Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Palladium; Då var Windows-användarnas sista spik i kistan inslagen!

Tråden skapades och har fått 256 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av stfm:

Jag förstår inte riktigt mittpartiet i ditt inlägg, och resten håller jag kanske inte riktigt med om. Visst förstår jag att man vill använda saker utan att betala för dem. Det finns ingen konfikt där, det känns naturligt. Däremot kan det av naturliga skäl inte upphöjas till en rättighet. Det skulle inte gå, eftersom nästan ingen skulle betala. Hur kan det vara en bonus att företaget, vars program du livnär dig på, går i konkurs?

Vi får väl se, om snacket om att "kapitalismen" är inne på sin sista vals stämmer kanske vi får se ett samhälle där ditt tankesätt faktiskt fungerar. Just nu gör det inte det.

Jag livnär mig inte på programmen. Hade jag gjort det hade jag betalat för dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-27 19:44
Ursprungligen av Laseranders:

Jag livnär mig inte på programmen. Hade jag gjort det hade jag betalat för dem.

Jag förstår inte Laseranders

Jag börjar tycka riktigt illa om honom oxå...

Ursprungligen av pem_pem:

Jag förstår inte Laseranders

Jag börjar tycka riktigt illa om honom oxå...

Du hade fördragit om jag fortsatt piratkopiera om jag tjänade pengar på programmen eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-28 10:20
Ursprungligen av Laseranders:

Du hade fördragit om jag fortsatt piratkopiera om jag tjänade pengar på programmen eller?

Nej, men jag förstår inte att du inte kan skilja på mitt och ditt. Du anser dig ha rätt att använda andras arbete gratis bara för att du kan. Du struntar fullkomligt i den tid som dessa har lagt ner på sin produkt och anser sig ha rätt att få betalt för. På så sätt underminerar du en marknad.

Det kan likställas med att du är beredd att jobba gratis eller för en undermålig lön, jämfört med andra med samma arbete, bara för din arbetsgivare anser sig ha den rätten. Jag undrar verkligen om du är beredd att ställa upp på det, om det gällde dig själv?

Sådana som du anser tid vara gratis och anser sig kunna profitera på andras arbete eller intellektuella kunskap bara för det är möjligt. Att betala det pris som utvecklaren anser vara rimligt för sitt arbete finner du löjeväckande, varför betala när man kan piratkopiera?

Om någon skulle göra inbrott där du bor och stjäla allt du hade, skulle det vara OK? Enligt ditt synsätt, om det nu är applicerbart på dig själv och inte endast gäller alla andra än du själv, så får polisen ingen anmälan och försäkringsbolaget inget krav på ersättning.

Min enda tröst när det gäller den yngre generationen som anser sig ha rätt att nyttja det mesta gratis är att dom också kommer att växa upp. Ni kommer också få räkningar att betala, barn att försörja...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-28 12:01
Ursprungligen av pem_pem:

På så sätt underminerar du en marknad.

Ja men vilken marknad är det?! Det råkar ju vara en av de snabbast växande marknader som någonsin funnits. Utvecklandet av program är en nödvändighet för att oligopolerna (apple, MS, intel, IBM, osv.) ska kunna fortsätta sin försäljning. Huruvida programutvecklares avkastning är förtjänt kan ju inte jämföras med den marknaden som existerar endast för att pirater vill. Närheten till mjukvaran ställer högre krav på hårdvaran vilket ökar efterfrågan på utvecklingen på den marknaden.

Ursprungligen av pem_pem:

Det kan likställas med att du är beredd att jobba gratis eller för en undermålig lön, jämfört med andra med samma arbete, bara för din arbetsgivare anser sig ha den rätten.

Ja, då liknar ju äntligen den kunskapsintensiva marknad den arbetsintensiva. Den stölden som du pratar om är verkligen ett i-landsproblem om du sätter det i lite perspektiv. Den energin som ödslas på de sk. stölderna inom den marknaden där man måste betala flera 1000-lappar får att kunna använda den nya tekniken (för det räcker ju inte med att bara betala för programet utan man måste ju köpa nytt operativsystem och hårdvara vart annat år), det finns andra marknader där det finns mycket fulare fiskar än piraterna.

Ursprungligen av pem_pem:

Min enda tröst när det gäller den yngre generationen som anser sig ha rätt att nyttja det mesta gratis är att dom också kommer att växa upp. Ni kommer också få räkningar att betala, barn att försörja...

Nja skulle inte tro att det kommer förändra särskilt mycket. Inte så länge branschen envisas med att ha en så hög avkastning. Och använda orimliga marknadsföringsmetoder som tvingar en att lägga ut läskigt med pengar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-28 14:57
Ursprungligen av pgjores:

Den stölden som du pratar om är verkligen ett i-landsproblem om du sätter det i lite perspektiv.

Är inte allt som vi diskuterar här synonymt med i-landsproblem? Är det orsaken till att det är OK för någon fjunig tonåring utan minsta moral i kroppen att piratkopiera? I relation till hur jävligt dom har i u-länderna så kan jag göra i princip vad som helst....Väx upp!

Ursprungligen av pem_pem:

Nej, men jag förstår inte att du inte kan skilja på mitt och ditt. Du anser dig ha rätt att använda andras arbete gratis bara för att du kan. Du struntar fullkomligt i den tid som dessa har lagt ner på sin produkt och anser sig ha rätt att få betalt för. På så sätt underminerar du en marknad.

Det kan likställas med att du är beredd att jobba gratis eller för en undermålig lön, jämfört med andra med samma arbete, bara för din arbetsgivare anser sig ha den rätten. Jag undrar verkligen om du är beredd att ställa upp på det, om det gällde dig själv?

Sådana som du anser tid vara gratis och anser sig kunna profitera på andras arbete eller intellektuella kunskap bara för det är möjligt. Att betala det pris som utvecklaren anser vara rimligt för sitt arbete finner du löjeväckande, varför betala när man kan piratkopiera?

Om någon skulle göra inbrott där du bor och stjäla allt du hade, skulle det vara OK? Enligt ditt synsätt, om det nu är applicerbart på dig själv och inte endast gäller alla andra än du själv, så får polisen ingen anmälan och försäkringsbolaget inget krav på ersättning.

Min enda tröst när det gäller den yngre generationen som anser sig ha rätt att nyttja det mesta gratis är att dom också kommer att växa upp. Ni kommer också få räkningar att betala, barn att försörja...

Men nu är du väl totalt ute och cyklar! Det är ju inte stöld vi pratar om här.

Sen blir jag lite förvirrad… Menar du att när jag får (fler och större) räkningar så kommer nånting klicka i huvet på mig och jag kommer fram till att det nog är bäst att jag lägger flera tusen av mina surt förvärvade pengar på att skänka till redan rika programvaruföretag? Tack, men jag köper nog hellre fetare datorer till barnen när den dagen infinner sig, och lär dem att inte slösa pengar på sånt man kan få gratis om det inte verkligen är värt det.

Ursprungligen av Laseranders:

Varför ska jag betala för program som jag inet använder?

Varför ska du ens pirata dem om du inte använder dem?

Ursprungligen av Kristofer:

Varför ska du ens pirata dem om du inte använder dem?

Det gör jag inte…?

Ursprungligen av ptolemy:

Det spelar ingen roll vad ni piratmotståndare tycker eller vad lagen säger för den delen. Säkert 90% av alla ungdomar under 20 tycker att det är en rättighet att piratkopiera. Jag vet att jag inte skulle kunna tänka mig ett liv utan piratkopiering, jag skulle bli galen av informationsabstinens.

Inse att ni tillhör det förgångna...framtiden har träben och ögonlapp.

Knappast någon ljus framtid för de flesta utom möjligtvis träbens och ögonlappstillverkarna.

Sen så blandar du ihop information och underhållning information finns det hur mycket som helst av i tidningar och på internet att ta del av gratis. Vill du bli underhållen får du räkna med att det kostar....

Sen så vet jag att de som anser att det är en rättighet att piratkopiera är betydligt färre än vad du tror.

Senast redigerat 2005-08-11 23:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 23:18
Ursprungligen av ptolemy:

Det spelar ingen roll vad ni piratmotståndare tycker eller vad lagen säger för den delen. Säkert 90% av alla ungdomar under 20 tycker att det är en rättighet att piratkopiera. Jag vet att jag inte skulle kunna tänka mig ett liv utan piratkopiering, jag skulle bli galen av informationsabstinens.

Inse att ni tillhör det förgångna...framtiden har träben och ögonlapp.

Tror tyvärr att du lever i en omogen sandlåde värld..

Om du skulle investera 9000 timmars jobb och ett antal miljoner på ett projekt, skulle du tycka att det var kul att ingen ville betala för att använda det, bara pga någon lite fjortis med en kropp byggd av Jolt-Cola lägger upp det på nätet.

* Läste i American Cinematographer om Directors-Guild och deras problem med att det blir allt färre investerare i film branschen, och att storfilmer kommer bli allt mer ovanliga i framtiden, inte för att det betyder att vi kommer sakna bra film, mycket pengar har inte så mycket med bra filmer att göra,, men problemet finns där och det är bla resultatet av Jolt-Cole fjortisarnas inställning till piratandet..

Väx upp..

Har man lagt ner så mycket jobb på något som ingen vill betala för är man i fel bransch. Det är inte piratningens fel att det går dåligt för upphovsrättsindustrin. Men det måste vara väldigt skönt att ha nåt att skylla på när man misslyckas.

Microsoft det är allt jag säger!

Ursprungligen av Hunter78:

Microsoft det är allt jag säger!

Gotta hand it to ya. Det är det bästa argumentet mot piratning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 23:38

Jag tror säkert att det kan finnas vissa bra grejer med piratande, dock så blir det i slutet så att våra datorer kommer att få mer och mer av DRM, och då får alla lida av att vissa tycker att det är okej att pirata allt på nätet.

Varför ska allt vara gratis bara för att det är uppbyggt på ettor och nollor??

Ursprungligen av Fredric:

då får alla lida av att vissa tycker att det är okej att pirata allt på nätet.

Varför ska allt vara gratis bara för att det är uppbyggt på ettor och nollor??

Jag tycker inte att det är helt OK att lägga ut allt på nätet(har aldrig lagt ut nåt för den delen)
men min åsikt är att det ska vara OK för utbildningssyften.
T ex: Jag lär mig ett program som jag tänkte- aldrig att jag betalar för den,
om jag gillar det och börjar använda det för att själv tjäna pengar på det, så kommer jag att köpa det självklart.
Ta detta ord från mig, en smart fjortis som inte dricker Jolt.(det finns dock värre typer säkert)

P.S DRM i datorer är nog inte bara ungdomars fel, det finns måååånga vuxna inblandade.

Ursprungligen av apple4ever:

P.S DRM i datorer är nog inte bara ungdomars fel, det finns måååånga vuxna inblandade.

Jo fast det är de yngre som har lärt ut otyget till de vuxna
Omvänt mot hur det brukar vara.

Ursprungligen av jazzper:

Jo fast det är de yngre som har lärt ut otyget till de vuxna
Omvänt mot hur det brukar vara.

Hehe, jo, det kanske stämmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 00:12
Ursprungligen av apple4ever:

T ex: Jag lär mig ett program som jag tänkte- aldrig att jag betalar för den,

Håller med!
Det vore grymt med tex ett trialmode på 2-3 månader så att man verkligen kan prova och jobba igenom det man vill köpa, sedan borde program finnas i grymt rabatterade student versioner något som saknas nu. Köpte en ny bil nyligen då fick jag bara provköra i en 15-20 minuter, sedan så var det dags att bestämma sig, skulle gärna ha sett en trial på 30 dagar. Vore grymt och man kunde få trial mode på allt, hur skönt vore inte livet då, man kunde prova sig fram genom hela livet..

Trialmode till folket!

  • Medlem
  • 2005-08-12 00:53

Jag är egentligen inte så smart, men jag tycker att det ser ut som en större konflikt än piratverksamhet och DRM.

Någon, detaljkunnig i Internets historia, kanske kan svara på vilka krafter som drivit fram allt högre bandbredd. Jag tror inte det var hackersarna, de bara tackade och tog emot. Det hackarna däremot gjort är använt tillgänglig teknologi till egna syften, vilket, tja, vuxenvärlden inte alls gillade när den insåg vad ungarna sysslade med. Ja ni vet.

Nu står en strid om hur nätet och datorerna ska användas mellan (yngre) intressen som synbarligen hetsäter populärkultur och odlar egna ideologier, och (äldre) intressen som framför allt vill behålla kontrollen över distributionen av och intäkterna från digitala varor.

Unga som gång på gång lirkar upp låset till syltförrådet. Äldre som skaffar kraftigare lås och börjar jaga alla som har kladdiga fingrar. De unga säger "Vi gör vafan vi vill". De äldre säger "Det kommer att leda i fördärvet".

Nu blev det här väldigt högtravande (jag sa ju att jag inte var så smart), men frågan är, vart leder denna segdragna kamp om kontrollen över nätet och datorerna? Hur mycket kommer den att trappas upp? Finns det någon annan väg att gå?

För jag undrar om tiden håller på att springa ifrån dem som vill införa det kompletta kontrollsamhället. Och vad väntar i så fall istället?

OK, nu ska jag kliva av pulpeten.

Ursprungligen av lufra:

Jag är egentligen inte så smart, men jag tycker att det ser ut som en större konflikt än piratverksamhet och DRM.

För jag undrar om tiden håller på att springa ifrån dem som vill införa det kompletta kontrollsamhället. Och vad väntar i så fall istället?

Jag påstår nog mer att internet är kontrollsamhällets dröminstrument no:1 redan nu kan vissa få reda på nästan allt om alla även utan "Palladium" och DRM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 02:27

Intressant tråd att läsa.
Verkar som paragrafryttare och pirater väntar på vad den andre skall säga, för att sedan kunna säga emot, någonting som känns igen från diverse politiska debatter.

Har folk verkligen uppfattningen "Lagen = Rätt" eller "Lagen = Fel"?
Inte klokt att folk seriöst anser att en lag är bra eller dålig, den är där till folks förtret och välbefinnande, för att hålla uppe systemet, välfärden och individens begränsande, inte för att "det är rätt" eller fel.

Någon som känner en människa som håller med Svea Rikes Lag till 100% utan att behöva lägga till kommentarer till någonting? Någon, som inte är jurist, och tror sig kunna ens 10% av Svea rikes lag? Det är en rätt tjock bok ;-), och alla har vi skyldighet att kunna dess innehåll utantill.

Alla vet vad som händer om en trettioårig person super ner en trettonåring och "sätter på" denne då personen är halvt utslagen; förövaren går fri pga av att ungen var berusad. Ingen blir fälld för att ha haft sex med en minderårig eller ha "langat" sprit till den minderårige, trots att detta helt klart framgått under rättegången. Lagen i ett nötskal.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-12 09:04

Är det inte det som är delar av en debatt ? att säga emot sin motpart ( givet att man tycker annorlunda )

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-12 10:28

laseranders: Om någon lägger ner 9000 timmar på ett program och folk piratkopierar det har man inte valt fel branch. Hur kan du ens påstå det? Ta tex photoshop som piratkopieras hejvilt av allt och alla. Det är inte ett misslyckat program. Det är ett väldigt bra program som folk piratkopierar för att det är bra. Annars skulle folk använda tex. Gimp. Om alla programutvecklare skulle tänka att dom valt fel branch för att program piratkopieras så skulle vi inte längre ha några bra program. Utvecklingen skulle stanna. Så den stora nackdelen med piratkopiering är att utvecklingen hindras (och säg inte att crackning för utvecklingen frammåt, den gör det inom crackningskretsarna men inom programutvecklingen hindrar den bara eftersom utvecklarna måste lägga mer ner tid åt att skydda sig istället.) och att företaget tjänar mindre pengar vilket också leder till hindrad utveckling. Fördelen med piratkopiering är att fler använder mjukvaran och lär sig grunderna i den.

Det sa jag inte. Om man lägger ner 9000 timmar på ett program och ingen köper det har man valt fel bransch. Då är det ett kasst program. Det som inte köps piratkopieras inte och vice versa.

Ursprungligen av Laseranders:

Det sa jag inte. Om man lägger ner 9000 timmar på ett program och ingen köper det har man valt fel bransch. Då är det ett kasst program. Det som inte köps piratkopieras inte och vice versa.

Men om att nästan ingen köper det beror på att folk piratkopierat det och andra liknande program istället? Då är ju inte programmet kasst. Finns massor av bra billiga program som inte säljer för att folk piratkopierar dyrare program istället vilket sätter ditt antagande på huvudet.

Ursprungligen av Simon Templar:

Men om att nästan ingen köper det beror på att folk piratkopierat det och andra liknande program istället? Då är ju inte programmet kasst. Finns massor av bra billiga program som inte säljer för att folk piratkopierar dyrare program istället vilket sätter ditt antagande på huvudet.

Jaså? Kan du bevisa det?
Och vad är det för vits med att göra ett program som egentligen redan finns fast sämre?

Ursprungligen av Laseranders:

Jaså? Kan du bevisa det?
Och vad är det för vits med att göra ett program som egentligen redan finns fast sämre?

Vitsen är att det ändå är annorlunda och kanske bättre på vissa saker och som sagt billigare därför passar det bättre för vissa användare än de dyrare programmen, men många antar att de dyrare programmen är bättre på allt, och ser därför ingen anledning att prova de billigare eftersom det dyrare programmet går att få tag på gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 11:18

Ser man sig lite "above law" och då har rätten att skita i copyrights, upphovsrättslagar mm så får man väl tycka det. Att det ska vara okej bara för att man kopierar och inte tar något?! Då undrar jag var man ska dra gränsen, tex planka på tunnelbanan har väl alla gjort, där tar man bara upp en yta som annars skulle vara tom, är det också okej då...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 11:47

Varför finns HM, IKEA, SKODA??

Bevaka tråden