Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej då Apple!

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Äääh det där är fjantirier. Är helt övertygad om att många som köper mac inte har en blekaste vad för propp som sitter i.

Varför skulle detta vara enklare att göra virus för att Apple kör intel???

Och det har alltid handlat om stor kunskap för att veta skillnaden mellan pc och mac - saken är den att idag så är fler nyfikna på mac än tidigare, (av egen erfarenhet, inte vetenskapligt bevisad) många blir nyfikna tack vare osX och många vill känna, ta och testa utan att jag predikar. (vilket jag la av för några år sedan)

Mac och pc har närmat sig varandra på ett positivt sätt och jag tycker i längden att det bara är positivt.

Och sen så om man byter från Mac till pc på grund av Intel bytet och då byter till Intel så vet jag inte vad jag ska säga oavsett det du skriver Hunter om att man känner sig lurad av Apple. men jösses säger jag då. Är det så mycket prestige bakom ett dator köp.

Precis...

Nej det här känns direkt som en tråd utan grund som Erik skriver.

Oj, oj, oj - vilken tråd

Apple gör som de alltid gjort, går sin egen väg. Gör det oväntade och annorlunda. Ibland blir det flip, och ibland flopp. Nu har ännu en regel, ännu en tradition brutits och helt plötsligt ritas kartan om. Plötsligt är det Intel som gäller. Vem hade förutsett det?

Men ni som känner er lurade/svikna etc, betänk följande:

Om man är ute efter förutsägbarhet och traditionalism är Apple helt enkelt fel datormärke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-25 16:13

Jag förstår inte hur man kan känna sig lurad riktigt...

Igår och idag kanske PPC är bäst, i morgon kanske Intel är det. Jag känner mig personligen mer lurad av att sitta på en plattform som prestanda och funktionsmässigt hamnar EFTER pga någon ideologi (hoppet var SVAGT i slutet av G4:a eran).

Mer virus med Intel i Macarna? Ehe... How and why? Virus skrivs väl i regel för program och inte för hårdvaran (även om jag har för mig det finns bittra BIOS-virus). Microsoft har ofantligt många fler virus än Linux på samma hårdvarubas... Skum kommentar, men jag kanske har fel?

seriöst vilket bjäbberi det blir här på 99mac ibland....
eller rättare sagt bland macfanatiker i stort.

väldigt intressant att människor verkligen kan ta ett processorbyte som ett personligt svek och en smäll på käften!
herregud, tror ni inte att de på apple är kompetenta nog att avgöra när det är dags att utveckla sitt företag, åt det håll det än går åt? att de inte tyckt om intels processorer under alla år kanske helt enkelt beror på att utvecklingen inte nått lika långt som nu.

äh, man blir riktigt trött på detta gnäll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-25 16:24

Amen Kalabalik!

Jag kan förstå en viss "irritation" bland utvecklare som har special-lösningar gjorda för PPC/OSX. Dessa kan säker känna sig väldigt "jaha, vad händer nu?" eller användarna av dessa system. Men för allmänheten... Det blir nog bara till det bättre så länge Apple överlever hela övergången och får med sig utvecklarna.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2005-10-03 11:55

Jag tror jag inte ska ha någon mac längre för att intel kommer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-03 12:08

Jag ska sluta köra porsche för fläktremmen inte längre görs av Leif Boork!

Fredric -- ovanligt dum jämförelse!

Har svårt att se att folk skulle köpa en porsche om det satt en motor från Trabant i dom.

Fläktremmen kanske inte var det bästa att jämföra med.

Jag kommer dock att välkomna alla förändringar som gör det bättre och snabbare!

- Slice -

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-03 13:33
Ursprungligen av - Slice -:

Fredric -- ovanligt dum jämförelse!

Har svårt att se att folk skulle köpa en porsche om det satt en motor från Trabant i dom.

Fläktremmen kanske inte var det bästa att jämföra med.

Inte motorn från Trabant heller, en motor från Ferrari vore en bättre jämförelse.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-03 13:47

Jag undrar mest hur ett processorbyte kan skapa sån kallabalik
Jag tror vi alla överlever och Mac lär säkert vara en supertrevlig dator även efter bytet.

Ursprungligen av basic:

Jag undrar mest hur ett processorbyte kan skapa sån kallabalik
Jag tror vi alla överlever och Mac lär säkert vara en supertrevlig dator även efter bytet.

Det här är ju ingenting mot förra bytet. Folk hatade verkligen IBM. Nu är det riktigt lugnt i jämförelse. Min fru kommer fortfarande ihåg "sveket" när PPC introducerades. Hur kunde Apple? Nå, hon är riktigt nöjd idag och jagar inte upp sig lika mycket inför det kommande bytet.

Ursprungligen av - Slice -:

Fredric -- ovanligt dum jämförelse!

Har svårt att se att folk skulle köpa en porsche om det satt en motor från Trabant i dom.

Fläktremmen kanske inte var det bästa att jämföra med.

Jag kommer dock att välkomna alla förändringar som gör det bättre och snabbare!

- Slice -

Porsche släppte en modell där det var audi som gjort grunden till motorn... den sålde rätt fint ändå.

Jag vill bara säga att jag tycker det är toppen att det kommer en maskin där man kan köra både win och mac.
För då kan jag äntligen köra det planeringsprogram som jag saknat ända sen vi gick över till Mac.
Jag kommer att köra både Win och Mac!
Båda har sina fördelar!

Ajamen kom igen, bara tanken på att släppa Macen och op är för svindlande. Det skulle jag inte fixa.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-10-14 08:03

Vänta nu lite här. Som jag skrev innan handlar det ju inte om vilken jäkla tillverkare av processorer det är, eller hur burken ser ut. Det gäller ju huruvida programvaran man vill ha kommer fortsätta utvecklas för mac.
Jag är rätt övertygad om att SJ på direkt fråga sa att Apple inte tänker hindra möjligheten att köra Windows på maccarna. Dumt vore något annat också eftersom de kan sälja burkar även till de som inte tänker köra OSX. Däremot tänker de hindra OSX att köra på "icke-maccar", troligen då genom Fritz-chip som det snackats om tidigare.
OM detta är sant så blir ju incitamenten väldigt få för de flesta programvarutillverkare att ta det omaket att flytta sin programvara till XCode. Min uppfattning är att ganska få större programvaror redan nu är gjorda i XCode. Jag kan ha fel iofs. Men OM det är så så kommer nog en och annan tillverkare att tveka om det är värt de mantimmarna att mer eller mindre göra om programmet från början eftersom det både krävs portning till x86 samt till XCode. Om användaren verkligen vill ha programmet så kan de ju starta om i Windows

De flesta större programvaror på Macen lär göras i CodeWarrior. Att den försvinner känns som en katastrof för mig, och risken finns att många utvecklare tycker detsamma. Hur ska Macen klara sig utan en riktigt bra utvecklingsmiljö? Min förhoppning är att t.ex. Adobe säger ifrån på skarpen så att Apple går in med pengar i Metrowerks för att göra en OSX86-version. Jag skulle lägga min beställning direkt.

För som bollman säger måste programvarutillverkarna ta steget till XCode, och det gäller alltså även de som är stora på Macen idag. Det är ett ganska stort steg, och många skulle hålla med mig om att det är ett steg nedåt, åtminstone på kort sikt.

Ursprungligen av alpez:

Det tog oss 3 månader att porta våra program till x86, och då var det inte källkoden som behövdes ändras ... dvs XCode såg till att hålla oss sysselsatta hela sommaren/hösten

Kompileringstiden är ca 3-4 ggr långsammare i gcc (xcode) än CW.
(bygger man ppc+x86 universalbinary blir det 6-8 ggr långsammare, nåt att smaka på

Helt i linje med mina erfarenheter, och då har jag inte haft tid att göra mina portningar än. Kompileringshastigheten är så dålig att vanan att fika under kompileringen kommer tillbaka, och när man kommer tillbaka har den hängt sig. Jag har också erfarenheten att debuggingen är både bökig och instabil. Håller du med?

Jag har just nu en exjobbare som är stolt ägare av en iBook G4. Men exjobbet gör han i Visual Studio. Anledningen är enkel, Xcode håller inte måttet. Så skall det inte behöva vara!

Mycket att jobba på där, Apple!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-14 10:30
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

De flesta större programvaror på Macen lär göras i CodeWarrior. Att den försvinner känns som en katastrof för mig, och risken finns att många utvecklare tycker detsamma. Hur ska Macen klara sig utan en riktigt bra utvecklingsmiljö? Min förhoppning är att t.ex. Adobe säger ifrån på skarpen så att Apple går in med pengar i Metrowerks för att göra en OSX86-version. Jag skulle lägga min beställning direkt.

För som bollman säger måste programvarutillverkarna ta steget till XCode, och det gäller alltså även de som är stora på Macen idag. Det är ett ganska stort steg, och många skulle hålla med mig om att det är ett steg nedåt, åtminstone på kort sikt.

Microsoft påbörjade övergången till XCode i somras. Hur långt de kommit vet jag inte, men det är ju ingen omöjlighet flera andra stora programvarutillverkare gör samma sak?

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_zdpcm/is_200506/ai_n13641063

Ursprungligen av skamuel:

Microsoft påbörjade övergången till XCode i somras. Hur långt de kommit vet jag inte, men det är ju ingen omöjlighet flera andra stora programvarutillverkare gör samma sak?

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_zdpcm/is_200506/ai_n13641063

Alldeles säkert gör de det, men vad kommer de att tycka om de märker att Mac-utvecklingen blir mycket dyrare än förr?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-14 11:41
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Alldeles säkert gör de det, men vad kommer de att tycka om de märker att Mac-utvecklingen blir mycket dyrare än förr?

Det förtäljer ju uppenbarligen historien, och vi kommer kanske aldrig att få veta det såvida inte utvecklingen av Mac-versioner av berörda programvaror upphör. Men så länge ROI för Adobe m fl är tillräckligt stor, och intresset för plattformen fortsätter att öka hoppas jag det inte kommer behöva bli ett problem. Kanske finns det synergieffekter av att på sikt utveckla mot samma processorarkitektur som också kan ha en positiv inverkan, men det vet jag inte så mycket om.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 17:53

Intressant tråd!

Jag har dålig koll på programmering men... jag antar att själva OSX även måste
göras om helt på en Intelplattform? eller? Då är frågan! kommer den här segheten
som jag idag upplever i OSX, (även på dubbla 2,7ghz med mycket minne.) alltså öppna
mappar, skriva in saker m.m., dvs det vanliga arbetsflödet.. att försvinna? Kommer
Intel-plattformen kännas snabbare att jobba med kanske lika snabb som OS9 kändes
en gång i tiden?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 17:55
Ursprungligen av oee:

Kommer
Intel-plattformen kännas snabbare att jobba med kanske lika snabb som OS9 kändes
en gång i tiden?

Enligt vissa rykten på nätet: ja.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 17:57
Ursprungligen av DaPhox:

Enligt vissa rykten på nätet: ja.

Helt underbart!!

Ursprungligen av oee:

...kommer den här segheten
som jag idag upplever i OSX, (även på dubbla 2,7ghz med mycket minne.) alltså öppna
mappar, skriva in saker m.m., dvs det vanliga arbetsflödet.. att försvinna?....

Jag som t.o.m. tycker min G4 867 MHz känns snabb emellanåt.
Men det ligger någonting i det. Vissa saker upplevs som sega (eller "soggy" som någon sa) i Mac OS X. Men på en dubbel-G5 på 2,7 GHz med mycket minne?
Är det öppna en mapp men mycket i du tänker på då?
Det går lite väl segt håller jag med om.

Bra om det går snabbare med Intel-propp dock, men jag undrar om det har lite att göra med hur Mac OS X är programmerat.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 14:54
Ursprungligen av star-affinity:

JVissa saker upplevs som sega (eller "soggy" som någon sa) i Mac OS X. Men på en dubbel-G5 på 2,7 GHz med mycket minne?
Är det öppna en mapp men mycket i du tänker på då?

ja precis, att öppna en mapp, stänga ett program, flytta några filer... allt det där man använder finder till.... Det känns ibland som om någon hällt sirap i systemmappen. Jag vet inte om jag vågar säga det här, men att arbeta i windows känns faktiskt kvickare på många sätt(som os9 en gång i tiden). Jag tycker dessutom inte att det är så stor skillnad mellan G4 o G5 utan det känns som om det är själva systemet som är tungt... men det kanske är jag som är extra känslig för de där små väntetiderna. (Det var känslan av kvickheten i os9 som delvis fick mig att föredra mac framför windows från början...)

Hoppas på att Intel blir ett lyft!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 19:44

OSX har alltid funnits till x86, vi vanliga dödliga har bara inte fått veta något..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 15:15

Jag kan hålla med om att det ""ibland"" stannar upp när man ska göra enklare grejer i findern, vet inte om det är att vissa hårddiskar ligger i vila och systemet måste starta upp dom.. En annan grej är att när man ska spara ett dokument så kan det ta sin tid innan jag får upp rutan där man namnger och placerar vart filen ska ligga, sitter med en G5 2x2 och 4GB minne,, så jag tror att det hänger vilande hårddiskar i mitt fall.. För jag tycker inte att det händer på samma sätt i min powerbook.
Sedan om Windows är snabbare vet jag inte riktigt om jag håller med om, jag jobbar iaf grymt mycket snabbare i OSX..

Ursprungligen av Fredric:

Sedan om Windows är snabbare vet jag inte riktigt om jag håller med om, jag jobbar iaf grymt mycket snabbare i OSX..

Samma här!
Är också bra mycket effektivare i OS X än i Windows, även om det nog känns lite snärtigare att jobba i Windows vad gäller att öppna mappar och stänga program osv.

Stänga webbläsarfönster med mycket innehåll är en sak som kan vara rätt segt på Mac.
På Windows går det på direkten.

Har micklat en del med en dual core 2.3 GHz G5a på sistone och den tycker jag absolut inte känns långsam. Inte ens i Findern.

Har för övrigt fått för mig att kolmn-vy i Finder är snabbast på att visa mappar med mycket innehåll.
Snabbare än list- och symbolvy.

Jag köper inte påståendet att programvarutillverkare i fortsättningen kommer att hänvisa Mac-användare till Windows-versionen istället för att också utveckla sin mjukvara för Mac-plattformen.

Först och främst så kan programvarutillverkarna inte utgå från att Mac-användare har tillgång till en licens av Windows. Det följer inte en med datorn, och att köpa en licens av Windows för att köra deras programvara lägger 1500 kronor (eller mer) till det befintliga priset för att köra deras program. Sedan så vet vi inte ännu hur Apples framtida x86-arkitektur kommer att se ut. Kommer de att köpa rubbet av Intel eller kommer Apple även i fortsättningen att exempelvis göra sina egna moderkort? Om så är fallet kommer dessa att skilja sig åt på avgörande sätt från PC-plattformen? Vad jag vill komma till är att vi ännu inte vet om Windows kommer att kunna köras bekymmerslöst på den kommande "MacIntel"-plattformen eller ej. Phil Schiller har kommenterat detta genom att säga att Apple inte kommer att aktivt motverka deras användare från att installera Windows på sina framtida Macar. Men det betyder heller inte att Apple kommer att hjälpa sina användare att göra detsamma. Det finns alltså en klar möjlighet att vi i framtiden kommer att kunna installera Windows på våra Macar, men att också själva installationen och driften av detsamma kan vara fylld med problem som kräver mer än rudimentära kunskaper i datortrixande för att fås fungerande.

Sedan som en sista desperat åtgärd, kan Apple, om situationen kräver det, backa från sina tidigare utfästelser och helt enkelt hindra Windows från att starta på Mac, om de domedagsprofetior, som jag ovan försöker vederlägga, trots allt visar sig vara sanna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-14 04:27

Intressant att höra…

Jag har flera kompisar som pluggar eller pluggat på universitet till datavetare och man kan lugnt säga Macen i och med OSX har fått en helt ny status och vistelse där nu. En kille gick från gammal MacOS # användare till Windows och Linux….Det höll ungefär ett år, tills han prövade OSX 10.2 tror jag det var….Tillbaka till Mac illa kvick

Bevaka tråden