Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På jakt efter bedragare

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Korsriddaren:

Strålande. Hur bedömde polisen dina möjligheter att få tillbaka pengarna? Tittar man på hans anmärkningar är de rätt små tyvärr... Var han känd av polisen sedan tidigare?

Polisen trodde 50/50 på att jag kommer få tillbaka pengarna. Dom kunde inte säga så mycket än... Sen så för jag höra mig för hos polisen i Luleå angående om han är känd hos dem eller inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-02 11:30
Ursprungligen av svinto_deluxe:

Är detta rätt bov månne?

http://www.nsd.se/index.php?artikel=154090

Inte helt omöjligt faktiskt...

Hej!

Jag var i kontakt med en kille från Luleå som verkade va en riktig sopa..

Skickaett mail mig så kan du få lite info om det råkar vara ssamma person.

Hoppas verkligen att det löser sig!

  • Medlem
  • 2005-09-02 11:59

Jonas & Jonas slår sina påsar ihop, hur skall det gå? Ja jag håller som sagt tummarna för att det skall gå att ordna. Har du kollat nåt med banken och om det behövs ev ditt försäkringsbolag? Det viktigaste för dig måste ju vara att få tillbaka pengarna, att killen åker fast får ju ses som en extra bonus men inte det mest primära

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jonas & Jonas slår sina påsar ihop, hur skall det gå? Ja jag håller som sagt tummarna för att det skall gå att ordna. Har du kollat nåt med banken och om det behövs ev ditt försäkringsbolag? Det viktigaste för dig måste ju vara att få tillbaka pengarna, att killen åker fast får ju ses som en extra bonus men inte det mest primära

Jag hålle rpå och skall kolla upp om det är "min" bedragare, som luleå polisen häktade igår..väntar bara på att polisens lunch i luleå skall ta slut haha...men jag har på god känn att det är samma kille. Banken kunde inget göra ifall uppdraget inte kom från utredaren så de skall jag höra med luleå polise om också. Men om killen nu är fast så kanske man kan få de uppklarat...

Killen är GRIPEN av Luleå polisen..!!!
Greps igår kväll, och enligt utredaren så kommer dom låsa in honom med all säkerhet. Angående pengarna så kommer jag få mer info inom kort då dom undersökt det hela lite mer...

Göttmos...här händer det grejer!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 14:01

grattis hoppas jag

/Tangen

  • Medlem
  • 2005-09-02 14:19

Då var han inte helt otippat känd sedan tidigare. Bara hoppas du får pengarna nu också

Grymt nice Jonas!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-02 17:13

Ujuj inte kul alls Tyvärr händer sånt här hela tiden.

Betala ALDRIG i förskott för någonting om du inte känner personen i fråga. Speciellt försiktig ska man vara om priset på godset är ovanligt lågt.

lappland security för övrigt... Luleå ligger ju i Norrbotten och inte i Lappland.

Hoppas att du får tillbaka dina pengar. Jag köpte min powerbook 12' på blocket, sen bad jag en släkting i stockholm att åka och hämta/betala den. Dessutom, har inte blocket en "betala med säkerhet" tjänst? att man sätter in pengarna på ett konto som blocket har och sen när du har fått din vara så får söljaren sina pengar? kanske lite otydlig förklaring, men jag hoppas att ni förstår...

  • Medlem
  • 2005-09-02 20:19

Checklista inför begagnatköp

Tänkte att jag skulle försöka sammanställa en liten checklista med tips för dig som tänker köpa begagnat över nätet. Jag jobbar ju själv med kreditupplysning och med egna erfarenhet har jag här sammanställt litet tips på området.

Be att få serienumret på datorn i fråga. Sen kan man kostnadsfritt ringa till polisen, be att få bli kopplad till deras nationella godsregister, då får du veta om datorn är anmäld stulen.

Kan säljaren inte uppge serienummer, finns inte datorn eller så är den stulen. Med hjälp av serienumret kan man ringa Apple och få veta vilken typ av dator det är. Ingen risk att få ett serienummer från en gammal Performa om man vill köpa en G5-a med andra ord.

Få personnummer av personen som säljer varan. En person som inte är beredd att lämna ut detta när det handlar om en affär på flera tusen är inte seriös.

Med hjälp av personnumret kan du ringa kronofogden och kolla om personen har ett skuldsaldo, d vs att kronofogden håller på att driva in tidigare skulder. Om man gjort ett misslyckat utmätningsförsök, avbryt affären. Det är inte absolut, men bland bedragare är det mycket vanligt med skulder.

Be att få originalkvitto. Skulle detta inte finnas be säljaren att ge dig ett skrivet kvitto.

Om du har möjlighet, åk och hämta datorn själv, alternativt om du känner någon i närheten som kan ordna det.

Alla är inte bedragare naturligtvis, och förskottsbetalning är kotym när man säljer nåt över nätet, men det skadar inte att vara nog försiktig. Om någon av er andra kommer på något bra utöver detta, så meddela det. Kanske kan sätta ihop den ultimata checklistan inför begagnatköp. Denna skulle vi i så fall kunna ha klistrad i t ex köpes/säljes-avdelningen.

Men kom ihåg, gå även litet på din magkänsla. Prata alltid med personen i telefon, känn vibbarna. Verkar det konstigt, -avbryt!

Lycka till

Ursprungligen av Korsriddaren:

Med hjälp av serienumret kan man ringa Apple och få veta vilken typ av dator det är. Ingen risk att få ett serienummer från en gammal Performa om man vill köpa en G5-a med andra ord.

Man behöver inte ringa Apple. På den här holländska hemsidan kan man knappa in serienumret, och bl.a få reda på vilken modell det är, och när den är tillverkad.

Grymt bra tips Jens

  • Medlem
  • 2005-09-02 22:03

Justerar trådens titel en aning (från "På jakt..") med hänvisning till detta:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=20

Mod

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-09-02 22:13

Använd förskottsbetalning endast om det gäller småbelopp under 1000 kr.

Vid större belopp kräv att säljaren skickar godset mot postförskott. Då får han sina pengar först när ni hämtar ut godset på Posten. Be att få kika i paketet innan ni betalar. Då är det ingen risk att ni löser ut ett paket med tegelstenar.

Ni får dessutom ett kvitto på köpet från Posten. Där har ni säljarens adress. Som i och för sig kan vara en bluffadress.

  • Medlem
  • 2005-09-03 14:05
Ursprungligen av Macus:

Använd förskottsbetalning endast om det gäller småbelopp under 1000 kr.

Vid större belopp kräv att säljaren skickar godset mot postförskott. Då får han sina pengar först när ni hämtar ut godset på Posten. Be att få kika i paketet innan ni betalar. Då är det ingen risk att ni löser ut ett paket med tegelstenar.

Ni får dessutom ett kvitto på köpet från Posten. Där har ni säljarens adress. Som i och för sig kan vara en bluffadress.

Håller helt med föregående talare att man skall vara extra försiktig med belopp över 1000 kr. Problemet är dock att alla inte har postgiro, och kan då inte heller skicka mot postförskott, så detta är inte automatiskt tecken på att de är oseriösa.

Att få kika i paketet innan du löser ut det.... det får posten egentligen INTE låta dig göra. Finns mao alltid en risk att du trots paketet anlänt, riskerar att tå tex en kartong med tegelsten.

Det tråkiga i sammanhanget är att trots man vidtar så mycket försiktighetåtgärder som bara möjligt, så finns det inga 100%-iga garantier. Precis som i näringslivet. Själv har jag tack o lov aldrig råkat ut för någonting och har vid ett tillfälle betalat så mycket som 7000 kr i förskott för en dator begagnad, som skickades till mig.

Idag kollar jag alla personer jag gör affärer med. Om det börjar röra sig om litet mer pengar. Även om det är jag som säljer...

  • Medlem
  • 2005-09-08 22:02

Tänkte skaka litet liv i den här tråden igen. Hur har det gått Jonas? Hört någonting nytt?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Tänkte skaka litet liv i den här tråden igen. Hur har det gått Jonas? Hört någonting nytt?

Nu har jag inte vart med här länge o tänkte ge er lite ny fäsk uppdatering i hur de går...
Killen har som sagt tidigare åkta fast, I januari kommer en rättegång att startas emot honom, sen efte rhan har dömts kommer jag kunna kräva tillbaka mina pengar..men inte förän han är dömd säger åklagaren.

  • Medlem
  • 2005-09-09 16:12

Fan, det är ju ännu bättre... bra tips Jesper

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 16:44

verkligen kul om du får tillbaka dina pengar, hoppas

/Tangen

Hände mig precis samma sak när jag köpte ett Playstation 2 med en massa tillbehör för 4000kr
Kvinnan som skulle sälja blev dömd att betala mig och runt 10 till att betala tillbaka pengarna. Men jag har inte fått några pengar än och detta var över ett år sedan.

Kimpan: Personen i fråga döms till att betala skadestånd till dig och de 10 andra, kan eller har inte personen i fråga så mycket pengar, ja då betalas inte skadeståndet ut....

Hoppas det löser sig för trådskaparen iaf!

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Kimpan: Personen i fråga döms till att betala skadestånd till dig och de 10 andra, kan eller har inte personen i fråga så mycket pengar, ja då betalas inte skadeståndet ut....

Hoppas det löser sig för trådskaparen iaf!

Om personen inte har panger att återbetala pengar så skall de gå via kronofogden. Sen är de upp till kronofogden att avgöra om dom vill ge dig pengare och skuldsätta förövaren. I mitt fall så är förövraren skyldig staten 80 000kr plus att han blåst personor på över 70 000kr men enligt dem jag har snckat med på polisen och åklagaren så är chansen ändå våldigt stor att jag får tillbaka mina 14000kr.

Ursprungligen av JonasEk1:

Om personen inte har panger att återbetala pengar så skall de gå via kronofogden. Sen är de upp till kronofogden att avgöra om dom vill ge dig pengare och skuldsätta förövaren. I mitt fall så är förövraren skyldig staten 80 000kr plus att han blåst personor på över 70 000kr men enligt dem jag har snckat med på polisen och åklagaren så är chansen ändå våldigt stor att jag får tillbaka mina 14000kr.

Skulle kronofogden betala hans skuld? Kronofogden hjälper folk att driva in skulder genom att sälja vad de äger och beslagta deras tillgångar, de betalar inte skulderna till fodringsägarna från den egna kassan!

  • Medlem
  • 2005-11-08 13:07

Som sakkunnig, då jag jobbat några år i kreditupplysningsbranschen, kan jag bara instämma med statemachine. Kronofogden delar inte ut en spänn. Kronofogdens enda uppgift är att om möjligt utmäta skulder. Detta sker genom att man säljer de eventuella ägodelar den skuldsatte har. Skulle det inte finnas något att mäta ut står man där med sin rentvättade hals. Vad kronofogden lyckats med då är enbart vad man kallar för ett misslyckat utmätningsförsök. Hoppas ändå för din skull att du lyckas få ut några pengar.

Vill minnas att det är så att om inte gärningsmannen kan pröjsa skadeståndet så kan det gå att få ut på försäkring. Finns ingen försäkring så kan det eventuellt bekostas av Brottsoffermyndigheten. Är inte alls säker, men det borde inte vara särskilt svårt att ta reda på...

Ursprungligen av Hagelin:

Vill minnas att det är så att om inte gärningsmannen kan pröjsa skadeståndet så kan det gå att få ut på försäkring. Finns ingen försäkring så kan det eventuellt bekostas av Brottsoffermyndigheten. Är inte alls säker, men det borde inte vara särskilt svårt att ta reda på...

Stämmer precis, och brottoffermyundigheten skuldsätter förövaren hos kronofogden och genom det får offret sina pengar...fick detta uppraddat för mig på brottsoffermyndigheten i går nämnligen.

  • Medlem
  • 2005-11-09 01:02
Ursprungligen av JonasEk1:

Stämmer precis, och brottoffermyundigheten skuldsätter förövaren hos kronofogden och genom det får offret sina pengar...fick detta uppraddat för mig på brottsoffermyndigheten i går nämnligen.

Inte för att måla fan på väggen, men det förutsätter fortfarande att det finns någonting för kronofogden att mäta ut.

Detta innebär att om det fulllständigt saknas tillgångar, eller att man hamnar "fel i kön" (kan finnas olika prioritet på fordringar) så kan man inte få ut någoting alls tyvärr.

Bevaka tråden