Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB adapter för trådlöst nätverk till Mac?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-06-30 22:57

Vissrligen windowsinfo, men det kanske hjälper. Jag hade snarlika problem förut, men minns tyvärr inte hur jag löste dem.

http://www.student.lu.se/support/faq_ip_169_254.jsp
http://www.google.com/search?num=50&hl=sv&newwindow=1&client=safari&rls=sv-se&q=169.254&btnG=Sök&lr=

  • Medlem
  • 2006-06-30 22:59

I have also just noticed that said OS9 comp has a ruter address of 169.254.173.85. That is a self-assigned IP address which means (basically), "I'm set up to get my IP address via DHCP and no one will give me one. So to hell with you all, I'm going to assign myself one." Of course, with this IP address, you'll get no internet connectivity.
http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-24755.html
http://www.google.com/search?num=50&hl=sv&newwindow=1&client=safari&rls=sv-se&q=169.254+osx&btnG=Sök&lr=

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 13:43

Just när det gäller att få kontakt med trådlösa enheter, sitter felet oftast någon annanstans än med själva nätverkskortet.

Kolla om:
1) ingen brandvägg hindrar access på din dator
2) att SSID är påslaget på din router och sänder anslutningsinformation
3) att TCP/IP är rätt konfigurerad att ta emot ipnummer och inte har ett fast nummer
4) att routern delar ut ip-nummer och inga begränsningar finns i nummerföljden
5) att routern inte har mac-adress filtrering och inte tar emot nya nätverkskort
6) att programmet till nätverkskortet startar upp och fungerar, då fungerar även nätverkskortet och är korrekt installerat

bara några tips...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-01 14:31

Tack för tipsen.
Här kommer några frågor:

1. Det finns ingen brandvägg aktiverad.
2. Det är en AP Express som är router, kan inte hitta hur man ska slå på SSID på den.
3. AP Expressen delar ut lokala IP-adresser. Det funkar på tre andra Macar här och även på de som hälsar på och har med sig en bärbar.
4. Titta på bifogad dump, om det ska vara annorlunda fattar jag inte hur, behöver hjälp i så fall.
5. Var ser jag dessa inställningar, hittar inget i Airport-verktygen.
6. Det startar och fungerar, den hittar vårt nätverk, men den har en IP-adress: 169.254.174.24, de andra macarna har tilldelats nummer i 10.x.x-serien av AP Expressen. Vad är det som är fel? Nu har jag dragit ur den så den får ligga strömlös ett tag.
Helst skulle jag vilja ha tag på ett AP-kort av den gamla modellen, men det verkar kört.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 00:48

Att du får en 169-adress i din dator är för att ditt nätverkskort inte får en adress från routern, då tar opertivet över och tillger en s.k. falskadress till Macen, vilket alltid är en 169.XXX.XXX.XX som inte finns ut på nätet någon annanstans. Sen går din Mac vidare med andra uppgifter.

Att programmet till Planex usb-adaptern startar upp och du kan se dess inställningar, så betyder det att adaptern är hel och fungerar. Den gör vad den kan för att få nätverksinställningar från en router, men routern släpper inte till vad din usb-sak vill ha..

jag skulle tro att TCP/IP fungerar som det ska och inte är något fel hos din dator eller usb-adpatern.

Då finns egentligen bara en sak kvar, som inte tagits upp och det är vilken kryptering du använder på routern. Enligt Planex websida så klarar adaptern bara av WEP-kryptering mot en Mac och Linux. Det betyder att det är den kryptering som du måste köra på routern mot alla trådlösa enheter du har.
Visserligen är det en 256 bitar WEP-kryptering som är rätt okey, även om WPA är en bättre standard.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 11:11

Jag har funderat i de banorna också.
Jag har WEP-kryptering, ska prova med att stänga av den och se vad som händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 17:18

Det är liksom inte så många andra fel som finns kvar.. så jag gissar mycket på att WEP-nyckeln inte är rätt.

Om Planex usb-adaptern kan "se" ditt nätverk, så är SSID påslaget. Om den inte hittar ditt nätverk vid trådlös sökning så är inte SSID påslaget. SSID 'skriker' ut namnet på vad ditt nätverk heter och normalt ska den vara avslagen, om du inte bor i skogen och inte har en granne på mils avstånd som kan lyssna på nätverket.

Exakt var/om man slår på SSID i din Airport vet jag inte, eftersom jag inte har något Airport. Men det är en vanlig inställning (kryssruta) i WLAN routrar.

1) Så om adaptern ser nätverket, så är det fel på krypteringen.
2) Om krypteringen och nyckeln är rätt. testa med att köra helt öppet? Se om dom finner varandra då...?
3) Det kan ju tom vara så att din USB-kontakt på Macen är trasig? Det finns såna möjligheter också. Har du testat att installera adaptern på en annan maskin för att se om den fungerar där?

Antar att du har läst den speciella installationsmanualen för Mac på Planex websida? Annars finns den här såg jag: http://www.planex.net/pdf/wireless/GW-US54GZL_IG_forMac_v1.2_Eng.pdf

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 18:05

Jo, nu funkar det, med avstängd kryptering. Nu kom jag ut på webben.
Hur ska jag ställa in krypteringen lämpligast eftersom jag har minst två grannar med w-lan?
Vilken metod är att föredra?

<Tack för ditt engagemang, sånt här är inte min starka sida>
Tillägg:
I Airport admin kan jag ställa in 40 resp. 128 bitars kryptering. I inställningarna till Planex-grejen kan jag välja på 64 och 128 bitars. Hur ställer jag lämpligen in ett lösenord i 128 bitar? Hur ska det vara kosntruerat? Går det med vilken harang som helst?

Senast redigerat 2006-07-02 18:25
  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 18:29

Annars verkar det fungera fint. Har provat med omstart och vila, den hänger kvar på nätet. Nu är det bara krypteringen kvar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 19:00

Jag Googlade mig till hur man ställer in. Såg att 128-bitars kryptering inte är särskilt säkert, men det skiter jag i. Tror inte att mina grannar är särskilt knäckningsbenägna eftersom deras nätverk står helöppna utan lösenord på vare sig nätverk eller diskar.:D

Jag tackar särskilt Sebbe 72 som tog sig an mina problem. Jag var färdig att dumpa den där Planex-grunkan, men den funkar fint, kör just nu 54 mbit/s.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 19:34

Kan spela musik via AirTunes också. Men filöverföringen mellan Macarna är ganska seg. Men det kan jag leva med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 19:35

Jättekul att höra att du fått igång din Planex-pryl. Det är ju klart den ska fungera, även om knep och knåp alltid tillhör trådlöst nätverk!

128-bitar är inte det säkraste, men som du säger... Grannarna brukar inte direkt vara dom som försöker med attacker, sånt kommer från nästan alltid nätet så att det räcker till och blir över.
Det brukar räcka med att stoppa fri inloggning på routern.

Sen kanska du även kan lägga till vilka MAC-adresser (nätverkskortets personnummer) som får ansluta routern, den funktionen brukar finnas med på WLAN routrar - kanske även på Airporten.
- ett annan tips är att använda en kanal som ingen annan kör på, det är en inställning i routern samt i dina trådlösa adapters. Då krockar du inte med grannarna och de också ligger på kanal 9 eller 11 som brukar vara standard-kanaler. Ingen säkerhetshöjande faktor, men kan öka på hastigheten i nätet.

Den verkar vara bra den lille Planex usb-rackaren och fungerar på många operativsystem, och det är det faktiskt inte många nätverkssaker som gör. Alla tre stora OP såg jag, samt för Playstation konsoler med... vad man nu ska med det till? Och även lite roliga funktioner på adaptern med lyse också! Kul och ballt!

Lycka till med ditt helt trådlösa nätverk nu!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 19:43

Jo, den har plötsligt blivit väldigt prisvärd. Tack var din hjälp (Kolla PM). Bra med lyse också, jag har så mycket som lyser här så jag får sova med ögonlappar.:cool:
Jag ska studera det där med MAC-adresserna, fast jag tror att risken för att nån ska attackera mig är minimal.:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 20:13

Bara roligt att få hjälpa till, och det fungerar bra för dig...

Själv har jag inte alltför mycket kännedom om Mac-datorer (därför jag dök upp på det här forumet för att läsa mer) , men har "roat" mig tillräckligt mycket med trådlösa saker - både egna och med goda vänners för att ha sett var felen man oftast gör, finns. Så det var inga problem, jag bara satte ihop tankarna till dig!

Och Planex usb-adaptern var verkligen prisvärd, speciellt som den nu fungerar för dig. 300 pixlar för det kortet ,med all den funktionaliteten gör den till ett vinnarkort.
Att den inte finns i alla butiker i hela landet är konstigt, men å andra sidan känner folket bara till D-Link och Netgear och tar dom från hyllan... fast deras kvalitet är rätt begränsad. Lite som tvättmedelsreklamen - kändast namn vinner!

Ha det gott!
// Sebastian

  • Medlem
  • 2006-07-02 21:27

Bra jobbat, Sebbe! Med medlemmar som du är 99macs framtid tryggad.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 21:42

Jag håller med. Snyggt jobbat på direkten av en alldeles ny medlem när en gammal räv sitter i klistret.

  • Medlem
  • 2006-07-02 21:45

Kan man passa på att fråga om den häringa prylen kanske funkar med mac trots att det inte står så?

http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&product_id=61

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 21:50
Ursprungligen av Baron:

Kan man passa på att fråga om den häringa prylen kanske funkar med mac trots att det inte står så?

http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&product_id=61

Nej, det gör den inte. Jag frågade om den också. Jag ringde serru.
Dom är ganska bra att ha att göra med på det där stället, vad det nu är. Man får svar liksom, det är ju inte så vanligt numera.
Fast support för Mac kan man inte räkna med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 21:59

[QUOTE="Fast support för Mac kan man inte räkna med.[/QUOTE"]

Misstänker att deras produkter är riktade mot och för Windows produkter och operativsystem, om man tittar runt på deras varor på webben, så är det windows för nästan hela slanten - förutom några guldkorn för Macanvändare.
Därför har dom nog svårt med Mac och inte kan hjälpe till med sånt. Det kan jag förstå, eftersom jag inte heller kan så mycket om Mac.

Men god service, är det riktigt ont om...
Bra att dom verkar trevliga, för jag är saftigt sugen på den där adaptern som du köpte - och jag har windows i mina maskiner.
http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&product_id=22

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 21:53

he-he...
Är ingen expert på Planex produkter, men enligt deras svenska och engelska sida så fungerar PCI kortet GW-DS54GR inte till Mac:ar... Har drivisar endast till Windows 98SE, Windows ME, Windows 2000, Windows XP.

Det enda mer för Mac som jag hittade på deras webbplats, var den här usb-adaptern som är riktigt häftig, men den har samma grundutförande som den modell som Konrad köpte.
Men den här Wifi-detektorn söker trådlösa nätverk på stan och om man har sin bärbara mac med sig, så ansluter man mot det nätverket. (om det är öppet)
http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&product_id=65

lite dyr, men så kostar en enkel wifi-detektor ca 300 spänn och ett nätverkskort 300 spänn... och så är man vid Planex pris!

När det gäller trådlösa nät har jag sett så mycket av, så det kommer jag nog att kuna stötta fler med i forumet, för det är inte lätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 21:59

Dom ville att jag skule köpa den. Men jag ska ju ha den till en stationär G4, den har jag ju inte med mig på stan.
Bra med en snubbe som är expert på trådlöst, här är det rätt många frågor om det och det verkar vara lite "olika" med kunskaperna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-07 10:45
Ursprungligen av Sebbe72:

he-he...
Är ingen expert på Planex produkter, men enligt deras svenska och engelska sida så fungerar PCI kortet GW-DS54GR inte till Mac:ar... Har drivisar endast till Windows 98SE, Windows ME, Windows 2000, Windows XP.

Det enda mer för Mac som jag hittade på deras webbplats, var den här usb-adaptern som är riktigt häftig, men den har samma grundutförande som den modell som Konrad köpte.
Men den här Wifi-detektorn söker trådlösa nätverk på stan och om man har sin bärbara mac med sig, så ansluter man mot det nätverket. (om det är öppet)
http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&product_id=65

lite dyr, men så kostar en enkel wifi-detektor ca 300 spänn och ett nätverkskort 300 spänn... och så är man vid Planex pris!

När det gäller trådlösa nät har jag sett så mycket av, så det kommer jag nog att kuna stötta fler med i forumet, för det är inte lätt.

Det finns ju gratis lösningar på WiFi-detektion. har man en bärbar Mac så har man ju i allmänhet wiFi inbyggt.

Vet inte om det är skrivet redan men nu följer det med drivare till 10.3 och 10.4 när man köper en DWL-G122.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 12:35
Ursprungligen av Johan S:

Vet inte om det är skrivet redan men nu följer det med drivare till 10.3 och 10.4 när man köper en DWL-G122.

Jag har en DWL-G122 som jag hela tiden använt till min bärbara pc och även en DWL-122 som jag försökte använda till min iMac G3 men som inte fungerade om jag ville ha kryptering (vilket jag ville). Jag har Mac OS X 10.2 men funderar starkt på att köpa 10.4 eftersom mitt nuvarande OS inte riktigt hänger med i svängarna längre. Och då skulle jag ju kunna använda G122 till mac'en också så jag slipper att dra en sladd genom hela lägenheten
Men på cd'n jag fick med finns det ingen drivrutin för mac. Jag testade att leta på D-Links sida men hittade inget där heller, det enda jag fick reda på är att jag har rev. B varianten. Så jag undrar (och nu kommer frågan) var kan man hitta denna drivrutin?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 14:18
Ursprungligen av Signhild:

Jag har en DWL-G122 som jag hela tiden använt till min bärbara pc och även en DWL-122 som jag försökte använda till min iMac G3 men som inte fungerade om jag ville ha kryptering (vilket jag ville). Jag har Mac OS X 10.2 men funderar starkt på att köpa 10.4 eftersom mitt nuvarande OS inte riktigt hänger med i svängarna längre. Och då skulle jag ju kunna använda G122 till mac'en också så jag slipper att dra en sladd genom hela lägenheten
Men på cd'n jag fick med finns det ingen drivrutin för mac. Jag testade att leta på D-Links sida men hittade inget där heller, det enda jag fick reda på är att jag har rev. B varianten. Så jag undrar (och nu kommer frågan) var kan man hitta denna drivrutin?

Kolla på D-Links svenska sida.

http://www.dlink.se/?go=3M35LLL89o0YcjdYDrYZRoHtnJsBbLgVFo6sf7vjlkqlAcsu27wgP5MkNrAkvn99SS/lzCdK/5pJVJ23gKbtLE4RoevZbIC0HdC09Q==

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-08 23:48

Jo, det är sant att man har ju redan allt med en bärbar dator och trådlös nätverkskort.

Men säg du är i staden, och så kommer du på att du behöver ut på nätet för att sända mail eller kontrollera något - eftersom man är en stressad bussiness-man?
Visst kan man dra fram sin dator och låta den starta upp, vilket tar ett litet tag. För att inse att det inte fanns någon användbart nät där du just nu befinner dig.

Alternativet är att ta fram den lilla pinnen, trycka på sök och se ifall det går att ansluta. Finns det inget nät, så går man till nästa kvarter med adaptern i handen, för att finna ett öppet nät. Där finns ett, lås adaptern på det nätet och nu tar man fram sin dator och låter den starta upp och glida ut på nätet?

Då skulle jag vilja ha en Planex GW-US54GD - http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&product_id=65 i handen.
Men å andra sidan måse man vara i storstaden, och släpa runt på 5kilos klossen och det gör jag inte alltför ofta. Men jag tror nog att rätt många har det behovet?

Angående Planex GW-US54GZL, passar den i en iMac G3 eller behövs en förlängningskabel? iMac G3 har ju tyvärr USB-portarna lite extra långt inne i plasten.

Edit: Nu ser jag förresten att det medföljer en förlängningskabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 22:43

Tjenare!

Japp, till planex GW-US54GZL det följer det med en usb-förlängningskabel ca 1 meter och ett clips, som man fäster adaptern i för bästa läge - om man vill? Eller att kunna sätta adaptern som en lampa på den bärbaras skärm, eftersom den har en liten LED-lampa man kan slå på och av. Om man vill lysa upp sitt tangentbord eller dokument man har liggande brevid sig.... om man nu jobbar i totalt mörker!

Jag såg att drivrutiner för Mac finns med i en egen katalog på cd-skivan. Bara att installera förstår jag!

Så jag tog och beställde en sån här adapter, för dyr är den ju inte. 340 kronor inkl frakt är ingen summa att tala om. Ett bra pris helt enkelt och jag betalade på deras web och med visa-kort och den kom på posten två dagar senare.

Nu kör ju jag visserligen på Windows och där har jag inga problem alls att använda denna adapter med mina trådlösa enheter. Den passar alltså windows, Mac och Linux operativsystem.... Rätt coolt!

- Jag kunde inte låta bli att köpa en GW-US54GZL, för jag blev så nyfiken på den usb-adpatern från diskussionerna ovan. Och jag kan säga att jag är jättenöjd med den... windowsanvändare som jag är, men nyfiken på mac också!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-19 00:03

Jag är jättenöjd med min, den hänger i jämt, efter vila, omstart o s v.
Skitbra grej för en billig peng.

Nu har jag fått tag på en GW-US54GZL. Den fungerar fint, men bara när WEP är avstängt. Kör jag okrypterat så går det undan (omkring 200 kbit/s) men om jag aktiverar 128 bitars WEP så sjunker det til omkring 10 kbit/s. Vad kan det bero på?

Edit 14.45: Efter att ha matat in alla fyra WEP-nycklarna och bytt till en annan kanal så gick hastigheten upp. Hittills har det fungerat fint utan det på de andra noderna.

Senast redigerat 2006-08-09 14:45
Bevaka tråden