Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är ditt batteri?

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nytt jämförelsematerial för batterier

Läste just om temperaturproblem på MBP. Där läste jag om att någon oroade sig för att batteriet drabbades av för höga temperaturer. Sökte därför efter referensmaterial kring livslängd och konstaterade att denna tråd inte hade något aktuellt jämförelsematerial. Det har ju kommit nya operativ och nya datorer sedan sist.

Jag inleder helt enkelt en ny mätomgång. Denna gång med uppgifter om datorns idle temperatur mätt med iStat Pro. Kanske kan vi så få lite jämförelsematerial både på batteriets normala livslängd och på normalvarma och överhettade datorers påverkan.

Kör MBP 15" 2,4 MHz, A1280 med fullt uppdaterad SL.
Temp CPU 53°
Fan 1997 rpm

Theese are the results from Södermalm.

Ser fram emot nya mätningar från andra delar av landet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-25 02:11

MBP 15,4" 2,53 MHz (Sommarn '09) med Snow Leopard
Temp CPU 50°-54°
Fan ~2500 rpm (har höjt den manuellt)

Uppdaterad nerladdningslänk:
http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/files/coconutBattery_2.6.5.zip

  • Medlem
  • 2006-11-01 11:35

iBook G4 1,33
Inköpt förra hösten

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-01 11:43

98% batterikapacitet på en 8 veckors MacBook. Bör jag oroa mig?

Vad tycks om min batteristatus då? De måste vara överbra haha, en MacBook, 2 månader! Nöjd som bara fan

Min MacBook Pro är 2000år gammal.

Ursprungligen av martin_stenmark:

Min MacBook Pro är 2000år gammal.

Se där ja, Apple gör så bra saker att dom håller i 2000 år, snacka om att ligga för sin tid på den tiden

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-20 11:33

Min batteristatus verkar också vara överbra, måste ha nåt att göra med att jag fått batteriet utbytt en gång.

Current battery capacity 4494 mAh
Orifinal battery capacity 4400 mAh
100%

battery loadcycles 132
Age of your Mac 23 months

Dramatisk försämring sedan sisst.

på mindre än en månad har mitt batteri sjunkit en jäkla massa procent och har börjat gå ner i vila vid 30% kvar och sedan, när jag öppnar den igen, ha 0%.

Trist men sant.

Ringde Apple och sade detta. Han sade att jag inte har någon garanti på batteriet (?) och att jag skulle göra en PMU resett.

Hjälpte inte.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-10 16:42

Har en fråga.

Om man kör sin MacBook på nätström på helgerna, och laddar upp den helt på söndagskvällen - åker till skolan, använder den där, åker tillbaka hem, laddar/använder och kör på sådär hela tiden... Funkar det då? Slits batteriet en massa eller blir det ok?

Och vad kostar ett nytt batteri? :">

Ursprungligen av boris91:

Har en fråga.

Om man kör sin MacBook på nätström på helgerna, och laddar upp den helt på söndagskvällen - åker till skolan, använder den där, åker tillbaka hem, laddar/använder och kör på sådär hela tiden... Funkar det då? Slits batteriet en massa eller blir det ok?

Och vad kostar ett nytt batteri? :">

Ett nytt batteri kostar väl runt 1500 om jag inte minns fel. Batteriet har en livslängd på ca 300 laddcykler vid normal användning, men gör man många djupurladdningar är det slut långt innan dess. Ta med laddaren till skolan i stället.

Ursprungligen av martin_stenmark:

på mindre än en månad har mitt batteri sjunkit en jäkla massa procent och har börjat gå ner i vila vid 30% kvar och sedan, när jag öppnar den igen, ha 0%.

Trist men sant.

Ringde Apple och sade detta. Han sade att jag inte har någon garanti på batteriet (?) och att jag skulle göra en PMU resett.

Batterier är förbrukningsvaror så det är helt i sin ordning, det är ju i praktiken användaren själv som styr batteriets livslängd. När batteriet börjar ta slut går det fort, cellspänningen sjunker mycket snabbt så den kan gå direkt från 30% till 0%.

Ursprungligen av Samuel K:

Batterier är förbrukningsvaror så det är helt i sin ordning, det är ju i praktiken användaren själv som styr batteriets livslängd. När batteriet börjar ta slut går det fort, cellspänningen sjunker mycket snabbt så den kan gå direkt från 30% till 0%.

Att ett batteri på helt normal användning blir kasst och otillförlitligt från ena månaden till den andra tycker jag är skandal, det är ju inte mer än två, tre månader gammalt.

Ursprungligen av martin_stenmark:

Att ett batteri på helt normal användning blir kasst och otillförlitligt från ena månaden till den andra tycker jag är skandal, det är ju inte mer än två, tre månader gammalt.

Trodde det var lite äldre. Två-tre månader är inte en normal livslängd, då tycker jag du ska reklamera. Går de inte med på det så väsnas ordentligt, det brukar hjälpa.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-02-20 22:29

Fick min igår:

Current battery capacity 5171 mAh
Original battery capacity 5200 mAh

2 battery load cycles
Ages of your mac: 2 months (värst vad länge den har legat på lager då)

  • Oregistrerad
  • 2007-02-23 04:59

Mitt batteri har genomgått 902 cykler, och ger fortfarande runt 2 timmar. (12" PB snart tre år gammal)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-04-09 18:46

Dator: iBook G4 12" 1.2ghz

Current Batttery Capacity: 4133mAh
Original Battery Capacity: 4400mAh
93%

Battery-Loadcycles: 63
Age of your Mac: 28 months

=D

MBP13.3" första generationen - köpt när dom släpptes.

CPU temp : mellan 54C till 75C

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 14:41

MBP sen 06a
batteri 5500mAh orginal
batteri nu 3751mAh 68%
och det efter batteri reset!
innan hade jag 15%!!
men status är kolla batteri och kör jag den på batteri drar den ur batteriet på ca 30minuter!
Så min fråga är cocosnöten pålitlig??

Det är snarare ditt batteri som på grund av ålder och användning inte är pålitligt. Med tiden tappar de kapacitet och det är inte ovanligt att batterikretsarna börjar ge väldigt svajande och varierande värden. Genom att kalibrera batteriet kan man ibland göra mer korrekta uppskattningar, men det ger inte batteriet mer kraft.

Apple tycks inte vilja fixa någon bränslecellslösning, kanske borde jag rita ett förslag åt dom om jag får tid över nån dag?
Mitt batteri fungerar fortfarande ok om man ser till ålder och antal cykler.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-05-20 15:52

Current Battery Charge 4496 mAh
Maximum Battery Charge 4601 mAh

Current Battery Capacity 4601 mAh
Original Battery Capacity 4600 mAh 100%

Battery Loadcycles 300
Age of your Mac 16 Month

  • Medlem
  • Oskarshamn
  • 2010-08-03 12:53

Bra eller dåligt?
Datorn är 2,5 år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-04 10:06

Så här ser mitt ut.

Så här ser det ut nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-07 23:04

Här är min från min 4 dagar gamla MBP. Är det ok att den ligger på 97% tycker ni?

Edit: har gjort en kalibrering av batteriet dag 2.

Jag har en MacBook Pro 15" Unibody med inbyggt batteri, den som släpptes förra sommaren. Jag köpte min samma dag som den släpptes.

Den är alltså över ett år gammal nu och flitigt använd.

Mitt batteri ser ut så som följer.

Laddcykler: 417

Hälsa: 97% (detta just nu, men det kan variera mellan 97-100% beroende på om det nyss gjorts en batterikalibrering eller om den fått gått ett tag efter det)

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-09-17 00:33

Mitt batteri svällde så det blev 7cm tjockt och oanvändbart efter 320 cykler. Gött var det.

700+

4 år, 303 cykler, 93%.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-17 21:36

Här är mitt batteri.

Bevaka tråden