Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Palladium; Då var Windows-användarnas sista spik i kistan inslagen!

Tråden skapades och har fått 256 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-08-10 23:51

Säg mig vilken normal arbetande människa....har råd att köpa programm för 25 000-30 000. Mjukvaru tillverkarna gör det ju inte lätt för sig genom att ta telia priser på sina produkter. Alla ni som gnäller om att det är stöld och så himla bedrövligt, jag skulle vilja titta i era datorer och jag kan slå vad om allt jag äger att ni inte har köpt licens på det ni andvänder (privat). Vakna för fan.....stöld ja ja jovisst..den dan när dom inte tar 1 månads lön för ett program då kommer saker att ändra sig..

Ursprungligen av xon:

Säg mig vilken normal arbetande människa....har råd att köpa programm för 25 000-30 000. Mjukvaru tillverkarna gör det ju inte lätt för sig genom att ta telia priser på sina produkter. Alla ni som gnäller om att det är stöld och så himla bedrövligt, jag skulle vilja titta i era datorer och jag kan slå vad om allt jag äger att ni inte har köpt licens på det ni andvänder (privat). Vakna för fan.....stöld ja ja jovisst..den dan när dom inte tar 1 månads lön för ett program då kommer saker att ändra sig..

Vilka program för 25 000-30 000 behöver man för sin överlevnad? Undrar bara, intressant att veta.

Ursprungligen av Kristofer:

Vilka program för 25 000-30 000 behöver man för sin överlevnad? Undrar bara, intressant att veta.

Vad har överlevnad med saken att göra?

  • Medlem
  • 2005-08-11 01:21
Ursprungligen av xon:

Säg mig vilken normal arbetande människa....har råd att köpa programm för 25 000-30 000. Mjukvaru tillverkarna gör det ju inte lätt för sig genom att ta telia priser på sina produkter. Alla ni som gnäller om att det är stöld och så himla bedrövligt, jag skulle vilja titta i era datorer och jag kan slå vad om allt jag äger att ni inte har köpt licens på det ni andvänder (privat). Vakna för fan.....stöld ja ja jovisst..den dan när dom inte tar 1 månads lön för ett program då kommer saker att ändra sig..

Om du inte använder ett program för professionellt bruk så finns det alltid ett billigare alternativ. Mycket gratis.

Photoshop - http://gimp.org/

Illustrator - http://www.inkscape.org/

Quark/Indesign - http://www.scribus.org.uk/

Microsoft Office - http://www.openoffice.org/

Om man böjar där så kan man byta upp sig när man har råd, eller behov uppstår.

Varför är det såå viktigt att ha en massa dyra program annars?

Ursprungligen av Kristofer:

Varför är det såå viktigt att ha en massa dyra program annars?

Vissa är beredda att betala 25 - 30000 för dem. Fråga dem varför det är så viktigt.

Företag köper en CD/DVD skiva av ett specifikt program och sedan bara köper tilläggs licenser för programmet om fler användare behöver programmet!
Det kan lätt bli 30 40 50 tusen kr om inte mer!

Ursprungligen av Hunter78:

Företag köper en CD/DVD skiva av ett specifikt program och sedan bara köper tilläggs licenser för programmet om fler användare behöver programmet!
Det kan lätt bli 30 40 50 tusen kr om inte mer!

50.000 kronor är peanuts för de flesta företag speciellt om de sparar eller tjänar pengar genom att använda programmet.

Ursprungligen av Hunter78:

Företag köper en CD/DVD skiva av ett specifikt program och sedan bara köper tilläggs licenser för programmet om fler användare behöver programmet!

Ja? Vad har det med saken att göra?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-08-11 00:29

jag har skrivit musik i snart 20 år nu...började på morsans gamla stereo med ett par hörlurar. sen vart det porta studio sen vart det atari. ja då kostade lixom programmen normala pengar..sen har det bara vuxit och vuxit.....kung med ett program som garageband, men lite pajkastning för grabbar som mig...så nu känns det som, att man måste välja bort nåt sånt kärt bara för att akktieägarna vill ha sitt..hutlösa priser 9995 kr för logic 7 vad fan har hänt...till och med vårat kära quicktime vill ha slantar för att se helskärm..

.....5 spänn kostar det att skita på åhlens i dessa dagar, tappa för fan inte plånboken om ni är på city...

Ursprungligen av xon:

jag har skrivit musik i snart 20 år nu...började på morsans gamla stereo med ett par hörlurar. sen vart det porta studio sen vart det atari. ja då kostade lixom programmen normala pengar..sen har det bara vuxit och vuxit.....kung med ett program som garageband, men lite pajkastning för grabbar som mig...så nu känns det som, att man måste välja bort nåt sånt kärt bara för att akktieägarna vill ha sitt..hutlösa priser 9995 kr för logic 7 vad fan har hänt...

Har du inte råd med Logic eller Logic express så finns ju Garageband för några hundra ( eller gratis med en ny mac!) Garageband bygger på Logic....

Annars kanske du kan köpa en studentlicens av Logic eller Le kostar ungefär hälften.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 12:52
Ursprungligen av xon:

hutlösa priser 9995 kr för logic 7

vad är det för fel på Express?

Ursprungligen av xon:

jag har skrivit musik i snart 20 år nu...började på morsans gamla stereo med ett par hörlurar. sen vart det porta studio sen vart det atari. ja då kostade lixom programmen normala pengar..sen har det bara vuxit och vuxit.....kung med ett program som garageband, men lite pajkastning för grabbar som mig...så nu känns det som, att man måste välja bort nåt sånt kärt bara för att akktieägarna vill ha sitt..hutlösa priser 9995 kr för logic 7 vad fan har hänt...till och med vårat kära quicktime vill ha slantar för att se helskärm..

.....5 spänn kostar det att skita på åhlens i dessa dagar, tappa för fan inte plånboken om ni är på city...

Logic Pro riktar sig mot de som har musik som yrke. Nu vet jag inte om du livnär dig på musik eller om du är hemmasnickrare, men efter den första sålda produktionen så var mitt Logic 7 betalt. Dessutom blev ju Logic betydligt billigare när Apple köpte upp Emagic. Förut kostade Logic 12.000 och då utan de lite lyxigare mjukvarusyntarna och effekterna. Allt det där ingår numera till ett pris under 10.000.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-08-11 01:06

kollade nu på logic express bara 12 audio spår..hahaha ahahaha hahaha ändå tar dom 2995 vilken ripp off. ja ja nog tjatat om de nu ha de gött alla ni mac kämpar "a dying breed we are....!"

Ursprungligen av xon:

kollade nu på logic express bara 12 audio spår..hahaha ahahaha hahaha ändå tar dom 2995 vilken ripp off. ja ja nog tjatat om de nu ha de gött alla ni mac kämpar "a dying breed we are....!"

Du är ute och cyklar Logic Express kan ha upp till 255 stereospår......
Siffran 12 handlade om hur många in och utgångar man kan adressera samtidigt 12 räcker rätt långt.....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-08-11 01:37

då ber jag om ursäkt...då blir det nog logic express ändå, andvänder sonar 4 nu på min pc. men köpte en powerbook nyligen.så nu söker jag efter lett nytt alternativ, vart trött på xp slutade med att jag slog sönder mitt tangentbord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 16:38
Ursprungligen av xon:

då ber jag om ursäkt...då blir det nog logic express ändå, andvänder sonar 4 nu på min pc. men köpte en powerbook nyligen.så nu söker jag efter lett nytt alternativ, vart trött på xp slutade med att jag slog sönder mitt tangentbord.

OT: Hej på dig. Logic Express finns i en 30 dagars Trial version. Testa och se om det är något för dig. http://www.apple.com/logicexpress/trial/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 01:45

hehe,,

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-11 03:15

Jag tror att piratgrejen fort saker och ting framat nat bakat, manga sitter val bara och fildelar men jakligt manga tror jag lurar pa losningar som gynnar alla, fildelningen i sig ar val en bra grej som alla har nytta av aven om man koper alla program kan man ju anvanda tex bittorrent for att dela stora filer mkt praktiskt

  • Medlem
  • 2005-08-11 10:45
Ursprungligen av thomk:

Jag tror att piratgrejen fort saker och ting framat nat bakat, manga sitter val bara och fildelar men jakligt manga tror jag lurar pa losningar som gynnar alla, fildelningen i sig ar val en bra grej som alla har nytta av aven om man koper alla program kan man ju anvanda tex bittorrent for att dela stora filer mkt praktiskt

Jag har fört det här resonemanget så många gånger att jag har tapat räkningen, men jag kör en snabb genomgång igen:

Piratkopiering leder till monopol, och missgynnar de billigare alternativen. Det leder till högre priser för de som nått monopol och slår ut de mindre aktörerna. Varför köpa ett billigt och tillräckligt bra alternativ till Photoshop, när Photoshop är gratis? Jag anser att detta påstående är helt ovillkorligen sant, och omöjligt att argumentera emot. Piratkopiering är inte positivt för utvecklingen. Alls.

Ursprungligen av stfm:

Jag har fört det här resonemanget så många gånger att jag har tapat räkningen, men jag kör en snabb genomgång igen:

Piratkopiering leder till monopol, och missgynnar de billigare alternativen. Det leder till högre priser för de som nått monopol och slår ut de mindre aktörerna. Varför köpa ett billigt och tillräckligt bra alternativ till Photoshop, när Photoshop är gratis? Jag anser att detta påstående är helt ovillkorligen sant, och omöjligt att argumentera emot. Piratkopiering är inte positivt för utvecklingen. Alls.

Jag anser att påståendet att piratkopiering för utvecklingen framåt och underlättar skaffande av datorkunskap för de med lite mindre pengar är ovillkorligen sant och omöjligt att argumentera emot. Varför köpa ett, jämfört med photoshop, krångligt och halvdåligt alternativ, när Photoshop är gratis?
Piratkopiering är mycket positiv för utvecklingen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 13:22
Ursprungligen av Laseranders:

Piratkopiering är mycket positiv för utvecklingen.

Den anarkistiska modellen är alltså vad vi ska sträva efter, ta vad du känner att du behöver och kanske ge något om du känner för det... Känns som samhället snart skulla hamna på en Mad Max nivå..

Tillfället och möjligheten gör tjuven..

Inte ta, men kopiera.

Ursprungligen av Laseranders:

Inte ta, men kopiera.

Kopiering utan tillstånd eller licens = Ta

Ursprungligen av jazzper:

Kopiering utan tillstånd eller licens = Ta

Nej, varför skulle det vara så? Oavsett om jag har tillstånd eller ej så förlorar ju ingen nåt. Då är det inte att ta.

Ursprungligen av Laseranders:

Nej, varför skulle det vara så? Oavsett om jag har tillstånd eller ej så förlorar ju ingen nåt. Då är det inte att ta.

Jo det finns ett flertal som förlorar när marknaden sätts ur spel utvecklare återförsäljare investerare andra konkurrerande datorarbetare som gör rätt för sig m.fl. Om du inte är beredd att betala för dina arbetsverktyg varför skulle någon annan vara det..

Ursprungligen av jazzper:

Jo det finns ett flertal som förlorar när marknaden sätts ur spel utvecklare återförsäljare investerare andra konkurrerande datorarbetare som gör rätt för sig m.fl. Om du inte är beredd att betala för dina arbetsverktyg varför skulle någon annan vara det..

Ja, det är nog många som förlorar på att marknaden sätts ur spel, ja. Vad har det med nåt av det vi pratat om att göra?

Fråga de som är beredda att betala för sina arbetsverktyg varför de gör det. jag vet bara att om jag tjänade pengar på mina arbetsverktyg skulle jag betala för att jag anser att de är värda pengarna och jag får ut nåt konkret av det, plus att jag förhoppningsvis har råd, men min anledning kanske inte räknas eftersom jag inte är i den situationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 13:41
Ursprungligen av Laseranders:

Nej, varför skulle det vara så? Oavsett om jag har tillstånd eller ej så förlorar ju ingen nåt. Då är det inte att ta.

Kopierar du något som du inte har rättigheterna till så är det samma sak som stöld, spelar ingen roll om det är musik, uppfinningar eller program.
Och jag håller med Jazzper om att piratkopiering bara skapar att starkare monopol för de stora aktörerna, eftersom ev nya mindre konkurrenter inte överlever piratkopieringen på samma sätt som tex Adobe, plus att dom får mycket svårare att hitta finansiärer för sina ideer pga av det finns folk som tycker att det är okej att sno bara för att man kan... Tänk lite längre, och inte bara med din plånbok..

Vore det inte bättre att låta den här tråden handla om Palladium-ryktet i OS X istället för att göra YTTERLIGARE en piratkopiering-bra-eller-dålig-tråd?

Fortsätt gärna i nån av dom gamla trådarna.

Ursprungligen av Fredric:

Kopierar du något som du inte har rättigheterna till så är det samma sak som stöld, spelar ingen roll om det är musik, uppfinningar eller program.
Och jag håller med Jazzper om att piratkopiering bara skapar att starkare monopol för de stora aktörerna, eftersom ev nya mindre konkurrenter inte överlever piratkopieringen på samma sätt som tex Adobe, plus att dom får mycket svårare att hitta finansiärer för sina ideer pga av det finns folk som tycker att det är okej att sno bara för att man kan... Tänk lite längre, och inte bara med din plånbok..

Nej, det är inte stöld. Det är aldrig stöld att kopiera nånting.

Bevaka tråden