Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook snart, va?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Problem jag ser för Apple om de skulle leverera en ny iBook är att den inte kan vara bättre än Powerbooken och det skulle innebära en sådan minimal uppgradering. Skulle de sätta i ett R9600 skulle den bli bra mkt snabbare än PB, ett FX52 är väl inte heller intressant då det är samma som powerbooken - jag ser ingen bra kandidat där. Sen, processorn, ska den gå från 1.2 (12") till? 1.42 är väldigt nära powerbooken, 1.33 är bara 133MHz mer vilket känns lite väl lite.

Njea, jag tror faktiskt inte det kommer en iBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-18 09:54
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Problem jag ser för Apple om de skulle leverera en ny iBook är att den inte kan vara bättre än Powerbooken och det skulle innebära en sådan minimal uppgradering. *snip*

Njea, jag tror faktiskt inte det kommer en iBook.

Av samma anledning gissar jag att det kommer både en iBook med bättre grafikkort (Tiger-stöd) och kanske 512MB och en uppgradering till 12'' Powerbook med högre upplösning. Då blir PB ett gott stycke bättre än iBook eftersom den blir widescreen vilket ju alla vet är otroligt mycket bättre än 4:3!

Ursprungligen av pesc:

Av samma anledning gissar jag att det kommer både en iBook med bättre grafikkort (Tiger-stöd) och kanske 512MB och en uppgradering till 12'' Powerbook med högre upplösning. Då blir PB ett gott stycke bättre än iBook eftersom den blir widescreen vilket ju alla vet är otroligt mycket bättre än 4:3!

Powerbooken uppdaterades i Jan och nu i Maj/Juni? Det tror inte jag. Jag tror det kommer en iBook till hösten

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Problem jag ser för Apple om de skulle leverera en ny iBook är att den inte kan vara bättre än Powerbooken och det skulle innebära en sådan minimal uppgradering. Skulle de sätta i ett R9600 skulle den bli bra mkt snabbare än PB, ett FX52 är väl inte heller intressant då det är samma som powerbooken - jag ser ingen bra kandidat där. Sen, processorn, ska den gå från 1.2 (12") till? 1.42 är väldigt nära powerbooken, 1.33 är bara 133MHz mer vilket känns lite väl lite.

Njea, jag tror faktiskt inte det kommer en iBook.

Hmm, kan det inte vara så att dom slänger in ett lite sämmre kort och gör stöd för det i 10.4.1?

Ursprungligen av CUBErt:

Hmm, kan det inte vara så att dom slänger in ett lite sämmre kort och gör stöd för det i 10.4.1?

Inte troligt, sämre kort saknar vissa tekniska förutsättningar för Q2DX.

Från John Siracusas artikel: In terms of technology, Quartz 2D Extreme requires support for the ARB_fragment_program OpenGL extension.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 14:27

Nya iBook som vi alla väntat på kommer den 6 juni på WWDC05, samtidigt som powerbook. Hoppas, hoppas!!

det hoppas jag med, jag har väntat så länge nu

  • Medlem
  • 2005-05-18 23:11

Jag hoppas att superdrive blir standard (visst, skulle konkurrera mer med powerbooks men samtidigt har ju tom bärbara konskument pc´s dvd brännare idag...)
Jag hoppas även på att de fixar 64 mb grafikkort som har stöd för coreimage.

inte för orimliga önskningar väll?

Ursprungligen av P3t3r:

Jag hoppas att superdrive blir standard (visst, skulle konkurrera mer med powerbooks men samtidigt har ju tom bärbara konskument pc´s dvd brännare idag...)
Jag hoppas även på att de fixar 64 mb grafikkort som har stöd för coreimage.

inte för orimliga önskningar väll?

Jag tror inte det är orimligt inom en framtid - men inte nu. Jag tror inte de uppdaterar ibooken betydande nu om de inte gör samma med powerbooken vilket känns lite för tidigt. Jag tror att det dröjer till hösten.

Ska beställa en ibook i slutet av sommaren och jag hoppas att det finns en Ibook 12" med 512mb, 64mb grafikminne, superdrive och 60gb hårddisk som standard. är det för mycket att kräva? Nej tycker jag!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 13:25

Vill köpa en iBook nu. var inne på powerbook men om iBooken uppdateras nu så väntar jag hellre lite å sparar dom extra 5000 kr. man kan alltid pilla med lite fulhack på iBooken.

Men jag tycker det skulle vara märkligt av Apple att göra gapet mellan iBook och Powerbook mindre. tror mer på dom där ryktena om 13.3" iBook och att nästa powerbook är med G5.
Blir för övrigt min första Apple dator nu om iBooken uppdateras. väldigt förväntansfull

  • Medlem
  • 2005-05-24 14:58

jag tror snarare att 12" powerbook & ibook behåller sina storlekar & att 14" ibook byts ut till en 15" ibook med liknande skärm som i powerbook...

billig widescreen 15.4"...mumma..

Ursprungligen av P3t3r:

jag tror snarare att 12" powerbook & ibook behåller sina storlekar & att 14" ibook byts ut till en 15" ibook med liknande skärm som i powerbook...

billig widescreen 15.4"...mumma..

Det skulle minst sagt vara underbart, bara det är rätt upplösning på skärmen.
Sitter med en 15" laptop nu. Och de 1400x1050 pixlarna den kör på känns aningen stort faktiskt :/

  • Medlem
  • 2005-05-24 17:58

1400x1050 på powerbook 15"
1900x nånting på powerbook 17"

dagens 1200x800 nånnting fast på 15" ibook

det kanske blir så

Ursprungligen av P3t3r:

1400x1050 på powerbook 15"

Kan lova att 1400x1050 skulle se väldigt dumt ut på en Widescreenskärm.

  • Medlem
  • 2005-05-24 18:24

sant, 800 eller 900 pixlar då, men ni hajjar poängen

1200*800 hade väl varit rätt logiskt på en ny powerbook 12".

  • Medlem
  • 2005-05-24 20:00

inte nu...indenpendent gui är inte så bra som det borde vara, ikoner blir pixliga osv, så sånna extrema upplösningar på små ytor blir det nog knappast på tal om

Ursprungligen av P3t3r:

inte nu...indenpendent gui är inte så bra som det borde vara, ikoner blir pixliga osv, så sånna extrema upplösningar på små ytor blir det nog knappast på tal om

När Apple väl lanserar det kommer det naturligtvis att vara fungerade, du kan ju inte döma det efter hur det ser ut idag. På vissa punkter fungerar det till och med rätt bra, kolla Ars Technica-tråden jag länkade i den andra tråden där du dissade upplösningsoberoendet.

Jag tror det kommer i 10.5 förövrigt.

  • Medlem
  • 2005-05-24 20:33

adrian, du missar poängen...
apple kan väll knappast lansera datorer nu i sommar som har 1200x800 pixlar på 12" yta när förstoringsbart gui inte fungerar bra nog förän 10.5...

det är ju det jag snackar om, annars så håller jag ju med dig, kommer nog i 10.5, men jag tror knappast apple släpper högupplösta skärmar i sina grunkor förän det fungerar bra

Ursprungligen av P3t3r:

adrian, du missar poängen...
apple kan väll knappast lansera datorer nu i sommar som har 1200x800 pixlar på 12" yta när förstoringsbart gui inte fungerar bra nog förän 10.5...

det är ju det jag snackar om, annars så håller jag ju med dig, kommer nog i 10.5, men jag tror knappast apple släpper högupplösta skärmar i sina grunkor förän det fungerar bra

Ah, ok då är jag med dig. Jo, i dagsläget lär vi inte få se några riktigt högupplösta skärmar, det ligger nog en bit in i framtiden.

  • Medlem
  • 2005-05-26 10:54
Ursprungligen av P3t3r:

adrian, du missar poängen...
apple kan väll knappast lansera datorer nu i sommar som har 1200x800 pixlar på 12" yta när förstoringsbart gui inte fungerar bra nog förän 10.5...

det är ju det jag snackar om, annars så håller jag ju med dig, kommer nog i 10.5, men jag tror knappast apple släpper högupplösta skärmar i sina grunkor förän det fungerar bra

Nej, tror tyvärr inte heller att de gör det.

Men de missar en poäng... det fungerar bra idag, så länge man inte kör löjligt hög upplösning som 1920*1200 på en 15", har sett det på PC och det ser inte bra ut. Däremot är en av poängerna med en högupplöst skärm att få mer plats, inte bara att det blir snyggare, vilket mycket riktigt kräver större ikon-grafik. 13,3" wide klarar 1280*720 alldeles utmärkt, 15,4" wide klarar 1440*810 utan problem, 17" klarar 1600*900. De extra-pixlarna är guld värda. Apple måste släppa det fasta 72dpi tänket.

Jag ska köpa ny laptop snart och tycker att 17" är för stort att släpa på och tycker att det är frustrerande att köra så låg upplösning som PB 15", ok om den vore mindre. Titta på Sony VAIO (de med wide-screen) och lär. Det hävdade Steve att han hade gjort när han släppte TiBooken för några år sedan, då hade Apple passerat Sony, men de är nu ikapp och om. Nu pratar jag hårdvara och inte OS.

Allt måste vara hörupplöst för att inte bli pixligt... förstora inte då, lev med att det är lite mindre och njut av den stora ytan.

/hpe

  • Medlem
  • 2005-05-25 10:18

jag måste nog vara ärlig och säga att microsoft hunnit längre när det gäller indenpendent gui om jag ska jämföra det som finns i 10.4 & det som microsoft lallat in i longhorn alphan som jag såg på deras senaste teknikdemonstration

finns i denna lilla skabbiga wmv fil
http://www.winsupersite.com/files/winhec2005_scaled_apps.wmv

ser helt klart intressant och användbart ut!

Ursprungligen av P3t3r:

jag måste nog vara ärlig och säga att microsoft hunnit längre när det gäller indenpendent gui om jag ska jämföra det som finns i 10.4 & det som microsoft lallat in i longhorn alphan som jag såg på deras senaste teknikdemonstration

finns i denna lilla skabbiga wmv fil
http://www.winsupersite.com/files/winhec2005_scaled_apps.wmv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 15:05
Ursprungligen av P3t3r:

jag måste nog vara ärlig och säga att microsoft hunnit längre när det gäller indenpendent gui om jag ska jämföra det som finns i 10.4 & det som microsoft lallat in i longhorn alphan som jag såg på deras senaste teknikdemonstration

Hur man nu kan jämföra en teknikdemonstration av något som inte ska släppas än på ett tag med det som Apple levererar idag??

En rättvis jämförelse bör väl vara att jämföra det Apple levererar idag och det MS levererar idag.

Eller så får du vänta tills longhorn släpps. Då kan du jämföra vad longhorn har då med det som Apple levererar då. Vad är det som säger att Apple inte har lika bra resolution independent GUI som Windows har vid den tidpunkten?

  • Medlem
  • 2005-05-25 15:13

ta inte så illa upp pesc, säger bara att det verkade fungera bättre där än i 10.4.
dock visade de bara upp tekniken på mineräknarprogrammet vilket inte är så komplext rent grafiskt, skulle vara mer intressant på ordentligt program som word eller webbläsare typ.
vem vet, det kanske inte fungerar lika bra då

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-26 15:58
Ursprungligen av P3t3r:

ta inte så illa upp pesc, säger bara att det verkade fungera bättre där än i 10.4.
dock visade de bara upp tekniken på mineräknarprogrammet vilket inte är så komplext rent grafiskt, skulle vara mer intressant på ordentligt program som word eller webbläsare typ.
vem vet, det kanske inte fungerar lika bra då

Det var väl inget i demon på miniräknaren som var särskilt imponerande? Går precis lika bra att skala upp miniräknaren i Tiger som i den enkla demon. För att hela systemet och programvaror skall kunna skalas utan kvalitetsförlust krävs dock rejält mycket mer högupplösta gränssnittselement eller rent av vector-grafik i gränssnittet. På grund av detta krävs mer förändringar i system och programvaror innan skalbart gränssnitt kan användas i praktiken. Apple har i alla fall byggt grunden och har den fungerande ute på marknaden idag. Microsoft har visat en demo i en betaversion av ett operativ som kommer ut om 1.5 år i bästa fall.

borde inte vara så svårt (eller?) att tala om för oset att vid upplösning 1 används fönsterstorlek 1, vid upplösning 2, fönsterstorlek 2, etc.

åtminstone inte med tanke på den kontroll apple har över hård- och mjukvara.

  • Medlem
  • 2005-05-26 02:38

alla bildelement i gui måste vara högupplösta nog så det inte ska bli pixligt när man förstorar, det blir pixligt idag pågrund av bristfälliga bilder enligt de skärmdumpar jag såg på någon av 10.4 recensionerna

  • Medlem
  • 2005-05-26 13:30

flera inkl jag tycker att texter blir för små...speciellt på webbsidor mm där typsnittstorleken oftast är fast iochmed css...

Bevaka tråden