Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa spelet genom tiderna till Mac?

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-14 14:18
Ursprungligen av Adrian B:

Ja! Jag lägger alla mina röster på Moria, sjukt vad tid man la på det spelet...

Bara spel som är anpassade för 9 tums monokroma skärmar och använder textgrafik räknas!

Oj det väcker minnen... riktigt bra spel om man inte tänker på att det saknar grafik överhuvudtaget.

Nostalgi som sagt:

U-Boat!!

Är det någon som har tvåan (Drumbeat) till salu? Har sökt efter det i flera år:-(
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=44985&highlight=drumbeat

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-15 11:07
Ursprungligen av Adrian B:

Nostalgi som sagt:

Jag har lyckats hitta en version av Rogue (originalet) för mac. Jag fick leta med ljus och lykta för att hitta en mac-version. Är det nån som är intresserad av det så kan jag slänga upp det på en server.

Ursprungligen av rixard:

Jag har lyckats hitta en version av Rogue (originalet) för mac. Jag fick leta med ljus och lykta för att hitta en mac-version. Är det nån som är intresserad av det så kan jag slänga upp det på en server.

Är Rogue ett rymdspel? Allt som är nostalgi och går att ladda ner bör läggas upp omgående!

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-15 11:30
Ursprungligen av lepra_macintosh:

Är Rogue ett rymdspel? Allt som är nostalgi och går att ladda ner bör läggas upp omgående!

Nej dock fanns det ett spel som hette Space Rogue. Nej Rogue är föregångaren till Moria. Kolla på bilden ovan så ser du hur det ser ut. Rogue är inte lika avancerat som Moria men ändå helt ok.

Anledningen till att jag måste lägga upp det på en server är att jag inte hittar länken till sidan där jag laddade ner det ifrån. Var en japansk sida

Ursprungligen av rixard:

Jag har lyckats hitta en version av Rogue (originalet) för mac. Jag fick leta med ljus och lykta för att hitta en mac-version. Är det nån som är intresserad av det så kan jag slänga upp det på en server.

Ah, det har jag aldrig testat. Men hur är det att testa såna spel nu? Jag tänkte att det skulle förlora lite av nostalgins skimmer så att säga att testa t.ex. Moria igen. Ungefär som att läsa om Fem-böckerna av Enid Blyton nu, det är helt enkelt inte lika bra som när man gick i mellanstadiet...

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-15 13:23
Ursprungligen av Adrian B:

Ah, det har jag aldrig testat. Men hur är det att testa såna spel nu? Jag tänkte att det skulle förlora lite av nostalgins skimmer så att säga att testa t.ex. Moria igen. Ungefär som att läsa om Fem-böckerna av Enid Blyton nu, det är helt enkelt inte lika bra som när man gick i mellanstadiet...

Svårt för mig att säga för jag har spelat Rogue aktivt sedan -96. Tagit fram det och spelat det lite då och då. jag tycker fortfarande om spelmekaniken och man har ju ingen grafik att haka upp sig på. Vissa spel med grafik åldras ju väldigt fort och ser fula ut men Rogue hade ju ingen grafik till att börja med. Så prova så får vi se

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-09-02 15:21
Ursprungligen av ez0r4y:

Lemmings!

OK då - klar andraplats efter SNOOD.

Helt klar förstaplats:
Starcraft

Skulle man inte kunna skapa en omröstning där alla spel som hittils har nämts ingå. Det skulle ge en enkel överblick hur vi på 99mac tycker.

gjort en omröstning nu! Här hittar ni den:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=85152

Fick bara ha 15 alternativ så jag tog dom jag gillar hehe

Prins of Persia är mitt älsklingsspel

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-12-08 23:23

Realmz
Escape Velocity
Civilization II
SimCity 2000
Hellcats
F/A 18 Hornet (2.0)
X-plane
Fallout
Medal of honor
Call of Duty

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 01:11
Ursprungligen av oskich:

Realmz
Escape Velocity
Fallout

o/\o

Realmz är brutalt underskattat. EV (originalet) är så mycket bättre än uppföljarna och första Fallout är ett av de bästa rollspelen någonsin.

Annars är dock Marathon fortfarande bäst. Tvåan är sämre och Infinity suger trots en del kul tankar.

Deus Ex är ruskigt bra men givet när de släpptes är Marathon en mer imponerande prestation. Ett spel som har en så avancerad story att den får en egen sajt är helt enkelt ett mästerverk.

Monkey Island 2
gamla gamla Tetris
gamla gamla Larry 1
Dubbelmoral
Day of The Tentacle
Max Payne
Tony Hawk
Medal of Honor
Wolfenstein 3D
Return to Castle Wolfenstein
Warcraft 1-3

Saknar: FIFA och NHL-spelen. FAN; varför kan man inte få ett shysst fotbollsspel till macen? Va?

/Jens

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-12-14 06:34

Har starka minnen från en natt hos min farbror för ca 10 år sedan... Han hade en gammal mac som jag tyckte var jättekonstig, men han hade ett svartvitt detektivspel... Man fick ledtrådar och skulle lösa mord.

Någon som känner igen det? Kan man hitta det idag?

Ursprungligen av Kalam:

Har starka minnen från en natt hos min farbror för ca 10 år sedan... Han hade en gammal mac som jag tyckte var jättekonstig, men han hade ett svartvitt detektivspel... Man fick ledtrådar och skulle lösa mord.

Någon som känner igen det? Kan man hitta det idag?

Var det Deja vú?

Om det var det så testa kika här

http://mac.the-underdogs.org/index.php?show=alpha&alpha=68

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-12-14 12:48
Ursprungligen av Kalam:

Har starka minnen från en natt hos min farbror för ca 10 år sedan... Han hade en gammal mac som jag tyckte var jättekonstig, men han hade ett svartvitt detektivspel... Man fick ledtrådar och skulle lösa mord.

Någon som känner igen det? Kan man hitta det idag?

Kan det vara detta?:

Where in Time is Carmen Sandiego?

http://mac.the-underdogs.org/index.php?show=game&id=739

  • Medlem
  • 2005-12-16 10:42

Myst - äkta Macspel och hör till spelhistoriens verkliga trendsättare. (Inget har slagit upplevelsen av Myst på en 21-tummare med alla färger, ljudet uppdraget och ett helt nedsläckt kontor. Folk var stumma!)

Snood - Alla, och då menar jag alla, spelade alldeles för mycket. Många var tvungna att avinstallera spelet för att alls få något gjort.

Marathon - På den tiden Macen gick om Amigan som speldator.

Deus Ex - För spelkänsla, moral och idé. Sålde inget vidare i USA, däremot i europa...

Macsubokan - i en datasal på universitetet, när solen går upp och man inser att första föreläsningen är om fyra timmar...

Och hoppas på Civ iv, i januari...

Marathon med alla extabanor, som Evil
Unreal med Return to Nai Pali konverteringen
Hellcats
Dessa tre är de största tidstjuvarna med Marathon som överlägen etta.

hedersomnämnanden går till:
Unreal Tournament
Call of Duty
Doom
Wolfenstein

Jag tycker att Bonkheads och Apeiron är dem bästa genom tiderna när det gäller spel till Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-19 00:31

Men, tyvärr, tycker jag Marathon bevis något och det är att en story är inte allt. Spelet var kul första två vändorna sen….njae…

Vill du ha ett djupgående spel som är unikt på alla sätt och vis så titta på vad-nu-spelet hette som bygde på UT-motorn och krävde mer dator än någon hade… Deus Ex!

Fast smaken är som baken

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 10:35
Ursprungligen av Erik.dv:

Vill du ha ett djupgående spel som är unikt på alla sätt och vis så titta på vad-nu-spelet hette som bygde på UT-motorn och krävde mer dator än någon hade… Deus Ex!

Som jag skrev:

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Deus Ex är ruskigt bra men givet när de släpptes är Marathon en mer imponerande prestation. Ett spel som har en så avancerad story att den får en egen sajt är helt enkelt ett mästerverk.

Jag tror att man måste sätta sig in i den stämning som rådde när Marathon släpptes för att förstå dess storhet. Det fanns helt enkelt inget spel som ens kom i närheten när det gällde att bygga story och spelupplevelse parallellt. Bungies senaste mästerverk, Halo, är i jämförelsen löjligt platt och linjärt. Deus Ex hade visserligen en bra story, också den väl integrerad med spelupplevelsen, men ska sanningen fram var den ju mest bara ett hopkok av ett gäng konspirationsteorier.

Och den som verkligen vill glänsa skulle nog hävda att System Shock-spelen var bättre än Deus Ex...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 13:41

Är det nån som minns Uninvited och Shadowgate? Jag var rätt liten när jag spelade dem, så jag förstod inte så mycket. Men trots det tyckte jag det var väldigt spännande och otäckt.

I övrigt är det väl Lode Runner, Dubbelmoral, Prince of Persia 1 o 2 (nån som testat versionerna i 3D? Vilken besvikelse! Har inte ett uns av originalkänslan), Shufflepuck Café, Excape Velocity och Snood som har tagit upp störst del av min tid.

I samma veva som Shufflepuck fanns det nåt slags rymdspel där man mötte olika robotar över en spelplan som var relativt lik Shufflepuck Cafés. Nån som känner igen det?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-19 14:30
Ursprungligen av Pajaspojken:

Är det nån som minns Uninvited och Shadowgate? Jag var rätt liten när jag spelade dem, så jag förstod inte så mycket. Men trots det tyckte jag det var väldigt spännande och otäckt.

Uninvited var skitläskigt. Jag höll på att trilla av stolen flera gånger när den där dödskallen kom fram

Jag klarade aldrig de där spelen på den tiden, det var helt enkelt för svårt för en 9-åring med begränsade kunskaper i engelska. Det hindrade mig inte från att spela och ha kul Fantastiska spel!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-19 14:42
Ursprungligen av rhesus:

Uninvited var skitläskigt. Jag höll på att trilla av stolen flera gånger när den där dödskallen kom fram

Jag klarade aldrig de där spelen på den tiden, det var helt enkelt för svårt för en 9-åring med begränsade kunskaper i engelska. Det hindrade mig inte från att spela och ha kul Fantastiska spel!

Ja, visst var det fruktansvärt? Shadowgate var exakt samma koncept vil jag minnas och och inte mindre otäckt! Skulle vara häftigt att spela de spelen på nytt, bara för att se om man förstår det man inte förstod då.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 13:47

Jag kom på fler!

Även Marathon och Chuck Yeager's Air Combat har gett mig massor av glädje!

Tycker att det är synd att det görs så många s**tspel nu förtiden, många är bara ute efter grafik och inte känsla.
Har aldrig spelat ett spel med en story, får väl testa nån gång
Kom på, Space Invaders och Swoop med för den delen.

Förrutom på Mac så är Sonic 1, 2, 3 och Knuckles till Sega Mega Drive väldigt bra platformspel tycker jag.
Stora banor, oftast snabb fart och allt är noggrannt genomtänkt.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-20 09:29
Ursprungligen av apple4ever:

Tycker att det är synd att det görs så många s**tspel nu förtiden, många är bara ute efter grafik och inte känsla.

Du får gärna exemplifiera vad du menar med ovanstående. Skulle vilja påstå att det görs fler bra spel nu än någonsin tidigare. Speciellt om man blandar in andra plattformar, vilket du ju gör med Sonic-serien...

Bevaka tråden