Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac snart helt död på webben

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-05 22:41
Ursprungligen av Mattias H:

Så wire, din argumentation utgår från helt fel premisser och din frustration riktas åt helt fel håll. Varför ska du glädja de som förstör surfupplevelsen på din dator och köpa deras produkter istället?

Kan det vara därför att det helt enkelt fungerar bättre? Jag som nästan tillhör gruppen "Mac-talibaner" vågar erkänna som det är. Min Macintoshdator (som koncept) fungerar mycket sämre än en PC (som koncept) på webben. Sorgligt, men sant. Det är väl inget konstigt med det? Det bara är så.

  • Medlem
  • 2005-04-06 09:41
Ursprungligen av Mattias H:

Någon påpekade tidigare det självklara faktumet att det handlar ju inte om vilken dator och vilket OS du kör utan vilken webbläsare du använder. Problemet är ju att MS lacka ur när Apple började utveckla sin egen webbläsare, Safari, och la ner utvecklingen av IE på mac. Så om vi ska gnälla på någon så är det ju MS som inte kan få ändan ur vagnen på grund av ren snarstuckenhet och gör en modern variant av IE till mac.

Så problem med sidor för macintoshanvändare (och som nämnts PC-användare som inte använder IE) har ingenting med Apple eller Mac OS X att göra utan med MS då de, oförtjänt eller inte, har den överlägset största marknadsandelen och styr de facto standarden på nätet.

Så wire, din argumentation utgår från helt fel premisser och din frustration riktas åt helt fel håll. Varför ska du glädja de som förstör surfupplevelsen på din dator och köpa deras produkter istället?

Tyvärr räcker det inte eftersom en stor anledning till att bara win IE lirar är att siterna använder sig av ActiveX-komponenter som inte återfinns på Macen.

Tycker om Macen, men klarar mig tyvärr inte med bara en Mac. Finns en del saker som jag kan men inte vill vara utan men det är off-topic för den här tråden.

/hpe

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 22:27

två saker fick mej att spotta kaffet i skärmen idag. Det ena var den prylen med att steve ballmer kommer till sthlm för att föreläsa om ämnet "att surfa säkert" det andra är den här tråden.
Att gå från mac till pc för att sas.se och 'andra rese-sajter' inte funkar tillfredställande i safari låter lika genomtänkt som ett leif pagrotsky -projekt. Precis som kalleh gissar jag på att snubben är ett troll. Han länkar dessutom till bingolotto...

/whatever

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-06 12:50

Att Lunarstorm inte fungerar måste väl ändå ses som en feature?

Jag förklarar ju hellre att SAS/Lunarstorm har anställt dåliga människor och löser det problemet för dem än de lite värre problemen med windows-system (bemödar mig inte med att räkna upp dem ens).

Skall kidsen ha något att spela på finns det ju konsoller, är det någon som vill lira fps-spel över nätet så får de väl köpa sig sin spel-pc dock, även om jag inte förstår vad spel har att göra med trådens namn.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-06 13:00
Ursprungligen av d99gnu:

Att Lunarstorm inte fungerar måste väl ändå ses som en feature?

Tycker du det är en bra förklaring till en 12-åring som undrar varför hon inte kan umgås med sina klasskamrater på Lunar efter skolan? En 12-åring som bara blir ledsen och besviken. Ska jag då försöka med: "Lunar får skylla sig själva, som inte följer HTML-standard"?

Höjer man huvudet lite över Mac-horisonten, upptäcker man snart att det finns en vardag utanför vår "Mac-geek-miljö". En vardag där Mac passar in sämre än med PC.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-06 13:02
Ursprungligen av Wire:

Tycker du det är en bra förklaring till en 12-åring som undrar varför hon inte kan umgås med sina klasskamrater på Lunar efter skolan? En 12-åring som bara blir ledsen och besviken. Ska jag då försöka med: "Lunar får skylla sig själva, som inte följer HTML-standard"?

Höjer man huvudet lite över Mac-horisonten, upptäcker man snart att det finns en vardag utanför vår "Mac-geek-miljö". En vardag där Mac passar in sämre än med PC.

När slutade Lunar funka på Mac? Jag har flera polare som kör Mac som brukar vara på Lunar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-06 13:04
Ursprungligen av Wire:

Tycker du det är en bra förklaring till en 12-åring som undrar varför hon inte kan umgås med sina klasskamrater på Lunar efter skolan? En 12-åring som bara blir ledsen och besviken. Ska jag då försöka med: "Lunar får skylla sig själva, som inte följer HTML-standard"?

Höjer man huvudet lite över Mac-horisonten, upptäcker man snart att det finns en vardag utanför vår "Mac-geek-miljö". En vardag där Mac passar in sämre än med PC.

Nä men stackarn. Inte ska hon behöva gråta inte, köp en PC så blir hon harmonisk och slipper bli mobbad. Hennes språkbruk lär ju oxo föbätras *ler*

När slutade Lunar funka på Mac förresten? Jag har flera polare som kör Mac som brukar vara på Lunar (fast de inte vill erkänna det).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-06 13:19
Ursprungligen av Wire:

Tycker du det är en bra förklaring till en 12-åring som undrar varför hon inte kan umgås med sina klasskamrater på Lunar efter skolan? En 12-åring som bara blir ledsen och besviken. Ska jag då försöka med: "Lunar får skylla sig själva, som inte följer HTML-standard"?

Höjer man huvudet lite över Mac-horisonten, upptäcker man snart att det finns en vardag utanför vår "Mac-geek-miljö". En vardag där Mac passar in sämre än med PC.

Jag skall försöka vara tydligare med användningen av ironi i framtiden.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-06 13:07

Säg så här: Vill du surfa eller ska du köra PC-program?
För i verkligheten handlar det precis om detta. De sidor som inte funkar på Mac bygger ofta på Inactive-Y som inte har ett skit med webben att göra. Det är PC-program, distribuerade via webbsidor. Det skulle vara fullt möjligt att göra sidor som bara funkar med mac, men det gör ju ingen. När det gäller Active-X så har ingen de betänkligheterna. Varför? Jo för att MS har en enkel programeringsmiljö i .NET vilket gör att det är enklare att göra program än att koda webbsidorna rätt. Man skulle ringa upp och be dem skapa en webbsida istället!
Men, jag tror att räddningen är på väg. Active-X och alla dessa PC-specifika MS-standarder har alla samma problem: säkerhet. Det är fler än ett företag som förbjuder installation av Active-X-komponenter. Det räcker med att ett riktigt fett företag säger stopp för att utvecklarna ska börja fatta...

För min del är det en viktig "ideologisk" fråga att andra browsers är IE6 används. Okej om man måste vara på sidor som bara IE6 fattar - då kanske man måste kapitulera ibland. Men jag tycker grundtanken med nätet är god, och måste försvaras till varje pris. Det bygger ju på ett standardiserat utbyte av information, och ska präglas av kompatibilitet mellan plattformar. Det finns standarder för detta.

Att Microsoft (och även andra) har byggt funktioner som är specifika för en särskild browser strider mot den tanken, och när det gäller MS så kan man se det som ännu ett sätt att försöka stärka sitt monopol. Om tillräckligt mycket av nätet bara fungerar med IE6 och funktioner som är knutna till Windows (active-x) så blir det svårare att använda alternativen, och till slut kan man inte ha en Mac som enda dator om man surfar. Lyckligtvis så verkar utvecklingen vara på väg åt ett annat håll, nu när FF blir populärare, och alternativen till Windows verkar växa i styrka.

Det känns lite som att jag "röstar med fötterna" ifråga om hur framtiden ska utvecklas. Att välja Win och IE6 skulle vara att trampa upp just de stigar MS vill att jag ska ta, och kommer att skada alla alternativ.

Själv stöter jag nästan aldrig på några allvarliga problem genom att använda Mac, men någon enstaka gång händer det att jag sitter med tre öppna browsers. Jag kan bara komma på ett eller två tillfällen där jag inte kommit fram med Mac där jag verkligen skulle behöva det. (Registrera mig som kund och handla på IKEA, och jag tror även SIBA eller någon liknande online-butik vägrade fungera.)

Jag förstår dem som tycker detta är mycket irriterande, och kanske absolut måste komma åt tjänster som inte fungerar. Men än så länge har jag kunna leva med att det inte fungerar, och övertalat mig själv att mina handlingar påverkar utvecklingen, när jag inte ger upp inför Microsofts dominerande ställning. Jag tänker inte tolerera att en så central sak som internet, som egentligen har utarbetade och väl fungerande standarer, monopoliseras av Microsoft.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-07 22:55

Jag säger som Galenskaparna:
"Det är inte sämre nuförtiden. Det är bara de gamla som blivit sämre."

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-07 23:29

Jag kan inte mer än att tycka precis tvärtom mot ursprungsinlägget, även om jag vet att vissa sidor inte funkar i Safari (men nästan alla funkar i alla fall "tillräckligt" bra i Firefox, med några undantag). Som tur är det mycket som talar för att det i hyfsat stor utsträckning är något som håller på att ändra sig.

Som man kan läsa här: http://www.spreadfirefox.com/?q=node/view/13596 är marknadsandelen för Firefox i Sverige redan uppe i 15%. Lägg därför till någon enstaka procent eller procentandel var för saker som Mozilla, Camino, Safari, Konqueror, Opera, Lynx, Links, Epiphany, Galeon, blablabla, så skulle jag nog säga att alternativa webläsare har i Sverige i alla fall en femtedel av marknaden. Dessutom gör ju Firefox sitt segertåg över världen just nu och plockar procentandelar hela tiden att andelen alternativa webläsare kommer att öka ytterligare...

Kort sagt, de företag som gör icke-kompatibla websidor skjuter sig själva i foten. Till och med rejält (jag gör det lite förhastade antagandet, vilket jag inte har formellt stöd för utan bara gissar fram, att de som skaffat något annat än IE har bra koll på internetteknologi, antagligen ligger i en bättre inkomstgrupp och antagligen är mer troliga att utnyttja e-handelsmöjligheter mm, dvs om websajten hade funkat som den borde...)

Slutligen: Det som krånglar till det är inte att göra sidor som funkar i "alla" webläsare. Det som krånglar till det är 1) att jobba runt buggar och sånt som inte funkar enligt standard i IE efter att man byggt en standardenlig sida, alternativt 2) att börja med att designa för IE och sedan bygga fixar för alla andra browsers.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 00:09

http://www.spreadfirefox.com/?q=node/view/13596 verkar inte fungera så bra i just firefox..

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-08 13:42
Ursprungligen av Niks:

http://www.spreadfirefox.com/?q=node/view/13596 verkar inte fungera så bra i just firefox..

Vilken version använder du och vad kraanglar? 1.02? Visserligen gjorde jag inlägget fraan Windows/Firefox 1.02 hemma, men där funkade det perfekt. Sitter i skolan nu och där funkar det perfekt i Windows/Mozilla 1.7.2 ocksaa. Jag kan väl testa paa iBooken ocksaa när jag kommer hem, om det nu kraanglar. Isaafall borde det ju skickas info om det till Bugzilla..

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-08 20:06

Har testat i Firefox för Mac också nu, funkade lika bra, även Safari funkade det som tänkt i. Det enda jag märkte var att konstiga saker händer om fönstret blir för litet (så att bilden inte riktigt får plats), men det gör det i alla browsers (fast inte samma konstiga saker)...

SAS verkar ha fixat sin sida...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 13:22
Ursprungligen av Akopian:

SAS verkar ha fixat sin sida...

Snarare webanpassat...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 14:44

Apple Safari + Mac OSX Panther 10.3.9 på min PowerMac G5 fungerar alldeles utmärkt till dom sajter jag besöker.

sweclockers.com
99mac.se
helgon.net
fotosidan.se

mf.

Det är väldigt sälla jag stöter på problem med just detta och jag surfar ganska mycket faktiskt, om jag någongång stöter på en sajt som inte fungerar testar jag med Internet Explorer eller FireFox så ordnar det sig. Om man tycker att det är ett stort problem så tycker jag att ni ska byta till Microsoft Windows. Oroa er inte för oss, vi klarar oss nog ^^.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-22 15:47

Finns två saker som mac suger på det är spel och surfa. struntar i vad alla säger det är sant. surfningen är för att typ de flesta sidorna är gjorda för windows. men visste e det skönt att slippa sitta på en pc burk o massa skit. men men så tycker jag det är allafall.

  • Medlem
  • 2005-04-22 16:49
Ursprungligen av Abbe83:

Finns två saker som mac suger på det är spel och surfa. struntar i vad alla säger det är sant. surfningen är för att typ de flesta sidorna är gjorda för windows. men visste e det skönt att slippa sitta på en pc burk o massa skit. men men så tycker jag det är allafall.

Delar inte din mening. Jag vet inte vad du surfar på för sidor (sådana med virus kanske?), jag stöter på kanske en sida i halvåret som inte funkar med Safari. Dessutom går det snabbare än på PCn med x 1,5 i klockfrekvens.

Är inte mycket för spel, men de få jag gillar både finns och funkar utmärkt på min 933:a.

(Har för övrigt startat om PC-skrället 7 ggr idag, för att installera ett program. Älska!)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-22 16:52
Ursprungligen av Abbe83:

Finns två saker som mac suger på det är spel och surfa. struntar i vad alla säger det är sant. surfningen är för att typ de flesta sidorna är gjorda för windows. men visste e det skönt att slippa sitta på en pc burk o massa skit. men men så tycker jag det är allafall.

Jag surfar minst två, tre timmar om dagen och jag besöker tonvis med olika sidor. Jag har upplevt kompatibilitetsproblem någon enstaka gång vid användandet av Safari, men då är det bara att gå över till IE eller Mozilla. Att spel "suger" på macen är delvis sant, men att surfa? På vilket sätt? Vilka sajter talar vi om egentligen?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-22 17:23
Ursprungligen av Abbe83:

Finns två saker som mac suger på det är spel och surfa. struntar i vad alla säger det är sant. surfningen är för att typ de flesta sidorna är gjorda för windows. men visste e det skönt att slippa sitta på en pc burk o massa skit. men men så tycker jag det är allafall.

Windows är inte en webbläsare

Jag är militant mozillaanvändare sedan många år och det finns väldigt få sidor numera som inte funkar med firefox. Allt fler begriper numera att byta bort ie-dyngan mot en modern webbläsare, hoppas trenden fortsätter.

Bevaka tråden