Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På jakt efter bedragare

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Korsriddaren:

Inte för att måla fan på väggen, men det förutsätter fortfarande att det finns någonting för kronofogden att mäta ut.

Detta innebär att om det fulllständigt saknas tillgångar, eller att man hamnar "fel i kön" (kan finnas olika prioritet på fordringar) så kan man inte få ut någoting alls tyvärr.

Jo, för brottsoffermyndigheten betalar ut (en del av) skadeståndet (brottsskadeersättning), och kräver i sin tur beloppet från gärningsmannen via kronofogden. Sedan är det inte säkert att brottsoffermyndigheten får tillbaka beloppet från gärningsmannen (därför finns brottsofferfonden). Det går alltså att få ut, i alla fall en del av, skadeståndet även om gärningsmannen ej kan betala det.

När jag säljer och köper brukar jag använda bussgods (www.bussgods.se) Bra pris, plus att de har "efterkravsservice" något som är jämförbart med postförskott. Kostar en liten summa men det kan det uppenbarligen vara värt.

  • Medlem
  • 2005-11-09 11:39

Så säger inte Brottsoffermyndigheten i alla fall. Saxat från deras webplats;

"Om den dömde gärningsmannen inte kan betala skadeståndet eller i de fall gärningsmannen förblir okänd därför att polisens utredning inte ger resultat eller därför att bevisningen inte räcker till för att fälla en av flera misstänkta ska Du vända dig till ditt försäkringsbolag.

De flesta människor har någon typ av försäkring som ersätter skador vid brott. Din hemförsäkring ger ersättning vid stöld och normalt också vid överfall, vilket innebär att även personskador ersätts. Med personskador menas såväl kroppsliga som psykiska skador. Många människor har dessutom kollektiva eller individuella olycksfallsförsäkringar som kan ge ersättning vid personskada. Kolla med din fackförening och arbetsgivare! Ditt försäkringsbolag kan också lämna information. Det är viktigt att Du så snart som möjligt efter brottet anmäler skadan till ditt försäkringsbolag!

Om det visar sig att din försäkring inte täcker skadan helt kan Du i många fall få ersättning från staten. Sådan ersättning kallas brottsskadeersättning. Det är i första hand personskador som ersätts. Det finns också möjligheter att få ersättning vid sakskador eller s.k. rena förmögenhetsskador, men dessa möjligheter är begränsade."

Med andra ord är detta en sak för ditt försäkringsbolag, såvida du inte blivit misshandlad.

Jag ser inte hur den texten motsäger det jag och JonasEk1 säger.

Jag skrev: "Vill minnas att det är så att om inte gärningsmannen kan pröjsa skadeståndet så kan det gå att få ut på försäkring. Finns ingen försäkring så kan det eventuellt bekostas av Brottsoffermyndigheten."

JonasEk1 tillade att myndigheten när de betalar ut ersättningen skuldbelägger gärningsmannen med motsvarande belopp hos kronofogden.

Är det inte precis vad som står i den text du citerar?

  • Medlem
  • 2005-11-09 18:48

Då har jag kanske läst för mycket mellan raderna Hade inte tanken på att skriva någon på näsan utan bara vara behjälplig i att reda ut begreppen. No hard feelings hoppas jag.

Hur har det gått med allt?? Har också blivit lurad, dock bara på småbelopp. Känns alltid surt.

Killen slom blåste mig va uppe i rätten den 21feb och jag väntar på att få hem papper på om han blev fäld eller inte sen ska jag vända mig till åklagaren så får vi se om de går att få tillbaka några pengar...

Ursprungligen av johan_fbg:

Hur har det gått med allt?? Har också blivit lurad, dock bara på småbelopp. Känns alltid surt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-03 23:03

Vad är brottsofferfonden till då? Alla som blir dömda måste ju betala 500 spänn till brottsofferfonden, och sett till antalet personer som åker dit borde det ju finnas en hel del pengar att använda.

Riktigt najs att han iaf blev gripen, hoppas han blir fäld också! =}

  • Medlem
  • 2006-03-04 08:40

Saxat från BOF-hemsida
-"Brottsofferfonden är en fond som man kan söka pengar ur till brottsofferinriktade projekt och verksamheter. Medel kan beviljas forskare, ideella organisationer, verksamheter i privat regi och verksamheter i offentlig regi. Brottsofferfonden finansieras huvudsakligen genom de 500 kr som alla som döms för ett brott med fängelse i straffskalan åläggs att betala till fonden. De som avtjänar straff genom intensivövervakning med elektronisk kontroll, s.k. fotboja, betalar också en avgift som tillfaller fonden. Brottsofferfonden skapades 1994 och administreras av Brottsoffermyndigheten."

Brottsofferfonden betalar nog inte ut pengar till folk som vill köpa nya datorer, det är det hemförsäkringen står för. Jonas, vad har ditt försäkringsbolag sagt?

Mitt försäkringsbolag har sagt att dom inte täcker denna typen av förluster. Men åklagaren har sagt att man kanske kan få tillbaka en del av pengarna men allt kommer bli väldigt svårt säger hon.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Saxat från BOF-hemsida
-"Brottsofferfonden är en fond som man kan söka pengar ur till brottsofferinriktade projekt och verksamheter. Medel kan beviljas forskare, ideella organisationer, verksamheter i privat regi och verksamheter i offentlig regi. Brottsofferfonden finansieras huvudsakligen genom de 500 kr som alla som döms för ett brott med fängelse i straffskalan åläggs att betala till fonden. De som avtjänar straff genom intensivövervakning med elektronisk kontroll, s.k. fotboja, betalar också en avgift som tillfaller fonden. Brottsofferfonden skapades 1994 och administreras av Brottsoffermyndigheten."

Brottsofferfonden betalar nog inte ut pengar till folk som vill köpa nya datorer, det är det hemförsäkringen står för. Jonas, vad har ditt försäkringsbolag sagt?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2006-03-05 16:28

Då jag själv har erfarenhet av sådana här fall så vet jag att när det gäller utbetalningar genom (inte av, utan genom) kronofogden så har staten prio ett. Då jag har stött på flera exempel själv så blir ofta mindre skulder avskrivna. Om du har tur så kommer du få en mindre summa (Gissningsvis runt 100-200 kr) varje månad utbetalad från personen i fråga. Och det skulle vara om han sköter sig, ett annat exempel som jag stött på är att den skuldsatta kunde bara betala ut 3 månader varje år för att resten av året så var han tvungen att betala av i fordonskatt och trafikförsäkringar, på 3 bilar som han aldrig använde men heller aldrig ställde av - staten har alltid prio ett, och som den naiva människan jag är så står jag fast vid att staten vill inte vårat bästa utan dom vill sitt eget bästa i.e staten finns inte för oss, vi finns för staten. Tyvärr måste jag säga att det ser inte ljust ut.

Jag vill inte uppmuntra till brott eller något i olaga väg men som vi brukar säga här i småland; hellre två knäskålar än utan stålar

Senast redigerat 2006-03-05 18:12
  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 00:14

Jonas om du bara hade köpt macbooken ncncn!

Skämt åsido, hoppas verkligen att det löser sig för dig!

//

mvh

MacBook va inte ens påtänkt när detta hände!

Ursprungligen av Sombrero9999:

Jonas om du bara hade köpt macbooken ncncn!

Skämt åsido, hoppas verkligen att det löser sig för dig!

//

mvh

Fick hem dombeslutet idag, Killen dömdes til 1års fängelse för bedrägeri, grovt bedrägeri och försök til bedrägeri. Hade tydligen lurat massa människor och företag på diverse sätt...allt pga internetpoker beroende..helt sjuk..

han dömdes att betala tillbaka alla pengar också men de får vi väl se hur de bli vad kronofogden kan mäta ut hos honom...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-19 17:51

Nu har de satt dit en till Blocket-bedragare från Norrbotten. Man skäms ju ta mej tusan för att man är född där uppe...

http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007\01\19\5772

Bevaka tråden