bland annat att man inte kom åt panelen i Systeminställningar utan skulle gå via ett program som hette WiFi som la sig i mappen för verktygsprogram.

Bevaka tråden